Mijn bedrijf distribueert sinds 2011 medische apparatuur in Nederland, o.a. voor een Belgische producent die sinds medio 2020 in Amerikaanse handen is gekomen. Inmiddels wordt dit bedrijf vanuit de VS geleid ondanks dat het nog steeds in België zetelt. Recentelijk ontving ik een nieuw contractvoorstel met twee belangrijke punten:
De toepasbare wet wordt Amerikaans (State of New York), deze was Belgisch
Het contract dicteert dat na ondertekening een diepgaand onderzoek van de distributeur en van zijn personeelsleden wordt uitgevoerd door de producent. Deze heeft vervolgens het recht om, zonder opgaaf van reden, het contract op grond hiervan te ontbinden binnen 60 dagen.
Mij lijkt dit nieuwe contract niet in mijn voordeel, vooral omdat het eenvoudig gebruikt kan worden om de samenwerking met mijn bedrijf te beëindigen zonder daarbij een redelijke termijn te hanteren, passend bij 10 jaar distributieschap.
Wat zouden jullie me aanraden? Tekenen en maar hopen op de goede afloop of weigeren met het risico op ontbinding van de bestaande overeenkomst?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
XBright
XBright
Beste mede-forumleden,
Mijn bedrijf distribueert sinds 2011 medische apparatuur in Nederland, o.a. voor een Belgische producent die sinds medio 2020 in Amerikaanse handen is gekomen. Inmiddels wordt dit bedrijf vanuit de VS geleid ondanks dat het nog steeds in België zetelt. Recentelijk ontving ik een nieuw contractvoorstel met twee belangrijke punten:
Mij lijkt dit nieuwe contract niet in mijn voordeel, vooral omdat het eenvoudig gebruikt kan worden om de samenwerking met mijn bedrijf te beëindigen zonder daarbij een redelijke termijn te hanteren, passend bij 10 jaar distributieschap.
Wat zouden jullie me aanraden? Tekenen en maar hopen op de goede afloop of weigeren met het risico op ontbinding van de bestaande overeenkomst?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71604-wijziging-distributiecontract/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag