Jump to content
peerke007
Verberg

Hoe zet ik ons bedrijf optimaal op?

vraag

Goedenavond, 

Ik lees hier zoveel goede adviezen die mij al enorm geholpen hebben maar ik heb toch nog een paar vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden. Misschien kan iemand mij helpen.

Ik heb een B.V. en ik wil nu samen met 4 ZZPers een nieuwe B.V. starten om gezamenlijk activiteiten uit te ondernemen. Vanwege onze projecten, risico's en omvang, hebben wij gekozen voor een gezamenlijke B.V. 

Volgens mij is het het handigst als de 4 ZZPers alle 4 nu ook een eigen Holding-BV oprichten vanwaar uit zij deelnemen in de op te richten Werkmaatschappij (BV). Zo hebben wij alle 5 een holding en kunnen wij onder gelijke voorwaarden eventuele winsten via dividend uit de werkmaatschappij verplaatsen naar de holdings, wat fiscaal handig is. 

Nu willen wij eigenlijk alle 5, werkzaamheden voor de werkmaatschappij verrichten en dit via facturen verrekenen en willen we de werkmaatschappij vanuit de holdings besturen. 

We willen dus geen DGA in de werkmaatschappij met bijbehorend salaris, kan dat gewoon?

 Zijn er zaken die ik over het hoofd zie of is dit gewoon een een goed plan zo? Ik begrijp dat met iedere BV kosten zijn gemoeid en ook administratieplicht maar om een BV op te richten vanuit 1 bv en 4 ZZPers lijkt mij niet handig of heb ik het mis?

 

 

Ik hoor graag hoe een expert hier tegenaan kijken, alvast bedankt!

Peter

 

 

 

Link to post
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij is er niets mis met de opzet. Één bv is geen bv, dus iedereen met zijn of haar holding laten participeren ziet er niet verkeerd uit. Iedere holding zal waarschijnlijk een management fee sturen voor de eventuele werkzaamheid en dividend ontvangen al naar gelang de hoeveelheid aandelen.

 

Het DGA salaris zal echter wel van toepassing zijn op het niveau van de holdings. Het kan dus zijn dat iedere holding een gebruikelijk loon moet betalen.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Let erop dat je dus waarschijnlijk vastzit aan 5x het dga-loon. Hopelijk zijn jullie inkomsten al voldoende om dat af te dekken.

 

Hoe gaan jullie de aandelen verdelen? 5x 20% of wordt het scheef?

 

Denk vooral aan het juridische gedeelte: arbeidsovereenkomst, managementovereenkomst en vooral een aandeelhoudersovereenkomst!! Daarin leggen jullie zaken vast m.b.t. zeggenschap en bevoegdheden van het bestuur, wat te doen bij omstandigheden als ziekte, AO, overlijden, gedwongen of vrijwillige exit, verkoop van de BV, aanbieden van aandelen, prijs voor de aandelen, non concurrentiebeding, etc. Onmisbaar!

 

Succes,

Joost

 

 


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Peerke, allereerst welkom op Higherlevel!

 

15 uur geleden, peerke007 zei:

Vanwege onze projecten, risico's en omvang, hebben wij gekozen voor een gezamenlijke B.V. 

 

In aanvulling op Prins en Joost,  even een klein stapje terug om de juiste inschatting te kunnen maken of jullie keuzes te snappen:

 

  • Wat voor soort projecten gaan jullie uitvoeren, met welke gemiddelde en maximale projectwaarde en voor welk soort opdrachtgevers (consumenten, MKB, Grootbedrijf, overheid)
  • Welke "risico's" bedoel je hier precies?  
  • En wat is de beoogde omvang van het bedrijf : welke omzet en welke winst (los van evt DGA salaris)  verwacht je te gaan realiseren op jaarbasis voor de komende 3 jaar?

 

Vooral als jullie inkomsten bij aanvang nog niet genoeg zijn om 5 x 47K DGA salaris te kunnen uitbetalen en de "risico's" vooral operationeel van aard zijn (aansprakelijkheid voor projecten bijvoorbeeld) is er wellicht nog een ander fiscaal veel gunstiger optie zonder grote privé risico's.


Waarmee kan ik je helpen?

Ik help  ondernemers met financieel inzicht en advies over betaalbare én betrouwbare verzekeringen en voorzieningen voor arbeidsongeschiktheid,  aansprakelijkheid en pensioen onder het motto "geld voor nu én geld  voor later".   Meer weten?  Contact

 

Update verplichte AOV: Regeling niet uitvoerbaar, Koolmees zoekt naar alternatieven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank voor de reacties.

Wij zullen alle 5 nog eigen werkzaamheden blijven ondernemen onder eigen vlag en slechts deels maar werkzaamheden uitvoeren voor de gezamenlijke werkmaatschappij.

 

We zullen primair werkzaamheden uit gaan voeren voor gemeenten/overheden en mogelijk als onderaannemer bij bouwprojecten. De risico's zitten dan primair ook in de operationele aard van onze projecten. Omvang van projecten zullen in het begin tussen de 20 en 50k zijn maar het plan is om snel serieus op te schalen.

 

Ik verwacht niet dat wij met onze nieuwe organisatie meteen zulke omzetten te draaien dat wij 5x47k kunnen verlonen, maar individueel per BV zou dat inclusief eigen projecten wel haalbaar moeten zijn.

Is het echt een verplichting om bij een eigen BV dat je 47k loon aan jezelf geeft of kan ook anders? 

Kunnen de ZZPers van onze groep  dan met een eigen holding/BV ook nog werkzaamheden vanuit de eenmanszaak uitvoeren of vervalt die organisatie dan automatisch? Daar had ik nog even niet aan gedacht. 

 

De verdeling is scheef: 25-25-25-12,5-12,5. 

 

Het plan is om in de statuten de basis te regelen over zeggenschap, aandelen, vertrek (verplicht of vrijwillig) etc. Niemand van ons komt nl. in dienst van de werkmaatschappij. Men ontvangt alleen fee's voor verrichte werkzaamheden op basis van facturatie was het plan.

 

Ik ben benieuwd welke andere vormen fiscaal gunstiger zouden zijn. 

 

Nogmaals dank, 

Peter

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 uur geleden, peerke007 zei:

Kunnen de ZZPers van onze groep  dan met een eigen holding/BV ook nog werkzaamheden vanuit de eenmanszaak uitvoeren of vervalt die organisatie dan automatisch?

Die vervalt ... tenzij jullie met die eenmanszaken totaal andere activiteiten uitvoeren dan in de BV.

 

2 uur geleden, peerke007 zei:

Ik ben benieuwd welke andere vormen fiscaal gunstiger zouden zijn. 

Een VOF zal fiscaal veel gunstiger zijn, en is de scheiding van activiteiten tussen eenmanszaken en VOF veel minder strikt.

De risico’s kunnen goed afgedekt worden met een goede aanslrakelijkheidsverzekering, die veel goedkoper is dan een constructie van 5 BV’s.

Met een BV ontkom je overigens ook niet aan een verzekering.

 

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
3 uur geleden, peerke007 zei:

De verdeling is scheef: 25-25-25-12,5-12,5. 

 

Die verdeling is zo scheef dat er geen sprake is van nevengeschiktheid. Dat kan betekenen dat alle 5 DGA's niet alleen te maken krijgen met een DGA salaris, maar de werkmij ook sociale premies (WW en WIA) voor alle 5 de DGA's moet afdragen. 

 

 


Waarmee kan ik je helpen?

Ik help  ondernemers met financieel inzicht en advies over betaalbare én betrouwbare verzekeringen en voorzieningen voor arbeidsongeschiktheid,  aansprakelijkheid en pensioen onder het motto "geld voor nu én geld  voor later".   Meer weten?  Contact

 

Update verplichte AOV: Regeling niet uitvoerbaar, Koolmees zoekt naar alternatieven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
3 uur geleden, peerke007 zei:

Kunnen de ZZPers van onze groep  dan met een eigen holding/BV ook nog werkzaamheden vanuit de eenmanszaak uitvoeren of vervalt die organisatie dan automatisch

Als dat werkzaamheden zijn buiten de gezamenlijke BV, dan kan dat uiteraard prima. Wel opletten met je urennorm van 1.225 in je eenmanszaak, omdat de uren voor de BV daarbij niet meetellen. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld gebruik auto vd zaak (ritten voor een onderneming met de auto die op de zaak staat van de andere onderneming zijn privé!).

 

Overigens wel dat niet per se zeggen dat je daardoor een lager dga-loon kunt toepassen. Vooroverleg met de fiscus is wel aan te raden


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ik lees vooral over de juridische inrichting van een samenwerking in de vorm van een BV, met als reden "onze projecten, risico's en omvang". Een dergelijke oplossing lijkt me juridisch ook logisch, ook als je die op advies van @Cosara in VOF vorm zou gieten in plaats van BV, maar in feite beginnen jullie ook mét elkaar een nieuw bedrijf. Dat geeft een bepaalde dynamiek. De vennoten zitten er 'scheef' in. Dat doet iets met de psychologie van de samenwerkende partijen. Jullie ondernemen daarnaast ook nog 'op persoonlijke titel'. Matchen de beelden die jullie hebben bij het succesvol maken en houden van de samenwerking? Hebben jullie eenzelfde idee bij 'ondernemen' of komt dat al snel onder druk te staan, als Pietje een klus op eigen eenmanszaak heeft en daardoor te druk is om voor de BV goed werk te leveren?  Zitten jullie ongeveer hetzelfde in elkaar, of is er een kans dat er mensen bij zitten die het 'gedoe' van een BV (of VOF) in de praktijk toch wel wat heftig vinden in verhouding tot wat het oplevert? Je dekt niet alleen risico's af, maar je wordt ook op een andere manier voor de samenwerking en elkaar verantwoordelijk. Is er een kans dat men gewend is zich als zzp'er te gedragen, en dat je straks 4 kapiteins op het schip hebt, zodat je niet slagvaardig bent? Allemaal zaken om goed over na te denken voordat jullie je handtekening onder iets zetten. 

Ik zie in dat mijn opmerking hier wat off-topic is, maar het is bedoeld om te voorkomen dat we je over een jaar terugzien in het "Herrie in de zaak" topic :winking-face:

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Zo offtopic vind ik hem niet hoor, want naast de stapel overeenkomsten waar Joost terecht op wijst is het "sociale contract" van hoe iedereen erin staat minstens net zo belangrijk. Helemaal niet erg als één van de kleinere aandeelhouders meer tijd aan zijn eigen eenmanszaak besteed en er vooral in zit om richting gemeenten en andere aanbestedingspartijen een op papier een beter verhaal te hebben want die eisen soms een BV en zoeken zekerheid in de rechtsvorm en borging van kennis. (zzp-ers zijn eng en riskant)

 

Een "mooie" tussenvorm tussen VOF en BV vind ik nog wel de cooperatie, omdat als je doel is gezamelijke projecten te doen is een cooperatie het meest flexibel in het vormgeven van de rechtsvorm en verschillende soorten leden, die ook makkelijk kunnen toe en uittreden zonder hoofdelijk aansprakelijk te worden voor het geheel (nadeel VOF) terwijl je ook niet naar de notaris hoeft (nadeel BV) want als Pietje na 1,5 jaar toch denkt. "kan het zelf toch beter bij elkaar verdienen" dan moet je heel de molen weer door.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stel, je zou topicstarter zijn en je ontdekt in deze thread dat de antwoorden hier vooral eerst meer verwarring zaaien dan meteen antwoorden opleveren ... wat voor adviseur zou @peerke007 het beste kunnen inschakelen om ze te begeleiden en tot een goede constructie te komen, die ze in een gesprek verder kan helpen en niet zo fragmentarisch en vanuit verschillende invalshoeken als nu het geval is? 
 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
47 minuten geleden, Annedien Hoen zei:

niet zo fragmentarisch en vanuit verschillende invalshoeken als nu het geval is? 

 

De verstrekte informatie was in eerste aanleg toch ook fragmentarisch en vanuit een zelfgekozen invalshoek? Stel, vraagsteller krijgt meteen een adviseur toegewezen voor een gesprek, zou dat de bedoeling zijn geweest?

 

Maar goed, da's stof voor een ander topic wellicht...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
2 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

De verstrekte informatie was in eerste aanleg toch ook fragmentarisch en vanuit een zelfgekozen invalshoek? Stel, vraagsteller krijgt meteen een adviseur toegewezen voor een gesprek, zou dat de bedoeling zijn geweest?

 

Maar goed, da's stof voor een ander topic wellicht...

Ja, uiteraard is het een proces en zo werkt een forum, op zich prima natuurlijk - en als vraagsteller het al helder had zou die ook geen vraag op een forum zetten :winking-face: En ik vind het ook het mooie, dat hier geen kant en klare antwoorden uit komen. Ik vind het zelf niet altijd eenduidig waar je dan vervolgens het beste naar toe kunt gaan met "vervolgvragen". Een KvK adviseur adviseert vaak alleen over rechtsvormen zonder mee te denken over "het sociale contract", een business coach zal weer op andere aspecten inzoomen, de een neemt gedoe liever voor lief als daar zekerheid tegenover staat en de ander zal een lossere vorm adviseren, vanuit eigen ervaring. Een mooi boeket aan advies, aan vraagsteller om daar uit te plukken wat nuttig lijkt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1 minuut geleden, Annedien Hoen zei:

Een mooi boeket aan advies, aan vraagsteller om daar uit te plukken wat nuttig lijkt.

Een mooi slotakkoord voor dit stukje off-topic...:winking-face:


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor alle antwoorden. Voldoende stof om over na te denken.

Die andere topic stond los omdat dit feitelijk over mijn holding-BV gaat, die nu enerzijds gaat fungeren als mijn persoonlijke werkmaatschappij en anderzijds als houder van aandelen in de eventuele nieuw op te zetten organisatie (BV dacht ik tot nu toe). Maar er komt wel heel veel om de hoek kijken als ik het allemaal zo lees.

 

Ik heb dit topic gestart omdat ik onderneem vanuit vertrouwen, vriendschap en daadkracht en meestal niet geremd door enige kennis van zaken. Vooringenomen dacht ik wel een richting te hebben maar wilde het toch even toetsen.. Erg mooi om de breedheid van de adviezen te zien vervolgens. 

 

Nu ik alles zo bekijk lijkt een BV met holdings de minst aan te raden oplossing te zijn. De coöperatie klinkt eigenlijk nog wel het meest interessant voor deze samenwerking, deze vorm ben ik nog niet echt bekend mee. Bij een coöperatie zitten vast ook weer aardig wat addertjes onder het gras verwacht ik.  Ik ga mij eens hier verder in verdiepen en toch maar een professional betrekken gok ik. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
27 minuten geleden, peerke007 zei:

Ik heb dit topic gestart omdat ik onderneem vanuit vertrouwen, vriendschap en daadkracht en meestal niet geremd door enige kennis van zaken.

Naarmate uw onderneming groeit, is het verstandig om de volgende volgorde aan te houden ...

1. daadkracht

2. vertrouwen

3. vriendschap.

 

Nog verstandiger is het om de punten 2 en 3 helemaal te vergeten.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je hebt een BV @peerke007  werk op contract basis. Je geeft iedereen een contract voor een bepaalde tijd, goed dicht getimmerd. Zo doen ze het in de voetballerij toch ook?

Gaat het goed dan groeien ze mee, gaat het slecht of het hapert ....contract naleven.

 

Jij blijft de baas en houd overzicht, met gedegen kennis van zaken.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Op 3-5-2021 om 14:50, Annedien Hoen zei:

 wat voor adviseur zou @peerke007 het beste kunnen inschakelen om ze te begeleiden en tot een goede constructie te komen, 

 

Eentje waar die voor betaalt. 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 305 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept