• 0

Beginbalans opstellen met privé ingebrachte voorraad

Hallo alleen,

 

Ik heb al best wat topics gelezen over de beginballans maar nog geen duidelijk antwoord gevonden op mijn vraag.

 

Ik heb een tijdje een webwinkel gehad maar ben daarmee gestopt om meerdere reden. Ik dacht dat ik mijn administratie redelijk op orde had maar achteraf heb ik daar toch aardig in zitten rommelen. Na 3 jaar uitgeschreven te zijn geweest wil ik de boel weer opstarten en deze keer wil ik het goed doen. Ik heb me eerst verdiept in de boekhouding, boeken gelezen, forums bezocht e.d., maar niet overal een duidelijkheid in gevonden.

 

Ik heb de eerste opzet van mijn boekhouding klaar (de grootboekrekeningen) en wil deze gaan invullen.

Dus het maken van de begin balans. Ik heb nog voorraad uit mijn eerdere onderneming welke nu privé bezit is en deze wil ik op de balans zetten als begin voorraad.

 

Hoe moet ik dit boeken? Voor mijn voorraadrekening gebruik ik 3xxx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

11 minuten geleden, ChaseM zei:

Dus het maken van de begin balans. Ik heb nog voorraad uit mijn eerdere onderneming welke nu privé bezit is en deze wil ik op de balans zetten als begin voorraad.

Let op. Je beginbalans (en dus beginvoorraad) is gewoon helemaal nul. Je EV is nul als je start met een onderneming. Daarna ga je pas boekingen doen.

 

Je kunt daarna dan de voorraad opboeken en dit tegenboeken als privéstorting.

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, ChaseM zei:

Okee. Dus opvoeren in 3xxx en als tegen rekening privéstorting en niet gelijk in de begin balans invoeren als voorraad....

Dat kan dus gewoon op de startbalans komen te staan.

Het gebeurt maar zelden dat een maagdelijke onderneming op nul begint.

 

Als de onderneming op 01/01 van start gaat, dan kan je gelijktijdig op 01/01 de voorraden en de privéstorting inboeken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Cosara zei:

Dat kan dus gewoon op de startbalans komen te staan. Het gebeurt maar zelden dat een maagdelijke onderneming op nul begint.

Maar dat is dan toch niet de beginbalans die je b.v .bij de IB aangifte op zou geven? Of ziet de BD bij aangifte een "begin EV" <> 0 automatisch als privé storting?

 

Dan moet de startbalans/beginbalans toch een EV van 0 hebben?

 

23 minuten geleden, Cosara zei:

Als de onderneming op 01/01 van start gaat, dan kan je gelijktijdig op 01/01 de voorraden en de privéstorting inboeken.

In dat geval begin je dus wel met een startbalans op 0. En ga je daarna je boekingen doen. Je moet dus niet direct op de startbalans een voorraad en EV zetten.

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Rik · zei:

In dat geval begin je dus wel met een startbalans op 0.

En ga je daarna je boekingen doen.

Je moet dus niet direct op de startbalans een voorraad en EV zetten.

Een balans kent geen uren of minuten momentum ...er is geen uur nul ... overigens ook geen dag nul.

Als je start op dag 1 met nul dan hoef je niet te wachten op dag twee om te beginnen met boeken.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is een keus van persoonlijke smaak.

 

Op zich maakt het niet uit of je begint met helemaal alles nul en dan de boekingen doet of begint met een beginbalans. In beide gevallen moet je op hetzelfde uitkomen.

 

Persoonlijk zou ik eerder Riks methode kiezen. Nieuwe onderneming, dan beginnen met nul en dan pas gaan boeken. Doorgeschoven onderneming of nieuwe boekhoudsoftware, dan beginnen met beginbalans.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.