• 0

W8-BEN + tax report als freelancer

Dag slimme en verstandige mensen op dit forum,

 

Ik heb op dit forum al even zitten zoeken naar W8-Ben en de IRS, maar ik kom er nog niet helemaal uit. 

 

Ik doe sinds september vorig jaar freelance software development voor een Amerikaanse klant. Ik ben gevraagd een W8-BEN in te vullen. In Nederland ben ik een eenmanszaak, wat in de US als "sole proprietorship" wordt gezien. Daarom dus een W8-BEN en niet een W8-BEN-E (die is voor bedrijven). Tot zover snap ik het nog.


Nu het moeilijke gedeelte. Om dat W8-BEN formulier in te vullen moet ik een ITIN hebben. Ik werd echter vanaf de website naar de IRS doorverwezen naar een Tax law firm in Den Haag, die mij vertelde dat ik geen ITIN hoef te hebben voor de W8-BEN maar dat het invullen van een BSN voldoet. Mijn opdrachtgever is nu tevreden met de W8-BEN die ik heb op die manier heb ingevuld, maar... ik moet volgens die Tax law firm ook een tax report indienen bij de IRS om mijn "tax treaty benefit" te claimen. En voor dat tax report heb ik vervolgens wél weer een ITIN nodig. Dat zou me dan ongeveer €500 kosten. Daarom nu mijn vraag: waarom moet ik een Tax Report indien bij de IRS? 

En moet iedere Nederlandse freelancer die voor Amerikaanse klanten werkt door deze procedure heen? 

 

Groet,

Gertjan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.