• 0

Invoerkosten DHL buiten EU

Hoi allemaal!

 

Ik ben een kleine ondernemer en heb een vraagje waar ik niet uit kom.

Voor mijn webshop importeer ik kleding van mijn leverancier uit Turkije. Nu zijn er voor samples bij de douane €70 euro aan invoerkosten berekend en betaald. Van de €70 is er ongeveer €60 standaard verzendkosten en de rest valt onder ‘extra kosten’. 
Voor de samples is verder niet betaald (bij de leverancier) omdat het dus samples zijn. 
Kunnen de invoer kosten bij de btw-aangifte worden afgetrokken? Er staat namelijk 0% VAT en weet dus niet goed of ik iets met de invoerrechten kan doen bij de btw-aangifte. 
 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

Hallo Hanna,

 

Nee, je BTW aangifte gaat uitsluitend over BTW, invoerrechten hebben daar geen plek en kunnen niet worden teruggevraagd.

Immers is het doel van invoerrechten dat je moet betalen om de goederen Nederland in te krijgen..

 

Het zijn gewoon bedrijfskosten, dus je mag ze wel van je winst aftrekken voor de inkomstenbelasting. (of vennootschapsbelasting als je een BV hebt)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Hanna21 zei:

Voor mijn webshop importeer ik kleding van mijn leverancier uit Turkije. Nu zijn er voor samples bij de douane €70 euro aan invoerkosten berekend en betaald. Van de €70 is er ongeveer €60 standaard verzendkosten en de rest valt onder ‘extra kosten’. 

 

Voor zover ik weet zijn er geen invoerkosten vanuit Turkije, omdat ze deel uitmaken van een douaneunie met de Europese Unie. Het zullen andere kosten zijn, en die zijn inderdaad gewoon af te trekken als kosten van je winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Invoerrechten betaal je in beginsel niet op goederen uit Turkije maar omdat je schrijft dat er ook geen BTW in rekening is gebracht (tenzij e een vergunning artikel 23 hebt) is heel de zending waarschijnlijk aangegeven met vrijstelling invoerrechten/BTW. Dat er niets geheven wordt betekent niet dat er geen aangifte gedaan hoeft te worden en dan is tien euro extra voor het doen van de aangifte eigenlijk een schijntje. 

Link naar reactie
  • 0

Normaalgezien moet u vanaf 1 Juli via Mijn Zakelijke belastingdienst pagina eenloketsysteem aanvraag doen. U krijgt dan een code van de belastingdienst. Als een leverancier uit turkije via DHL iets wilt verzenden naar u tot 150 euro kunt u deze code gebruiken deze moet aan DHL gegeven worden İOSS code. Je hebt verder geen extra kosten Enkel dat NL BTW gaat vragen aan je bij de inkoop over de bepaalde product, die btw kan je dus weer verrekenen. Bekijk het artikel hieronder

 

sample product kost 24,20 inclusief 21% NL BTW en verzendkosten DHL dit staat dan ook op de factuur van de verkoper. Ookal kost het sample 0 euro dat maakt niks uit je moet gewoon de kosten vermelden in dit geval de verzendkosten.

 

NL BTW 21% 4,20 dus totaal betaald bedrag dit kun je gewoon als inkoopproduct zien en de btw verrekenen tot zover ik het begrijp.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/e-commerce-en-diensten-in-de-eu-kijk-wat-er-verandert-voor-de-btw-x

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Celebic1987 zei:

Normaalgezien moet u vanaf 1 Juli via Mijn Zakelijke belastingdienst pagina eenloketsysteem aanvraag doen. U krijgt dan een code van de belastingdienst. Als een leverancier uit turkije via DHL iets wilt verzenden naar u tot 150 euro kunt u deze code gebruiken deze moet aan DHL gegeven worden İOSS code.

Je hebt de vraag niet goed begrepen. TS koopt in bij een Turkse leverancier. Bovenstaande (en de toegevoegde link) is bedoeld voor verkopers. Als in deze situatie gebruik zou worden gemaakt van IOSS moet de Turkse leverancier zich hiervoor  aanmelden zijn registratienummer gebruiken bij de verzending van de goederen. 

 

In dit geval is dit trouwens helemaal niet van toepassing want de Turkse leverancier levert niet DDP.  

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Bert. zei:

Je hebt de vraag niet goed begrepen. TS koopt in bij een Turkse leverancier. Bovenstaande (en de toegevoegde link) is bedoeld voor verkopers. Als in deze situatie gebruik zou worden gemaakt van IOSS moet de Turkse leverancier zich hiervoor  aanmelden zijn registratienummer gebruiken bij de verzending van de goederen. 

 

In dit geval is dit trouwens helemaal niet van toepassing want de Turkse leverancier levert niet DDP.  

Dat is het juist de Turkse Leverancier heeft geen IOSS code dat is een code wat is ontworpen door europa dit kan je in je eigen Mijn Zakelijke belastingdienst aanvragen. Op het moment dat ge iets koopt uit het buitenland mag je je eigen code aan de Turkse leverancier geven zodat hij dit op de BON kan zetten van DHL bijvoorbeeld. Zo kan de BTW betaald worden door de Ondernemer Koper van NL.

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, Celebic1987 zei:

Dat is het juist de Turkse Leverancier heeft geen IOSS code dat is een code wat is ontworpen door europa dit kan je in je eigen Mijn Zakelijke belastingdienst aanvragen. Op het moment dat ge iets koopt uit het buitenland mag je je eigen code aan de Turkse leverancier geven zodat hij dit op de BON kan zetten van DHL bijvoorbeeld. Zo kan de BTW betaald worden door de Ondernemer Koper van NL.

Nogmaals, nee dus. De Turkse leverancier moet zich registreren in IOSS en krijgt zijn eigen nummer, dat is het nummer dat hij moet gebruiken. Je kunt toch niet verwachten dat de die Turkse leverancier van al zijn (zakelijke)  klanten een nummer gaat opvragen om op de pakketjes te zetten. Daarnaast is de IOSS voornamelijk bedoeld voor B2C, een particuliere consument heeft niet eens "Mijn belastingdienst zakelijk". 

 

Je haalt waarschijnlijk IOSS door elkaar met een BTW nummer waarbij een vergunning artikel 23 is afgegeven?

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Bert. zei:

Nogmaals, nee dus. De Turkse leverancier moet zich registreren in IOSS en krijgt zijn eigen nummer, dat is het nummer dat hij moet gebruiken. Je kunt toch niet verwachten dat de die Turkse leverancier van al zijn (zakelijke)  klanten een nummer gaat opvragen om op de pakketjes te zetten. Daarnaast is de IOSS voornamelijk bedoeld voor B2C, een particuliere consument heeft niet eens "Mijn belastingdienst zakelijk". 

 

Je haalt waarschijnlijk IOSS door elkaar met een BTW nummer waarbij een vergunning artikel 23 is afgegeven?

Klopt dit is wel de juiste manier van werken, maar je kan de verkoper niet verplichten om die code aan te vragen op die manier stopt jou handel op dat moment ?

 

Niet alle ondernemers hebben op dit moment een vergunning van artikel 23. Op dit moment kent of heeft nog niemand de OSS nummer aangevraagd dit geldt zowel voor de NL ondernemers en of Turkse leverancier. Als Hanna de persoon die dit Topic heeft gestart, aantal producten gaat inkopen bij (Winkels die niets te maken hebben met verzendingen en alleen verkoop over de toonbank doen) Heeft Hanna haar code nodig om de pakket met x aantal artikelen van verschilllende winkels die ze heeft ingekocht nodig om het pakket naar zichzelf te versturen naar haar adres in NL. U kunt niet van alle Turken verwachten dat iedereen de code heeft?

 

Je moet er niet vanuit gaan dat niemand het heeft zo kan ze nog haar eigen code voorschieten om haar handel toch verder te laten doorgaan. En anders zit je zonder producten die je toch wel nodig hebt, dit is geen passend oplossing. Oplossing ligt merendeels bij de OSS code van Hanna.

Link naar reactie
  • 0

 Je haalt echt van alles door elkaar, IOSS betekent BTW betaling bij de point of sale. Denk je echt dat TS in Turkije over de toonbank in Turkije goederen gaat kopen en met een IOSS nummer van haarzelf de pakketjes naar een Turks postkantoor brengt? En al zou TS een eigen IOSS nummer hebben dan is het bepaald niet de bedoeling om dit uit te lenen aan anderen. Een van de zwakste plekken in de IOSS is mogelijk misbruik van een registratienummer.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de verwarring wel en heb die zelf ook ondanks het webinar van de Belastingdienst. Ik krijg telkens een ander antwoord en wordt van het kasje naar de muur gestuurd door Belastingdienst, Douane en Post.nl. Mijn Chinese leverancier op Ali geeft ook aan dat het nr via het platform is geregeld (hij weigert mijn IOSS nr op de bon te zetten). Anderen zeggen weer dat dat wel moet. Ik wil niet dat de klanten extra kosten krijgen en dat alles netjes regelen. Wie kan je goed adviseren (zelfs betaald) hierover? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.