Jump to content
peerke007
Verberg

Leuke casus... BV, WW, DGA

vraag

Situatieschets: ik heb een holding-BV en heb in die holding een belang van 40% in een werkmaatschappij (BV) waar ik ook in dienst ben voor 4 dagen per week.

In mijn eigen holding ben ik 1 dag in de week in dienst.

In beide BV's ben ik directeur/DGA en geniet samen een salaris hoger dan 47k. Nu stop ik in de werkmaatschappij en zal mijn 40% aandelen ook verkopen.

Het salaris dat ik geniet in mijn holding is 1/5 * 47k dus onder het verplicht minimum.

Ik word feitelijk werkeloos omdat ik ontslagen word uit de werkmaatschappij. Heb ik recht op WW? Ik heb 23 jaar dienstverband gehad nl. in de werkmaatschappij. 

Leuke casus dacht ik zo zelf.. behalve als het je overkomt natuurlijk.. 

Alvast bedankt.

Peter

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Word je ontslagen of neem je ontslag?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0
  • Rate this answer
Posted 6842 - 1,194

en ook niet onbelangrijk.. betaal je premie werknemersverzekeringen over je salaris in de werkmaatschappij?

anders wordt het al snel een korte casus

• 1
  • Rate this answer

En ook niet onbelangrijk: ben je statutair bestuurder van de werk BV en staat in de statuten van de werk BV dat voor ontslag bestuurder een verstrekte meerderheid van stemmen nodig is die groter is dan 60%?

JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

• 0
  • Rate this answer
12 uur geleden, peerke007 zei:

Ik word feitelijk werkeloos omdat ik ontslagen word uit de werkmaatschappij. Heb ik recht op WW?

Je wordt niet werkeloos als de nieuwe werkmaatschappij voldoende omzet heeft voor vijf dga-salarissen...

Misschien is het verstandig om de over twee topics verdeelde casuïstiek als één geheel aan te vliegen, zeker als je verwacht een beroep te moeten doen op een werkeloosheidsuitkering.

• 0
  • Rate this answer
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

En ook niet onbelangrijk: ben je statutair bestuurder van de werk BV en staat in de statuten van de werk BV dat voor ontslag bestuurder een verstrekte meerderheid van stemmen nodig is die groter is dan 60%?

Inderdaad. Belangijker dan het al dan niet betalen van sociale premies is de vraag of je sociale premies moet  betalen. Betaal je sociale premies maar blijkt dat niet te moeten dan heb je namelijk geen enkel recht op WW, terwijl je bij moeten betalen maar dat niet doen  wellicht nog wel rechten hebt of krijgt.... maar die rechten - if any -stoppen dan sowieso weer  zodra je fulltime actief wordt voor je nieuwe werkmaatschappij 

59 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Je wordt niet werkeloos als de nieuwe werkmaatschappij voldoende omzet heeft voor vijf dga-salarissen...

Sterker nog: ook als die werkmij nog geen of  niet voldoende omzet heeft  is er geen recht op WW als  vraagsteller fulltime voor deze nieuwe werkmaatschappij actief wordt.

1 uur terug, Ward van der Put zei:

Misschien is het verstandig om de over twee topics verdeelde casuïstiek als één geheel aan te vliegen, zeker als je verwacht een beroep te moeten doen op een werkeloosheidsuitkering.

I Second that en daarom gaat hier een slot op. Discussie verder in het andere topic. 

Waarmee kan ik je helpen?

Ik help  ondernemers met financieel inzicht en advies over betaalbare én betrouwbare verzekeringen en voorzieningen voor arbeidsongeschiktheid,  aansprakelijkheid en pensioen onder het motto "geld voor nu én geld  voor later".   Meer weten?  Contact

Update verplichte AOV: Regeling niet uitvoerbaar, Koolmees zoekt naar alternatieven.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

• Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

• Who's Online

Er zijn 11 leden online en 244 gasten

(See full list)    
  • Also interesting:

• Ondernemersplein

EN

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept