• 0

Boekhoudkundige verwerking Koopoptie in financial lease contract

(aangepast)

Beste lezers, 

Ik kom dit niet heel vaak tegen maar moet er nu wat meedoen en weet niet precies hoe ik dit moet verwerken in de administratie.

Ik heb financiel lease factuur voor de aanschaf / lease van een activum EUR 5684,30 excl BTW met daarop apart een koopoptie ten bedrage van EUR 284,22 excl. BTW  opgenomen. De BTW EUR 1253,39 van zowel de aankoopprijs als de koopoptie moest ik gelijk bij het aangaan van het contract betalen. De leasetermijnen zijn 36 mnd @ EUR 157,90 . 

 

Mijn concrete vragen zijn :

  1. Moet ik de financial lease schuld opvoeren voor EUR 5684,30 of EUR 5968,52 ( incl Koopoptie) 
  2. Maakt de koopoptie deel uit van de kostprijs/ aankoopprijs ( 5684,30 + 284,22 )? -> volledig activeren op de balans?
  3. Dien ik  in dat geval over de integrale prijs ( aankoopprijs incl. kooptoptie = 5968,52) af te schrijven?  
  4. Of moet ik de koopoptie als kosten verantwoorden in de resultatenrekening  ? Wat zou dan de meest logische grootboekrekening hiervoor zijn?
  5. Hoe zit het met de koopoptie qua journaalpost aan het einde van de looptijd als ik besluit te kopen?  of juist niet koop? 

 

Ik stel jullie hulp/ inzichten zeer op prijs.

aangepast door Nikkki
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.