• 0

Splitsing man fee naar twee werkmaatschappijen

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag mbt de splitsing van de management fee over twee werkmaatschappijen in een Holding structuur. 

 

Situatie schets: 

Holding structuur met 2 persoonlijke holdings, die beiden 50% belang hebben in de twee onderliggende werkmaatschappijen. 

Werk BV 1: goedlopend, goed resultaat

Werk BV 2: net opgestart, tot op heden verliesgevend

Maandelijks wordt vanuit de holding een management fee gefactureerd naar elk van de werkmaatschappijen. 

 

Probleemstelling: 

Werk BV 1 loopt goed en hier komt de meeste omzet op binnen, terwijl de arbeid die erin gestoken wordt minder is dan de arbeid die in werk BV 2 gestoken wordt. 

Omdat ik niet steeds wil bijstorten in Werk BV 2 (om de management fee en lopende rekeningen te kunnen voldoen) heb ik de management fee die aan Werk BV 2 wordt gefactureerd een stuk lager gezet dan de management fee die aan Werk BV 1 wordt gefactureerd. 

 

Vraag:

Mijn vraag is of bovenstaande is toegestaan, dus om meer management fee aan de ene Werk BV te factureren, terwijl hier feitelijk minder arbeid in wordt verricht (er is geen sprake van een fiscale eenheid)

 

Bij voorbaat dank voor jullie terugkoppeling!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal lijkt het me niet door de beugel kunnen. De fiscus verwacht dat je prijs en leveringsvoorwaarden aanhoudt die bij dezelfde transacties tussen onafhankelijke derden zouden gelden.

 

In feite zit je nu één bv te bevoordelen ten opzichte van de andere op basis van persoonlijke motieven. De winst geeft op die manier een vertekend beeld. Zeker als er geen sprake is van een fiscale eenheid.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hi Rachid,

 

Dank je wel voor je reactie.

 

Dit was inderdaad ook wel een beetje mijn gedachte, vandaar mijn vraag. Ik had echter van mijn fiscaal adviseur begrepen dat er wel een verschil mag zitten in de hoogte van de management fee de naar de werk BV's wordt berekend, maar dat dit in lijn moet zijn met de verrichte arbeid voor deze werk BV's. Dit is in mijn geval niet helemaal het geval.

 

De bevoordeling ben ik het mee eens, al is het wel zo dat als ik een hogere management fee zou berekenen aan BV 2 (de verlieslijdende BV) dat ik die verliezen de komende jaren nog mag verrekenen dus dat voordeel valt in het huidige systeem dan weg, dus over het geheel valt dat voordeel dan mee, of sla ik nu volledig de plank mis? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog een kleine toevoeging / vraag:

Ik heb altijd wel begrepen dat de management fee bepaald mag worden op basis van de resultaten in de werkmaatschappijen, en dat het belangrijkste is dat er een verhouding tussen de man fee en het uit te keren salaris is, en dat het salaris uiteraard voldaan kan worden vanuit de holding. 

 

We steken meer tijd in de net opgestarte werkmaatschappij, maar het resultaat is nog niet zo hoog dat hier 50% van de management fee (of meer obv het aantal gewerkte uren voor deze werkmaatschappij) gefactureerd kan worden. Als ik dat zou doen, dan moet ik steeds aanvullen/ schuiven om voldoende liquiditeit in de opstartende werkmaatschappij te houden. Vandaar dat is gekozen om de bijdrage aan de totale management fee vanuit deze werkmaatschappij zo beperkt mogelijk te houden en de bijdrage vanuit de reeds lopede werkmaatschappij hoger in te zetten. 

 

Het is dan wel zo dat er in de lopende werkmaatschappij meer kosten komen die ten koste gaan van het resultaat, maar ik kan zo 123 niet vinden dat dit in een holding structuur niet is toegestaan... Vanuit de Holding kunnen in ieder geval de maandelijkse salarissen uitgekeerd worden en met de belastingdienst is een verlaging van het gebruikelijke loon overeen gekomen. 

 

Is het dan daadwerkelijk zo dat bovenstaande niet is toegestaan?

aangepast door Michael1980
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.