• 0

BTW plichtig of niet?

Ik dacht dat het antwoord simpel is, maar de klant weet het beter. Dus even checken hier.

 

Een klant in Nederland bestelt wat voor levering aan een familielid buiten de EU. Wij leveren rechtstreeks middels Fedex. Moet ik dit met Btw belasten of niet? De klant zegt " nee, want het is export." Ik zeg "ja, want de factuur wordt opgesteld op een NL adres en dus is het een belaste levering." Ik heb aangeboden de factuur op te stellen op het buiten de EU adres en dan is alles opgelost. 

 

Volgens mij is het als volgt:

  • factuur en zending binnen EU, BTW, tenzij bedrijf buiten Nederland met geldig BTW nummer
  • factuur binnen EU, zending buiten EU, BTW, tenzij bedrijf buiten Nederland met geldig BTW nummer
  • factuur buiten EU, zending binnen EU, BTW, maar als je zelf exporteert kun je de factuur laten afstempelen door douane en op basis hiervan de BTW achteraf terug krijgen (ik moet dan kopie factuur met stempel en kopie paspoort bewaren, factuur moet opgesteld met nummer paspoort en indicatie dat het export betreft, of zo ongeveer)
  • Factuur en zending buiten EU, geen BTW

 

Wie heeft er gelijk?

 

Dank!

 

Jos

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij volgt de btw de zending en niet de factuur, dus lijkt me dat het zonder - in ieder geval Nederlandse - btw moet. Het kan wel zijn dat het familielid te maken krijgt met lokale btw-achtige heffingen van diens land.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, josephusjg zei:

Wie heeft er gelijk?

 

De klant.

 

5 uur geleden, josephusjg zei:
  • factuur binnen EU, zending buiten EU, BTW, tenzij bedrijf buiten Nederland met geldig BTW nummer

Buiten is ook export dus 0%.

 

5 uur geleden, josephusjg zei:
  • factuur buiten EU, zending binnen EU, BTW, maar als je zelf exporteert kun je de factuur laten afstempelen door douane en op basis hiervan de BTW achteraf terug krijgen (ik moet dan kopie factuur met stempel en kopie paspoort bewaren, factuur moet opgesteld met nummer paspoort en indicatie dat het export betreft, of zo ongeveer)

Zending binnen EU is geen export, alles wat je veder schrijft is, excusez-le-mot, onzin. Je gaat helemaal niet langs de douane, verder beschrijf je zo te lezen een proces waarbij een (lucht)passagier goederen in zijn bagage mee uitvoert. Dus niet met Fedex. Factuur kun je verder in al je voorbeelden doorstrepen.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Verzending buiten de EU en factuur binnen EU is inderdaad 0% (wel kunnen aantonen dat ze de EU verlaten hebben). Als de verzending binnen de EU zou zijn dan volgt de btw niet altijd de goederen en kun je de vragenlijst van de BD even doorlopen om te zien wat je met de btw moet doen (er zijn n.l. veel mogelijkheden in dat geval).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/hulpmiddel-omgaan-btw-goederen-leveren-buitenland

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Bert. zei:

Zending binnen EU is geen export, alles wat je veder schrijft is, excusez-le-mot, onzin. Je gaat helemaal niet langs de douane, verder beschrijf je zo te lezen een proces waarbij een (lucht)passagier goederen in zijn bagage mee uitvoert. Dus niet met Fedex. Factuur kun je verder in al je voorbeelden doorstrepen.

Zo'n onzin is dat niet: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/export_door_particulier_die_buiten_de_eu_woont

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Rik · zei:

Verzending buiten de EU en factuur binnen EU is inderdaad 0% (wel kunnen aantonen dat ze de EU verlaten hebben). Als de verzending binnen de EU zou zijn dan volgt de btw niet altijd de goederen en kun je de vragenlijst van de BD even doorlopen om te zien wat je met de btw moet doen (er zijn n.l. veel mogelijkheden in dat geval).

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/hulpmiddel-omgaan-btw-goederen-leveren-buitenland

 

 

Dank Rik, dat was precies de link waar ik naar zocht. Ik kon geen duidelijk beeld vinden en dit geeft de bevestiging die ik zocht. 

Link naar reactie
  • 0

Info van belastingdienst na invoeren van het scenario. Beetje rare communicatie. Eerst zeggen 'belast in Nederland' en daarna 0%. Dus belast in Nederland met 0%. In ieder geval weet ik het antwoord. Dank!!!

 

Deze levering naar een niet-EU-land is belast in Nederland.

Wat moet u doen?

Stuur uw klant een factuur met 0% Nederlandse btw.

Geef de levering aan in de btw-aangifte.

Let op!

Als u het 0%-tarief toepast, moet u aantonen dat de goederen de EU-hebben verlaten. Hoe u dat doet, leest u bij Administratie bijhouden als u zakendoet buiten de EU. Deze pagina opent in een nieuw venster.

Kunt u het 0%-tarief niet aantonen? Stuur uw klant dan een factuur met 9% of 21% Nederlandse btw.

Levert u goederen aan een particulier die buiten de EU woont? En neemt die particulier de goederen mee naar het niet-EU-land? Dan kunt u een bijzondere regeling toepassen waardoor de goederen zonder betaling van btw de EU verlaten. U leest hier meer over bij Export door particulier die buiten de EU woont. Deze pagina opent in een nieuw venster.

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, josephusjg zei:

Bovenstaande zou alleen van toepassing zijn als je levert aan het bedrijf in NL, het familielid zelf in NL het product komt ophalen en vervolgens in zijn persoonlijke bagage meeneemt naar huis. Je schrijft zelf "Wij leveren rechtstreeks middels Fedex"...... 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.