• 0

KvK maakt een fout, geen coronasteun meer?

Ik heb een restaurant/takeaway sinds april 2019 met SBI code 56102 (Fastfoodrestaurants, cafetaria's, ijssalons, eetkramen e.d.) als hoofdactiviteit. Daarom kwam ik in aanmerking voor coronasteun TVL 4e kwartaal 2020. Ik krijg binnenkort de rest van de steun uitbetaald. Gisteren heb ik een wijziging opgestuurd naar de KvK. Ik heb een handelsnaam en een SBI code toe laten voegen (4711-supermarkt), omdat ik ook voedingsmiddelen in de winkel wil verkopen.

 

Nu heeft de KvK de SBI code 4711 toegevoegd en de SBI code 56102 als hoofdactiviteit verwijderd terwijl ik dit niet heb gevraagd. Tijdens een telefonisch gesprek met de KvK gaf de meneer aan dat hij dit gaat doorgeven aan de desbetreffende afdeling en dat het binnen 36 uur goed komt. De originele SBI code zal dan als toegevoegd staan op 29 april 2021, terwijl dit eigenlijk al sinds april 2019 zo was. De meneer heeft aangegeven dat de overheid in de historie kan zien dat de SBI code al eerder was geregistreerd.

 

Omdat ik vaker problemen heb gehad met de werkwijze van de KvK (ze maken vaak fouten, komen afspraken niet na, enz) ben ik bang dat de corona steun nu in gevaar is gekomen omdat de overheid zal zien dat de SBI code pas morgen is toegevoegd (rare zin).

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit al 6 weken op de steun te wachten en ben bang dat dit langer zal duren vanwege de fout van de KvK.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dit meegemaakt hebben. Mijn visie.

 

Feit is dat als jij al eerder steun hebt gekregen is toen al gecontroleerd dat je aan de voorwaarden voldeed. Voor de meeste regelingen geldt dat voor een "verlengingsaanvraag" een snellere toetsing plaatsvind, ze gaan dan niet opnieuw alles controleren maar vooral de nieuwe informatie zoals de meest recente BTW aangifte, men heeft immers al vastgesteld dat je geschreven staat onder die SBI code, 6 weken geleden heb je de aanvraag kunnen doen omdat je SBI code actief was, anders was je aanvraag al geweigerd. Mij lijkt de kans klein dat je aanvraag wordt afgewezen, je lopende aanvraag gaat over 1e kw 2021 neem ik aan, en heel het eerste kwartaal stond je ingeschreven met die code onder de "oude ingangsdatum" en dat wordt wel beoordeeld.

Ik schat dus in dat het geen probleem gaat zijn, mogelijk op zijn vroegst bij aanvraag 2e KW 2021.

Maar als je een onterechte afwijzing krijgt dan heb je altijd nog de mogelijkheid tot bezwaar op dat besluit en dan lijkt dit me niet een heel lastige bezwaar zaak en krijg je alsnog gelijk en is ook via de KvK historie te zien dat het meteen is teruggedraaid en dus kennelijk een fout was. 

 

Wat mij betreft heb je alles gedaan wat je kon, je zou nog een klacht kunnen indienen vbij de KvK over de slordige handelswijze, dan heb je in elk geval ook iets meer bewijs dan dat je meteen gebeld hebt en zij het hebben teruggedraaid.

Maar ik zou me niet al te grote zorgen maken, het is vreselijk irritant en kan weer een hoop tijd kosten als het fout gaat, maar ik schat in

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste YD0175,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik neem aan dat je zelf ook kopieën hebt van de inschrijving en aangevraagde mutatie?

 

Zie voor achtergrondinformatie:

 

https://ondernemersplein.kvk.nl/standaard-bedrijfsindeling-sbi/

 

Ik zou schriftelijk (!) aandringen op enige en juiste registratie van de gevraagde (recente) mutatie.

 

Ik weet uit ervaring dat niet alle mutaties in het Handelsregister goed inzichtelijk zijn in de standaard openbare gegevens. Dan heb ik het over wijzigingen van bijgeschreven handelsnamen. Op correctheid van bedrijfsomschrijvingen en SBI-codes van hoofd- en nevenactiviteiten zou ik zelf in deze tijd heel scherp  zijn als advies.

 

Ik vrees daarnaast wel dat je niet makkelijk tegelijkertijd als supermarkt en als afhaalrestaurant kunt ondernemen vanuit één locatie. Ik zou dus even heel goed iemand mee laten kijken als advies.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Roel J zei:

Feit is dat als jij al eerder steun hebt gekregen is toen al gecontroleerd dat je aan de voorwaarden voldeed. Voor de meeste regelingen geldt dat voor een "verlengingsaanvraag" een snellere toetsing plaatsvind, ze gaan dan niet opnieuw alles controleren ... men heeft immers al vastgesteld dat je geschreven staat onder die SBI code


Dat zou je verwachten ja. Toch heb ik 2 keer TVL gekregen op basis van een secundaire SBI code, en is deze de derde keer afgewezen omdat ze toen mijn (niet relevante) hoofd SBI code gebruikt hebben (die de eerste 2 keer geen recht had op TVL). Daarvoor gold een lager percentage vaste lasten, dus geen steun. Natuurlijk bezwaar gemaakt, maar nog niets van gehoord...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.