• 0

Leuke casus... BV, WW, DGA

Situatieschets: ik heb een holding-BV en heb in die holding een belang van 40% in een werkmaatschappij (BV) waar ik ook in dienst ben voor 4 dagen per week.

In mijn eigen holding ben ik 1 dag in de week in dienst.

In beide BV's ben ik directeur/DGA en geniet samen een salaris hoger dan 47k. Nu stop ik in de werkmaatschappij en zal mijn 40% aandelen ook verkopen.

Het salaris dat ik geniet in mijn holding is 1/5 * 47k dus onder het verplicht minimum.

Ik word feitelijk werkeloos omdat ik ontslagen word uit de werkmaatschappij. Heb ik recht op WW? Ik heb 23 jaar dienstverband gehad nl. in de werkmaatschappij. 

 

Leuke casus dacht ik zo zelf.. behalve als het je overkomt natuurlijk.. 

 

Alvast bedankt.

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 uur geleden, peerke007 zei:

Ik word feitelijk werkeloos omdat ik ontslagen word uit de werkmaatschappij. Heb ik recht op WW?

Je wordt niet werkeloos als de nieuwe werkmaatschappij voldoende omzet heeft voor vijf dga-salarissen...

 

Misschien is het verstandig om de over twee topics verdeelde casuïstiek als één geheel aan te vliegen, zeker als je verwacht een beroep te moeten doen op een werkeloosheidsuitkering.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

En ook niet onbelangrijk: ben je statutair bestuurder van de werk BV en staat in de statuten van de werk BV dat voor ontslag bestuurder een verstrekte meerderheid van stemmen nodig is die groter is dan 60%?

 

Inderdaad. Belangijker dan het al dan niet betalen van sociale premies is de vraag of je sociale premies moet  betalen. Betaal je sociale premies maar blijkt dat niet te moeten dan heb je namelijk geen enkel recht op WW, terwijl je bij moeten betalen maar dat niet doen  wellicht nog wel rechten hebt of krijgt.... maar die rechten - if any -stoppen dan sowieso weer  zodra je fulltime actief wordt voor je nieuwe werkmaatschappij 

 

59 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Je wordt niet werkeloos als de nieuwe werkmaatschappij voldoende omzet heeft voor vijf dga-salarissen...

 

Sterker nog: ook als die werkmij nog geen of  niet voldoende omzet heeft  is er geen recht op WW als  vraagsteller fulltime voor deze nieuwe werkmaatschappij actief wordt.

 

1 uur terug, Ward van der Put zei:

Misschien is het verstandig om de over twee topics verdeelde casuïstiek als één geheel aan te vliegen, zeker als je verwacht een beroep te moeten doen op een werkeloosheidsuitkering.

 

I Second that en daarom gaat hier een slot op. Discussie verder in het andere topic. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.