• 0

BV Stopzetten met een beetje hulp?

Beste mensen,

 

Paar jaar geleden heb ik een BV opgericht om mijn droom waar te maken. Uiteraard is de 18.000 euro gestort. Afgelopen jaren heb ik alleen maar verlies geleden (-15.750) waardoor ik nu toch mijn droom maar ga opgeven om eea bedrijfsmatig te doen.... Er staat 2.250 op de bankrekening en ik heb geen schulden of dergelijke uitstaan bij derden. 

 

Ik kom er toch maar niet uit hoe ik dit voor elkaar kan krijgen tegen zo laag mogelijke kosten.  De een zegt turboliquidatie, de ander zegt ontbinding met verrekening en ik kom er echt niet meer uit. Om mezelf niet verder in de schulden te steken wil ik kijken of hier iemand zit die me kan helpen voordat ik een accountant inschakel en helemaal niets meer heb...

 

Ik hoor heel graag tips! hoop dat er iemand is die me wil helpen....

 

Met vriendelijke groeten,

 

Sabine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 3

Dag Sabine,

 

Jammer van de droom. Hopelijk verzacht onderstaande een beetje (aangenomen dat jij de aandeelhouder bent van de BV en er geen holding BV tussen zit):

 

Stap 1 is een AvA houden waarin je tot ontbinding besluit. Daarbij constateert de vergadering (jij dus) dat:

 - er baten zijn ter grootte van 2.250 euro. En dat de aandeelhouder bij ontbinding in feite recht heeft op terugbetaling van 18.000, wat dus niet mogelijk is.

 - vervolgens besluit de AvA tot terugbetaling van aandelenkapitaal ter grootte van 2.250 euro.

Stap 2 is die notulen tekenen en samen met formulier 17a van de KvK opsturen naar de KvK (instructie staat op het formulier zelf);

Stap 3 is die 2.250 euro overmaken naar privé o.v.v. terugbetaling aandelenkapitaal;

Stap 4 is de jaarrekening opmaken, wat simpel is. Daarvan zul je in 2021 nog aangifte VPB moeten doen. Deponeren bij de KvK in het jaar van ontbinding hoeft niet;

Stap 5 en 6 leveren nog wat geld op. In je aangifte IB heb je (als het goed is) altijd in box 2 ingevuld dat je aandeelhouder bent van deze BV. In de IB-aangifte van 2021 geef je in box 2 op: verkrijgingsprijs 18.000 en overdrachtsprijs 2.250. Dan zul je zien dat er een verlies in box 2 uitkomt van 15.750 euro.

Stap 6: dat verlies uit 2021 kun je in je IB aangifte van 2023 benutten. 25% van die 15.750 wordt in 2023 omgezet in een korting op je te betalen belasting over je box 1 inkomen. LET OP: dat is geen vraag in de aangifte zelf. Je zult na het indienen van de aangifte 2023 de fiscus zelf een briefje moeten sturen om ze hierop te wijzen. Levert je dus toch nog 25% van 15.750 = 3.938 netto op.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 29-4-2021 om 20:30, Joost Rietveld zei:

Dag Sabine,

 

Jammer van de droom. Hopelijk verzacht onderstaande een beetje (aangenomen dat jij de aandeelhouder bent van de BV en er geen holding BV tussen zit):

 

Stap 1 is een AvA houden waarin je tot ontbinding besluit. Daarbij constateert de vergadering (jij dus) dat:

 - er baten zijn ter grootte van 2.250 euro. En dat de aandeelhouder bij ontbinding in feite recht heeft op terugbetaling van 18.000, wat dus niet mogelijk is.

 - vervolgens besluit de AvA tot terugbetaling van aandelenkapitaal ter grootte van 2.250 euro.

Stap 2 is die notulen tekenen en samen met formulier 17a van de KvK opsturen naar de KvK (instructie staat op het formulier zelf);

Stap 3 is die 2.250 euro overmaken naar privé o.v.v. terugbetaling aandelenkapitaal;

Stap 4 is de jaarrekening opmaken, wat simpel is. Daarvan zul je in 2021 nog aangifte VPB moeten doen. Deponeren bij de KvK in het jaar van ontbinding hoeft niet;

Stap 5 en 6 leveren nog wat geld op. In je aangifte IB heb je (als het goed is) altijd in box 2 ingevuld dat je aandeelhouder bent van deze BV. In de IB-aangifte van 2021 geef je in box 2 op: verkrijgingsprijs 18.000 en overdrachtsprijs 2.250. Dan zul je zien dat er een verlies in box 2 uitkomt van 15.750 euro.

Stap 6: dat verlies uit 2021 kun je in je IB aangifte van 2023 benutten. 25% van die 15.750 wordt in 2023 omgezet in een korting op je te betalen belasting over je box 1 inkomen. LET OP: dat is geen vraag in de aangifte zelf. Je zult na het indienen van de aangifte 2023 de fiscus zelf een briefje moeten sturen om ze hierop te wijzen. Levert je dus toch nog 25% van 15.750 = 3.938 netto op.

 

Succes

Joost

Beste Joost,

 

sorry voor de late reactie, maar dank je wel voor je uitgebreide en overzichtelijke antwoord. Je bevestigd wat ik dacht, dus daar ben ik erg blij mee. De veronderstelling dat ik enige aandeelhouder ben klopt helemaal. Daarnaast heb ik idd altijd ingevuld dat ik aandeelhouder ben, dus dat is allemaal geen probleem. Enige vraag is waarom het verlies van 2021 pas in 2023 kan benutten voor de IB? Is daar een specifieke reden voor dat dit niet in 2022 kan?

 

hoor graag nog van je.

 

met vriendelijke groeten,

 

Sabine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.