• 0

boekhoudkundige afwikkeling door deurwaarder geïncasseerde vordering

Onlangs heeft een deurwaarderskantoor een vordering voor mij geïncasseerd. Nu heb ik de afwikkeling en de gelden ontvangen, alleen vraag ik mij af hoe ik deze moet boeken in mijn administratie.  De bedragen zijn als volgt:

 

Hoofdsom € 2.089,64

 

Door deurwaarder geïncasseerd: € 4.025,67

 

Kosten deurwaarder incl. BTW: € 2.342,55 (€ 1.936,03 + € 406,52)

 

Door mij ontvangen bedrag: € 1.683,12

 

Het verschil in het door mij ontvangen bedrag en de hoofdsom is dus exact de BTW. Mijn vraag is dus hoe ik de gehele afwikkeling correct in mijn administratie boek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW op deurwaarderskosten is altijd zo'n hoofdpijn boeking, je doet hem net te weinig om het te onthouden en het is altijd weer ingewikkeld.. omdat de btw regels rondom deurwaarderskosten beetje afwijkend zijn..

 

Ik heb hem ook al weer een hele tijd niet meer gehad..

Ik hoop dat er snel een boekhouder voorbij komt die hem zo uit zijn mouw schut.. Ik was begonnen aan een antwoord maar ik loop gewoon even vast in hoe was het ook al weer precies..

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je dit gewoon boeken op de debiteur (gehele openstaande vordering) en de btw op de balans als voorbelasting? 

 

Deze btw krijg je ook weer terug van de Belastingdienst (mits geen KOR of vrijgestelde omzet), anders zullen dit kosten voor je zijn

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn de kosten van de deurwaarder aan jou in rekening gebracht?

En zo ja, kennelijk dus betaald door de schuldenaar, maar dan dus rechtstreeks aan de deurwaarder. Dan moet je eerst jouw debiteurenpositie verhogen met die deurwaarderskosten. Per saldo wordt jij namelijk niet armer of rijker van de deurwaarder.

 

Je oorspronkelijke vordering van 2.089 wordt dus eerst verhoogd met 1.936, maar zonder de BTW.

 

Debiteuren 1.936

Aan doorbelaste kosten 1.936

 

Daarna de incasso verwerken:

Bank 1.683

Btw vordering 406

Incassokosten 1.936

Aan debiteuren.         4.025

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

BTW op deurwaarderskosten wordt aan schuldenaar in rekening gebracht. Niet aan opdrachtgever.

 

Als je je dat realiseert, is de administratieve verwerking niet zo moeilijk meer.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Gast zei:

BTW op deurwaarderskosten worden aan schuldenaar in rekening gebracht. Niet aan opdrachtgever.

 

Dat klopt niet in alle gevallen. Als de opdrachtgever van de deurwaarder btw plichtig is belast de deurwaarder dit aan de opdrachtgever omdat deze de btw mag terugvorderen. Alleen als de opdrachtgever niet BTW-plichtig is mag de deurwaarder de BTW ook invorderen bij de schuldenaar (debiteur).

 

Om een of andere reden vind ik de regeling niet terug bij de belastingdienst, maar consumentenbond lijkt me ook een betrouwbare bron..
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassokosten#no2

 

En dat is ook wel een logische regeling.. De deurwaarder verricht namelijk een btw belaste prestatie aan de opdrachtgever omdat dat als commerciele dienstverlening wordt gezien wat leidt tot btw belaste prestatie. Een opdrachtgever die btw plichtig is vraagt die btw dus terug.

 

Als een schuldeiser zelf "incassokosten in rekening brengt dan wordt het als schadevergoeding gezien en is dan geen BTW belaste prestatie. En daardoor ontstaat die wat vreemd overkomende situatie waarin het afhangt van wie de de opdracht geeft aan de deurwaarder of de BTW bij de debiteur in rekening wordt gebracht of bij de opdrachtgever van de deurwaarder. MAar het is wel bedacht in belang van de debiteur die zo niet onnodig opdraait voor btw die de opdrachtgever kan terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Zo leren we allemaal, ik probeer het rekenvoorbeeld toe te lichten of te verklaren en dit zelf te begrijpen.:smiling-face:

 

Quote

BTW op deurwaarderskosten wordt (hier) aan schuldenaar in rekening gebracht. Niet aan opdrachtgever.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. 

 

Dan heb ik er nog een afwikkeling, alleen deze is niet volledig geïncasseerd door de deurwaarder..

 

Hoofdsom: € 5.402,27

 

Door deurwaarder geïncasseerd: € 3.682,95

 

Kosten deurwaarder € 1.848,27 + € 388,14 (BTW)

 

Door mij ontvangen: € 1.446,54

 

 

Link naar reactie
  • 1

Even een veel voorkomend misverstand wegwerken.

 

De kosten van de deurwaarder komen voor jou, als opdrachtgever, rekening.

De deurwaarder verhaalt deze kosten, namens jou, op de schuldenaar.

(als er een gerechtelijke procedure is geweest zie je als laatste deel van de dagvaarding een heel stuk tekst over de kosten van de deurwaarder

en het wel of niet kunnen verrekenen van BTW door de schuldeiser.)

 

Omdat jij BTW plichtig bent kan jij de BTW kosten van de deurwaarder als voorbelasting aftrekken.

De schuldenaar zal dan in het vonnis niet worden veroordeeld tot het betalen van BTW over de gevorderde kosten.

Immers jij kan de de BTW over de kosten aftrekken (niet betalen= geen schade) en zou de BTW nog betaald krijgen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-6-2021 om 12:19, PieterB zei:

Bedankt voor de reacties. 

 

Dan heb ik er nog een afwikkeling, alleen deze is niet volledig geïncasseerd door de deurwaarder..

 

Hoofdsom: € 5.402,27

 

Door deurwaarder geïncasseerd: € 3.682,95

 

Kosten deurwaarder € 1.848,27 + € 388,14 (BTW)

 

Door mij ontvangen: € 1.446,54

 

 

 

Het door jou ontvangen bedrag trek je af van de hoofdsom. 5402,27 - 1446,54 = 3.955,73

 

Dat bedrag boek je af van de openstaande debiteuren naar een kosten rekening zoiets als oninbare vorderingen.

Letop: dat je ook de BTW mogelijk nog kan terugvragen van die niet ontvangen 3.955,73. Als dat zo is dan wordt het bedrag op oninbare vorderingen verlaagd met de terug te ontvangen BTW. en dat btw bedrag boek je dan op de balans op je btw rekening

 

De kosten van de deurwaarder ex btw (1848,27) boek je op een kostenrekening, welke dat is bepaal je zelf, het kan een rekening administratie en advieskosten zijn. Je kunt ook een aparte grootboekrekening maken als je wilt volgen hoeveel deurwaarderskosten je uiteindelijk voor jou rekening moet nemen.

Dat is gewoon jou vrije keuze qua inrichting van je boekhouding.

De btw (388,14) wordt bij het inboeken van de factuur op nog te vorderen BTW rekening gezet.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
On 18/06/2021 at 11:13, Roel J said:

 

Het door jou ontvangen bedrag trek je af van de hoofdsom. 5402,27 - 1446,54 = 3.955,73

 

Dat bedrag boek je af van de openstaande debiteuren naar een kosten rekening zoiets als oninbare vorderingen.

Letop: dat je ook de BTW mogelijk nog kan terugvragen van die niet ontvangen 3.955,73. Als dat zo is dan wordt het bedrag op oninbare vorderingen verlaagd met de terug te ontvangen BTW. en dat btw bedrag boek je dan op de balans op je btw rekening

 

De kosten van de deurwaarder ex btw (1848,27) boek je op een kostenrekening, welke dat is bepaal je zelf, het kan een rekening administratie en advieskosten zijn. Je kunt ook een aparte grootboekrekening maken als je wilt volgen hoeveel deurwaarderskosten je uiteindelijk voor jou rekening moet nemen.

Dat is gewoon jou vrije keuze qua inrichting van je boekhouding.

De btw (388,14) wordt bij het inboeken van de factuur op nog te vorderen BTW rekening gezet.

 

 

Hoi Roel,

 

Hoe boek ik de kosten van de deurwaarder dan weg ?

aangepast door PieterB
Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, PieterB zei:

Hoe boek ik de kosten van de deurwaarder dan weg ?

kostenrekening incassokosten

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, PieterB zei:
22 uur geleden, Cosara zei:

kostenrekening incassokosten

 

Dat begrijp ik. Alleen waar boek ik deze factuur dan tegen weg?

via kostenrekening kruispost incasso

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

PieterB ik kan je vraag niet goed beantwoorden want ik heb wel een vermoeden waar het probleem (een deel van de factuur blijft openstaan op de debiteurenkaart?) maar hoe je dat oplost hangt mede af van hoe je administratie is ingericht en dat kan ik niet inschatten. Sommige pakketen kan het ook alleen via een memoriaal boekingen, andere pakketten verbieden juist ten stelligste memoriaal boeking op rekening debiteuren en/of btw en dan moet je een ander trucje bedenken.

 

Het is soms echt even puzzelen hoe je niet zo vaak voorkomende posten precies moet verwerken. Ik kan van afstand niet zien hoe jij het in jou geval op moet lossen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.