• 0

Zelfde bedrijfsnaam, zelfde branche maar een andere regio

Goedenavond,

Na veel (misschien wel teveel) gelezen te hebben hoop ik dat we hier het verlossende antwoord kunnen vinden!

Mijn vriendin wil graag voor zichzelf beginnen vanuit huis als Thaise Masseuse en in deze branch zijn al heel veel bedrijven actief.

Na veel wikken en wegen hebben we verschillende namen gezocht maar er zijn er al heel veel bezet helaas, soms door zelfstandigen, soms door grotere praktijken en soms door ketens.

 

Nu heeft mijn vriendin een binding met een thais woord waarvan helaas meer dan 110KM verderop al een massagesalon met dezelfde naam alleen heet deze .... WelnessMassage (en heeft ook een website met deze naam. Mijn vriendin wil graag  ...Massagepraktijk en  dan ook deze website ervoor registeren. De praktijk in Amsterdam is ook vele malen uitgebreider dan wat mijn vriendin ooit wil aanbieden.

- We zitten dus ver uit elkaar (110 KM).

- Mijn vriendin begint klein (garage ombouwen tot praktijkruimte).

- Er is overlap in activiteiten maar de regio is totaal anders.

 

We hebben echt meerdere namen geprobeerd die een beetje aanspreken en al snel komt de naam of gedeeltelijk, of volledig overeen. Wat is het risico wat we lopen en waar zouden we nog meer advies kunnen inwinnen hierop als we dezelfde naam willen gebruiken als het bedrijf meer dan 110 KM verderop actief is?

 

Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 minuten geleden, Niels1982 zei:

Er is overlap in activiteiten maar de regio is totaal anders

Welkom op HL 

 

Als het qua activiteiten daadwerkelijk zeer regiogebonden is, hoeft dat geen probleem te zijn...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, DaMedia zei:

Maar voor een domeinnaam maakt het wel veel uit, bij een verkeerde keuze help je je concurrent aan bezoekers i.p.v. jezelf. Dus zorg dat je wel iets unieks in je naam hebt.

Goed punt +1

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, DaMedia zei:

Maar voor een domeinnaam maakt het wel veel uit, bij een verkeerde keuze help je je concurrent aan bezoekers i.p.v. jezelf. Dus zorg dat je wel iets unieks in je naam hebt.

 

Leg eens uit hoe dat werkt. De eerste heet bijvoorbeeld Lotus Wellness Massage en de tweede noemt zich Lotus Massage Friesland. Hoe helpt de nieuwe de bestaande aan bezoekers? Of bedoel je Lotus.com versus Lotus.nl?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Leg eens uit hoe dat werkt. De eerste heet bijvoorbeeld Lotus Wellness Massage en de tweede noemt zich Lotus Massage Friesland. Hoe helpt de nieuwe de bestaande aan bezoekers? Of bedoel je Lotus.com versus Lotus.nl?

In dit geval: als ik zoek op lotus of lotus massage dan wil ik wel bij de goede uitkomen.
Zo ook met Thaise massage of Thaise massagepraktijk.

Voeg dus iets toe wat het specifiek maakt en wat mensen onthouden, bv plaatsnaam of provincienaam, of naam vriendin

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

We zijn er vandaag ook achter gekomen dat er een massagesalon 15KM verderop zit die dezelfde naam heeft als je het uitspreekt, maar heel anders geschreven. zoals hierboven als voorbeeld Lootes ipv Lotus. Maakt dat het verhaal anders?

 

maw als je het uitspreekt is het hetzelfde, maar als je het schrijft (text en logo) is het heel anders.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd zou ik toch afraden hieraan te beginnen. 

 

Het is niet gezegd dat het problemen gaat opleveren, maar het kan wel. Of het andere bedrijf gevorderd krijgt dat je stopt met de naam te gebruiken is in dit geval een redelijk klein risico, maar neem het gewoon niet: Als dat alsnog een keert gebeurd is het enorm veel werk om alles te hernoemen. 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Je zou ook een 'merk' kunnen beginnnen of een grappige 'naam' kunnen kiezen die boven het maaiveld uitsteekt:

 

Quote

ThaiMazon.com (THAIse MAssage(salon) ZOnder Naam (idee zonder zonder juridische toetsing)

 

Zit 'maison' in en 'zonder naam' als je zelf geen naamideeën hebt en deze uitgang heeft ook nog een associatie met 'privé' of 'vertrouwelijk'.

 

Thamazon.com is al geregistreerd.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

 

Los van de vraag of het juridisch allemaal klopt mag je je ook afvragen of je de zoveelste Chinese Muur wil zijn. Het is blijkbaar een vaak gekozen naam. Er zijn vast andere woorden die positieve associaties oproepen. Nog niet zo lang geleden heette zo ongeveer elk vierde Chinees-Indische restaurant Chinese Muur. Dat is sindsdien een voorbeeld van handelsnamen die bijna generiek zijn.

 

Ik zou niet voor woordgrappen gaan, maar voor woorden die associëren met wellness zoals inderdaad bloemen, meren, parken of kuikentjes. Was Red Bull niet ook een Thais drankje? Dan zo ongeveer het tegenovergestelde!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, en ja het gaat echt over woorden die te maken hebben met geluk, voorspoed, vrolijk, olifant etc. Maar heel veel is in gebruik.

Het maakt het steeds lastiger, we waren er eigenlijk al uit om het gewoon te doen, maar twijfelen nu dan weer doordat we heel toevallig die van 15KM in de buurt tegen kwamen.

 

Het gaat dus om een totaal andere manier van schrijven, maar als je het uitspreekt is het hetzelfde..

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Niels1982 zei:

Het gaat dus om een totaal andere manier van schrijven, maar als je het uitspreekt is het hetzelfde..

En wat denk je dat mensen dan intypen in Google? De manier waarop je het uitspreekt. Dus zal je slecht gevonden worden.

Wees creatief en bedenkt iets origineels. Ga met een groepje zitten brainstormen/ouwehoeren dan ontstaan er genoeg varianten. Ga daarmee verder om te kijken welke domeinnamen nog vrij zijn en wat klanten kunnen onthouden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Centraal is het begrip verwarringsgevaar voor de gemiddelde consument.   

 

Met (ook ongeveer qua spelling of klank betekenis, beeld, etc) dezelfde naam, hoe uniek is de naam of veel voorkomende (vertaling van)  standaard woorden, hetzelfde product bieden. Is binnen een straal van 15km voor dit type dienstverlening in een online wereld dichtbij?   Wat bestaat er verder nog aan versies van een net iets andere spelling (die het lastig maakt om op voorhand  te vinden) en die je wellicht nog gaat tegenkomen. Dan denk ik dat het antwoord dan is :  even verder zoeken.

 

Je kunt, en dat klinkt onnozeler dan het is. ook gewoon contact zoeken en uitzoeken of ze er problemen mee zouden hebben.  Wat heb je te verliezen als je er anders toch vanaf zou zien ?  

aangepast door xalio
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.