• 0

Eigen vermogen negatief door BTW-schuld?

Op 1 januari moest ik nog circa 3500 euro BTW aan de belastingdienst betalen over kwartaal 4 2020. Ik heb een privé-rekening, een zakelijke rekening en een spaarrekening. Over het algemeen probeer ik op die eerste twee rekeningen zo weinig mogelijk geld te houden, uit veiligheidsoverwegingen, mocht bijv. iemand mijn bankpassen stelen. In dit geval heb ik de van de klant ontvangen BTW op de spaarrekening gezet en die in januari overgeheveld naar mijn privé-rekening, vanwaar ik de 3500 euro BTW-schuld heb voldaan. Eind 2020 had ik 65 euro aan liquide middelen op mijn zakelijke rekening. Verder heb ik bij de activa nog een laptop staan van +- 1000 euro aanschafwaarde, waar ik +- 200 euro van heb afgeschreven, en die dus een waarde heeft van 800 euro.

 

Ik besef dat hierdoor een complexe situatie is ontstaan, want ik hevel over het algemeen naar eigen inzicht geld over tussen mijn privé-rekening en zakelijke rekening enerzijds en spaarrekening anderzijds. Op de spaarrekening staan mijn privé-tegoeden maar dus ook bijvoorbeeld de BTW die ik nog moet voldoen.

 

Wat is nu de correcte en handigste manier om de balans kloppend te krijgen? Moet ik aan de liquide middelen een deel van mijn spaartegoeden toevoegen, bijvoorbeeld precies die 3500 euro BTW-schuld van de passivakant (hoewel er op mijn spaarrekening een stuk meer dan dat staat)? Of moet ik een negatief eigen vermogen opgeven aan de passivakant om het kloppend te krijgen? Ik ben bang dat de BD in het eerste geval zegt dat mijn banktegoeden op 31/12 op mijn zakelijke rekening niet overeenkwamen met de opgegeven liquide middelen, maar ik weet niet of ze die controle uitvoeren en of dat een probleem is.

 

Dus:

Activa

Liquide middelen: 3565

Overige materiële activa: 800

 

Passiva:

Verschuldigde omzetbelasting: 3500

Eigen vermogen: 865

 

Of:

Activa

Liquide middelen: 65

Overige materiële activa: 800

 

Passiva:

Verschuldigde omzetbelasting: 3500

Eigen vermogen: -2635

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich klopt het toch? Je hebt het geld uit de zaak getrokken en op een privérekening gezet. Dat geef je op als privé-onttrekkingen. Op zich niet zo vreemd dat het eigen vermogen dan negatief is.

 

Een andere mogelijkheid is dat de bank- en/of spaarrekening zodanig veel zakelijk wordt gebruikt (90% of meer), dat de rekening(en) daarmee verplicht zakelijk vermogen worden. Die horen op dat moment tot de liquide middelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, joff19 zei:

Op de spaarrekening staan mijn privé-tegoeden maar dus ook bijvoorbeeld de BTW die ik nog moet voldoen.

Is een zakelijke spaarrekening voor de toekomst niet handiger. Dan hoef je privé en zakelijke liquide middelen niet te mengen.

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439
1 uur terug, Rik · zei:

Is een zakelijke spaarrekening voor de toekomst niet handiger. Dan hoef je privé en zakelijke liquide middelen niet te mengen.

Dat lijkt me een zeer nuttig advies

Verder snap ik de redenatie over stelen bankpassen niet zo, is de kans dat zakelijke passen gestolen worden dan groter dan privé bankpassen?

 

Je balans moet de feitelijke situatie weer gegeven en een negatief eigen vermogen is geen enkel probleem voor de fiscus.

Gedeeltes van saldi op je balans parkeren is niet de weg om te gaan. Het is of helemaal of helemaal niet per bankrekening.

 

Pas op dat je zaken niet onnodig ingewikkeld maakt voor jezelf uit subjectieve gevoelens van (on)veiligheid.

of je kiest ervoor om je zakelijk geld te verzekeren via bijv een geldwaardenverzekering

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Roel J zei:

Dat lijkt me een zeer nuttig advies

Verder snap ik de redenatie over stelen bankpassen niet zo, is de kans dat zakelijke passen gestolen worden dan groter dan privé bankpassen?

 

Je balans moet de feitelijke situatie weer gegeven en een negatief eigen vermogen is geen enkel probleem voor de fiscus.

Gedeeltes van saldi op je balans parkeren is niet de weg om te gaan. Het is of helemaal of helemaal niet per bankrekening.

 

Pas op dat je zaken niet onnodig ingewikkeld maakt voor jezelf uit subjectieve gevoelens van (on)veiligheid.

of je kiest ervoor om je zakelijk geld te verzekeren via bijv een geldwaardenverzekering

Bedankt. Het is meer dat ik voor mijn spaarrekening geen bankpas heb. Vanuit mijn spaarrekening kan alleen geld worden overgemaakt naar een tegenrekening. Daarom vind ik het link om duizenden euro's op mijn zakelijke rekening te laten staan. Maar mogelijk maak ik me vooral druk om niks. Eerder kreeg ik op de spaarrekening ook nog een beperkt beetje rente, dus in dat opzicht was het ook handig.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, joff19 zei:

Het is meer dat ik voor mijn spaarrekening geen bankpas heb. Vanuit mijn spaarrekening kan alleen geld worden overgemaakt naar een tegenrekening. Daarom vind ik het link om duizenden euro's op mijn zakelijke rekening te laten staan.

Voor een zakelijke bankrekening is het ook heel gewoon om van dezelfde bank ook een zakelijke spaarrekening te hebben.

En ja ... je kunt niet direct geld  van een spaarrekening pinnen, maar tegenwoordig gaat dat overboeken naar je betaalrekening met de snelheid van het licht. Handig is het wel ... voor het parkeren van de te betalen btw of voor toekomstige investeringen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kan ik eigenlijk nog de FOR toepassen bij een negatief ondernemingsvermogen? Ik lees overal dat mijn oudedagsreserve niet hoger mag zijn dan mijn ondernemingsvermogen. Ik was dit jaar van plan de FOR toe te passen maar dat geld staat natuurlijk ook op de privé-spaarrekening ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.