• 0

Verkoop Webshop incl. voorraad [belastingafdracht]

(aangepast)

Hi all!

Ik heb een vraag omtrent de verkoop van mijn webshop. In het specifiek over de belasting die ik daarover moet betalen.

Deze webshop is nu ruim een jaar actief. Ik verkoop hoeden/tassen in Australië, US, Canada en Nieuw Zeeland, waarbij ik een opslagplaats/fulfilment center heb in China.

Ik wil wat tijd nemen om het wat rustiger aan te doen en om die reden wil de webshop verkopen. De verkoop gaat via een webshop verkoop platform, waarbij je in contact komt met potentiële verkopers uit het buitenland. Ik ga de webshop (waarschijnlijk) verkopen uit iemand uit de US of Canada. In het kort, ik bied de webshop aan voor een X bedrag en de koper kan daarmee dan wel/niet akkoord gaan. Na de verkoop ontvang ik het geld via de bemiddelaar/webshop verkoop platform. Na het ontvangen van het geld bied ik ongeveer +/- twee maanden support aan, zodat de koper goed op de hoogte is van de activiteiten die hij of zij moet uitvoeren.  De opslagwaarde/voorraad is ongeveer +/- 40.000,00 Euro waard.

Nu is mijn vraag: hoe werkt dit precies met de belasting?

Ik heb een eenmanszaak en dit is momenteel mijn enige inkomen (los van wat mentor/consultant werkzaamheden). De eenmanszaak stopt niet, maar de activiteiten van deze specifieke webshop wel. In de toekomst zal ik ongetwijfeld weer een nieuwe webshop starten en verkopen. 

Op het internet zie ik verschillende verhalen over de belasting die ik verschuldigd ben, maar ik weet niet precies wat juist is. Moet je belasting betalen over de winst van de verkoop? Of tel je de gehele verkoop op bij je jaaromzet? 

Ik zou het ontzettend waarderen als iemand mij hierbij kan helpen.

Bij voorbaat dank!

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost Rietveld

Bedankt voor je reactie Joost!

 

Ik verkoop de website (URL , applicaties) inclusief de voorraad. 

 

De webshop staat te koop voor  $350.000,00 en de voorraad is $48.000,00 waard (inkoopwaarde). De verkoopprijs is inclusief de voorraad. 

Dus ik zou normaliter volgens de hoogste belastingschaal (49,50%) moeten afdragen aan de belastingdienst toch? Tenzij ik enorm veel ga investeren, waardoor de winst lager uitvalt. 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Waarom verkoop je niet aan twee (2!) partijen in Oceanië en Noord-Amerika? En waarom zijn er geen verkopen in Europa?

 

Waarom zou je deze onderneming in het geheel en de opslagplaats/het fulfilmentcenter op willen geven als er substantiële omzet gemaakt wordt?

 

Quote

Dik 300k dollar winst dus.

Minus verkoop- en transactiekosten als je voor het genoemde bedrag een koper vindt.

 

Fiscaal adviesje bij dit soort financiële belangen? Vraag is ook of voorraadniveau, marge en omzetsnelheid deze vraagprijs rechtvaardigen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen heren!

Joost RietveldBedankt voor de duidelijke uitleg!

Gast Ik verkoop niet in Europa, omdat de website in zijn geheel in het Engels is én de producten zijn gefocust op de Australische 'beach lifestyle'. De drempelbedragen per staat in Amerika zijn ook een stuk hoger. De omzet is inderdaad sterk, maar kost enorm veel tijd en energie. Om die reden wil ik het liefst even een jaar a twee, wat rustig aan doen.

Ja de verkoop/transactiekosten via het platform waarop ik het verkoop is 40.000 USD. 

Het is inderdaad een verstandig plan om fiscaal advies in te winnen! De webshop wordt op een waarde van 280.000 dollar geschat door het verkoopplatform, maar daarin is de voorraad en bepaalde assets zoals email marketing/content niet meegenomen.

Link naar reactie
  • 0

Nee dat wil TS niet, de trend is gewoon een webshop opzetten  en goed laten draaien met reusachtige omzetten, om daarna te verkopen. Daarna de volgende webshop..en op die manier kan je lekker verdienen. Ik zie een patroon en lees hier ook dat andere webshop eigenaren het op deze manier doen. Ik herinner me nog dat iemand naar Dubai wilde afreizen om onder de radar te blijven met zijn webshop, om na twee jaar weer te verkopen.

 

Niks mis mee, handel = handel. De belasting heeft er ook geen moeite mee.. 49,5 %. Dat is wel een beetje jammer :winking-face:

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.