• 0

DGA eigen BV en in dienst bij opdrachtgever

(aangepast)

Ik ben momenteel DGA van mijn holding BV en heb een management overeenkomst met mijn werkmaatschappij. Vanuit de werkmaatschappij factureer ik alle opdrachtgevers. 

Ik zal voor een opdrachtgever activiteiten gaan uitvoeren waarvoor externe partijen een dienstverband tussen deze opdrachtgever en mijzelf als voorwaarde stellen.  Juridisch zijn er geen bezwaren, maar fiscaal wel.  Fiscaal is een dienstverband minder interessant. 

Hoe zal de fiscus aankijken tegen een constructie dat ik bij deze opdrachtgever tegen het minimum loon actief ben, maar deze daarnaast vanuit mijn BV facturen stuur voor een deel van mijn werkzaamheden, of bijvoorbeeld voor een winstdeling of op basis van andere grondslagen? Ik heb geen bezwaar tegen de gebruikelijk loon regeling die geldt voor mij als DGA, maar dan moet ik mijn gebruikelijk loon wel kunnen verdienen. Door een dienstverband bij de opdrachtgever kan dit in gevaar komen en de kans bestaat dus dat mijn inkomen hierdoor fiscaal te hoog wordt vastgesteld.  De fiscus lijdt in beginsel geen nadeel, omdat vanuit de BV gewoon belasting wordt afgedragen door de DGA.

Wat is jullie mening hierover? Ik ben benieuwd!

P.

aangepast door PeterInBusiness
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, PeterInBusiness zei:

Hoe zal de fiscus aankijken tegen een constructie dat ik bij deze opdrachtgever tegen het minimum loon actief ben, maar deze daarnaast vanuit mijn BV facturen stuur voor een deel van mijn werkzaamheden, of bijvoorbeeld voor een winstdeling of op basis van andere grondslagen?

Als mogelijk onzakelijk handelen vanuit de opdrachtgever en  een ongeoorloofde  ontduiking van sociale lasten/premies werknemersverzekeringen en werkgeverslasten. Een opdrachtgever kan dat zowel fiscaal als juridisch ook niet accepteren/niet verantwoorden.

 

1 uur terug, PeterInBusiness zei:

De fiscus lijdt in beginsel geen nadeel, omdat vanuit de BV gewoon belasting wordt afgedragen door de DGA.

Maar geen sociale premies werknemersverzekeringen en werkgeverslasten daarover.  De fiscus en UWV lijden dus weldegelijk nadeel 

 

1 uur terug, PeterInBusiness zei:

Door een dienstverband bij de opdrachtgever kan dit in gevaar komen en de kans bestaat dus dat mijn inkomen hierdoor fiscaal te hoog wordt vastgesteld. 

Dat kan. Maar je Je kunt óók vooraf overleggen met de fiscus of je het gebruikelijke loon in je BV mag verlagen als de resterende inkomsten van de BV door het loondienstverband te laag worden om een DGA salaris van te betalen. Dat lijkt me in dit geval een veel verstandigere optie. 

 

Het alternatief is om je via het salaris te laten compenseren voor het extra fiscale nadeel van een gebruikelijk loon in je eigen BV naast loondienst of -ook een optie -  de opdracht om deze reden te weigeren. De eis om een zelfstandige opdracht uit te voeren in loondienst is eigenlijk doorgeslagen compliance: opdrachtgever is kennelijk zo bang voor een fictief dienstverband, dat ze liever een echt dienstverband willen. Verwacht van zo'n opdrachtgever ook geen enkele medewerking aan de door jou geopperde creatieve constructies met een minimaal dienstverband en aanvullende facturatie. Als ze immers daartoe wel bereid zouden  zijn, waarom dan überhaupt de moeite nemen van een dienstverband?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Dat kan. Maar je Je kunt óók vooraf overleggen met de fiscus of je het gebruikelijke loon in je BV mag verlagen als de resterende inkomsten van de BV door het loondienstverband te laag worden om een DGA salaris van te betalen. Dat lijkt me in dit geval een veel verstandigere optie. 

I second that.

 

Het is niet te verenigen dat dezelfde partij jou binnen èn buiten dienstverband betaalt voor je arbeid. Immers, al hetgeen opkomt uit een dienstbetrekking is loon. Dus ook wat je naast dat onzakelijk lage minimumloon via je BV factureert

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441
3 uur geleden, PeterInBusiness zei:

Ik zal voor een opdrachtgever activiteiten gaan uitvoeren waarvoor externe partijen een dienstverband tussen deze opdrachtgever en mijzelf als voorwaarde stellen.  Juridisch zijn er geen bezwaren, maar fiscaal wel.  Fiscaal is een dienstverband minder interessant. 

 

Commercieel gezien heb ik ook wel "bezwaren" waarom gaan externe partijen in casu klant van jou klant bepalen hoe het contract tussen jou en hem vormgegeven moet worden?

Ik weet wel dat bij sommige aanbestedingen het gebeurd als onderdeel van de criteria vaak om te zorgen dat partijen niet door allerlei flexconstructies zo laag mogelijke loonkosten willen hebben om scherper te kunnen intekenen. Maar bij individuele overeenkomsten tussen twee ondernemers vind ik het echt een stap te ver qua bemoeienis.

Waarom zou je aan zo'n constructie willen meewerken?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.