• 0

[Poll] HBO/WO studenten inhuren voor project interessant?

Gast Greenfielder

Ondernemers van studenten gebruik voor invulling van deeltijdbanen en stageplekken.

 

Is het voor ondernemers ook interessant om hbo/wo studenten (al dan niet in project/groepsverband) in te huren voor tijdelijke projecten? Bijvoorbeeld voor het schrijven van een marketingplan, implementatieplan of andere projecten?

 

[Edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Denk je niet dat er dit soort zaken juist zelf moet doen omdat je anders te afhankelijk wordt? Het zijn tenslotte maar tijdelijke krachten. Je kan ze natuurlijk wel inzetten voor ander werk waar ze redelijk vervangbaar zijn. Denk aan de verkoop van een simpel product o.i.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

Denk je niet dat er dit soort zaken juist zelf moet doen omdat je anders te afhankelijk wordt? Het zijn tenslotte maar tijdelijke krachten. Je kan ze natuurlijk wel inzetten voor ander werk waar ze redelijk vervangbaar zijn. Denk aan de verkoop van een simpel product o.i.d.

Het is vergelijkbaar met het inhuren van een expert/consultant, die 'huur' je ook tijdelijk in. Anders wordt het al snel een uitzendbureau achtig idee...

Link naar reactie
  • 0

hey,

 

Het is voor een bedrijf erg handig om gebruik te maken van studenten. Je moet alleen niet vergeten dat je ook te maken kan krijgen met studenten die zulke dingen niet goed kunnen of te lui zijn. Dan gaat het extra geld kosten, omdat je dan moet controleren.

 

Maar zulke tijdelijke projecten zijn over het algemeen ook stage opdrachten.

 

 

groeten,

 

 

Harmen

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Greenfielder,

 

Ik als student denk zeker dat wij in veel gevallen een meerwaarde voor bedrijven kunnen zijn.

 

Als ondernemer zou ik er echter nooit van afhankelijk willen zijn, als je studenten aanneemt voor een tijdelijke opdracht raadt ik aan om toch selectief je mensen te kiezen.. Ik merk vaak dat je als student zomaar aangenomen wordt, zonder dat er echt naar je kwaliteiten gekeken wordt.

 

"Een stage periode is naar mijn mening de beste sollicitatie procedure, je kunt goed kijken wat voor vlees je in de kuip hebt en als het niet bevalt ben je er snel weer vanaf!" mee eens?

Link naar reactie
  • 0
iGeek geplaatst op: 8 november 2005, 20:30

Beste Greenfielder,

 

Kunt je ons je motivatie voor het starten van deze poll vertellen?

Overweeg je zelf studenten in te zetten voor bepaalde werkzaamheden of ga je ons binnenkort verrassen met plannen voor het volgende bureautje dat bedrijven en studenten 'aan elkaar koppelt'?

 

Zoals ook onze eigen onderneming dit als uitgangspunt had in januari 2004, is het moeilijker dan je denkt. Toch wil ik je zeker motiveren ermee door te gaan! Het bedrijfsleven heeft nog altijd de vraag naar goedkope krachten, maar wil tegelijkertijd TOPkwaliteit. We hebben zelf ook onderzoek gehouden naar deze kwestie en het is ook erg afhankelijk van de sociaal demografische factoren, hier in Drenthe moet je echt veel vertrouwen winnen voordat je ergens binnen kan komen en mag blijven.

 

Nogmaals veel succes en mocht je antwoord hebben op de vraag van igeek, dan horen wij dat graag!

 

www.avedis.nl (kan mijn profiel niet aanpassen momenteel)

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik ben hier inderdaad zelf plannen voor aan het uitwerken. Hierbij wil ik me richten op studenten met bovengemiddelde kwalificaties. Bovengemiddelde kwalificaties in de zin van hoge puntengemiddeldes en de juiste stage/werk ervaring/referenties.

 

Er zijn voldoende studenten te vinden die dit interessant vinden en bovengemiddelde kwalificaties hebben. Dit vormt dan ook geen probleem.

 

De vraag is waar organisaties met name in geinteresseerd zijn (volledige projecten, projectleden, etc.) en in wat voor vorm ik deze studenten het beste kan laten werken (freenlance, zzp, uitzendbureau, etc.)

 

Ik wil me hierbij met name focussen op mkb-ers in de Randstad.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn vorige werkgever kwam de nieuwe instroom grotendeels van stagiaires die bleven 'plakken'. Zoals Christine al zegt heb je dan een pooltje van mensen die door jou zelf is opgeleid en dus goed werkt volgens jouw werkwijze. De opleidingen leverden zelf nauwelijks mensen af die al voldoende capaciteiten hadden.

Een ding wordt door bedrijven wel vaak vergeten: je bent wél mensen aan het opleiden! Daar moet je in investeren, je moet de tijd nemen om de studenten te begeleiden op inhoudelijk gebied en op het gebied van werknemer zijn.

Natuurlijk zitten er wel eens stagiairs tussen die niet mee kunnen komen of een probleem hebben met hun houding, maar dat heb je bij 'gewone' sollicitanten ook en die zijn een stuk duurder.

Ik heb zelf bijzonder goede ervaringen met stagiairs. Mijn opvolger als afdelingshoofd bij mijn oude werkgever is een stagiair die ik zelf heb aangenomen en begeleid.

Link naar reactie
  • 0
oomph Sanne Roemen     Een ding wordt door bedrijven wel vaak vergeten: je bent wél mensen aan het opleiden! Daar moet je in investeren, je moet de tijd nemen om de studenten te begeleiden op inhoudelijk gebied en op het gebied van werknemer zijn.

 

Precies, dat is hetgene waarin je jezelf als onderneming die deze studenten levert onderscheiden. Bedrijven willen daar geen tijd in investeren en zijn vaak ontevreden of doen niets met de uitkomsten van de opdrachten. Daarnaast kijkt de school alleen naar de resultaten en ontwikkeling van de student. Je zult dan als onderneming een toegevoegde waarde moeten hebben, waarom zouden ze anders niet gewoon gratis bij school studenten halen. Zodra je weet waarin jij daar je toegevoegde waarde hebt, kun je pas geld verdienen. Ik ben benieuwd, waar jij die toegevoegde waarde ziet.

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

Discimus, bedoel je met 'jij' de topicstarter of bedoel je mij?

 

Ik kan wel iets zeggen. Greenfielder noemt studenten als stagiair én als tijdelijke kracht. Dat zijn twee verschillende dingen.

Van een stagiair mag je niet verwachten dat ze alles al weten en dat je er als ondernemer / opdrachtgever geen extra tijd in hoeft te steken. Ook niet als er een of ander bureau tussen zit. Wij werkten veel met studenten van het grafisch lyceum, en daar is mijn ervaring dat zij eerder hun leraren opleidden dan andersom :-) Maar dat betekent dus dat ze vakinhoudelijk ook nog aardig wat moeten leren en daar heb je als leerbedrijf een verantwoordelijkheid in.

 

Een student inhuren op projectbasis of als tijdelijke kracht is een heel ander verhaal. Dan moet hij gewoon een rol vervullen met capaciteiten die hij al heeft en heeft hij een eigen verantwoordelijkheid. Dan is het gewoon een zelfstandige, tijdelijke kracht dus. Of hij nu student is of niet. Hij hoeft dan 'alleen maar' op dezelfde manier ingewerkt te worden zoals je alle nieuwe krachten inwerkt. Er bestaan al jaren 'studentenuitzendbureaus', dus ik denk dat daar wel een markt voor is.

Link naar reactie
  • 0

@ oomph Sanne Roemen, ik bedoelde inderdaad de "topicstarter"

 

maar waarom zouden ze dan speciaal voor een studentuitzendbureau kiezen, i.p.v. een regulier uitzendbureau. Vaak staan de studenten ook ingeschreven bij het reguliere uitzendbureau. Met mijn voorgaande stelling wilde ik de "topicstarter" laten nadenken over de toegevoegde waarde van "weer zo'n" bureau. Ik ben het zeer zeker met jou eens dat er markt voor is, maar dan moet het wel goed gebeuren!

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

Even voor alle duidelijkheid. Het gaat dus om het inzetten van boven gekwalificeerde studenten (hbo/wo) voor projecten, opdrachten en/of tijdelijke functies. Dit kan gaan om een enkele student, maar ook om een compleet projectteam. Uiteraard afhankelijk van de soort opdracht/wens opdrachtgever. Het gaat hier om de 'zwaardere' opdrachten, dus geen call center werk etc.

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

Studenten hebben de neiging hun kwalificaties te overschatten. 8)

 

Mee eens, niet alleen studenten trouwens. De juiste studenten selecteren is lastig. Waaraan moet de betreffende student voldoen? Hoge puntengemiddeldes? bestuurlijke ervaring? goede stage/werk referenties? houding,? etc... Maar dit is een andere discussie. Ik ga er in deze discussie vanuit dat ik die bovengekwalificeerde studenten vind.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf student en ik doe wel eens vaker opdrachten voor bedrijven (al dan niet in opdracht van school). Wat ik merk vanuit de meeste bedrijven is dat hun studenten willen omdat ze goedkoop zijn. Dure adviesbureaus zijn niet te betalen voor kleine bedrijven. Wat ik ook vaak hoor is dat bedrijven studenten inschakelen omdat deze vaak een totaal andere visie op bepaalde zaken hebben.

Ik ben zelf van mening dat het inhuren van een student de investering ruim terugverdient, mits je een goede student inhuurt.

 

Ik heb een aantal tips voor bedrijven die ooit van plan zijn studenten in te huren:

  • De eerste tip van mij is om nooit studenten in te huren die in het eerste of tweede jaar zitten. Als ik nu mijn rapporten bekijk die ik in het eerste jaar heb geschreven en die vergelijk met de rapporten die ik nu maak, dan is dat een wereld van verschil.
     
  • Ook zou ik aan een student vragen of je een rapport, portfolio, softwareontwerp of een ander product mag zien dat die student ooit heeft gemaakt. Zo kun je ongeveer de kwaliteiten afleiden die de student heeft.
    Bij mijn opleiding (CE/marketing) zijn veel studenten bijvoorbeeld erg communicatief vaardig, maar hebben ze weinig kennis van het vakgebied en zijn ze vaak vrij slecht in het schrijven van rapporten en plannen (dit hebben ze zelf niet in de gaten).
     
  • Daarnaast zou je de studenten vantevoren een korte assessment kunnen laten maken. Dit is ook een goede manier om erachter te komen wat iemand kan en niet kan.
     
  • Bovengemiddelde cijfers kunnen iets zeggen over de studenten, maar als ik in mijn omgeving kijk hoeft dit niet altijd te kloppen. Er zijn veel studenten met hoge cijfers die projectmatig niets kunnen maken en alles overlaten aan hun mede-projectleden.

 

Ik ben van mening dat een adviesbureau met studenten vrij goed zou kunnen lopen, indien men werkt met de juiste studenten en het proces goed bewaakt wordt. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht om zo'n soort bedrijf op te starten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik ben hier inderdaad zelf plannen voor aan het uitwerken. Hierbij wil ik me richten op studenten met bovengemiddelde kwalificaties. Bovengemiddelde kwalificaties in de zin van hoge puntengemiddeldes en de juiste stage/werk ervaring/referenties.

 

Er zijn voldoende studenten te vinden die dit interessant vinden en bovengemiddelde kwalificaties hebben. Dit vormt dan ook geen probleem.

 

De vraag is waar organisaties met name in geinteresseerd zijn (volledige projecten, projectleden, etc.) en in wat voor vorm ik deze studenten het beste kan laten werken (freenlance, zzp, uitzendbureau, etc.)

 

Ik wil me hierbij met name focussen op mkb-ers in de Randstad.

 

 

Ik ben zelf student. Ik zou me absoluut niet blindstaren op cijfergemiddelden. Sterker nog, ik zou hier helemaal niet naar kijken, maar een gesprek aanvragen met de manager van een opleiding en kijken of hij of zij mensen kan aanbevelen. Dat zal wel doelmatiger zijn.

 

Ik ken genoeg mensen met goede cijfers. Jammer genoeg heeft dit weinig met capaciteit te maken, maar meer met 'uit-je-hoofd-leer' tentamens.

Persoonlijk ben ik niet iemand met de hoogste cijfers, maar ik wordt (niet om uit de hoogte te klinken), wel als de 'een van de besten' gezien. Mijn standaardreactie: ik denk gewoon na, meer niet.

 

Jammer genoeg vindt men op de hogescholen kennis uit je hoofd leren belangrijker dan daadwerkelijk kunnen nadenken en verbanden zien tussen bepaalde zaken.

 

Dus mijn advies is, aangezien ik mensen ken met goede cijfers maar waarmee je absoluut nooit zou willen samenwerken: kies op basis van gesprekken, cijfers zeggen niets of nauwelijks.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hierbij wil ik me richten op studenten met bovengemiddelde kwalificaties.

 

dit is een druk beviste vijver, waarbij recruitment bureaus zich dikwijls bedienen van 'student recruiters', die de voorselectie doen en de 'hipo's' paaien

 

Er zijn voldoende studenten te vinden die dit interessant vinden en bovengemiddelde kwalificaties hebben.

 

Waar baseer je deze vooronderstelling op? Mijn ervaring is dat veel betere studenten eerder kiezen voor een stage bij een multinational, dan geinteresseerd zijn in de problemen van een MKB-er.

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

Waar baseer je deze vooronderstelling op? Mijn ervaring is dat veel betere studenten eerder kiezen voor een stage bij een multinational, dan geinteresseerd zijn in de problemen van een MKB-er.

 

Absoluut, maar het gaat hier (zoals je had kunnen lezen) NIET om stageplaatsen, maar om bijbanen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

...

 

Ben ik helemaal met je eens. Het idee is ook absoluut niet om hoge cijfers als belangrijkste criterium te gebruiken. Punt is wel dat er een aantal criteria moeten zijn. Je kan net alleen op je goevel en een goed verhaal af gaan. Goede referenties en een goed portefolio zijn bijvoorbeeld ook belangrijke criteria.

Link naar reactie
  • 0

...

 

Ben ik helemaal met je eens. Het idee is ook absoluut niet om hoge cijfers als belangrijkste criterium te gebruiken. Punt is wel dat er een aantal criteria moeten zijn. Je kan net alleen op je goevel en een goed verhaal af gaan. Goede referenties en een goed portefolio zijn bijvoorbeeld ook belangrijke criteria.

 

Ben ik benieuwd aan de hand van welke criteria jij mensen gaat selecteren ?

Puntenlijst is er daar één van, en de puntenlijst geeft alleen maar aan in hoevere een student het met de inzichten van de leraar eens is.

De kennis van die deze leraren van de praktijk hebben is vaak bedroevend.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Greenfielder

Ben ik benieuwd aan de hand van welke criteria jij mensen gaat selecteren ?

Puntenlijst is er daar één van, en de puntenlijst geeft alleen maar aan in hoevere een student het met de inzichten van de leraar eens is.

De kennis van die deze leraren van de praktijk hebben is vaak bedroevend.

 

Zoals ik al meerdere keren in dit topic heb gemeld, is de rol van cijfers niet de enige en belangrijkste criteria. Dus waarom nog door blijven zagen op die cijfers?

 

Aan de hand van welke criteria ik mensen wil gaan selecteren? Daar heb ik in dt topic al meerdere mogelijkheden voor gepost en er zullen vast nog 10.000 andere criteria zijn. Daar gaat dit topic niet over.

Link naar reactie
  • 0

Is het voor ondernemers ook interessant om hbo/wo studenten (al dan niet in project/groepsverband) in te huren voor tijdelijke projecten? Bijvoorbeeld voor het schrijven van een marketingplan, implementatieplan of andere projecten?

 

 

Ben ik benieuwd aan de hand van welke criteria jij mensen gaat selecteren ?

Puntenlijst is er daar één van, en de puntenlijst geeft alleen maar aan in hoevere een student het met de inzichten van de leraar eens is.

De kennis van die deze leraren van de praktijk hebben is vaak bedroevend.

 

Zoals ik al meerdere keren in dit topic heb gemeld, is de rol van cijfers niet de enige en belangrijkste criteria. Dus waarom nog door blijven zagen op die cijfers?

 

Aan de hand van welke criteria ik mensen wil gaan selecteren? Daar heb ik in dt topic al meerdere mogelijkheden voor gepost en er zullen vast nog 10.000 andere criteria zijn. Daar gaat dit topic niet over.

 

Ik heb de vraag even gequote, als ik niet weet op grond waarvan jij denkt mensen te gaan selecteren kan ik ook geen antwoord op jouw vraag geven.

 

Of ga jij wel in op aanbiedingen zonder de details of specs hiervan te kennen ?

 

Op basis van jouw reacties tot nu toe is mijn antwoord dus nee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.