• 0

BTW-nummer aanvraag -> omzet?

Hi,

 

Ik kwam hier net op dit forum terecht. Ik heb al een lading threads gelezen om antwoord op mijn vraag te vinden, een kwam erg in de buurt maar bevatte geen antwoord...

 

Ik heb mij vandaag aangemeld bij de KvK (doet eigenlijk niet echt ter zake denk ik). Ik wil mij aanmelden bij de belastingdienst om een BTW nummer te krijgen. Ik wil dit in eerste instantie omdat veel bedrijven niet op de hoogte zijn dat het onder bepaalde voorwaarden is toegestaan om te factureren zonder BTW. Ik verwacht veel verschillende opdrachtgevers te krijgen en wil dit 'gedoe' dus voorkomen. Bovendien stralen een KvK inschrijving + BTW-nummer wat meer professionaliteit uit.

 

Nu zit ik een beetje met de aanvraag van het BTW nummer. Als ik het goed begrijp kan de belastingdienst onder bepaalde voorwaarden weigeren een BTW nummer te verstrekken. Dit wil ik natuurlijk zien te voorkomen. Ik verwacht eigenlijk het komende jaar +/- 3000 euro aan facturen te kunnen versturen en relatief weinig uitgaven te doen. Is dit bedrag te gering (aangezien minder dan 1345,- aan BTW niet afgedragen hoeft te worden) en dus een reden voor de belastingdienst om mijn aanvraag te weigeren?

 

Ten tweede eigenlijk nog een klein vraagje: ik ben er niet echt uit of het nou verschil maakt of mijn inkomsten worden gezien als winst uit onderneming of inkomsten uit overige werkzaamheden? Kan iemand dit in Jip en Janneketaal uitleggen? Ik heb zoveel mogelijk gelezen op de site van de belastingdienst maar het kwartje wil nog niet vallen...

 

Alvast bedankt!

 

edit: oh en het gaat om een eenmanszaak!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Tomsy,

 

Je BTW-vraag kan ik niet beantwoorden, het tweede deel wel.

 

Je bent ondernemer als je aan een aantal eisen voldoet. Een van de belangrijkste criteria is het zogenaamde urencriterium: je moet minimaal 1225 uur per jaar aan je onderneming besteden. Daarnaast is er nog een aantal andere criteria: je moet een zeker ondernemersrisico lopen, redelijk investeren in je onderneming, jezelf promoten als ondernemer, etc. Daarnaast moet je activiteiten ontwikkelen die niet leiden tot een "fictief dienstverband" met je opdrachtgever(s).

 

Uitgaande van de bedragen die je noemt, denk ik niet dat je in aanmerking komt voor "winst uit onderneming".

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dit in eerste instantie omdat veel bedrijven niet op de hoogte zijn dat het onder bepaalde voorwaarden is toegestaan om te factureren zonder BTW. Ik verwacht veel verschillende opdrachtgevers te krijgen en wil dit 'gedoe' dus voorkomen.

 

Factureren zonder BTW is alleen mogelijk wanneer je goederen levert aan het buitenland, lees EU-land. In bijzondere gevallen draag je geen BTW af over de omzet, maar over de winstmarge. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je gebruikte goederen, antiquiteiten of kunstvoorwerpen verkoopt. Je past dan de margeregeling toe. Ook wanneer je bepaalde diensten levert in het buitenland kan je tegen 0% BTW leveren.

 

Ik wil wel eens weten over welke voorwaarden jij het hebt?

Link naar reactie
  • 0

Tomsy heeft inderdaad gelijk dat je mag factureren zonder btw. Maar zoals je al aan de reactie ziet van chrizziej is dit bij veel mensen niet bekend en daarmee dus niet bemind. Dus een goed idee om een btw nummer aan te vragen.

 

Qoute Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/ondernemerworden-07.html#P79_13188)

Hoe regelmatig werkt u als zelfstandige? Als u incidenteel of alleen in besloten kring uw werkzaamheden uitvoert, dan bent u voor de BTW geen ondernemer. Als u bijvoorbeeld af en toe uw boot verhuurt aan vrienden of familieleden, bent u daarvoor geen ondernemer en heeft u niets met BTW te maken.

 

Wat betreft je btw-vraag: wat je noemt is de kleine ondernemersregeling. Dat is gewoon een soort "subsidie" van de overheid om kleine ondernemers financieel te stimuleren en heeft dus niets te maken met de omvang van de organisatie. Je kunt namelijk ook aan dit bedrag komen als je heel veel omzet hebt maar ook heel veel kosten, waardoor vooraftrek hoog is. Als je hieronder valt is er wel sprake van btw maar je hoeft het alleen niet af te dragen.

Kijk verder nog even op de genoemde site van de belastingdienst, daarop staat verder omschreven wanneer je als ondernemer wordt gezien voor de omzetbelasting, en dat is eigenlijk al vrij snel. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

 

En dan de jip en janneke taal:

Of je omzet als winst uit onderneming (wuo) of als resultaat uit overige werkzaamheden (ruw) wordt gezien maakt belastingtechnisch niet uit. Beide vallen in box 1 en worden op dezelfde wijze belast. Het is alleen interessant indien je een VAR aanvraagt. De nodige zekerheid dat er geen sprake is van een dienstverband kan jouw opdrachtgever alleen krijgen als je een VAR hebt met WUO (jip en janneke????). Zolang daar geen sprake van is, maakt het dus niets uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je factureerd zonder btw mag je het ook niet aftrekken. Je klant mag ook geen btw aftrekken. Dat vinden ze niet fijn ;) De factueer je aan zakelijke klanten; gewoon een btw nummer aanvragen!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

En dan de jip en janneke taal:

Of je omzet als winst uit onderneming (wuo) of als resultaat uit overige werkzaamheden (ruw) wordt gezien maakt belastingtechnisch niet uit. Beide vallen in box 1 en worden op dezelfde wijze belast. Het is alleen interessant indien je een VAR aanvraagt. De nodige zekerheid dat er geen sprake is van een dienstverband kan jouw opdrachtgever alleen krijgen als je een VAR hebt met WUO (jip en janneke????). Zolang daar geen sprake van is, maakt het dus niets uit.

 

 

Volgens mij is er wel een verschil ... Indien je als ondernemer wordt aangemerkt, heb je recht op allerlei belastingvrijstellingen bij de IB zoals bijvoorbeeld startersaftrek. Zodra eea wordt gezien als inkomsten uit overige werkzaamheden vervallen die aftrekken. Misschien dat iemand dit kan bevestigen / ontkennen??

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

[..]

Kijk verder nog even op de genoemde site van de belastingdienst, daarop staat verder omschreven wanneer je als ondernemer wordt gezien voor de omzetbelasting, en dat is eigenlijk al vrij snel. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Dat is eigenlijk de kern van mijn vraag. Je zegt dus dat ik, ook als ik aangeef dat ik verwacht misschien maar 2000 euro te verdienen, toch gewoon een btw-nummer krijg, klopt dat? Dan ga ik het formulier gegevens startende onderneming maar eens invullen :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo all,

 

even een wellicht overbodig berichtje, met name als (bevestigende) reactie naar ZZP Oke. Er wordt in dit topic gesproken over hoe inkomstenbelasting wordt berekend over winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Voor zowel winst uit onderneming als resultaat uit overige werkzaamheden geldt inderdaad belastingheffing in box I van de inkomstenbelasting met een maximaal tarief van 52%.

 

Het verschil zit er inderdaad meer in dat bij winst uit onderneming allerlei fiscale faciliteiten - oftewel extra aftrekmogelijkheden met als gevolg minder belastingheffing - van toepassing zijn die niet gelden voor resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Zoals: investeringsaftrek, willekeurige afschrijving, zelfstandingenaftrek en startersaftrek, meewerkaftrek, opbouw oudedagsreserve. Er staat in de belastinggids van bijvoorbeeld Kluwer een heel rijtje van deze posten, maar de hier genoemde zijn denk ik de meest voorkomende.

 

Ik weet niet precies waar de scheidslijn ligt tussen winst uit onderneming en overige werkzaamheden. In mijn ogen hangt dit af van de omvang en structuur van de activiteiten, hoeveel risico men loopt en hoeveel tijd en geld er in wordt gestoken. Misschien heeft iemand op dit punt meer ervaringen te vertellen aan mij en anderen?

 

Groet,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies waar de scheidslijn ligt tussen winst uit onderneming en overige werkzaamheden. In mijn ogen hangt dit af van de omvang en structuur van de activiteiten, hoeveel risico men loopt en hoeveel tijd en geld er in wordt gestoken. Misschien heeft iemand op dit punt meer ervaringen te vertellen aan mij en anderen?

 

De fiscus kent 2 soorten ondernemers. ondernemer voor de BTW en ondernemer voor de IB.

De scheiding waar jij op doelt heeft te maken met deze laatste. Wanneer je door de fiscus wordt aangemerkt als ondernemer voor de IB dan kun je gebruik maken van de faciliteiten welke al werden aangehaald door ZZP OKE en anderen. Voorwaarden om als IB-ondernemer aangemerkt te worden zijn o.a. het urencriterium, het voor eigen ekening en risico drijven van de onderneming en nog een aantal andere criteria. (deze zijn al veelvuldig langsgekomen op HL)

 

Ondernemer voor de BTW zegt niets meer dan het feit dat jij belaste prestaties levert die een zakelijk karakter kennen. Of je nu wel of geen winst maakt is niet van belang. Wanneer je gebruik kunt maken van de kleine ondernemingsregeling dan zul je de BTW wel bij je omzet moeten boeken en wordt derhalve uiteindelijk bij de heffing van Box I betrokken. Ook hierbij geldt dat het aanvragen van een BTW-nummer noodzakelijk blijft! Daarnaast kun je ontheffing van de administratieve verplichtingen m.b.t. de BTW administratie aanvragen. Let wel, deze ontheffing kent wel een aantal nadelen. De belangrijkste is dat je geen facturen met BTW mag uitreiken. De vraag is of dit verstandig is. Overleg altijd even met je boekhouder en vraag nooit zelfstandig deze ontheffing aan zonder de nadelen goed te overwegen.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies waar de scheidslijn ligt tussen winst uit onderneming en overige werkzaamheden. In mijn ogen hangt dit af van de omvang en structuur van de activiteiten, hoeveel risico men loopt en hoeveel tijd en geld er in wordt gestoken. Misschien heeft iemand op dit punt meer ervaringen te vertellen aan mij en anderen?

 

De fiscus kent 2 soorten ondernemers. ondernemer voor de BTW en ondernemer voor de IB.

De scheiding waar jij op doelt heeft te maken met deze laatste. Wanneer je door de fiscus wordt aangemerkt als ondernemer voor de IB dan kun je gebruik maken van de faciliteiten welke al werden aangehaald door ZZP OKE en anderen. Voorwaarden om als IB-ondernemer aangemerkt te worden zijn o.a. het urencriterium, het voor eigen ekening en risico drijven van de onderneming en nog een aantal andere criteria. (deze zijn al veelvuldig langsgekomen op HL)

 

Ondernemer voor de BTW zegt niets meer dan het feit dat jij belaste prestaties levert die een zakelijk karakter kennen. Of je nu wel of geen winst maakt is niet van belang. Wanneer je gebruik kunt maken van de kleine ondernemingsregeling dan zul je de BTW wel bij je omzet moeten boeken en wordt derhalve uiteindelijk bij de heffing van Box I betrokken. Ook hierbij geldt dat het aanvragen van een BTW-nummer noodzakelijk blijft! Daarnaast kun je ontheffing van de administratieve verplichtingen m.b.t. de BTW administratie aanvragen. Let wel, deze ontheffing kent wel een aantal nadelen. De belangrijkste is dat je geen facturen met BTW mag uitreiken. De vraag is of dit verstandig is. Overleg altijd even met je boekhouder en vraag nooit zelfstandig deze ontheffing aan zonder de nadelen goed te overwegen.

 

Succes

 

Als je niet word gezien als ondernemer voor de IB dan is het toch zo dat de opdrachtgever loonbelasting en overige premies voor jouw moet afdragen?

 

Jij als persoon hoeft toch geen inkomstenbelasting meer te betalen?

 

Je krijgt bijvoorbeeld € 3000 euro per maand gestort inclusief BTW.

€ 479 euro draag je maandelijks aan BTW af.

Het overige bedrag van € 2521 is dan toch gewoon je netto-loon?

 

In dit geval word je alleen gezien als ondernemer voor de OB.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.