• 0

Telefoonrekening deel zakelijk deel privé. Hoe boeken?

Hallo,

 

Ik heb een telefoonrekening op naam privé en uit privémiddelen betaald. De lijn gebruik ik voornamelijk voor zakelijk. Ik wil nu een deel op de zaak boeken. Hoe doe ik dit?

 

Normaal zou ik de factuur als volgt boeken:

 

Crediteuren 119

Aan voorbelasting 19

Aan Telefoonkosten 100

 

En vervolgens via memoriaal op rekening courant.

 

Maar nu is niet 100 euro telefoonkosten, maar 50 zakelijke kosten en 50 privé. Hoe moet ik dit dan boeken?

 

Mvgr,

Sander.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik heb een telefoonrekening op naam privé en uit privémiddelen betaald. De lijn gebruik ik voornamelijk voor zakelijk. Ik wil nu een deel op de zaak boeken. Hoe doe ik dit?

 

Normaal zou ik de factuur als volgt boeken:

 

Crediteuren 119

Aan voorbelasting 19

Aan Telefoonkosten 100

 

En vervolgens via memoriaal op rekening courant.

 

Maar nu is niet 100 euro telefoonkosten, maar 50 zakelijke kosten en 50 privé. Hoe moet ik dit dan boeken?

 

Mvgr,

Sander.

 

 

*mijn eerste post :o, dus ga niet 100% uit van mijn antwoord, maar:*

 

Volgens de belasting mag je mits 90% van het gebruik zakelijk is het verbruiksdeel, dus niet het vastrecht volledig zakelijk boeken als kosten.

 

Haal je de 90% niet, dan mag je 50% van de kosten vergoeden.

 

Neem je echter je zakelijke contract over van je prive persoon, dan zijn het volledige zakelijke kosten, zolang je het priveverbruik minimaal houd (10% van de verbruikskosten). Anders kun je redelijker wijs je verbruik naar prive doorberekenen.

 

Echter ik zou persoonlijk hetvolgende doen:

Zakelijk de aansluiting nemen, ISDN bijv. en per ongeluk de telefoon prive gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp nu wat de belastingdienst verwacht.

 

Maar hoe krijg ik het in mijn boekhoudprogramma geboekt?

 

Moet ik een rekening van 119 incl BTW nu boeken als het eerste of tweede voorbeeld:

 

1:

Crediteuren 119

Aan voorbelasting 8.50

Aan telefoonkosten 50

Aan rek.courant 68.50

 

Rek. courant 119

Aan Crediteuren 119

 

2:

Crediteuren 68.50

Aan voorbelasting 8.50

Aan telefoonkosten 50

 

Rek courant 68.50

Aan Crediteuren 68.50

 

In het eerste geval krijg ik een rare post voor rekening courant, omdat ik de gehele factuur op crediteuren boek en er een deel door prive verschuldigd is. In het tweede geval boek ik een halve factuur. Wat is de beste oplossing?

 

Link naar reactie
  • 0

€ 27 is overigens wel maandelijks dus € 324 op jaarbasis.

 

Stel € 714 telefoonkosten jaarlijks (incl. BTW)

JP:

Telefoonkosten € 327,73

Voordruk BTW € 62,27

Prive (telefoon) € 324,00

Aan Prive/of crediteuren € 714,00 (kan ook kas bank giro zijn

 

dit hangt van de inrichting van jou administratie af en hoe de telefoonkosten worden verwerkt.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zag op de belasting site allerlei soorten kosten staan. Maar hoe zit het met breedband internet. Ik schat dat ik wel 80% hiervan voor zakelijke toepassing gebruike email/surfen/fax etc.

 

De rekening hiervoor staat niet op mijn (eenmans)zaak. Geldt hiervoor dezelfde regels ?

 

Gr.

Alfred.

Link naar reactie
  • 0

In een adviesblad voor ondernemers las ik dat voor de telefoon (ook de telefoon thuis) een praktische regel bestaat. 272,28 euro per jaar is voor prive gebruik, de rest mag je zakelijk boeken.

 

Tel al je rekeningen bij elkaar op (ook die van je mobiele telefoon) en wat boven de 272,28 is mag je aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

In dit draadje wordt gesproken over telefoonkosten.

Nu ben ik van plan om zowel de kosten van mijn mobiele telefoonabonnement en mijn internetverbinding thuis voor 50 % als kosten op te voeren voor aangifte IB, voor zover geen probleem.

 

Wat ik ondanks veel zoeken niet kan vinden is of ik hetzelfde mag doen voor de BTW...

Oftewel ; mag je als eenmanszaak 50 % van de BTW die je betaald voor je prive telefoonabonnement en je prive internetaansluiting thuis opgeven met je BTW aangifte ?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft voor mij.

 

Alvast bedankt & met vriendelijke groet,

Alex Blauw

 

Link naar reactie
  • 0

In dit draadje wordt gesproken over telefoonkosten.

Nu ben ik van plan om zowel de kosten van mijn mobiele telefoonabonnement en mijn internetverbinding thuis voor 50 % als kosten op te voeren voor aangifte IB, voor zover geen probleem.

 

Wat ik ondanks veel zoeken niet kan vinden is of ik hetzelfde mag doen voor de BTW...

Oftewel ; mag je als eenmanszaak 50 % van de BTW die je betaald voor je prive telefoonabonnement en je prive internetaansluiting thuis opgeven met je BTW aangifte ?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft voor mij.

 

Alvast bedankt & met vriendelijke groet,

Alex Blauw

 

Waarom voor 50 %? vanaf 2007 is de 90 % regel geschrapt (wet paarse krokodil) en moet je voor 10 % (minimaal) aantonen dat je telefoon en internet zakelijk gebruikt. Zolang jij de facturen op de zaak zet en je belastbare prestaties hebt mag je m.i. alles zakelijk boeken en de volledige btw terug vorderen!

 

gr.H

Link naar reactie
  • 0

Ik ben iets te kort door de bocht gegaan. De wetteksten en info zal ik er nog opzetten. maar de regel 50/50 (zakelijk/prive)kan gehanteerd worden.

 

Wel kan dit alleen op de gesprekskosten! en niet op het abonnement dit is namelijk privé! Of alles zakelijk boeken en dan een forfaitaire correctie maken zou ook kunnen... dit is € 272,- incl btw per jaar.

 

Mocht je btw-plichtig zijn en je hanteert de 50/50 correctie op gesprekskosten dan mag je de correctie naar zaak incl. btw boeken en deze btw dus ook terug vragen...

 

Voor vragen hoor ik het graag.

 

p.s. heb dit aan een fiscalist nagevraagd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.