• 0

Verantwoordelijkheid werknemer keuren bedrijfsauto

LS,

 

Praktijk: Werknemer rijdt in bedrijfsauto en in het contract staat dat hij deze naar eer en geweten moet (laten) onderhouden etcetera. Kosten worden uiteraard allemaal door werkgever betaald. Het gaat om de verantwoordelijkheden binnen het "onderhouden". Als een werknemer wél een melding heeft gehad dat zijn bus gekeurd moet worden, dit niet doet omdat hij het vergeten is, en vervolgens ongekeurd rond rijdt, kan ik daar dan een sanctie aan verbinden? En deze contractueel vastleggen? 

 

Ik worstel erg met deze vraag omdat ik:

a- niet weet welke verantwoordelijkheid ik van de werknemers moet/mag eisen;

b- niet weet wat een passende sanctie zou zijn;

c- wij als bedrijf uiteindelijk verantwoordelijk zijn toch?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is bedrijf en wat is werknemer? Heb jij mensen voor je rijden die op zzp basis ingehuurd worden en rijden met hun eigen bus of is het, zoals ik verwacht, een BV met medewerkers en de bus staat op naam van de BV.

 

Neem van mij aan dat je geen gesprek met de verzekering wilt hebben wanneer je bus bij een ongeluk betrokken is geweest terwijl hij ongekeurd was. Zelf zou ik het inrichten dat het onderhoud (beurtjes en keuringen) vast gepland staat in de kalender, wellicht kan je lokale dealer daarin helpen. De verantwoording die je bij de medewerker kunt leggen zijn de 'excessen' zoals de lekke bank, de uitlaat die ineens vreemd geluid maakt etc. Zij zijn de enige die dat kunnen zien omdat zij dagelijks in de bus rijden. Maar het reguliere onderhoud, waar volgens mij APK onder valt, ligt mijns inziens toch echt bij de eigenaar en niet de gebruiker. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Advies is om een 'wagenparkbeheerder' aan te stellen. Of om deze functie in het takenpakket van een (hoofd) binnen- of buitendienstmedewerker of secretaresse op te nemen.

 

Quote

Herinnering

De RDW stuurt u 6 weken voordat de APK op uw voertuig vervalt een brief om u aan de keuring te herinneren. U krijgt deze herinnering per post of - als u dat heeft ingesteld - via uw Berichtenbox. U blijft als eigenaar van een voertuig altijd zelf verantwoordelijk om een voertuig op tijd te laten keuren.

 

https://www.rdw.nl/zakelijk

 

https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2020/apk-herinneringsbrief-in-een-nieuw-jasje

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Vreede zei:

Als een werknemer wél een melding heeft gehad dat zijn bus gekeurd moet worden,

Als de melding van de RDW bij de werknemer aankomt  dan staat de bedrijfsauto dus op naam van de werknemer. Anders zou de melding bij het bedrijf aankomen als die eigenaar zou zijn.
Dan is de werknemer verantwoordelijk, niet het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een melding ontvangen of doorgespeeld krijgen is nog geen afspraak of verschijnen op de keuring laat staan een garantie dat een voertuig een keuring heeft doorstaan. Je moet dat als ondernemer of werkgever borgen (scherp laten monitoren). En je kunt zelfs al eerder keuren (inplannen) voordat die herinnering komt.

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Even een nuancering:

24 minuten geleden, MGC1969 zei:

Wat is bedrijf en wat is werknemer? Heb jij mensen voor je rijden die op zzp basis ingehuurd worden en rijden met hun eigen bus of is het, zoals ik verwacht, een BV met medewerkers en de bus staat op naam van de BV.

 

Neem van mij aan dat je geen gesprek met de verzekering wilt hebben wanneer je bus bij een ongeluk betrokken is geweest terwijl hij ongekeurd was. Zelf zou ik het inrichten dat het onderhoud (beurtjes en keuringen) vast gepland staat in de kalender, wellicht kan je lokale dealer daarin helpen. De verantwoording die je bij de medewerker kunt leggen zijn de 'excessen' zoals de lekke bank, de uitlaat die ineens vreemd geluid maakt etc. Zij zijn de enige die dat kunnen zien omdat zij dagelijks in de bus rijden. Maar het reguliere onderhoud, waar volgens mij APK onder valt, ligt mijns inziens toch echt bij de eigenaar en niet de gebruiker. 

 

-> werknemer (dus in loondienst) rijdt bussen van de BV waarvoor hij werkzaam is. Hij krijgt vanuit mijn bedrijf de melding dat zijn auto gekeurd moet worden.  Hij zegt toe een afspraak met de garage te maken  voor de APK. Vergeet dit vervolgens en rijd dus ongekeurd en onverzekerd rond. Omdat een factuur van de garage uit blijft, komen wij hier pas na enige tijd achter.  Het gaat hier dus om specifieke laksheid van de werknemer. 

 

 

7 minuten geleden, Gast zei:

Advies is om een 'wagenparkbeheerder' aan te stellen. Of om deze functie in het takenpakket van een (hoofd) binnen- of buitendienstmedewerker of secretaresse op te nemen.

 

 

https://www.rdw.nl/zakelijk

 

Mvg,


Wigbolt

 

-> Klopt. Is ook het geval. Vanaf heden worden (als het goed is) afspraken ook door deze beheerder ingepland bij de garage en hebben we een extra check hierop.  Dan nog moet werknemer de afspraak wel nakomen. Even afgezien van de tijdsbuffer (tussen afspraak apk en verlopen ervan) . Het gaat er mij in deze eigenlijk  meer over of het opnemen van sancties in het reglement hier voor ons een extra stok achter de deur zou kunnen betekenen. 

 

2 minuten geleden, DaMedia zei:

Als de melding van de RDW bij de werknemer aankomt  dan staat de bedrijfsauto dus op naam van de werknemer. Anders zou de melding bij het bedrijf aankomen als die eigenaar zou zijn.
Dan is de werknemer verantwoordelijk, niet het bedrijf.

 -> Logisch. Melding kom t echter bij bedrijf binnen, dus verantwoordelijkheid bedrijf. Dat lijkt me logisch.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Het gaat hier dus om specifieke laksheid van de werknemer. 

Interne procedures moeten gewoon beter en strakker op dit punt, zoals je al schrijft.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, Vreede zei:

 -> Logisch. Melding kom t echter bij bedrijf binnen, dus verantwoordelijkheid bedrijf. Dat lijkt me logisch.

 

1 uur geleden, Vreede zei:

in het contract staat dat hij deze naar eer en geweten moet (laten) onderhouden etcetera.

Als het een auto van het bedrijf is dan is het bedrijf verantwoordelijk voor het onderhoud, niet de werknemer. Op de dag dat het bedrijf de APK (of ander onderhoud) heeft ingepland moet het bedrijf zorgen dat de werknemer in een vervangend voertuig zijn werk kan doen. Werknemer kan alleen aangeven als er iets kapot gaat o.i.d.

Wat in het contract staat is naar mijn gevoel dan ook niet juist, zo lijk je de verantwoording bij de werknemer te leggen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 29-4-2021 om 10:33, Vreede zei:

Dank voor jullie reacties. Even een nuancering:

 

-> werknemer (dus in loondienst) rijdt bussen van de BV waarvoor hij werkzaam is. Hij krijgt vanuit mijn bedrijf de melding dat zijn auto gekeurd moet worden.  Hij zegt toe een afspraak met de garage te maken  voor de APK. Vergeet dit vervolgens en rijd dus ongekeurd en onverzekerd rond. Omdat een factuur van de garage uit blijft, komen wij hier pas na enige tijd achter.  Het gaat hier dus om specifieke laksheid van de werknemer. 

 

Dan geef je de werknemer een waarschuwing. Maar verder kun je er niks mee, behalve je eigen procedures beter op orde hebben. 

Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, StevenK zei:

Dan geef je de werknemer een waarschuwing. Maar verder kun je er niks mee, behalve je eigen procedures beter op orde hebben. 

Dank voor de input. Had inmiddels deze conclusie ook getrokken en ons handboek erop aangepast. Ik merk in de branche wel dat hier in de praktijk niet altijd even (juridisch)  correct op ingestoken wordt. En idd, correcte naleving van procedures is key. Wel waarschuwen we en leggen dit vast het het personeelsdossier, maar moeten zondermeer een stapje extra zetten als het gaat om goed werkgeverschap. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.