• 0

Margegoederen IB vs OB

Beste leden,

 

Ik heb een vraag over de presentatie van de omzet in de IB aangifte. 

 

vb: ik heb een auto van € 100,- ingekocht en deze weer verkocht voor € 200,- bij de OB aangifte geef ik aan dat ik een marge heb van € 100 (inclusief BTW). dus omzet hoog (grondslag): €82,64 en bij de btw € 17,36 te betalen.

Maar bij de IB heb ik aangeven dat mijn omzet € 82,64 is. zodat dit conform OB aangifte is. Is dit correct of moet ik hier omzet € 182,64 (€ 200- € 17,36 BTW) aangeven. en bij kostprijs verkopen € 100,-. hierbij heb ik geen aansluiting met mijn OB aangifte.

 

In beide gevallen geef je de correcte omzet aan alleen de presentatie is anders.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Ik zie  (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margeregeling_aangifte_doen/aangifte_doen_bij_handel_in_margegoederen) dat de belastingdienst zegt dat je het voor de OB juist doet. Voor de IB is je omzet 182,64, want anders kun je de kostprijs van je omzet niet verantwoorden in je boekhouding en  komt je bankboek niet overeen met je facturering. 

aangepast door StevenK
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.