• 0

onverschuldigd geld ontvangen

Een goedemiddag,

 

Onlangs heb ik op mijn prive rekening salaris ontvangen,terwijl ik al uit dienst bent.

Met andere woorden,de loonbetaling is te laat stopgezet.

Zijn hier wettelijke regelingen voor,ik bedoel het zomaar terug betalen.

Het is niet zo dat ik het geld niet terug wil geven,maar ik vroeg me wel af wat voor bepalingen hiervoor bestaan,en waar ik ze kan vinden.

 

Mij staat iets bij dat waneer men geld overmaakt naar een persoon,dat de ontvanger eigenaar is van dat geld,tenzij het gaat om een naam/nummer fout,waardoor iemand met dezelfde achternaam en bijna hetzelfde rekeningnummer een bedrag ontvangt,dan ben je geloof ik verplicht het terug te geven.

 

Maar waneer men geld overmaakt naar een persoon,en die persoon is ook de goede ontvanger,dan is dat geld toch van de ontvanger en kan de verzender daargeen aanspraak meer op maken?

 

Vraag 2.

 

Stel dat iemand geld overmaakt op mijn zakelijke rekening,dat gaat dan uiteraard wel terug,maar hoe kan ik dat (tijdelijke) boeken in de boekhouding/administratie?

 

Groeten,Ronald

 

<edit mod: titel aangepast>

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ronald,

 

Weet je zeker dat het een fout is en niet een verrekening van bijvoorbeeld vakantie en/of atv-dagen?

Wat ik zou doen is wachten tot men het geld bij je probeert terug te claimen of misschien verstandiger even te vragen of het wel klopt. Je hoeft dat in principe maar 1 keer te doen zodat je in ieder geval je best hebt gedaan om de boel niet te tillen. Als ze er dan zelf geen moeite ( meer ) voor doen dan heb je mazzel.

 

Op vraag twee weet ik niet een twee drie antwoord. Misschien dat een boekhouder je daar meer over kan vertellen.

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je salaris "per ongeluk" wordt overgemaakt, heb je er geen recht op. De verstrekken van het salaris is gerechtigd dit terug te vorden. No way dat je het mag houden. Je doet jezelf en je vorige wergever een plezier door ze te bellen en ze te wijzen op hun vergissing. De kans is erg groot dat ze er achter komen bij de accountantscontrole.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zijn hier wettelijke regelingen voor,ik bedoel het zomaar terug betalen.

Het is niet zo dat ik het geld niet terug wil geven,maar ik vroeg me wel af wat voor bepalingen hiervoor bestaan,en waar ik ze kan vinden.

 

Onverschuldigde betaling. Art 6:203 BW (en verdere artikelen)

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je inderdaad geen recht hebt op dat geld (zoals bijv nabetaling vak. geld/uren of atv) heb je een onverschuldigde betaling ontvangen. Deze behoor je inderdaad terug te geven aan degene die jou dat geld betaald heeft. Ik zou dus even bellen met werkgever.

 

vraag 2: beide bankmutaties (dus ontvangst en terugbetaling) op een rekening kruisposten boeken, dan vallen ze daar tegen elkaar weg.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Vraag 1 kan ik -als P&O'er- wel beantwoorden.

 

Je geeft aan het geld terug te willen geven, maar vroeg of laat komt een onterechte salarisbetaling toch wel aan het licht ;). Ik kan geen wetsartikel geven, maar er is wel jurisprudentie over dergelijke kwesties (wellicht kun je wat terugvinden op www.rechtspraak.nl).

 

Je krijgt iets waar je geen recht op hebt en in zekere zin is dat –helemaal als je het verzwijgt– diefstal. Jij bent echter wel beheerder van je eigen bankrekening. Het is dus niet zo dat de werkgever de bank kan vragen om de fout te corrigeren, daarbij aannemend dat de fout aan de werkgeverskant ligt. Jouw werkgever zal het bedrag dan ook bij jou moeten vorderen.

 

Daarnaast geef je zelf al aan dat je uit dienst bent en logischerwijs dus kon begrijpen dat je geen recht had op de loonbetaling. Dat is voldoende rechtsgrond om jou verplicht terug te laten betalen.

 

Groet,

 

DennH

www.hfmn.com | www.staffvision.nl

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

Eerst even de titel. Je hebt het geld niet onrechtmatig ontvangen (de ex-werkgever heeft het immers uit eigen beweging op jouw rekening overgemaakt), maar wel onterecht ontvangen.

 

Je hoeft geen Einstein te zijn om tot de conclusie te komen dat in deze contact opnemen met jouw ex-werkgever de enige correcte actie is.

 

Succes

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Ze komen er vanzelf wel achter, dus dat je het terug moet betalen is vrijwel zeker. En als je het van tevoren zelf even aangeeft, dan kan je nog gelijk even een wit voetje halen bij je oude werkgever. Je wordt er zelf in ieder geval zeker niet armer van.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.