Click & Collect als onderdeel van omnichannel

Aanbevolen berichten

Veel winkeliers in Nederland introduceerden Click & Collect als gevolg van de coronacrisis. Dit betekende voor de meeste van deze winkeliers: het aanpassen van hun website en een verandering in de werkzaamheden voor het personeel. Ga je hier als winkelier na corona mee door of stop je met Click & Collect?

 

Bij omnichannel sluit de informatie in de fysieke winkel, de webwinkel, de app en op sociale media naadloos op elkaar aan. De gedachte hierachter is dat de consument geen onderscheid meer maakt tussen de kanalen, wat resulteert in een optimale klantbeleving. Click & Collect kan hier ook aan bijdragen.

 

Een aantal voordelen van Click & Collect voor de klant:

·       Zekerheid dat een artikel op voorraad is;

·       De klant is geen tijd kwijt aan het zoeken naar producten in de winkel;

·       Geen wachttijd zoals bij thuisbezorging;

·       Geen verzendkosten

 

Een aantal voordelen van Click & Collect voor de winkelier:

·      Positief effect op winkelverkeer én onlineverkeer;

·      Kansen voor upselling en cross-selling in de winkel;

·      Minder verpakkingsmateriaal en minder bezorgkosten;

·      Kleinere kans op retourneren, doordat de klant het artikel in de winkel bekijkt;

·      Uniek perspectief op klanttraject door de combinatie online en offline.

 

Wilt u meer lezen? Klik op de link naar het volledige whitepaper (artikel).

Link naar reactie
(aangepast)

 

Helaas leidt de link naar een Linkedin-pagina waar de content al geblokkeerd is. 

 

Het betreft een whitepaper dat gemaakt is bij Comnow, een leerwerkbedrijf van Hogeschool Windesheim. Comnow heeft een afdeling content. Dat betekent dat deze whitepaper een gevalletje content marketing kan zijn. Dan is er dus sprake van een opdrachtgever die zichzelf zichtbaar wil maken door middel van een soort studie. Ik heb talloze whitepapers gemaakt, dus hoe dat werkt is me bekend. In het gunstigste geval zit er een doordacht onderzoek in verwerkt, met een beetje pech is het vooral positioneringsblabla.

 

Wat deze whitepaper biedt is lastig te beoordelen. Het is sowieso wel een leerervaring. Hoe wordt het bericht op Linkedin geliked en gedeeld? Leidt het tot downloads van de whitepaper? Komt daar het gewenste resultaat uit? Waarom is de download geblokkeerd? Hoe verloopt het 'zaaien' in social media? Wordt de boodschap als betrouwbaar ervaren?

 

Zelf vind ik dat een whitepaper met een opdrachtgever altijd als zodanig herkenbaar moet zijn. Wie was de sponsor? Anders maak je sluikreclame. Maar we weten het niet, want de whitepaper is onvindbaar. Misschien was het wel een whitepaper zonder opdrachtgever. Gewoon als afstudeerwerk, een onderzoek naar een actueel thema. Click & Collect in Coronatimes! Kan ook interessant zijn.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)
25 minuten geleden, TwaBla zei:

de whitepaper is onvindbaar

Ik kan hem gewoon in LinkedIn lezen...

Screenshot_20210510-144415_LinkedIn.jpg

aangepast door Hans van den Bergh
Screenshot toegevoegd

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

 

Dat maakt inderdaad een verschil. Had ik nog niet eerder meegemaakt, dat content op Linkedin onzichtbaar is als je niet ingelogd bent. Weer wat geleerd. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Het betreft een whitepaper zonder sponsor. Het is een soort opstel over Click & Collect voor retailers.

 

Als ik kijk naar de paragraaf over retourbeleid, dan is het wat overhaast in elkaar gezet. Er wordt gesuggereerd dat een winkelier zelf kan bepalen wat de retour-acceptatie is, terwijl het herroepingsrecht wettelijk is vastgelegd. Verder lijkt me dat het enorm uitmaakt of je als retailer onderdeel bent van een keten/formule of dat je een aparte zaak bent. De suggestie om met behulp van ERP zicht te houden op je voorraad, wordt bij ketens bepaald door landelijk beleid. Er zijn veel formules die click&collect leveren uit lokale voorraad, maar er zijn ook ketens die leveren uit de centrale voorraad. Hetzelfde geldt voor retouren; soms kan je inleveren bij de winkel, maar wordt je giraal terugbetaald door het hoofdkantoor. Met andere woorden: click& collect kent veel complexiteit.

 

Maar voor de zelfstandige detaillist is het wel een aardige inleiding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Of click & collect gaat werken hangt denk ik af van het product. 

 

Als ik bijvoorbeeld specifieke hardware nodig heb dan gebruik ik het wel eens, maar dat was ook al lang voor Corona het geval. Hier zit bijvoorbeeld een Coolblue op een praktische locatie, maar niet iedere vestiging heeft altijd alles op voorraad. Je kunt dan kiezen voor afhalen de volgende dag. In zekere mate vind ik dat handiger dan het laten versturen als pakketpost - het werkt iets sneller, en bij de post is het hier vrij random hoe laat die komen, en soms nemen ze het pakket gewoon mee naar het postnl punt, dat op een onhandige plek zit en nauwelijks open is. 

 

Voor dingen die je overal kunt kopen, niet heel specifiek zijn, of die je toch eerst even wilt zien/proberen/passen etc werkt het natuurlijk een stuk minder. 

Link naar reactie

 

Een andere complicerende factor is filiaalbedrijf versus franchise, omdat in de laatste opzet de voorraad van de webshop niet het eigendom is van de lokale winkel. Dat was lang een issue bij de HEMA.

 

Het blijft een fascinerend onderwerp, juist omdat het niet alleen een logistiek vraagstuk is. Zo zijn er ook merkleveranciers die laten uitleveren (click & collect) via resellers. Dan bestel je dus bij de merkleverancier en haal je op bij een detaillist in de buurt. Uiteraard moet dat vooraf overeen gekomen zijn tussen beide partijen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Bovendien heb je ook nog laten bezorgen bij een afhaalpunt. 

 

Het kan handig zijn om als de fysieke winkel bijvoorbeeld slechts van 10-18u open is, het te laten bezorgen bij een supermarkt met afhaalpunt dat 7 dagen van 06-22 open is. Clicken op de webwinkel van de verkoper, en collecten bij de Plus in de buurt waar je toch al heen moest voor de boodschappen. 

 

Uiteraard is dat geen omnichannel, maar wel iets handigs... zeker gezien het alternatief is naar de fysieke winkel te moeten komen, of het te laten bezorgen door postNL ofzo, waarbij ergens random tussen 08:00 en 19:00 een pipo op te stoep staan met je product... zit ik liever niet (letterlijk) op te wachten ;)

Link naar reactie

Wel een whitepaper geschreven voor de Stichting Open Deur?

 

in onze formule (deels franchise) doen we het al jaren, collect is uit winkelvoorraad, de omzet ligt dus ook bij de franchiser die dan wel een commissie naast de fee over de bestelling afdraagt; geen hoogvlieger, wij hebben tussen de 5 en 10 bestellingen per maand.

(onze winkelvoorraad is realtime zichtbaar)

 

Daarnaast heeft onze belangrijkste groothandel ook een dergelijk systeem, daarbij alleen collect (zij versturen niets aan de consument) en sturen de artikelen vanuit centraal magazijn naar ons met aparte pakbon naast of bij de reguliere orders maar dat heeft voor mij als nadeel dat er geen rayonbescherming op zit.

hierbij is de omzet dan wel weer 100% voor ons 

 

zo hebben beide voors en tegens :winking-face:

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.