• 0

Verzameltopic Adverteren (in diverse titels & media)

Beste collega-ondernemers,

 

Onlangs heb ik een advertorial in de wekelijkse nieuwsbrief van De Zaak geplaatst. Deze nieuwsbrief wordt verstuurd naar zo'n 25.000 abonnees.

 

Een van de sales-medewerkers heeft mij vooraf laten weten dat:

 

"Het aantal doorclicks dat resulteert in verkoop varieert van 0.5 tot 8% ..."

 

Nou, dat zag er dus goed uit. Ik vroeg hem of een vermelding mij 120 verkopen zou kunnen opleveren (het minimaal vereiste aantal, om kostendekkend te kunnen werken), en hij schreef mij:

 

"Het resultaat dat je noemt lijkt me haalbaar, maar (dat zul je begrijpen) garanties kunnen we nooit geven, ..."

 

Kosten voor de advertorial: EUR 2.250,-.

 

Op 25-08 was het zover. De nieuwsbrief, met daarin mijn advertorial, werd verzonden. Ik heb even een exemplaar op mijn webserver geplaatst:

 

http://www.bluepark.nl/downloads/dezaak_25082003.htm

 

De resultaten zijn echter teleurstellend. Gisteren schreef ik in een mailtje naar de sales-medewerker:

 

Totaal aantal kliks (tot nu toe): 226 (maandag: 109; dinsdag: 92; woensdag: 25).

Totaal aantal verkregen klanten: 7.

Totaal aantal verkregen bestellingen: 9.

 

Dit betekent dat van de 25.000 leden slechts 0,90% doorklikte naar onze website. Het percentage doorklikkende abonnees dat uiteindelijk ook iets bestelde is prima: 3,10%. Uiteindelijk bestelde slechts 0,03% van alle abonnees iets bij ons.

 

Kosten per klik (op basis van EUR 2.250): EUR 9,96.

Kosten per verkregen klant: EUR 321,43.

Kosten per verkregen bestelling: EUR 250,-.

 

Kan iemand, met de nodige kennis van marketing, een oordeel geven over deze resultaten? Ik ben erg teleurgesteld en had zeker meer verwacht, maar is dat normaal? Wat vinden jullie van de gebruikte boodschap: zet die genoeg tot doorklikken aan?

 

En wie weet wat ik nu het beste kan doen?

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
out of the blue en alleenstaande marketing actie

 

Wat bedoel je daar precies mee?

 

Nee, de advertorial was zeker niet goedkoop. Maar waar ik mee zit is dat er van tevoren bepaalde verwachtingen zijn gewekt ("120 verkopen lijkt mij haalbaar") en het uiteindelijke resultaat hier ver, heel ver, onder ligt (7 nieuwe klanten).

 

De conversie kliks - verkopen is heel normaal. Maar het aantal kliks is zo ontzettend laag: maar 226 mensen klikten door (op 25.000 abonnees; 0,90%).

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0

De conversie kliks - verkopen is heel normaal. Maar het aantal kliks is zo ontzettend laag: maar 226 mensen klikten door (op 25.000 abonnees; 0,90%).

 

Dit is een vrij normaal getal, 1% is zelfs wel goed te noemen voor iets dat (zichtbaar) reclame is binnen een nieuwsbrief of website.

 

Wat er mis is gegaan: het bedrag 'per view'. Je betaalde 2250 euro voor 25000 verzonden mailings. Dat is op zich al 90 euro per 1000 views (cpm) als iedereen die nieuwsbrief zou openen/lezen. Waarschijnlijk is het in de praktijk veel meer omdat er zat mensen zijn die zoiets niet/nauwelijks bekijken, maar wel ontvangen.

 

'Gezonde' online-advertising tarieven zijn eerder 1 a 5 euro cpm voor websites, en voor nieuwsbrieven zou ik niet geneigd zijn meer te betalen. Als je advertentie vreselijk goed past bij de doelgroep kan dit wel oplopen tot zeg 30 euro cpm... maar dat moet je zien als uitzondering!

 

Wanneer je deze campagne had gedaan voor 5 euro cpm, had hij dus 125 euro gekost... 13 euro per bestelling, en dat was waarschijnlijk wel acceptabel geweest.

 

Conclusie van het hele verhaal: Reken altijd de kosten om naar CPM. Als dit op tientallen euro's of erger uitkomt: wegwezen. Conversies van 1% tussen views en sales bestaan echt niet... niet eens voor een product waar je alleen de verzendkosten betaald, en mogelijk niet eens voor bijvoorbeeld een CD die je gratis weggeeft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een aantal punten:

 

1) De Zaak is toch wel een betrouwbare naam. Het bedrijf werkt bijvoorbeeld samen met de Postbank. Te zien aan de andere adverteerders die ze hebben (Freeler, HP, etc.) zou je toch verwachten dat ze geen mensen beduvelen door abnormaal hoge prijzen te vragen. Daarnaast adverteer ik ook wel eens op Zibb.nl, van Elsevier, en daar is de CPM ongeveer net zo hoog. Conclusie: ik weet niet of jouw standpunt wel altijd opgaat. Betrouwbaarheid geeft natuurlijk een meerwaarde en adverteren voor de zakelijke markt zal altijd duurder zijn.

 

2) Jij stelt nu dat een clickratio van 1% heel normaal is. Maar waarom geeft die sales-man (van dat toch wel betrouwbare bedrijf) mij dan andere percentages? Hij zal toch niet tegen iedereen liegen?

 

3) Wat vind je van de gebruikte boodschap?

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0

De verkoper zegt:

 

"Het aantal doorclicks dat resulteert in verkoop varieert van 0.5 tot 8% ..."

 

Wat hij bedoelt is: Er zijn campagnes geweest met 0.5%, en met 8%. Alle anderen vielen hiertussen. Hij zegt dus NIET "meestal is het 4.25%", of zelfs maar "meestal is het 2%". Geen leugen aan te ontdekken.

 

Zijn verhaal "120 verkopen lijkt me haalbaar" vind ik wat dubieus eerlijkgezegd. Dit zou betekenen dat 0.5% van de lezers right here, right now, dik 400 euro aftikt om een merk te beschermen.

 

Dat zou dus een redenatie opleveren zoals "5% clicked door, en 10% daarvan wordt een sale". Beide percentages zijn volstrekt irreeel. Natuurlijk kun je een advertentie zo maken dat de conversie boven de 10% komt. Als je precies zegt wat je levert, en voor hoeveel, krijg je alleen mensen die het product voor die prijs nu willen hebben. Dat levert clickrates op van 0.1% of worse.

 

Je kunt ook zeggen "berscherm uw merk bijna gratis". Dat levert wellicht 5% clicks op (lijkt me sterk, maar okay) met een conversie naar sales van 0.1%.

 

Om het hele verhaal samen te vatten: Bedenk van te voren hoeveel lezers jouw product gaan kopen. Stel een brief heeft 100.000 abonnee's, en je verwacht dat 0.1% daarvan je product wil afnemen. Bij een optimale advertentie kom je dus aan 100 sales. Vervolgens kun je alleen nog fouten maken waardoor dat getal lager uitkomt.

 

Ik heb tijden advertentieruimte verkocht op allerlei websites, en mijn motto was 'there is no such thing as a sale or lead'. Dit ging dan naar adverteerders die commissie per sale of lead boden, en je zult ook zien dat er weinig websites zijn die dat systeem accepteren.

 

Overigens wil ik helemaal niet zeggen dat online adverteren slechte marketing zou zijn, alleen maar benadrukken dat het geen 'magisch' verkoopinstrument is dat bergen sales opleverd voor een schijntje. Ik geloof er absoluut in dat $100.000 aan online reclame meer opleverd dan $100.000 aan TV reclame... mits je goed oplet waar je dit geld precies spendeerd.

Link naar reactie
  • 0

Je moet je voorstellen dat maar een heel klein deel van die 25.000 abonnees jou advertentie lezen. Van dat kleine deel heeft ook het overgrote deel de dienst die je aanbiedt niet nodig. En van het aantal mensen dat wel geïnteresseerd zijn stappen ook een groot aantal mensen naar jou concurrenten. Uiteindelijk blijven er maar een klein aantal mensen over.

 

Ik denk dat Zrski met een alleenstaande marketingactie bedoeldt dat je "zomaar" een advertentie hebt geplaatst. Je hebt dan geen uitgebreid marketingplan gemaakt. Als potentiële klanten al eens eerder van jou bedrijf hebben gehoord zijn ze wellicht eerder geïnteresseerd en stappen ze niet zo snel naar een concurrent.

Link naar reactie
  • 0
Wat hij bedoelt is: Er zijn campagnes geweest met 0.5%, en met 8%. Alle anderen vielen hiertussen. Hij zegt dus NIET "meestal is het 4.25%", of zelfs maar "meestal is het 2%". Geen leugen aan te ontdekken.

 

Dat klopt, maar hij zegt WEL dat vrijwel alle campagnes meer dan 0,5% aan verkopen opleveren. En de hele mailing heeft mij slechts 9 verkopen (rendement: 0,03%) opgeleverd. Dat is een heel stuk lager.

 

Kijk, als de mailing mij 0,4% aan verkopen zou opleveren... geen enkel probleem. Maar probleem is nu: met zo weinig verkopen is de campagne niet eens kostendekkend verlopen. En dat is de reden waarom ik nog eens kritisch naar zijn uitspraken ben gaan kijken.

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0

De sales-man van de Zaak heeft je in feite niets meer dan de waarheid verteld. Zoals je zelf al aangaf zei hij dat het aantal doorclicks wat resulteert in een verkoop tussen de 0,5 en 8,0 % ligt. Uit jouw cijfer begrijp ik dat het in jouw geval 3,10% is.

 

Het getal wat achter blijft bij de verwachting is het aantal mensen wat op de eerste plaats klikt op de advertentie (0,9%). Ik heb de nieuwsbrief gekeken en gezien de hoeveelheid (commerciële) informatie verbaast me dit doorklik percentage. Is positieve zin welteverstaan! Ik zou ingeschat hebben dat minder mensen geklikt zouden hebben omdat hun aandacht naar zoveel andere zaken in de nieuwsbrief wordt getrokken.

 

Ik zou je willen adviseren om eens te kijken naar het systeem wat Google gebruikt (https://adwords.google.com/select/?hl=nl). Je betaalt dan slechts per klik (CPC-systeem). Het voert te ver om hier helemaal op in te gaan, maar het staat vrij duidelijk uitgelegd op de site van Google.

 

Verder zou ik de advertentie tekst een stuk inkorten. Veel mensen bekijken zo'n nieuwsbrief zeer vluchtig en je moet hun aandacht dus in een fractie van een seconde weten te vangen. Een korte, heldere tekst doet hierbij wonderen...

Link naar reactie
  • 0

Boodschap ligt begraven tussen de overige boodschappen-- je dienst lijkt me wel tamelijk relevant voor ondernemers, en tot 85% kostenbesparing is...veel.

Ik vind het geen advertorial, ik vind het een advertentie. Een advertorial is een advertentie die lijkt op een editorial, maar de taal, lay-out en de context zijn advertentie-achtig.

Misschien komt dat door het woord 'aanbieding'?

Een ander laten pronken met uw veren? zou misschien wat prikkelender kunnen werken--

maar zo'n advertentie is een incident eigenlijk, je kunt er zo weinig over zeggen. Als je met dit medium effect wil sorteren moet je consequent blijven adverteren.

Voor zo'n bult geld ken ik wel mensen die hele ludieke free publicity/exposure/respons-opleverende acties kunnen bedenken én uitvoeren. ;D

 

Wat ik me afvraag:

-is misbruik van logo/handelsnaam iets dat heel erg leeft onder de doelgroep van De Zaak?

-Wat is je doelgroep? Ik denk dat grotere bedrijven vaak al een relatie met een partij hebben- danwel ik kan me voorstellen dat jouw communicatie vooral kleinere (startups) e.d. aanspreekt. Daarbij denk ik dat je site ruimte laat voor een duidelijker appeleren aan de dienst die je biedt, ik vind het een beetje droogjes. Help je mensen hun 'kindje' te beschermen en sterker in de boze wereld te staan, of 'verkoop je depots'?

-Zijn er partijen, die (aanzienlijk) meer credibility hebben, uitstralen of verdienen door hun track record, visuals, communicatie?

-Je branding is diffuus/ambigu: ben je nou hostingbedrijf of merknamenregistratie specialist? Als je advocatenkantoren e.d. wilt passeren met je dienst, is het denk ik 'handig' je te profileren als specialist en de uitsterste zorg besteden aan een gelikte eerste indruk. Je wil instant credibility-- althans, als je meteen effect wil sorteren en niet op een hostingbedrijf wil lijken dat ook registraties van beeldmerken en namen doet en dus niet meteen een sterke positie inneemt in de breinen van de mensen die je boodschap tegenkomen.

 

Ik hoop dat je er wat mee kunt,

groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde inderdaad: "wat voor campagne strategie zit hier om heen?"

 

Het klinkt alsof deze verkoper je gebeld heeft en je ter plekke over de telefoon overtuigd heeft. Als dat zo is dan is de kans op slechte resultaten zeker daar.

 

Het klik- en conversieratio verbaast me trouwens niet.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Het klinkt alsof deze verkoper je gebeld heeft en je ter plekke over de telefoon overtuigd heeft. Als dat zo is dan is de kans op slechte resultaten zeker daar.

 

Tja... het probleem is dat de verkoper via de e-mail keiharde cijfers heeft genoemd. Die cijfers blijken nu helemaal niet haalbaar, dat is mij wel duidelijk.

 

Maar wat kan ik nu het beste doen? Gewoon die 2.250 euro betalen? Dan heb ik mij wel aan de afspraak gehouden, maar zij niet. Er zijn bij mij namelijk bepaalde verwachtingen gewekt.

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0
dat ze geen garanties geven

 

Ja, dat snap ik. Maar zo kan iedereen wel een leuk verkooppraatje vertellen en er vervolgens op wijzen dat er natuurlijk geen garanties kunnen worden gegeven. Slimme manier van geld verdienen... :-\

 

Als mij wordt verteld dat 120 verkopen makkelijk haalbaar zijn, mag ik toch ook wel zo'n aantal verwachten? Kijk, als de campagne mij maar 75 verkopen had opgeleverd zou ik daar nog tevreden mee zijn. Dan had alles kostendekkend gedraaid. Maar 8 verkopen is wel iets heel anders... nu moet ik geld gaan bijleggen terwijl mij vantevoren toch wel is verteld dat dat heel onwaarschijnlijk zou zijn...

 

Ik heb die sales-man even een mailtje gestuurd. Dat ik best 2.250 euro wil betalen, maar dan wil ik daar zeker meer verkopen voor terug zien. Met andere woorden: ik zie het liefste dat ze mij enigzins tegemoet komen. Met een tweede, gratis, plaatsing bijvoorbeeld.

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat snap ik. Maar zo kan iedereen wel een leuk verkooppraatje vertellen en er vervolgens op wijzen dat er natuurlijk geen garanties kunnen worden gegeven. Slimme manier van geld verdienen... :-\

 

Persoonlijk vind ik het een uiterst domme manier van geld verdienen. Er komen op HL ongeveer 500 unieke bezoekers per dag (in het weekend is iedereen bezig met andere dingen ;)). Veel van deze bezoekers zullen dit al gelezen hebben.

 

Ik denk dat ze je zowieso tegemoet zouden moeten komen met een gratis tweede plaatsing of iets dergelijks. Maar wat ze ook doen, jij hebt voor de komende tijd een vies smaakje als men het woord "dezaak" in de mond neemt... En iets verteld me dat je deze negatieve ervaring openlijk met mensen deelt ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het rot om te zeggen, maar je bent er toch wel min of meer ingestonken... en dat vind ik helemaal niet onbegrijpelijk als je niet zoveel ervaring hebt met online adverteren, en de verkoper geloofwaardig kan spreken over een aantal sales.

 

Waarschijnlijk is het gewoon iets waar je inzicht in moet krijgen, welke tarieven reeel zijn, en welke beloftes wel of niet ergens op slaan. Vraag het een volgende keer gewoon na voordat je online gaat adverteren...

 

Als je wilt gewoon hier op HL: 'iemand wil me zoveel views voor zoveel geld verkopen, is dat wat?'. Natuurlijk kan ik niet oordelen over een factor 2 teveel, maar een factor 10 of 100 voel ik wel aan mijn water.

 

Natuurlijk hoop ik wel dat je een gratis 2e plaatsing krijgt, lijkt me helemaal terecht. Alleen denk ik dat ook die niet (veel) meer dan 10 sales zal opleveren.

 

De tarieven voor adverteren op papier kunnen gewoon niet worden doorgezet naar de tarieven online.

Link naar reactie
  • 0

Tja... het probleem is dat de verkoper via de e-mail keiharde cijfers heeft genoemd. Die cijfers blijken nu helemaal niet haalbaar, dat is mij wel duidelijk.

 

Je hebt je een oor laten aannaaien door een verkoper, maar dat had je kunnen zien aankomen. De Zaak is al vanaf zijn oprichting 1 grote advertentiefuik vol advertorials, geen serieus medium. Tellsell op papier. Een advertorial is bewust opgezet om lezers te misleiden, want het is een advertentie die zich voordoet als een gewoon artikel. Wanneer je dus zo'n fout medium kiest en zo'n foute marketingtactiek, dan moet je vooral geen medeleven verwachten van collega-ondernemers. Je wilde snel scoren door slim te zijn, en nou ben je in de maling genomen door een verkoper die nog sneller scoort en nog slimmer is. Dat doet zeer, en da's maar goed ook. Betaal je leergeld en kijk nog eens goed naar je marketingbeleid. Groeien gaat van AU!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oke, oke... ik ben te goedgelovig geweest en heb mij een oor laten aannaaien. Maar geef toe: als iemand zegt dat 'ie jou meer dan 100 klanten, die elk zo'n 100 euro opleveren, voor 2.250 euro kan aanleveren... dan klinkt dat toch wel heel aantrekkelijk?

 

Ik verbaas mij er een beetje over hoe gemakkelijk er wordt geadviseerd om maar te betalen en het er bij te laten. Ik bedoel: het is toch duidelijk dat ik ben bedonderd? En nu blijkt ook nog eens dat De Zaak al sinds haar oprichting leuke verhaaltjes verkoopt!

 

Ik ben erg benieuwd of en welk goedmakertje ze mij zullen aanbieden. IK ben in ieder geval niet van plan om het erbij te laten zitten.

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0
Wanneer je dus zo'n fout medium kiest en zo'n foute marketingtactiek, dan moet je vooral geen medeleven verwachten van collega-ondernemers.

 

Ik vind het erg vervelend om te zeggen, maar jouw reactie betuigt van geen enkele sympathie. Hoe kon ik nu weten dat De Zaak al jaren één grote advertentiefuik is? Dat wist ik niet. Het is niet bij iedereen bekend.

 

Probeer je de volgende keer wat beter in te leven in de situatie van een ander. Niet iedereen beschikt over dezelfde kennis als jou.

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn sympathie kun je best krijgen, maar volgens mij zoek je eigenlijk steun om je geld terug te kunnen vragen. En dan vraag ik mij dus af of je het principe van een advertorial wel begrijpt en of je je weleens in De Zaak verdiept hebt.

 

Enfin: beschouw de besteding als leergeld. Met goed doorzeuren kun je wellicht een tweede plaatsing krijgen, en dan is mijn tip (in navolging van Annedien) gebruik niet het angst-argument maar mik op al die ondernemers wiens merk niet goed geregistreerd is. Ik zal je tekst nog eens bekijken en een suggestie doen.

 

Trouwens, door het hier aan te kaarten heb je De Zaak behoorlijk te kijk gezet en je dienstverlening onder de aandacht gebracht van vele kleine ondernemers.

 

Sterkte ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik hier al eerder gesignaleerd had dat het makkelijk zou zijn wanneer een bedrijfje het traject van merk- en domeinregistratie in samenhang als simpele en betaalbare internetdienst zou aanbieden, heb ik de service van Bluepark eventjes wat nader bekeken.

 

Annedien merkte al op dat het niet duidelijk wat is Blueparks core-business is. Dat gevoel heb ik ook. Merkregistratie lijkt een beetje een bijverdienste. Een kleine bijverdienste, want ze doen die registratie bijna voor de kostprijs. Dat is bij het Benelux Merkenbureau, neem ik aan?

 

Wie bij Bluepark een bestelformulier invult, raad ik aan vooraf de algemene voorwaarden eens goed na te lezen en vervolgens duidelijke afspraken te maken. Heb je eenmaal dat formulier opgestuurd, dan mag je namelijk op straffe van 2500 euro niet meer met derden praten over je opdracht en je relatie met Adloox (Bluepark is slechts een handelsnaam).

 

Adloox/Bluepark verduidelijkt bovendien niet wie nou precies eigenaar wordt van je geregistreerde merk/domeinnaam. Het is dus mogelijk, waarvoor in de discussie elders reeds gewaarschuwd werd, dat jouw merk niet op jouw naam geregistreerd wordt. Lees hierover de opmerking van Gooz:

 

Het kan best zijn dat alles onderling prima geregeld wordt, maar de presentatie op de website is niet echt duidelijk. Kan dat geen verklaring zijn voor de tegenvallende respons op die Zaak-advertorial?

 

Ik vind die onduidelijkheid ook jammer, want de basisgedachte achter Bluepark is best goed. Gewoon een snelle en simpele registratie van je domein/merknaam, al dan niet gekoppeld aan hosting. Een goede naam is echter zo belangrijk dat betrouwbare en transparante registratie toch wel het minste is wat je van een intermediair mag verlangen. Zo voorkom je ècht misbruik.

 

 

De scherpe kantjes van deze bijdrage zijn een beetje bijgevijld... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.