• 0

Stakingswinst berekenen bij verkoop website

Ik ben van plan een website te verkopen en daarmee ook mijn onderneming te stoppen/staken. Nu wil ik al wat voorbereid zijn op de fiscale kant die hierbij komt kijken en daar breek ik mijn hoofd nog over. Het gaat dan vooral om het deel van de stakingswinst en het betalen van inkomstenbelasting hierover. Op de website van Nationale Nederlanden lees ik o.a.:

 

Quote

De stakingswinst is het verschil tussen de werkelijke waarde van de onderneming en de fiscale boekwaarde. Het bestaat meestal uit de stille reserves in de bedrijfsmiddelen, fiscale reserves en goodwill. Als je met de onderneming stopt zou je de waarde hiervan contant in handen kunnen krijgen. Over deze winstbestanddelen is dan nog geen belasting betaald en dit moet alsnog gebeuren. Van de stakingswinst is wel een bedrag van € 3.630,- onbelast (stakingsaftrek).

 

Kan ik werkelijke waarde lezen als het bedrag dat de koper wil betalen voor in dit geval de website? Hoe bepaal ik dan de fiscale boekwaarde? Om in wat eenvoudige getallen te gieten en het beter te begrijpen gebruik ik de volgende hypothetische aannames:

 

Verkoopprijs website: €100.000

Fiscale boekwaarde: €40.000

 

Zou ik dan inkomstenbelasting moeten afdragen over een bedrag van €100.000 - €40.000 - €3.630 (stakingsaftrek) = €56.370

 

Ik weet niet hoe de fiscus de fiscale boekwaarde van een website ziet, kan dat bv. de omzet van het voorgaande fiscale jaar zijn? Verder overweeg ik ook een stakingslijfrente, mag dit ook over een deel van het te ontvangen bedrag? Ik ontkom natuurlijk niet aan het betalen van belastingen maar ik wil wel graag weten waar ik rekening mee moet houden en of er nog fiscale voordelen zijn. Uiteindelijk wil ik ook met een fiscalist aan tafel maar wil daarvoor de materie ook beter begrijpen. Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, Runfun zei:

Kan ik werkelijke waarde lezen als het bedrag dat de koper wil betalen voor in dit geval de website?

Ja 

 

1 uur geleden, Runfun zei:

Hoe bepaal ik dan de fiscale boekwaarde?

 

De boekwaarde lees je af uit je balans: het is de som van de activa minus de passiva, het eigen vermogen dus 

 

1 uur geleden, Runfun zei:

Om in wat eenvoudige getallen te gieten en het beter te begrijpen gebruik ik de volgende hypothetische aannames:

Verkoopprijs website: €100.000

Fiscale boekwaarde: €40.000

Zou ik dan inkomstenbelasting moeten afdragen over een bedrag van €100.000 - €40.000 - €3.630 (stakingsaftrek) = €56.370

 

Een website wordt/is meestal niet geactiveerd op de balans (dat kan sowieso alleen bij aankoop). Een aannemelijker voorbeeld is daarom:

Verkoopprijs website: €100.000

Fiscale boekwaarde: €  0

Dan moet je inkomstenbelasting afdragen over een bedrag van €100.000  - €3.630 (stakingsaftrek) = €96.370

 

1 uur geleden, Runfun zei:

Ik weet niet hoe de fiscus de fiscale boekwaarde van een website ziet, kan dat bv. de omzet van het voorgaande fiscale jaar zijn?

Nee. De fiscale boekwaarde is niet een opinie van de fiscus, maar wat je zelf op de balans geactiveerd hebt. En bij een website is dat meestal niets: die waarde is goodwill/stille reserve waar je bij staken nog over moet afrekenen. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

55 minuten geleden, Runfun zei:

Bedankt voor de reactie en toelichting, dat is een zure appel waarbij de fiscus blij kan zijn dat ik de onderneming staak en er ongeveer net zoveel voor krijgt als ik netto zal overhouden 

 

nou zo erg zal het niet zijn toch.. er zijn ook nog de gebruikelijke ondernemersaftrekken, als je voorraad hebt gaat die ook nog ervanaf want die hoort wel bij de boekwaarde balans.. nog wat aftrekposten creëren, wat je zelf ook aangeeft. dan moet bij een verkoopprijs van ca 100K het toptarief wel grotendeels te vermijden zijn..

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, Runfun zei:

Bedankt voor de reactie en toelichting, dat is een zure appel waarbij de fiscus blij kan zijn dat ik de onderneming staak en er ongeveer net zoveel voor krijgt als ik netto zal overhouden :flushed-face:

 

Dat durf ik te betwijfelen. Zeker met evt. zelfstandigenaftrek, mkb-winstkorting, stakingsaftrek, en evt. algemene heffingskorting, arbeidskorting. Maar waar komt die fiscale boekwaarde van 40.000 euro vandaan? Heb je de website destijds extern ingekocht en geactiveerd op de balans?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

Waarom wil je stoppen als de zaak zo goed loopt?

Ik was de website ooit als hobby begonnen maar het is uitgegroeid tot redelijk serieuze omvang. De tijd die erin gaat zitten valt nog wel mee met gemiddeld 8 tot 10 uur per week maar daarnaast nog een 32 urige werkweek en een gezin dan is het op een gegeven moment wel mooi geweest en dan kies ik voor meer vrije tijd en het geld.

 

55 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Dat durf ik te betwijfelen. Zeker met evt. zelfstandigenaftrek, mkb-winstkorting, stakingsaftrek, en evt. algemene heffingskorting, arbeidskorting. Maar waar komt die fiscale boekwaarde van 40.000 euro vandaan? Heb je de website destijds extern ingekocht en geactiveerd op de balans?

Inderdaad er zijn amper aftrekposten buiten bv. laptop, telefoon, hostingkosten, kosten tekstschrijvers en ik kom ook niet aan het urencriterium. De €40.000 was wishful thinking en dan zal de stakingswinst helaas gelijk zijn aan de verkoopprijs.

 

Volgens mij kan ik over een aantal jaar nog wel mijn inkomen middelen als pleister op de wond en anderzijds hou ik de website dan moet ik ook elk jaar inkomstenbelasting afdragen met het verschil dat ik nu een mooi bedrag kan ontvangen en daar niet nog jaren voor hoef in te spannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.