Jump to content
R Visscher
Verberg

eisen productie en verkoop massageolie

vraag

Ik wil een massageolie gaan maken van een basisolie (Teunisbloemolie) en drie soorten etherische oliën.

Zoals ik het zie en ik kan het natuurlijk fout hebben, valt deze olie niet onder cosmetica.

Moet ik deze olie registreren en zo ja, waar?

En aan welke regels en wetten moet ik mij dan verder aan houden?  

3 answers to this question

Recommended Posts

• 2
  • Rate this answer
Posted 4511 - 546
22 uur geleden, R Visscher zei:

Ik wil een massageolie gaan maken van een basisolie (Teunisbloemolie) en drie soorten etherische oliën.

Zoals ik het zie en ik kan het natuurlijk fout hebben, valt deze olie niet onder cosmetica.

Zodra je iets op de huid smeert, valt het onder de cosmeticawetgeving.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
  • Rate this answer
Posted 21516 - 1,258

Daarover is op internet heel gemakkelijk van alles te vinden. Zo kun je bij  De Hekserij niet alleen informatie en tips ontdekken, maar ook een online cursus volgen

De belangrijkste regels staan in de Europese Cosmetica Verordening. Een paar belangrijke punten hieruit:

• Cosmetica moet op een bepaalde manier verpakt zijn. Op de verpakking moeten een aantal gegevens staan, zoals de ingrediënten, houdbaarheid en batchnummer.
  • Degene die de cosmetica op de markt brengt (fabrikant of importeur) moet bepaalde gegevens vastleggen.  Controleurs van in Nederland de NVWA moeten toegang hebben tot deze gegevens. De gegevens die vastgelegd moeten worden zijn bijvoorbeeld de samenstelling, eisen aan de grondstoffen op het gebied van zuiverheid, dierproeven, claims, bijwerkingen.
  • Er moet inzage worden gegeven in de veiligheidsbeoordeling van het product. Dat betekent ook dat er een veiligheidsbeoordeling moet worden gemaakt. Deze beoordeling moet worden gemaakt door een gediplomeerd chemicus, arts, bioloog of iemand met een aanverwant diploma op universitair (soms HBO) niveau.
  • Cosmetica moet volgens bepaalde hygiënenormen worden gemaakt en verpakt, dat kan niet zomaar in de keuken.
  • Elk cosmetisch product moet worden aangemeld via het Cosmetic Products Notification Portal (CPNP).

Kijk ook eens bij Enjoy Divine Nature, want die noemt baardbalsems en massageolies apart.

Ieder cosmetica product, dus ook een kruidenbalsem of handzeep, wat je verkoopt moet geregistreerd worden. Voldoen aan de cosmeticawetgeving lijkt voor sommigen een enorme berg papier; zeker als je er nog nooit mee te maken hebt gehad. Ik heb op een rijtje gezet waar je aan moet voldoen zodat jij het ook kan.

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

• 0
  • Rate this answer

eens met Cosara +1

heb je ook al geïnformeerd bij je leverancier van de olie? 
als je zelf olie gaat importeren van buiten de EU zou ik je aanraden en whitelabel fabrikant binnen de EU op te zoeken

tenzij je heel veel zin hebt in wetgeving doorspitten, testen en aansprakelijkheid, etc.

"zoek het maar uit"