• 0

Verschil in winst "winst-en-verliesrekening" en winst "balans"

Goedemiddag!

 

Sinds november 2020 heb ik een eenmanszaak opgericht. Ik werk sinds november als zelfstandig fotograaf.  Ik doe voor het eerst inkomstenbelasting aangifte als ondernemer. Door veel in te lezen etc. denk ik tot nu toe alles correct ingevuld te hebben bij de inkomstenbelasting aangifte. Echter blijft ik de melding krijgen dat de winst volgens de "winst-en-verliesrekening" afwijkt van de winst uit de "balans". Nu vraag ik mij af of iemand weet of dit te maken heeft met de post "liquide middelen" of misschien ook "prive-stortingen". Onderstaand in het kort de winst-en-verliesrekening van mijn eenmanszaak. Hopelijk kunnen jullie zien hoe ik de balans vanuit hier kan opstellen (en dus de winst gelijk is met de winst volgens de winst-en-verliesrekening). Ik ben vrijwel zeker dat de winst-en-verliesrekening klopt. De balans vind ik nog moeilijk. Zeker omdat ik in 2020 één bankrekening had en dus het begin en eind saldo niet weet. Zowel prive als zakelijke kosten/investeringen deed ik in 2020 dus van 1 rekening.  Ik vind het daarom moeilijk om te weten hoeveel ik bij liquide middelen en/of prive stortingen aangeef.

 

 

Winst-en-verliesrekening

 

Opbrengsten:                                                                                                                       € 2.429

-Opbrengsten uit leveringen en diensten:                                                             € 2.429

 

Totaal inkoopkosten, uitbesteed werk en andere externe kosten:     € 0

 

Personeelskosten:                                                                                                                € 0 

 

Afschrijvingen:                                                                                                                      €231

-Overige materiële vaste activa                                                                                  €231

 

Waardeveranderigen:                                                                                                     € 0         

 

Overige bedrijfskosten:                                                                                                  € 1667

-Auto- en transportkosten:                                                                                             € 15

-Verkoopkosten                                                                                                                    € 438

-Andere kosten                                                                                                                      € 1214

 

Financiële baten en lasten:                                                                                              € 531

 

Buitengewone baten en lasten                                                                                   € 531

 

Kortom, de winstberekening is € 531.

 

 

Voor de balans: 

De enige  activa is denk ik "materiële vaste activa" ivm. mijn camera a € 1156 excl. btw. Deze wordt in 5 jaar afgeschreven tot € 0. Ik heb tot nu toe dus "totaal activa: €925" als boekwaarde eind boekjaar. En ik denk €0 boekwaarde begin boekjaar.

 

De enige passiva is denk ik het "ondernemingsvermogen" a €925 eigen vermogen als boekwaarde eind boekjaar. En €0 eigen vermogen boekwaarde begin boekjaar. 

 

Verder heb ik kleinschaligheidsinvesteringsaftrek met investeringsbedrag van €1156 en is priveontrekking, niet-aftrekbare kosten, wijziging reserves etc. niet van toepassing voor zover bij mij bekend/bewust.

 

Ik hoor heel graag of jullie wellicht kunnen helpen, zodat ik voor vrijdag (helaas al) de inkomstenbelasting aangifte kan doen.

 

Heel erg bedankt alvast in ieder geval!!!

 

Groetjes Sophie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, Photography zei:

Ik hoor heel graag of jullie wellicht kunnen helpen, zodat ik voor vrijdag (helaas al) de inkomstenbelasting aangifte kan doen.

Uitstel aanvragen tot sept 2021.

 

Uitstel aanvragen belastingaangifte 2020 - hoe doe ik dat?

 

8 minuten geleden, Photography zei:

Verder heb ik kleinschaligheidsinvesteringsaftrek met investeringsbedrag van €1156

Waar komt dat bedrag vandaan?

 

verder ... zonder balans geen aangifte ... dus hoe ziet de balans eruit?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Cosara.

 

Het investeringsbedrag van €1156 voor de kleinschaligheidinvesteringsaftrek is mijn camera van €1156 excl. btw. Deze camera gebruik ik voor het maken van shoots. 

 

De balans is voor zover ik weet (de vraag is dus vooral of de balans wel goed afgeleid is uit de winst-en-verliesrekening):

 

 

Boekwaarde begin boekjaar (dus 3 november 2020):

Activa:

-Materiele vast activa:   €0  (want ik had toen nog geen investeringen gedaan en geen winst/oprengsten etc.).

 

-Eigen vermogen:    € 0 (?)

 

Boekwaarde eind boekjaar (dus 31 december 2020):

Activa: 

-Materiele vast activa:     €925     (dit is namelijk de camera van €1156 excl. btw die na 1 jaar (dus einde boekjaar 2020) na afschrijving €925 op de balans zal staan?)

 

Passiva: 

-Eigen vermogen:       €925 (?)

 

 

Kortom, de winst uit de balans lijkt nu dus €925, hoewel uit winst-en-verlies €531 blijkt..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Overigens heeft zo'n verschil vaak te maken met (niet of onjuist ingevulde) privé-opnames en -stortingen.

Dank voor je reactie Lex.  Ik ben mij niet bewust geweest van prive opname en/of stortingen. Gezien mijn winst-en-verlies rekening en balans (zie mijn vorige berichten), zou het dus goed kunnen dat ik het verschil in winst (volgens de winst-en-verlies rekening) en de winst (volgens de balans) op de balans het beste kan veranderen. Dus in mijn geval €925 (winst balans) - €531 (winst w-v-rekening) = € 394 prive storting ? Ik hoor graag jouw vermoeden! Dank!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Photography zei:

Het investeringsbedrag van €1156 voor de kleinschaligheidinvesteringsaftrek is mijn camera van €1156 excl. btw. Deze camera gebruik ik voor het maken van shoots. 

Om in 2020 in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet u een bedrag tussen € 2.401 (drempel) en € 323.544 (plafond) investeren in bedrijfsmiddelen voor uw onderneming. Met € 1156,00 zit u dus ver onder de drempel van € 2401,00.

 

7 minuten geleden, Photography zei:

Boekwaarde eind boekjaar (dus 31 december 2020):

Activa: 

-Materiele vast activa:     €925     (dit is namelijk de camera van €1156 excl. btw die na 1 jaar (dus einde boekjaar 2020) na afschrijving €925 op de balans zal staan?)

De afschrijving start vanaf de datum van aankoop of ingebruikname.

Ik neem aan dat u de camera niet op 1 januari 2020 heeft gekocht of in gebruik heeft genomen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Photography zei:

Kortom, de winstberekening is € 531.

 

Ehm...je financiële lasten zijn 531. Je winst is opbrengsten (2.429) min kosten (231+1667+531 = 2.429). Je winst lijkt dus exact 0. Persoonlijk vind ik dat wel erg toevallig en onwaarschijnlijk.

 

1 uur terug, Photography zei:

Verder heb ik kleinschaligheidsinvesteringsaftrek met investeringsbedrag van €1156 en is priveontrekking, niet-aftrekbare kosten, wijziging reserves etc. niet van toepassing voor zover bij mij bekend/bewust.

 

Hoe kun je KIA toepassen bij een investering van minder dan 2.400 euro?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Om in 2020 in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet u een bedrag tussen € 2.401 (drempel) en € 323.544 (plafond) investeren in bedrijfsmiddelen voor uw onderneming. Met € 1156,00 zit u dus ver onder de drempel van € 2401,00.

Dank voor je hulp. Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Voor de kleinschaligheidsinvesterngsaftrek zal ik voor dit jaar dus "nee" invullen. 

 

3 minuten geleden, Cosara zei:

De afschrijving start vanaf de datum van aankoop of ingebruikname.

Ik neem aan dat u de camera niet op 1 januari 2020 heeft gekocht of in gebruik heeft genomen.

Klopt, de camera is rond de oprichting van mijn eenmanszaak gekocht en gelijk ook in gebruik genomen. Ik had eerder ergens gelezen dat 2020 (in mijn geval dus november t/m december 2020) als 1 jaar afschrijving gerekend kan worden. Dus 1156 - 231 (afschrijving jaar 1, dus "jaar" 2020) = € 925. Als ik dat verkeerd heb begrepen, dan hoor ik het graag van je.

 

Nogmaals dank voor de hulp!!

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Eerst even een klein ding... Je bent in november 2020 gestart maar schrijft een heel jaar af op die camera? Mag dat? Volgens mij mag je maar 2 maanden afschrijven.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

 

Verder zeg je geen priveontrekking gedaan te hebben. Maar omdat je een gecombineerde prive/zakelijke rekening hebt is eigenlijk elk bedrag dat je binnenkrijgt een priveontrekking en elk bedrag dat je zakelijk uitgeeft van die rekening een storting. Anders had je die camera niet eens kunnen kopen van die €531.

 

Ik neem ook even aan dat die post "Andere kosten € 1214" niet het bedrag van de camera bevat.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Photography zei:

Ik had eerder ergens gelezen dat 2020 (in mijn geval dus november t/m december 2020) als 1 jaar afschrijving gerekend kan worden.

U mag als starter investeringen willekeurig afschrijven als ...

1. U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek.

2. U hebt recht op de zelfstandigenaftrek.

 

Aangezien u pas in november met uw onderneming bent gestart voldoet u niet aan voorwaarde 2 en dus ook niet aan voorwaarde 1.

Overigens is er sprake van afschrijvingskosten en niet van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Echter, beiden zijn in uw situatie niet van toepassing.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.