• 0

Opdringerige telemarketeer belt op mijn privénummer

(aangepast)

Afgelopen week ben ik door een opdringerige telemarketeer gebeld die mij een zakelijk internet abonnement wilde aansmeren. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was. Helaas heb ik ook gezegd dat mijn man over de internetaansluiting thuis gaat. Toen had de telemarketeer weer een voet tussen de deur om hem te willen spreken.

 

Ik heb een slecht gevoel aan dit telefoontje overgehouden om de volgende redenen:

  • De telemarketeer had al mijn bedrijfsgegevens paraat en leek te weten wie ik was
  • Mijn bedrijf staat ingeschreven op mijn huisadres maar ik huur mijn praktijkruimte elders of werk op locatie
  • Er werd op mijn prive telefoonnummer gebeld
  • Mijn privénummer is nergens bekend behalve kortstondig bij de KVK toen ik mij drie jaar geleden inschreef
  • Bij de KVK heb ik aangegeven dat ik niet wil dat mijn telefoonnummer zichtbaar zou zijn voor derden
  • Ik sta met zowel mijn zakelijke nummer als mijn privénummer ingeschreven bij het bel-me-niet register
  • De telemarketeer gaf aan later terug te bellen ondanks dat ik hem had verzocht mijn gegevens te verwijderen (recht van verzet)
  • De telemarketeer belde anoniem en ik heb deze week meermalen (onverwacht) anonieme oproepen gehad die ik uit voorzorg niet heb opgenomen

 

Als ZZP'er ben ik een natuurlijk persoon en had ik niet benaderd mogen worden door te telemarketeer, omdat ik in het bel-me-niet-register sta ingeschreven. Wat ik verontrustend vind is dat je als ZZP'er niet dezelfde bescherming geniet als consumenten, omdat bij een 'ja' je er niet meer onderuit kunt:

Quote

Zegt u ja op een aanbod aan de telefoon? Dan zit u vaak direct aan een overeenkomt vast. U hebt geen wettelijke bedenktijd. Uw handtekening is ook niet nodig. Telefonische verkopers nemen meestal het deel van het gesprek op waarin u ja zegt. Zo kan de verkoper aantonen dat u een overeenkomst bent aangegaan.


https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/klachten-telecom/bel-me-niet-register-ook-voor-ondernemers

 

Ik heb geen goed gevoel bij deze 'telemarketeer' omdat sommige dingen gewoon niet kloppen. Ze kunnen niet rechtmatig aan mijn gegevens zijn gekomen.  Toen ik aangaf niet geïnteresseerd te zijn en wenste dat ze mijn gegevens zouden verwijderen (recht van verzet) gaf de telemarketeer aan dat hij nog ging terugbellen. Dat geeft te denken of ze zich wel de wet houden. Je hoort wel vaker over ondernemers die 'spookrekeningen' krijgen of verbintenissen zijn aangegaan zonder dat ze hier weet van hebben.

 

Het uitlekken van mijn privénummer kan eigenlijk alleen maar uit (oude) registratiegegevens van de KVK komen. Zou dit door een data-lek komen of heeft de KVK maling aan de opt-out optie die ik had aangevinkt om niet door telemarketeers te worden benaderd?

 

Mijn vragen die ik aan jullie wil voorleggen:

  1. Hoe kan ik mij tegen dit soort praktijken beschermen?
  2. Is er een rechtsbijstandsverzekering die dit zou dekken in het geval het toch mis gaat?
  3. Kan ik er achter komen wie mijn gegevens bij de KVK heeft opgevraagd?

 

aangepast door lindazzp

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

telemarketeers/verkopers zijn het ergste uitschot wat er rondloopt.

Wordt ook elke 1 tot 4 weken gebeld door dat soort tuig welke me een (zakelijk) energiecontract wil aansmeren.

dat soort telefoontjes beginnen ook altijd met: we hebben elkaar een tijd terug gesproken en hadden afgesproken dat ik u nog zou terugbellen.... Of weet u nog dat u ons verzocht had onderzoek te doen naar uw energiecontract en of dat goedkoper kan... of inderdaad voor internet abonnementen die zich uitgeven als Ziggo, KPN of een belpartner van die bedrijven .... of andere soorten pure oplichting.

Krijg dat soort telefoontjes op zowel prive als zakelijke nummers (sta al heel lang in bel me niet register).

 

ik ben aan de telefoon dan ook alles behalve vriendelijk tegen dit soort tuig en oplichters die zich op geen enkele manier aan de wet houden en zich bezig houden met pure misleiding.

recht van verzet heeft ook geen enkel nut, dan gaan je gegevens gewoon naar het volgende (zuster) bedrijf die je weer gaat bellen of ze negeren het gewoon en bellen week later gewoon opnieuw.

 

dit soort bedrijven zouden ook gewoon als criminele organisatie vervolgt moeten worden.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, lindazzp zei:

Hoe kan ik mij tegen dit soort praktijken beschermen?

Lastig, ik heb een telefoon die bij het overgaan in het scherm 'mogelijk fraude' aangeeft. Dan toets ik direct op blokkeren. Echter werkt dat alleen als het een zichtbaar nummer is, bij een afgeschermd nummer helaas niet. Dan valje terug op de methode van Daniel, kort aangeven dat je niet geïnteresseerd bent en ophangen.

 

1 uur terug, lindazzp zei:

Is er een rechtsbijstandsverzekering die dit zou dekken in het geval het toch mis gaat?

Natuurlijk kun je, indien je onverhoopt toch belazerd bent, aangifte doen en eventueel rechtsbijstand inroepen, ik zie overigens ook weleens mensen met dit soort problemen langskomen in 'wordt u al geholpen. Daar zou je ook eens langs kunnen gaan, dan genereert het ook publiciteit en daarmee meer bewustwording.

1 uur terug, lindazzp zei:

Kan ik er achter komen wie mijn gegevens bij de KVK heeft opgevraagd?

Geen beginnen aan, gegevens zijn bij meerdere partijen te koop en worden ook doorverkocht. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, lindazzp zei:
  • Hoe kan ik mij tegen dit soort praktijken beschermen?
  • Is er een rechtsbijstandsverzekering die dit zou dekken in het geval het toch mis gaat?
  • Kan ik er achter komen wie mijn gegevens bij de KVK heeft opgevraagd?

 

1. Niet, reageren met "geen interesse"  en het rode hoorntje indrukken. :face-with-tongue: verder geen tijd aan besteden. :winking-face:

2. Mooie vraag voor Norbert.

3. Zoals al gezegd waarschijnlijk niet en ook hier weer het advies: geen tijd aan besteden.

 

Vaak begint het gesprek met "ik ben op zoek naar" of "spreek ik met?"  Dat zijn voor mij al de 2 alarmbellen die gaan rinkelen en omdat ik onder een andere handelsnaam werk dan waarmee de hoofdinschrijving bij de kvk is vallen alle "verkopers"direct door de mand omdat ze die naam noemen. 

 

Dat werken met die andere handelsnaam is zo gegroeid door wijzigingen van mijn activiteiten maar is achteraf een prima zet gebleken om dit soort lui te ontlopen.

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Cosara zei:

Het is veel eenvoudiger en meer doeltreffend om je telefoonnummer uit het Handelsregister te verwijderen.

 

Zo te zien was dat al gebeurd. 

 

3 uur geleden, lindazzp zei:

 

  • Mijn privénummer is nergens bekend behalve kortstondig bij de KVK toen ik mij drie jaar geleden inschreef

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, TwaBla zei:

Zo te zien was dat al gebeurd

In dat geval ... neem een nieuw telefoonnummer.

 

Oude KvK-gegevens blijven nog vele jaren de ronde doen.

Geen idee wie ze wil kopen ... zullen wel heel goedkoop zijn.

 

Mocht je ook nog een e-mailadres geregistreerd hebben staan ... wijzig het in een andere prefix of haal het helemaal weg.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

 

Op 15-5-2021 om 11:30, retired zei:

2. Mooie vraag voor Norbert.

 

I beg to differ. Het is eigenlijk een rotvraag :winking-face:; enerzijds omdat de rechtelijke uitspraken in dit soort dossiers de ondernemer niet vaak gelijk geven en anderzijds omdat een rechtbijstandsverzekering - en zeker een zakelijke - per definitie een product is waarvan de verwachtingen die de verzekerde er van heeft zelden kloppen. De gemiddelde ondernemer is veel beter (én uiteindelijk op de lange termijn ook goedkoper!) af met een goede jurist op afroep dan een rechtsbijstandsverzekering. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Neem op, maar als je merkt dat het de energiescammer is, leg de telefoon naast je neer zonder ophangen.

 

Ik hang sowieso elk verkoper op zonder te antwoorden. Misschien dat er een keer een 'goeie' tussen zit, en dan zou mijn gedrag onbeleefd zijn, maar de eerste moet ik denk ik nog meemaken (althans kan ik me niet meer herinneren).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
9 uur geleden, Norbert Bakker zei:

De gemiddelde ondernemer is veel beter (én uiteindelijk op de lange termijn ook goedkoper!) af met een goede jurist op afroep dan een rechtsbijstandsverzekering. 

 

En met goede voorlichting.

 

Degenen die voor de rechter belanden zijn doorgaans kleine ondernemers die 1) abusievelijk menen dat ze consumentenrechten hebben, 2) geen idee hebben welk dossier ze moeten aanleggen om dwaling (misleiding, bedrog, oplichting) of wanprestatie aan te tonen, 3) spontaan boos de betaling stopzetten. 

 

Dat wordt in stand gehouden doordat deze ondernemers vaak het advies krijgen om de betaling te staken, alsof er dan een beschermengel ineens de juridische kant wel zal oplossen. Maar ook doordat je in consumentenprogramma's nog steeds advocaten ziet verschijnen die vertellen dat kleine zelfstandigen een beroep kunnen doen op reflexwerking, terwijl de rechter dat in praktijk zelden of nooit honoreert. 

 

Norbert heeft gelijk. Kijk naar de rechtszaken en je ziet een knekelveld van ondernemers die geen gelijk kregen van de rechter.

 

Bij de KvK , de Fraudehelpdesk en MKB Nederland staat dit thema al zeker een kwart eeuw op de agenda. Dat leidt soms tot publiciteit, campagnes of gerichte maatregels. Zo waarschuwt de KvK elke startende ondernemer voor de telefoontjes die ze kunnen verwachten van dubieuze dienstverleners. Maar toch zien we jaarlijks honderden kleine ondernemers opduiken die JA zeggen op een aanbod via de telefoon of hun handtekening zetten op een papier dat een contract blijkt voor een meerjarig abonnement dat opgeteld duizenden euro's kost.

 

Zulke ondernemers komen soms op dit forum vragen stellen. Die proberen we al jaren zo goed en kwaad als mogelijk te helpen via Ervaring Met topics en door ze met elkaar in contact te brengen.  Voordeel is dat er dan bedrijfsnamen genoemd worden (als blijkt dat ook elders ondernemers geklaagd hebben en er vraagtekens te plaatsen zijn bij het aanbod), waardoor andere ondernemers die via de zoekmachines op HL belanden extra alert zijn. Voorkomen is beter dan blussen. Nadeel is dat deze aanpak leidt tot gedoe achter de schermen, dreigingen met smaad-aangiftes en schadeclaims. 

 

In hoeverre een ondernemersforum deze signaleringsfunctie kan hebben, is dan ook een terugkerend onderwerp voor debat en conflicten. Maar als het hier niet kan, waar dan wel?

 

aangepast door TwaBla
paar keer 'doorgaans' verwijderd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 15-5-2021 om 21:07, Branko Collin zei:

Ik hang sowieso elk verkoper op zonder te antwoorden. Misschien dat er een keer een 'goeie' tussen zit, en dan zou mijn gedrag onbeleefd zijn, maar de eerste moet ik denk ik nog meemaken (althans kan ik me niet meer herinneren).

Geef altijd aan dat ze een aanbod mogen sturen naar ons algemene mailadres. Van 75% hoor je daarna nooit meer wat, van de 25% zit er zo af en toe wat interessants tussen.

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Tonino zei:

Geef altijd aan dat ze een aanbod mogen sturen naar ons algemene mailadres.

Loopt wel je mailbox weer vol met de nodige onzin en gevaarlijke linkjes.

Stuur maar een aanbieding per briefpost ... goed voor de werkgelegenheid en de kans dat daar een bombrief bij zit is nihil.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Tonino zei:

Geef altijd aan dat ze een aanbod mogen sturen naar

 

Zowaar vorige week gebeld door iemand die mij via HL gevonden had en een fantastisch voorstel had, waar hij mij later nog over terug zou bellen. Daarop gereageerd dat ik eerst liever een mail heb, dat werd toegezegd, maar dat heb ik niet ontvangen.

 

Ook vorige week weer zo'n hoos van +44-nummers gehad (die zijn link), daar waarschuwt mijn telefoon al voor, dus die blokkeer ik meteen. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Ook vorige week weer zo'n hoos van +44-nummers gehad (die zijn link), daar waarschuwt mijn telefoon al voor, dus die blokkeer ik meteen. 

De afgelopen weken ben ik zes keer 'gespambeld' uit België (+32) en Frankrijk (+33). Vier van de zes telefoonnummers werd inderdaad herkend als spam.

Link naar reactie
  • 1
Gast Wigbolt

Voor meelezers: welke waarschuwingsapp tegen telefonische (acquisitie)fraude of ander list en bedrog gebruiken jullie? Is dit misschien een apart topic waard?

 

Mvg,


Wigbolt

Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik de Hiya app die Samsung meegeleverd heeft men mijn (bijna antieke) S7. Werkt prima, hoewel ook KPN en Vattenvall wel eens als vermoedelijk spam worden gemeld maar zo ver zitten ze er ook niet naast, vaak is het dan ook het callcenter die mij wil vertellen dat mijn contract afloopt en dat ze een mooie aanbieding hebben. Enige verschil met echte spam is dat ik bij die partijen ook echt een contract heb :winking-face:

 

Link naar reactie
  • 0

Hier in Spanje krijg ik gemiddeld nog 10 belletjes per dag van dat soort spam centers.

Mijn telefoon geeft ook aan dat het zeer waarschijnlijk om een spam caller gaat (top true caller app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.truecaller&hl=en_US&gl=US  https://apps.apple.com/us/app/truecaller/id448142450 

en dan neem ik gewoon lekker op in het nederlands :D

In een grijs studenten verleden heb ik ook bij een call center gewerkt, kranten aansmeren, en toen kon je aanklikken of het nummer uit het systeem moest. Bij niet opnemen blijft het nummer in het systeem. De computer blijft bellen tot er iemand opneemt. Hopelijk klikt de spammer in mijn geval op verwijderen

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

ik krijg laatste 2 dagen meerdere telefoontjes (4 stuks al) op vaste telefoon die bellen en als ik opneem er direct opgehangen wordt.

als ik nummer dan google komt het van telemarketing bedrijven (net vanaf 040-3116074).

Lijkt erop alsof computer systemen gewoon nummers aan het testen zijn om daar vervolgens straks door echte medewerkers naar te laten bellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor een paar euro in de maand een Dubline-account. Da’s een VOIP-nummer dat je als app  op je smartphone hebt staan. Dat nummer is ook geregistreerd bij de KVK en op mijn website. Als ik op dat nummer anoniem gebeld word, neem ik niet op. De telemarketeers spreken vervolgens toch nooit iets in op de voicemail, dus dat geeft veel rust.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.