• 0

Boete door niet betalen aan een Duits bedrijf

Ik heb een vraag.

Mijn schoonvader heeft een kledingzaak.

Hij heeft in de coronatijd een betaling niet uitgevoerd aan een Duitse bedrijf, waar zij kleding inkopen.

Nu heeft hij op een factuur van 16.000 euro, 3000 euro boete gekregen.

Hoe kan ik hem helpen?

Hij heeft geen rechtsbijstand.


Graag hoor ik reacties. 

Alle reacties zijn welkom.

Hij is radeloos.

 

Mvg, L. Kydikian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

Inderdaad is wat meer informatie welkom om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Is het wel een boete en niet bijvoorbeeld een kredietbeperking? Afijn, graag wat meer info eerst...

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
31 minuten geleden, VirginiaFashion zei:

Hij heeft in de coronatijd een betaling niet uitgevoerd aan een Duitse bedrijf, waar zij kleding inkopen.

 

Wat zou het moeten uitmaken dat dit in de coronatijd was?

 

31 minuten geleden, VirginiaFashion zei:

Nu heeft hij op een factuur van 16.000 euro, 3000 euro boete gekregen.

Hoe kan ik hem helpen?

 

Leen hem 19.000 euro.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In Duitsland geldt in feite hetzelfde als in Nederland, omdat het tegengaan van te late betalingen is geregeld via Europese 'wetgeving'. Ook bij het niet betalen van Nederlandse rekeningen kun je hetzelfde verwachten. Rechtsbijstand zal je waarschijnlijk niet helpen, omdat het niet betalen van leveringen me niet echt iets lijkt dat de leverancier je aandoet.

 

Als de rekening tussen zakelijke partijen niet wordt betaald is die na 30 dagen opeisbaar en kan er meteen een 'boete' (in dit geval tussen de 10 en 15% in Nederland) en de hoge wettelijke rente (8% in Nederland) worden berekend. Het bedrag van 3.000 euro klinkt in dat opzicht niet heel vreemd.

 

Het lijkt me zaak om dit als zakelijke partijen onderling te regelen. Wellicht een betalingsregeling proberen te treffen. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Snap dat je een beperkte omzet draait tijdens de lockdowns en dat het echt niet gemakkelijk is om te overleven, maar moet je er dan  maar klakkeloos vanuit gaan dat de leverancier dit voor je oplost? Ook deze persoon zal brood op de plank moeten krijgen.

 

Heb je bij het ontvangen van de nota al contact gehad met de leverancier en de moeilijkheden uitgelegd, of is er struisvogel politiek gevoerd in de hoop dat het wel over ging? Het is een beetje raar om te wachten tot de aanmaning met extra kosten en dan in een keer het gesprek aan te willen gaan. Het was netter geweest om van te voren het gesprek aan te gaan, de moeilijkheid uit te leggen en tot een regeling proberen te komen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, prinsrachid zei:

Als de rekening tussen zakelijke partijen niet wordt betaald is die na 30 dagen opeisbaar en kan er meteen een 'boete' (in dit geval tussen de 10 en 15% in Nederland) en de hoge wettelijke rente (8% in Nederland) worden berekend. Het bedrag van 3.000 euro klinkt in dat opzicht niet heel vreemd.

 

Het lijkt me zaak om dit als zakelijke partijen onderling te regelen. Wellicht een betalingsregeling proberen te treffen. 

 

Ze kunnen een 'boete' opeisen, maar dat moet niet. Ik vind het nu niet bepaald getuigen van klantvriendelijkheid om dan meteen (?) de volle boete erop te kletsen.

 

Ik zou het via die weg spelen: klantvriendelijkheid, jarenlange zakelijke relatie, etc, en dan hopen dat je een flink stuk van de boete afkrijgt.

 

aangepast door kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Deze rekening voor niet tijdige betaling is, naar Duitse maatstaven, niet onredelijk.

Niet tijdige betaling binnen 14 dagen (de Duitse wettelijke betaaltermijn als er niets anders contractueel is afgesproken) heeft tot gevolg dat er automatisch kosten bijkomen.

Op een bedrag van E 16.000,- is E 3.000,- nog maar een begin. Als je niets doet kan het bedrag al snel met nogmaals E 4.500,- oplopen.

Incassokosten zijn in Duitsland extreem en worden wettelijk niet beperkt. 

 

Nu is even de vraag of de Duitse invorderingswetgeving wel zo direct toepasbaar is maar dat moet blijken uit de voorwaarden waaronder er geleverd is.

Mijn advies is om iniedergeval met de leverancier in gesprek te gaan om zo verdere kosten te voorkomen. Of zoek een juridisch adviseur of incassospecialist die bekent is met de Duitse regelgeving.

 

Groet,

 

Harold

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, MGC1969 zei:

Snap dat je een beperkte omzet draait tijdens de lockdowns en dat het echt niet gemakkelijk is om te overleven, maar moet je er dan  maar klakkeloos vanuit gaan dat de leverancier dit voor je oplost? Ook deze persoon zal brood op de plank moeten krijgen.

 

Heb je bij het ontvangen van de nota al contact gehad met de leverancier en de moeilijkheden uitgelegd, of is er struisvogel politiek gevoerd in de hoop dat het wel over ging? Het is een beetje raar om te wachten tot de aanmaning met extra kosten en dan in een keer het gesprek aan te willen gaan. Het was netter geweest om van te voren het gesprek aan te gaan, de moeilijkheid uit te leggen en tot een regeling proberen te komen. 

Je kunt uit de vraag alleen maar opmaken (uit de tweede hand nota bene) dat er een rekening niet is betaald. Aannames met kreten als "klakkeloos", "struisvogelpolitiek", "beetje raar" en "het was netter geweest" helpen de vraagsteller niet verder en zijn mogelijk niet eens terecht. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Bert. zei:

...uit de tweede hand nota bene...

Aannames ... helpen de vraagsteller niet verder en zijn mogelijk niet eens terecht. 

+1

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.