• 0

Betaalde nieuwsbrief - Moet ik adresgegevens opvragen van klanten?

(aangepast)

Beste leden van het Higherlevel forum,

 

 

Als nevenactiviteit levert mijn bedrijf sinds kort een gratis digitale nieuwsbrief aan mensen die daar interesse in hebben. 


Wanneer lezers de content van deze nieuwsbrief de moeite waard vinden en graag een bijdrage willen leveren dan bestaat er een vrijblijvende mogelijkheid om te betalen voor deze nieuwsbrief.

 

Tot mijn lichte verbazing zijn er nu al daadwerkelijk een aantal mensen die het initiatief steunen met een maandelijkse bijdrage.

 

De betalingen worden verwerkt middels Stripe integratie. 

 

Hierbij krijg ik de volgende informatie van de klant: Naam/e-mail adres, taal voorkeur, creditcard gegevens / oorsprong van betaling.

 

Ik heb geen ervaring met het leveren van diensten aan particulieren. Voor btw baseer ik me op land van oorsprong van betaling maar ik vraag me af of ik de plicht heb om adresgegevens op te vragen.

 

 

Zijn er toevallig mensen die heer meer van weten?

 

Alvast mijn dank voor eventuele reacties. 

 

 

 

 

 

aangepast door Nucleosynthesis
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zit geen tegenprestatie tegenover die betaling? Dan is het neem ik aan een gift en hoor je geen btw te rekenen.

 

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat zit bij Patreon-achtige constructies. Daar zit wel een tegenprestatie tegenover, maar het is geen concrete tegenprestatie. Het is meer een aanmoediging om te blijven doen waar iemand goed in is. Veel artiesten die van Patreon gebruik maken, produceren vaak ook kunst die ze toch al gemaakt zouden hebben (maar die bij gebrek aan externe motivatie misschien wat langer op zich had laten wachten).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Je komt dezelfde informatie ook tegen onder het label Goede Doelen, dus niet alleen onder Sport.

 

Het scheelt een boel BTW-gedoe, zeker internationaal. Maar krijg je dan niet alsnog achteraf gezeur? Want je bent geen sport of goed doel....

Niet alle prijzen worden door de leverancier vooraf vastgesteld. Soms ontstaat een prijs door onderhandeling, van keer tot keer. Dat kun je ook op jouw situatie van toepassing verklaren, maar dan laat je de waardering over aan de afnemer. Er is dus wel sprake van een prijs en tegenprestatie, alleen de hoogte van die prijs bepaalt de klant. Dan is het dus geen gift.

Misschien mag je wel kiezen, welke benadering je voorkeur heeft. Dat laat ik aan de belastingexperts over. :thinking-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Nucleosynthesis zei:

Hierbij krijg ik de volgende informatie van de klant: Naam/e-mail adres, taal voorkeur, creditcard gegevens / oorsprong van betaling.

 

Ik heb geen ervaring met het leveren van diensten aan particulieren. Voor btw baseer ik me op land van oorsprong van betaling maar ik vraag me af of ik de plicht heb om adresgegevens op te vragen.

 

 

Voor verkoop aan particulieren bestaat geen plicht om een BTW factuur op naam te verstrekken. Je kunt gewoon op basis van ontvangen bedragen de BTW berekenen. Je hoeft dus geen NAW gegevens op te vragen, de gegevens die jij krijgt zijn voldoende. Vergelijk het maar met de supermarkt of elke willekeurige winkel, daar krijg je ook geen factuur op naam, meestal niet eens een kassabon..

 

Alleen als iemand als ondernemer om een btw factuur vraagt dan behoren de NAW gegevens (nog) wel tot de verplichte onderdelen, maar die personen zullen dat ook zonder moeite verstrekken omdat ze (als het goed) de regels ook kennen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hartelijk dank voor de reacties!

 

Ik had er nog niet bij stilgestaan dat dit gezien kan worden als een gift. 

 

Om het iets concreter te maken: Het betreft een wetenschap gerelateerde nieuwsbrief die in principe 100% gratis is maar waarbij de mogelijkheid bestaat om er vrijwillig voor te betalen. De klanten krijgen in dat geval dezelfde nieuwsbrief maar dan met een banner waarin staat dat ze een betalende lezer zijn. 

 

(Er is verder geen sprake van een goed doel, sportclub of stichting oid).

 

Kan ik deze inkomsten tot mijn omzet rekenen of moet daar iets anders mee gebeuren?


Afgaande op de bank gegevens zijn overigens de meeste betalende lezers tot dusverre van Amerikaanse afkomst. Maakt dat verder nog een verschil?

 

 

 

aangepast door Nucleosynthesis
Link naar reactie
  • 0
Op 28-4-2021 om 14:12, Roel J zei:

Voor verkoop aan particulieren bestaat geen plicht om een BTW factuur op naam te verstrekken. Je kunt gewoon op basis van ontvangen bedragen de BTW berekenen. Je hoeft dus geen NAW gegevens op te vragen, de gegevens die jij krijgt zijn voldoende. Vergelijk het maar met de supermarkt of elke willekeurige winkel, daar krijg je ook geen factuur op naam, meestal niet eens een kassabon..

 

Maar bij fysieke winkels is er geen twijfel over welk land BTW mag heffen, bij elektronische diensten kan die er wel zijn.

In theorie zou morgen ook de Belgische belastingdienst bij je aan kunnen kloppen, met het verzoek om even alsnog de BTW voor de klanten met een woonplaats in Belgie aan ze over te maken.

Die zijn immers in land van de klant belast.

Link naar reactie
  • 0

 

Stel je negeert die regels. Wat kan er dan gebeuren? Dat ooit iemand uit het donateurenbestand van vraagsteller een beroep doet op consumentenbescherming in Europa/Nederland om... om wat eigenlijk? Om z'n geld terug te krijgen?

 

Volgens mij staat er geen gevangenisstraf op.

 

Is het een optie om je er niks van aan te trekken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 5-5-2021 om 16:23, Nucleosynthesis zei:

Betreft koop op afstand enkel goederen of ook diensten?

De afstandsverkoop die hier wordt genoemd is een specifieke fiscale maatregel en heeft weinig te maken met de Wet koop op afstand waar dit artikel over gaat.

 

Voor de fiscale afstandsverkoop geld een drempelbedrag van €10.000 per jaar  aan omzet aan particulieren binnen de EU, maar buiten NL (deze drempel geldt vanaf 1 juli 2021, nu is de drempel veel hoger). Ik vermoed dat je deze drempel niet haalt, want verkopen aan mensen buiten de EU tellen niet mee.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, ShopJeRot zei:

Voor de fiscale afstandsverkoop geld een drempelbedrag van €10.000 per jaar  aan omzet aan particulieren binnen de EU, maar buiten NL (deze drempel geldt vanaf 1 juli 2021, nu is de drempel veel hoger). Ik vermoed dat je deze drempel niet haalt, want verkopen aan mensen buiten de EU tellen niet mee.

 

Lijkt me eerder een elektronische dienst dan een afstandsverkoop (goederen).

 

Of de TS wel of niet het drempelbedrag daarvoor haalt is afhankelijk van wat hij nog meer verkoopt.

Neem aan dat deze niet enkel credit card acceptant is geworden voor het innen van een paar "donaties", maar nog meer online doet?!

Link naar reactie
  • 0

Als je niks extra's krijgt als betalende ontvanger is het denk ik toch wel een gift: Een electronische dienst impliceert dat je iets krijgt, ook als is het maar toegang tot een bestandje of wat dan ook. 

 

Als een betalende ontvanger wel iets krijgt, bijvoorbeeld eerdere verzending, extra content of iets dergelijks dan is dat een dienst, maar vrijwillig betalen voor iets dat je ook gratis kunt krijgen, mwoah... 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Als een betalende ontvanger wel iets krijgt, bijvoorbeeld eerdere verzending, extra content of iets dergelijks dan is dat een dienst, maar vrijwillig betalen voor iets dat je ook gratis kunt krijgen, mwoah... 

 

Waar leg je de grens?

 

Een website als Geenstijl kan je ook gratis lezen, of je kan premium abonnee a 33 EUR per jaar worden.

Krijg je ook niet veel voor terug, op geen reclame na.

Maar toch ga ik er vanuit dat die wel gewoon belasting moeten betalen...

 

Verschilt dat zoveel met de situatie van de TS, die ook afwijkende banners in de nieuwsbrieven van betalende abonnees toont?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Als je niks extra's krijgt als betalende ontvanger is het denk ik toch wel een gift

Als je iemand iets geeft en je in ruil daarvoor iets ontvangt, is dat gewoon een belaste levering of prestatie. De fiscale meter gaat ook niet pas lopen wanneer je sommigen meer geeft dan anderen.

 

Als de slager de kleinste klanten gratis een plakje worst geeft, kan hij de betalingen voor worst van andere klanten daarna ook niet als giften behandelen. Het wezenlijke kenmerk van een gift of schenking is dat er geen rechtstreekse tegenprestatie tegenover staat.

 

Maar omdat er toch geen hoofdregel zonder uitzonderingen is: kranten en periodieken, waaronder nieuwsbrieven, zijn in de VS doorgaans wel vrijgesteld van sales tax.

Link naar reactie
  • 0

De analogie loopt scheef. In dit voorbeeld geeft de slager de worst weg, maar iedereen die iets in de fooienpot stopt, krijgt een gratis cracker.

 

Als jij meedoet aan het loyaliteitsprogramma van de supermarkt of de koffiefabrikant, zijn die laatsten dan verplicht je adresgegevens te verzamelen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Als je beide varianten kan beredeneren, heb je een keuze. Je kan het ook zien als een gift. De prestatie is immer geen tegenprestatie en zeker geen rechtstreekse tegenprestatie, je bent de vergoeding immers niet overeen gekomen. Dat sluit dus aan op de definitie die Ward aanhaalt. Als we Ward een reep chocolade geven voor al zijn goede werk op dit forum, wordt dat niet plotsklaps een transactie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, TwaBla zei:

Als je beide varianten kan beredeneren, heb je een keuze. Je kan het ook zien als een gift. De prestatie is immer geen tegenprestatie en zeker geen rechtstreekse tegenprestatie, je bent de vergoeding immers niet overeen gekomen. 

 

Begrijp uit de startpost dat er een maandelijkse bijdrage van de credit card van betalende klanten wordt getrokken.

Hoezo is dat dan niet overeen gekomen?

 

Vind dat toch wel wat anders dan een "fooienpot op de toonbank" waar incidenteel een paar euro in wordt gedaan.

(En ook fooien kunnen belast zijn).

Link naar reactie
  • 0

Dat zal inderdaad weinig uitmaken: als je maandelijks automatisch een bedrag aan een goed doel geeft is dat nog steeds gewoon een gift. Overigens ook aan een slecht doel of aan een willekeurige vreemde. 

 

Als ontvanger kan het wel zo zijn dat je inkomstenbelasting moet betalen over een gift, maar BTW komt er niet bij kijken. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.