• 0

Import BTW terugvragen factuur zonder bedrijfsnaam

Ik heb zakelijk een pakket ontvangen van buiten de EU waarover ik 2000 euro BTW moest betalen.

 

Ik kon deze betaling alleen doen door een online formulier op de website van Fedex in te vullen, waarbij ik geen mogelijkheid had om een bedrijfsnaam in te voeren, maar alleen een eigen naam. Ik  heb de factuur voor de betaling dan ontvangen, niet op de naam van mijn eenmanszaak, maar op mijn persoonlijke naam. Ik heb Fedex hierover gecontacteerd, maar zij kunnen/willen deze factuur niet aanpassen naar mijn bedrijfsnaam.

 

Mag ik deze factuur dan toch boeken zodat de BTW aftrekbaar is als voorbelasting? Het is duidelijk aantoonbaar dat de zending een zakelijk doeleinde had, en niet voor prive gebruik is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
38 minuten geleden, atlas1302 zei:

Uhh, buiten EU is toch altijd 0% BTW tarief. En de eenmanszaak dat ben u toch?

Uiteraard ben ik de eenmanszaak. Maakt het dan niet uit voor de BTW aangifte als mijn bedrijfsnaam niet op een inkoopfactuur staat vermeld?

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, mb2021 zei:

Perfect dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Is die informatie ook ergens te vinden op de website van de belastingdienst?

Niet met zoveel woorden ...

 

Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie?

 

Bent u verplicht te factureren? Vermeld op uw factuur o.a.  de volgende gegevens:

  • uw volledige naam en die van uw afnemer. Vermeld de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
  • uw btw-identificatienummer


Dat klinkt verwarrend, maar met betrekking tot een eenmanszaak is het btw-nummer gecorreleerd met de ondernemer en niet met de onderneming ... iets wat in het buitenland dikwijls voor verwarring zorgt.

 

Het is dus zoals Roel zegt ... Bij een eenmanszaak is een factuur op naam van de ondernemer inderdaad ook voldoende.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik vraag me af of die wel zo is en er een bron te vinden is. Ik dacht dit nl ook maar kan er niets over vinden.

 

Hier zeggen ze dat de prive naam dus niet goed zou zijn.

 

https://www.persoonadvies.nl/site/nl/nieuws/let-op-de-tenaamstelling-van-uw-inkoopfacturen!/nl-45-535

 

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/factuur___btw/let_op_uw_inkoopfacturen__vooral_op_de_tenaamstelling_/NLTATEAR_EU06120201/related

 

Quote

Tenaamstelling factuur

Waar gaat het mis? Met name de tenaamstelling van de afnemer gaat in de praktijk nog wel eens mis. Uw leverancier hanteert wellicht gewoon uw privénaam en realiseert zich niet dat deze levering op naam van uw bedrijf moet plaatsvinden. Of u heeft uw privénaam geregistreerd in een webshop en doet nu een zakelijke bestelling.

 

Juridische naam. Maar welke naam moet u nu eigenlijk precies hanteren? Het gaat hierbij om de naam van de onderneming waaraan het btw-nummer is verstrekt. Deze komt overeen met uw inschrijving bij de KvK. Een factuur op naam van u als ondernemer of op naam van één van de vennoten van een samenwerkingsverband is dus niet juist. Let op. Bij een vennootschap onder firma is ook het achtervoegsel Vof noodzakelijk.

 

Maar als de betaling van de btw terug te leiden is tot de daadwerkelijk inkoop-order dan denk ik dat het in de praktijk niet zaak leiden tot problemen. Maar of je daar ergens zwart op wit kunt vinden....?

 

Ja, lekker verwarrend.

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Ik vraag me af of die wel zo is en er een bron te vinden is. Ik dacht dit nl ook maar kan er niets over vinden.

Je moet facturen aan de juridische naam, bijvoorbeeld Banketbakkerij J. Jansen B.V., maar mag in plaats daarvan facturen aan een handelsnaam, bijvoorbeeld Jansen Banket.

 

Quote

Een verplichte vermelding is de volledige naam en het volledige adres van de ondernemer en zijn afnemer. In beginsel gaat het daarbij om de juridische naam. De gegevens zijn onder meer van belang om te weten van welke ondernemer de belasting moet worden geheven. Het gebruik van de handelsnaam is geoorloofd, mits deze handelsnaam in combinatie met het adres en de woonplaats als zodanig bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd.

 

Als je die logica doortrekt naar een eenmanszaak, zou je formeel dus moeten facturen aan J. Jansen en mag je ook facturen aan zijn handelsnaam Jansen Banket.

 

Zie hiervoor de regeling Omzetbelasting, administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, atlas1302 zei:

Uhh, buiten EU is toch altijd 0% BTW tarief. En de eenmanszaak dat ben u toch?

 

Invoer van buiten de EU, dus altijd belast met 21of 9% BTW.

 

 

12 uur geleden, mb2021 zei:

Mag ik deze factuur dan toch boeken zodat de BTW aftrekbaar is als voorbelasting? Het is duidelijk aantoonbaar dat de zending een zakelijk doeleinde had, en niet voor prive gebruik is.

Ik vind de factuur en de tenaamstelling wat minder interessant. Als Fedex de factuur niet kan/wil aanpassen kun je hen vragen om een kopie van de invoeraangifte en de Uitnodiging Tot Betaling (UTB). Er vanuit gaande dat Fedex de aangifte als vertegenwoordiger gedaan heeft (en niet in eigen naam/voor eigen rekening) moeten jouw EORI-nummer en bedrijfsgegevens op de UTB staan, Op de UTB staan ook de belastingbedragen, dus ook het BTW bedrag. Feitelijk is dit de factuur, je betaalt immers uiteindelijk aan de fiscus en niet aan Fedex.

 

Overigens kun je ook BTW als voorbelasting aftrekken voor zakelijk gebruik van (eerder) aangeschafte privé-goederen, wat min of meer neerkomt op hetzelfde. Daarnaast zul je waarschijnlijk een factuur van de verkoper hebben waar je bedrijfsgegevens wel op staan? 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bert. zei:

 

Invoer van buiten de EU, dus altijd belast met 21of 9% BTW.

Dat klopt, maar de verkopende partij buiten de EU moet dan wel BTW rekenen, als het zakelijk is, om daarover weer belasting te betalen. Hier op CV in ieder geval, en waarschijnlijk ook in andere landen. Dus de koper betaalt 2 x BTW, in dit voorbeeld in CV en weer in Nederland.

 

In zijn verhaal kwam dit niet naar voren, vandaar dat ik mij verwarde. Omdat zelfs goederen die vanuit Nederland (EU) naar  niet EU landen wel weer 0% BTW tarief is.

 

Kan dat eigenlijk niet genormaliseerd worden, zoals bij boutjes en moertjes. M10/1,25 over heel de wereld krijg je dan een metrisch boutje met 1,25 spoed.

 

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, atlas1302 zei:

Dat klopt, maar de verkopende partij buiten de EU moet dan wel BTW rekenen, als het zakelijk is, om daarover weer belasting te betalen. Hier op CV in ieder geval, en waarschijnlijk ook in andere landen. Dus de koper betaalt 2 x BTW, in dit voorbeeld in CV en weer in Nederland.

 

In zijn verhaal kwam dit niet naar voren, vandaar dat ik mij verwarde. Omdat zelfs goederen die vanuit Nederland (EU) naar  niet EU landen wel weer 0% BTW tarief is.

 

Kan dat eigenlijk niet genormaliseerd worden, zoals bij boutjes en moertjes. M10/1,25 over heel de wereld krijg je dan een metrisch boutje met 1,25 spoed.

 

Ik kan jouw bericht niet helemaal volgen. Als ik vanuit Nederland iets naar buiten de EU verkoop hoef ik geen BTW te rekenen. Ik zou denken dat dat andersom dan ook zo is? De koper betaalt dus slechts één keer BTW, alleen aan de douane, en niet aan de verkoper. 

 

Terug on topic, ik heb intussen met een andere Fedex medewerker gesproken, en het blijkt toch mogelijk om de factuur te corrigeren, dat is dan natuurlijk de netste oplossing. Bedankt voor alle reacties.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, mb2021 zei:

Ik kan jouw bericht niet helemaal volgen. Als ik vanuit Nederland iets naar buiten de EU verkoop hoef ik geen BTW te rekenen. Ik zou denken dat dat andersom dan ook zo is? De koper betaalt dus slechts één keer BTW, alleen aan de douane, en niet aan de verkoper

Nee, dat is niet in alle gevallen hetzelfde zoals in Nederland. Hier betaal je invoerrechten, BTW tot zover gaat het goed. De BTW krijg je pas terug als je het ingekochte weer verkoopt. Dus je schiet alle BTW eerst voor, en als je begint te verkopen vloeit de BTW weer terug.

 

Dan over dat bedrag (factuurbedrag) betaal je belasting, inkomstenbelasting en ze zijn hier niet gek natuurlijk. Ook wil jij het voorgeschoten BTW bedrag graag weer terug zien, als het goed is win je er aan.

 

Off-topic, vind van niet..het geeft maar weer aan dat ondernemen international behoorlijk wat haken en ogen heeft. Dus uw verkoper bepaalt de prijs en/of BTW naargelang wat van toepassing is in het land van oorsprong. Dus gelijke monniken...gelijke kappen gaat international helaas nog niet op. Europa doet aardig haar best.

 

Maar goed dat Fedex het heeft aangepast, een weetje voor de volgende keer.

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, mb2021 zei:

Ik kan jouw bericht niet helemaal volgen. Als ik vanuit Nederland iets naar buiten de EU verkoop hoef ik geen BTW te rekenen. Ik zou denken dat dat andersom dan ook zo is? De koper betaalt dus slechts één keer BTW, alleen aan de douane, en niet aan de verkoper. 

Zo werkt het hier inderdaad. De exporteur rekent geen BTW en de importeur betaalt de BTW bij de invoeraangifte. Zelfs al zou de exporteur eveneens voor de invoeraangifte zorgen (DDP) dan kan hij een NL koper geen BTW in rekening brengen want dan geldt een verplichte verlegging.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou ik BTW laten zien, die verstop ik gewoon in het factuurbedrag. We praten ook altijd over incl. prijzen en die worden dan betaald. Daarom zijn hier ook geen deurwaarders want alles is betaald, anders krijg je het niet mee. Het zijn dus de nuances die het verschil maken.

Makkelijker kan het eigenlijk niet, dus zeg maar wat je nodig hebt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.