Jump to content
NathanV
Verberg

Zelfstandige reparatiedienst B2B aanbieden.

vraag

Beste allen,

 

Al een jaar of 5 repareer ik zelfstandig huishoudelijke apparaten, ontstaan uit een hobby en steeds succesvoller geworden. Inmiddels heb ik al een tijdje een website en positieve Google recensies dus mensen zijn tevreden. Nog steeds zijn mijn tarieven wat aan de lage kant, maar ik heb dan ook geen mooi pand om mensen te ontvangen (doe alles thuis).

 

Nu wil ik een volgende stap gaan zetten en mijn reparatie- en onderhoudsdienst aan bepaalde winkels en speciaalzaken aanbieden. Marketing is voor mij nog een aandachtspuntje, hoe kan je dat qua tarieven het beste aanpakken? Van een beginnende conculega weet ik dat hij gewoon z'n eigen standaard tarief aan de winkel doorberekend en de winkel zet daar zijn eigen winstmarge op (25% tot soms wel 100%). Dat spreekt mij niet zo aan, en los daarvan ben je dan een directe concurrent van elkaar.

 

Om dat te voorkomen heb ik liever dat de factuurprijs hetzelfde voor klanten in de winkel is als mijn privéklanten. De winkel geef ik dan wel een bepaald marge van de factuurprijs, in ruil daarvoor krijg ik (hopelijk) meer werk. Al zal ik het zelf moeten halen/brengen van/naar de winkel. Ik kan evt met een staffel werken, hoe meer apparaten per week hoe groter marge ze krijgen. De winkel factureert de klant, en betaalt mij los daarvan (iets) lager uit. Maar is zoiets aantrekkelijk voor de winkel (en mij)? Bijv 7,50 per apparaat dat naar de winkelier gaat?

 

Gemiddelde factuurprijs  nu is lastig aan te geven, ik denk zo'n 90,- per machine (ik werk zonder btw). Ondertussen kan ik mijn tarieven wel iets ophogen, want het wordt professioneler (mensen komen minder bij me thuis, en heft de vervoerskosten wat op). Ik kan meestal 2 onderhoudsbeurten op een dag uitvoeren of 3 reparaties op het moment.  Testen doe ik de dag erna vaak, maar ondertussen werk ik dan wel weer aan andere machines natuurlijk. 1 of 2x per week wil ik dan langs de winkel(s) voor het halen en brengen.

 

Alle ideeën en meningen zijn welkom, hoe zouden jullie dat doen?

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat een winkelier niet gauw actief jou diensten aanbied. Als de klant in de winkel is vanwege dat hij thuis een defect apparaat heeft, dan is hij feitelijk al op zoek naar een nieuwe. Anders was hij niet in de winkel.
Het lijkt mij met een beetje actief marketing beleid en hier en daar het populaire woord ‘duurzaam’ + een artikel en advertenties op regionale website’s dat dat meer op levert. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als ik om me heen kijk dan zie ik dat winkels met thuiselektronica toch regelmatig reparatiediensten aanbieden, vooral de winkels waar service belangrijk is (dus geen dozenschuivers). En dat wordt dan vaak uitbesteed, op kleine dingen na misschien wat in de winkel kan. Zeker vanwege de nieuwprijs van deze apparaten is reparatie vaak wel rendabel, en ook idd vanwege duurzaamheid.

 

Ik zal ook meer voor mezelf moeten gaan adverteren dat is waar ja. Maar ik wil deze mogelijkheid ook graag aanpakken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted 21508 - 1,258

 

Je hebt het zo-te-zien allemaal thuis uit zitten denken, maar nog niet met een lokale winkelier gepraat. 

 

Dat wordt dus tijd. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Welkom op HL!


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 woorden.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

TwaBlaDat klopt helemaal hoor, dat wordt inderdaad de volgende stap. Maar ik wilde er niet helemaal onvoorbereid instappen, vandaar ben ik wel benieuwd naar jullie mening / ervaringen.

 

Quote

Welkom op HL!

 

Dank :slightly-smiling-face:

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Posted (edited)

Naar mijn inschatting is het hoog tijd voor een ondernemingsplan inclusief marketingplan met een verwachte omzet of omzetdoelstelling en specialisatie of positionering. Een vrijstelling voor de omzetbelasting levert m.i. alleen maar vraagtekens op bij klanten.

 

20.000 EURO / 260 werkbare dagen * deeltijdfactor / aantal verwachte onderhoudsbeurten of reparaties. Repair café of zakelijke service?

 

Wie is B2B garantieplichtig en productaansprakelijk?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Edited by Wigbolt

Kinderbestek met naam en datum gratis graveren. Onze collecties kinderbestek en kinderservies.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Posted (edited)
16 uur geleden, Wigbolt zei:

Naar mijn inschatting is het hoog tijd voor een ondernemingsplan inclusief marketingplan met een verwachte omzet of omzetdoelstelling en specialisatie of positionering. Een vrijstelling voor de omzetbelasting levert m.i. alleen maar vraagtekens op bij klanten.
 

20.000 EURO / 260 werkbare dagen * deeltijdfactor / aantal verwachte onderhoudsbeurten of reparaties. Repair café of zakelijke service?


Ja, ik ben te enthousiast geloof ik als ik de antwoorden zo lees. Ik ben er wel mee bezig trouwens, zal wat meer uitwerken. Ik wil het fulltime gaan doen i.i.g.

Ik doe mee aan de OVOB, dus alleen de 1e 20.000 zijn vrij van BTW. Helaas kan ik dat niet meer terugdraaien en zit er nog 2 jaar aan vast, ik had nog een ander bedrijf maar covid heeft alles verandert nu.. Maar weer een reden om voor winkels te werken, dan krijgen ze een factuur van de winkel.
 

 

Quote

Wie is B2B garantieplichtig en productaansprakelijk?

 

Ook een goed punt. Voor mijn privéklanten heb ik al jaren een bedrijfsaansprakelijkheidsverz. 
 

In het verleden ben ik weleens benadert door winkel van een landelijke winkelketen, om voor ze te repareren. Toen was ik er nog niet klaar voor, maar er is potentie denk ik, voor hetgeen wat ik doe. Ik ben nog steeds benieuwd naar ideeën over de winstmarge die je afstaat.

 

Bedankt voor de reacties zover.

Edited by NathanV
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ga ook eens met verhuurbedrijven praten. Als zij spullen kapot terug krijgen, dan hebben ze de keus tussen afschrijven en laten repareren. Als jij beter werk levert dan de reparatieafdeling van de fabriek - of goedkoper bent  of allebei - dan ligt daar een gouden kans voor jou. Dan komt bij hen opeens een categorie gebreken vrij die anders tot afschrijven en nieuw kopen hadden geleid.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Branko CollinIk repareer (vooralsnog) geen industriele apparaten, maar als het om consumenten spullen gaat kan dat zeker een goede tip zijn.

 

Wigbolt Kan je wat voorbeelden geven? Ik ben benieuwd.


Momenteel gaat het me erom dat ik een vaste stroom inkomen/werk heb. Vandaar uit kan ik altijd mezelf verder ontwikkelen. Nadeel van werken voor een winkel is dat je 2 klanten hebt eigenlijk, de winkel en de klant zelf die je tevreden moet houden. Ook zal je regelmatig gebeld worden met vragen, maar dat moet niet uit de hand lopen. Het zal zeker meer stress geven, maar ik weet inmiddels veel en heb nog een paar kennissen achter de hand.

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 279 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept