• 0

Verzameltopic Adverteren (in diverse titels & media)

Beste collega-ondernemers,

 

Onlangs heb ik een advertorial in de wekelijkse nieuwsbrief van De Zaak geplaatst. Deze nieuwsbrief wordt verstuurd naar zo'n 25.000 abonnees.

 

Een van de sales-medewerkers heeft mij vooraf laten weten dat:

 

"Het aantal doorclicks dat resulteert in verkoop varieert van 0.5 tot 8% ..."

 

Nou, dat zag er dus goed uit. Ik vroeg hem of een vermelding mij 120 verkopen zou kunnen opleveren (het minimaal vereiste aantal, om kostendekkend te kunnen werken), en hij schreef mij:

 

"Het resultaat dat je noemt lijkt me haalbaar, maar (dat zul je begrijpen) garanties kunnen we nooit geven, ..."

 

Kosten voor de advertorial: EUR 2.250,-.

 

Op 25-08 was het zover. De nieuwsbrief, met daarin mijn advertorial, werd verzonden. Ik heb even een exemplaar op mijn webserver geplaatst:

 

http://www.bluepark.nl/downloads/dezaak_25082003.htm

 

De resultaten zijn echter teleurstellend. Gisteren schreef ik in een mailtje naar de sales-medewerker:

 

Totaal aantal kliks (tot nu toe): 226 (maandag: 109; dinsdag: 92; woensdag: 25).

Totaal aantal verkregen klanten: 7.

Totaal aantal verkregen bestellingen: 9.

 

Dit betekent dat van de 25.000 leden slechts 0,90% doorklikte naar onze website. Het percentage doorklikkende abonnees dat uiteindelijk ook iets bestelde is prima: 3,10%. Uiteindelijk bestelde slechts 0,03% van alle abonnees iets bij ons.

 

Kosten per klik (op basis van EUR 2.250): EUR 9,96.

Kosten per verkregen klant: EUR 321,43.

Kosten per verkregen bestelling: EUR 250,-.

 

Kan iemand, met de nodige kennis van marketing, een oordeel geven over deze resultaten? Ik ben erg teleurgesteld en had zeker meer verwacht, maar is dat normaal? Wat vinden jullie van de gebruikte boodschap: zet die genoeg tot doorklikken aan?

 

En wie weet wat ik nu het beste kan doen?

Voorkom misbruik: laat uw handelsnaam of logo als merk deponeren!

Bluepark Benelux - www.bluepark.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem dat je adverteren via 'Qualigo' bedoeld? Dit is de partij die de paid listings voor Ilse doet. Als je, zoals ik, Adwords gebruikt weet je waarschijnlijk wie je met welke zoekwoorden kunt bereiken. Bij Ilse (en je zit dan ook meteen bij Vinden/Vindex meen ik) is het dus eigenlijk hetzelfde. Op zich werkt Qualigo prima. De service is niet slecht. Belangrijkste vraag die je je eerst moet stellen is: wat is het mij waard om een bezoeker via een bepaald zoekwoord op mijn site te krijgen? Als je je conversie weet (wat natuurlijk moeilijk is bij een puur informatieve site) en je weet wat het je waard is, maakt het eigenlijk helemaal niet uit of je bij Google, Qualigo, of Overture betaald voor kliks :o Als je bereid bent om 20 cent per bezoeker te betalen dan wil je ze toch overal vandaan halen?

 

Zet elke bezoeker maar eens af tegen de prijs van een gedrukte folder.....

 

Ik heb zelf een paar honderd Euro aan Qualigo besteed. Toch ben ik ermee gestopt. Om de doodeenvoudige reden dat ik 20 cent per bezoeker te veel vind. Bij Adwords zit ik op gemiddeld 9 cent. Ook Overture (Alta Vista, lycos, 1ste keuze en MSN) stelt een minimum van 15 cent. Waarschijnlijk ga ik nu met beperktere zoekwoorden verder met Qualigo en Overture. Hele specifieke zoekwoorden / combinaties waarvan ik vind dat de mensen die daar op zoeken het waard zijn om 15 of 20 cent voor te betalen. Verder blijf ik met een lekker breed woordenspectrum (ca 1000 woorden / combinaties) bij Adwords voor gemiddeld 9 cent....

 

Overigens is het systeem van Qualigo iets minder gebruiksvriendelijk als dat van Adwords maar het werkt verder goed.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

De kosten per click zijn inderdaad wat hoger dan bij google, maar dat mag de pret an sich niet drukken. Het enige wat ik me afvraag is of ze qua volume een beetje kunnen leveren.

 

Want 20 ct per click is okay, maar er moet natuurlijk wel iemand clicken zo nu en dan - anders gaan 100 euro's erg lang mee natuurlijk. Ik denk dat ik het een dezer dagen maar eens ga proberen. Ervaring met keyword-keuze etcetera heb ik al aardig, dus kan best eens de moeite zijn...

Link naar reactie
  • 0

20 ct per click is okay, maar er moet natuurlijk wel iemand clicken zo nu en dan - anders gaan 100 euro's erg lang mee natuurlijk.

Des te langer is je advertentie (naamsbekendheid, ed.) zichtbaar.

 

Bovendien zijn er altijd mensen (/ me :-X ;)) die de link kopieëren en in een

nieuw scherm plakken of handmatig de site bezoeken, zonder dat dit

geregistreerd kan worden door dergelijke services.

 

Die mensen krijg je dan ook (sporadisch) langer naar je site.

Link naar reactie
  • 0

Das natuurlijk wel heel gunstig als mensen dat doen, helemaal gratis visitors :) Helaas denk ik dat weinig mensen die techniek hanteren, maar its nice to know ;)

 

Op zich ga ik ook niet voor maximum clicks/exposure, het gaat erom geinteresseerde mensen niet te missen. Overigens moet je bij adwords van google wel bepaalde doorklik-percentages halen, ik weet niet of dat bij ilse/qualigo ook het geval is?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel Ilse hard marktaandeel heeft verloren (hier naar buiten toe niks van lijkt te willen weten) zijn er absoluut nog mensen die deze zoekmachine gebruiken. Google is marktleider in Nederland en Ilse is in NL ook nog voorbijgestreefd door MSN. Uit de metingen die met ICStats worden verricht komt zo´n 10% van de personen die een zoekmachine gebruiken via Ilse. Onestat en Nedstat brengen regelmatig nieuwsberichten uit over de marktaandelen. Aangezien zij toch wat meer websites meten dan wij, kun je op basis van die cijfers een veiligere conclusie trekken natuurlijk :)

 

Hier een overzicht van de marktaandelen in 2001 (1e kw)

http://www.zoekprof.nl/nieuws/checkitq1_2001.html

Hier een overzicht van de marktaandelen in 2002 (1e kw)

http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/promotie/marktaandeel.php

Hier een overzicht van de marktaandelen in 2003 (1e kw)

http://www.onestat.com/dutch/dutch_aboutus_pressbox21.html

 

Dus hoewel dalende zijn er toch nog een hoop mensen die Ilse gebruiken.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het marktaandeel van ilse is misschien niet zo heel groot, maar QualiGo levert ook resultaten op vinden.nl (goed voor dik 4%), ixquick, vindex en nog een aantal andere engines. Samen is dat nog wel goed voor een procent of 10 - 20 van het nederlandsezoekgebeueren.

 

Vergeleken met google is dat misschien een derde, maar dat kan nog wel de moeite zijn denk ik.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt volgens mij bij Qualigo ook met creditcard betalen. Alleen de laatste keer dat ik dat probeerde wilde de transactie maar niet tot stand komen. Wel is het zo dat ze je tot in het oneindige blijven lastigvallen als je tegoed verbruikt is en je het niet aanvult. Ik krijg al 4 maanden volgens mij een keer of 2 per week hetzelfde mailtje dat ik mijn tegoed moet aanvullen. Heb al eens gereageerd maar geen respons......

Overigens hanteert Qualigo geen minimum click trough zoals bij Google. Lijkt mij uiteindelijk wel een voorwaarde voor succes.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Mijn account is inmiddels rond, en ik moet zeggen dat de clickrates nogal laag uitvallen. Het volume aan views ziet er echter heel goed uit, dus ik denk dat er met wat tweaken aan de advertenties wel iets van te maken is :)

 

Daarnaast is de afwezigheid van een minimale clickrate hier wel een flink voordeel: Zelfs met niet-geoptimaliseerde advertentietexten krijg je altijd wat naamsbekendheid... gratis als men niet doorklinkt.

 

Bij google heeft het ook wel een tijdje geduurd voordat de clickrates omhoog gingen, misschien speelt er toch wel zoiets mee als herkenning.

 

I'll keep you posted!

Link naar reactie
  • 0

De advertentie via Qualigo levert een slechter resultaat dan dat van Google. Hoewel de advertentie identiek was (inmiddels heb ik die bij google iets aangepast) ligt het clickratio veel en veel lager.

 

Overigens komt er vrijwel niemand via Ilse op de site. De meeste mensen komen via Vinden. Ilse plaatst de advertenties net zoals Google dat doet, maar hier klikken de bezoekers van Ilse dus bijna niet op de advertentie. Bij vinden wordt de advertentie als eerste zoekresultaat weergegeven en dat heeft een beter effect op de clickratio´s.

 

Google loopt op dit moment stukken beter!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik kreeg een mailtje van HL of ik eens wilde kijken in dit discussie forum over adverteren op ilse.nl. Ik heb alle reacties met interesse gelezen. Ik ben zelf werkzaam voor QualiGO in Nederland. Daarom ben ik uiteraard geinteresseerd in jullie bevindingen. Een aantal zaken is al weergegeven, maar schroom niet om me daar persoonlijk van op de hoogte te stellen: hl@qualigo.nl . Suggesties zijn zeer welkom!

 

Even iets anders: Er wordt in de discussie gesproken over de verschillen tussen Google en QualiGO. Het is inderdaad een feit dat Google zeker 3-4 keer zo veel zoekopdrachten genereert en dat daar verreweg de meeste bezoekers vandaan komen. Wat ik echter mis in deze discussie die voornamelijk door adverteerders wordt gevoerd is de term bereik. De kracht van adverteren is herhaling. Dus wanneer adverteerders vermeld staan op Google én op de partnersites van QualiGO (ilse, Vinden, Vindex, Zonnet, Chello, HetNet, Freeler, Zoekhulp, etc) dan zal de kans groter zijn dat een bezoeker kennis neemt van de uiting van de adverteeder. Het feit dat ook nog per klik wordt afgerekend, maakt het voor adverteerders erg interessant. Het bereik van de QualiGO partnersites samen ligt op maandbasis rond 40% en is daarmee aanzienlijk (juist de combinatie van vele partners maakt dit mogelijk). Google genereert zo'n 60-70% van alle zoekopdrachten in Nederland. Het bereik van Google is echter iets meer dan 50%.

 

Ik geloof dus niet zo zeer in of Google, of QualiGO of Overture (en wellicht in de toekomst eSpotting), maar juist in een combinatie van deze, waarbij adverteerders dus vrijwel alle internet gebruikers in Nederland kunnen bereiken.

 

Ik hoop dat ik het een en ander heb kunnen toelichten of verduidelijken. Voor persoonlijke reacties ben ik te bereiken op hl@qualigo.nl.

 

Groet,

 

Bart van Engeland

 

QualiGO Nederland

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Bart,

 

Altijd leuk wanneer de leveranciers zich ook mengen in de discussie. Hetgeen jij zegt over herhaling onderstreep ik. Dat is ook de reden dat ik naast Google nu ook adverteer op de partnersites van QualiGo.

 

Wat me echter opvalt is niet zo zeer het verschil in aantal vertoningen maar dat in mijn geval het clickratio lager ligt. Aangezien er afgerekend wordt per click is dat geen ramp natuurlijk maar het zegt waarschijnlijk toch wel iets over het verschil in gebruikers. Maar dit is voor iedereen verschillend, tenslotte heeft BenM andere ervaringen.

 

Qua gebruikersgemak bevalt Google mij op dit moment het beste. Niet dat QualiGo een slechter interface levert, allerminst zelfs, maar ja het is ook een kwestie van gevoel ;)

 

Nu je toch hier bent maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om je te vragen waarom QualiGo gebruik maakt van vooruitbetaling. Het lijkt mij een drempel op te werpen die niet bevordelijk is voor het aantal deelnames. Wat is jullie reden?

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Met die clickrates heb ik wel dezelfde ervaring: de doorklik-ratio's zijn zeer laag te noemen, maar ik zie dat niet als een nadeel. Qualigo stelt geen minimum aan het percentage klikkers... dus wel in beeld, maar geen klik is sort-of gratis reclame.

 

En het heeft inderdaad wel met bereik van doen, want er zijn gewoon mensen die niet met google zoeken, maar met ilse, vindex, of welke andere machine dan ook. Het is jammer om die volstrekt te missen natuurlijk.

 

Nadelige aan qualigo vind ik wel de hogere kosten per click, en inderdaad die vooruitbetaling. Als die laatste er niet was geweest, had ik het waarschijnlijk al maanden geleden gedaan. Zoiets maakt mij nl toch huiverig, vaak betekend vooruit betalen van een flink bedrag dat achter betalen lastig is -> een matig product.

 

Momenteel ziet het er naar uit dat ik die 100 euro er sneller dan verwacht doorheen draai, dus het kan verkeren ;)

Link naar reactie
  • 0

Dag Martijn,

 

Dank je voor je reactie. De reden dat we gebruik maken van vooruitbetaling is puur een administratieve reden. We wilden niet alleen de mogelijkheid bieden om met creditcard te betalen, maar ook middels factuur (omdat toch nog erg veel bedrijven in Nederland daar de voorkeur aan geven of simpelweg geen creditcard bezitten). Theoretisch kan het voorkomen dat een klant slechts enkele kliks per maand krijgt. Dan zouden we aan het einde van deze maand een factuur sturen voor deze kliks en vervolgens de betaling daarvan controleren. We hebben daarom gekozen voor deze wijze. Het startbudget is 100 Euro, dus dat lijkt me geen drempel. Dit bedrag wordt volledig als tegoed in het account geplaatst (het zijn dus géén opstartkosten). We gaan binnenkort ook betaling middels machtiging doen, waarbij dus ook direct gestart kan worden met de campagne (bij aanmelding).

 

Vriendelijke groet,

 

Bart

 

P.S. ik zag dat je slechts 2 woorden in je account hebt, wil je voor de site een (kosteloos) aantal suggesties voor relevante zoektermen ontvangen, die het aantal kliks flink zullen laten stijgen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.