• 0

starten met personeel - hoe en wat?

ik heb tot op heden nooit met personeel gewerkt.

werk nu enkel met een paar freelancers die verschillende werkzaamheden voor me verrichten en dat loopt verder prima.

 

Maar zou nu wel graag iemand willen gaan aannemen die mij kan ondersteunen/aanvullen en werk uit handen kan nemen.

 

Maar heb werkelijk geen idee hoe en waar ik moet beginnen.

 

werk is redelijk specialistisch, verkoop via diverse platformen door heel europa.

Wat ik zoek zou normaal waarschijnlijk ook meerdere functies zijn voor verschillende personeelsleden.

 

wat ik zoek is iemand die zeer veel verstand van platformen heeft (bol, amazon, vidaxl, enz. enz.)

moet concurrentie kunnen analyseren, bepalen welke (soort) producten goed lopen, eventuele leveranciers kunnen vinden, weet hoe je producten goed op platformen krijgt, hoe je die ook verkocht krijgt (hoog in resultaten) enz. enz.

 

Moet ook iemand zijn met geruime ervaring aangezien ook echt werkzaamheden van mij moet kunnen overnemen en ik dus niet diegene alles nog moet gaan uitleggen en leren (buiten het feit dat ik zelf te weinig kennis heb van bepaalde zaken en dus ook personeel nodig heb om die kennis juist in het bedrijf te krijgen).

Vragen waar ik o.a. dus mee zit zijn:

 

Hoe kom je tot een passende vacature?

waar vind je zo een specifieke medewerker?

Lopen dit soort medewerkers wel  rond zonder werk? of zal ik moeten zien dat ik zo iemand bij ander bedrijf weet weg te kapen?

Wat is passend salaris voor zo een functie?

Hoe bied ik iemand de juiste arbeidsvoorwaarden zonder direct kapitalen kwijt te zijn, zijn er goede opties om iemand groeiende arbeidsvoorwaarden te bieden die mee groeien met zijn prestaties binnen bedrijf?

 

Mijn bedrijf draait redelijk goed maar zit echt midden in overgang  van starter (besta nu 2 jaar met dit bedrijf) naar het professionaliseren van geheel (op alle mogelijke vlakken van bedrijf) en in voorbereiding om straks heel erg te kunnen gaan opschalen (door werkprocessen, software en andere automatisering is veel (potentiele) groei uitgesteld of tijdelijk stil gelegd.

 

Dat betreft dus redelijk specialistisch personeel. daaropvolgend zal ook minder specialistisch personeel nodig zijn zoals magazijn/inpak medewerkers en overige personeel.

 

Maar dus werkelijk geen idee hoe ik hiermee aan de slag zou moeten gaan en wat dus bij komt kijken om hiermee te beginnen en juiste personeel te vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1
28 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Maar dus werkelijk geen idee hoe ik hiermee aan de slag zou moeten gaan en wat dus bij komt kijken om hiermee te beginnen en juiste personeel te vinden.

Je zou eens kunnen beginnen bij het Werkgevers Servicepunt

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als je nog geen idee hebt hoe personeel aan te nemen is het goed om je in te lezen in de informatie die er te vinden is.

Naast bovenstaande tip van Hans van den Bergh, onderstaand wat infopunten die antwoord geven op jouw vragen:

 

  • Hoe kom je tot een passende vacature?

Tips en voorbeelden van vacatureteksten kun je bijv. hier vinden >>>

 

  • Waar vind je zo een specifieke medewerker?

Maak een duidelijk profiel van de medewerker die je zoekt en plaats deze op diverse online vacature platfora (google search vacature) die je aanspreken/bij je bedrijf passen.

Eventueel kun je ook gebruik maken van een werving & selectie bureau (google search werving en selectie) en het uit handen geven.

 

  • Lopen dit soort medewerkers wel  rond zonder werk? of zal ik moeten zien dat ik zo iemand bij ander bedrijf weet weg te kapen?

Óf , aanvullend, zijn er dit soort medewerkers die een nieuwe uitdagende baan zoeken? Hier kom je achter als je eenmaal een vacature geplaatst hebt

 

  • Wat is passend salaris voor zo een functie?

Dat is mede afhankelijk van leeftijd en opleiding en ervaring. Een indicatie kun je hier vinden >>> 

 

  • Hoe bied ik iemand de juiste arbeidsvoorwaarden zonder direct kapitalen kwijt te zijn, zijn er goede opties om iemand groeiende arbeidsvoorwaarden te bieden die mee groeien met zijn prestaties binnen bedrijf?

Lees bijv. dit stappenplan salarisberekening >>> Op die website link vind je trouwens ook veel informatie over presentatiebeloning en/of aanvullende/secundaire arbeidsvoorwaarden

 

Buiten arbeidsvoorwaarden heb je ook de maken met het aanmelden als werkgever, verzekeringen, fiscale loonheffingen e.d. Algemene met doorlinks naar fiscale informatie kun je ook vinden op:  "Voor het eerst personeel aannemen" op Ondernemersplein  >>>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 2
16 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Maar zou nu wel graag iemand willen gaan aannemen die mij kan ondersteunen/aanvullen en werk uit handen kan nemen.

 

Het begint bij nog verder concretiseren welke werkzaamheden je nu zelf doet (of niet aan toekomt) en die je door een werknemer wil laten doen. Vervolgens ga je nadenken over welke vaardigheden die werknemer dan moet hebben om die werkzaamheden uit te kunnen voeren.

 

 

18 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Moet ook iemand zijn met geruime ervaring aangezien ook echt werkzaamheden van mij moet kunnen overnemen en ik dus niet diegene alles nog moet gaan uitleggen en leren (buiten het feit dat ik zelf te weinig kennis heb van bepaalde zaken en dus ook personeel nodig heb om die kennis juist in het bedrijf te krijgen).

Ga er alvast vanuit dat je een werknemer toch echt in moet werken. De processen in jouw bedrijf zullen toch nieuw zijn voor diegene. Inhoudelijk kan iemand natuurlijk wel ervaring hebben met het bijhouden van platformen. Het is mooi als je zelf ook weet welke kennis je niet (voldoende) bezit, neem dat dan ook mee in het lijstje gewenste werkzaamheden en/of vaardigheden.

 

Wees je er wel bewust van dat de mate van ervaring en specialisme hand in hand gaat met de hoogte van het salaris. Je zult dus ook naar de financiële ruimte binnen je bedrijf moeten kijken. Is de ruimte er om echt een ervaren allrounder aan te nemen? Of is het een betere keuze om in te zetten op iemand met minder ervaring, waardoor je financiële risico ook kleiner wordt.

 

Uit eigen ervaring raad ik je aan om te gaan kijken naar een starter. Ieder platform heeft zo z'n eigen 'regeltjes' en je krijgt je producten natuurlijk niet zomaar overal meteen bovenaan de zoekresultaten, maar anderzijds hoef je ook geen senior met 10 jaar werkervaring te zijn om assortiment op platformen toe te voegen en te onderhouden. Schuif de meest uitvoerende werkzaamheden die jij nu doet door naar die werknemer. Je zult als werkgever je medewerkers toch moeten begeleiden of aansturen, daar ontkom je nooit aan. Vergeet ook niet dat niet iedereen zo'n ondernemende instelling als jij hebt, anderen doen het juist goed bij duidelijke werkzaamheden en kaders. Zo vind ik al een groot verschil zitten in de werkzaamheden die je noemt: assortiment van concurrentie analyseren en nieuwe leveranciers vinden. Dat tweede is al een stuk lastiger, ook al voelt het voor jou ook 'gewoon' als een van de dingen die je doet. Een gemotiveerd iemand die affiniteit heeft met de online wereld zal zich binnen de kortste keren wegwijs weten te maken binnen een platform. Als diegene op zijn/haar opleiding nog wat heeft meegekregen over marketing, seo, e-commerce, etc. en jij diegene alles leert over je assortiment, heb je volgens mij een goed uitgangspunt om jou te helpen in de groei van je organisatie.

 

Kijk eens welke opleidingen het ROC Nijmegen aanbiedt, bijvoorbeeld binnen de domeinen Verkoop & Ondernemerschap of Marketing binnen Zakelijke Dienstverlening. Of op de HAN bij opleidingen zoals Commerciële Economie, Ondernemerschap & Retail Management of Communication & Multimedia Design. Je vindt daar vast informatie over welke vaardigheden je er leert en hoe een eventuele functie er na die opleiding uit kan zien. Daar zou jij informatie uit kunnen halen om het gewenste functieprofiel samen te gaan stellen.

 

53 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Hoe kom je tot een passende vacature?

Zelf schrijven, of laten schrijven. Begin in ieder geval met voor jezelf heel duidelijk krijgen wat diegene moet gaan doen en wat je daarvoor moet kunnen. Ga eens op zoek naar vacatures van vergelijkbare bedrijven en kijk wat je daar tegenkomt.

 

54 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

waar vind je zo een specifieke medewerker?

Vacatureplatformen zoals Indeed, sociale media of je eigen netwerk.

 

55 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Lopen dit soort medewerkers wel  rond zonder werk? of zal ik moeten zien dat ik zo iemand bij ander bedrijf weet weg te kapen?

Wat 'dit soort medewerkers' zijn is het belangrijkste om eerst duidelijk te krijgen. Ik verwacht dat je zo'n e-commerce functie prima in moet kunnen vullen. Of jij ze actief bij een ander bedrijf weg moet proberen te halen, vraag ik me af. Het is een wereld waar werknemers regelmatig genoeg switchen van werkgever, dus als jouw vacature goed gevonden wordt denk ik dat je daar wel respons op krijgt.

 

57 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Wat is passend salaris voor zo een functie?

Ook weer afhankelijk van wat voor functie het nou gaat worden. Voor een starter met een MBO-diploma op zak zal je rond de € 1.700 - € 1.800 beginnen, voor een starter met een afgeronde Hbo-opleiding zal het eerder bij € 2.000 beginnen. Maar als je een doorgewinterde platformspecialist zoekt met 5-10 jaar relevante werkervaring kun je toch zeker wel de verdubbelaar inzetten.

 

59 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Hoe bied ik iemand de juiste arbeidsvoorwaarden zonder direct kapitalen kwijt te zijn, zijn er goede opties om iemand groeiende arbeidsvoorwaarden te bieden die mee groeien met zijn prestaties binnen bedrijf?

Duik eens in de wereld van cao's. En kijk ook of je zelf misschien binnen een cao valt. Groeiende arbeidsvoorwaarden mag je altijd bieden, zolang je in salaris niet onder het minimumloon begint. Of jij iemand bonussen, salarisverhoging, een auto van de zaak, etc. wil geven, staat je natuurlijk geheel vrij.

 

Houd er ook rekening mee dat je iets met salarisadministratie moet gaan doen. Daar kun je je zelf in gaan verdiepen, of je kijkt naar salarisadministratie-bureaus of zelfs naar payroll-organisaties. Die laatste nemen ook nog wat risico weg, aangezien de werknemer daar in dienst komt. Maar daar betaal je uiteraard wel voor.

Link naar reactie
  • 1
9 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

bedankt voor (uitgebreide) antwoorden). zodra ik tijd heb (een van mijn grote problemen dus) ga ik daar eens goed naar kijken en proberen in te verdiepen. vind het lastige materie.

We zien je reactie wel verschijnen ;) Je mag me ook altijd een privé bericht sturen als je vragen hebt!

Link naar reactie
  • 0
Op 18-5-2021 om 13:52, Daniel_Nijmegen zei:

bedankt voor (uitgebreide) antwoorden). zodra ik tijd heb (een van mijn grote problemen dus) ga ik daar eens goed naar kijken en proberen in te verdiepen. vind het lastige materie.

 

Je zoekt iemand om je werk uit handen te nemen maar je hebt geen tijd om je erin te verdiepen. Misschien moet je je er dan ook niet in willen verdiepen en op zoek gaan naar iemand die jou aan de hand kan nemen in dit proces. Dit kost natuurlijk ook tijd, maar wellicht minder energie. Succes!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, robvandenbrand zei:

Je zoekt iemand om je werk uit handen te nemen maar je hebt geen tijd om je erin te verdiepen. Misschien moet je je er dan ook niet in willen verdiepen en op zoek gaan naar iemand die jou aan de hand kan nemen in dit proces. Dit kost natuurlijk ook tijd, maar wellicht minder energie. Succes!

ik heb in elkgeval een afspraak met mijn boekhouder in de planning hierover (die zou ook loonadministratie en dergelijke zaken doen).

 

Verder zou het zeker niet verkeerd zijn om een partij te hebben die me hierbij bij de  hand kan nemen en in kan begeleiden met zaken die bij komen kijken en bij werving en selectie van personeel.

ook daarbij is voor nu nog de vraag hoe je juiste partij daarvoor vind.

het is een ingewikkelde en moeilijke (en ook grote) stap om met personeel te beginnen. zorgt toch voor flinke verandering in bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Dat is nu juist het ondernemerschap wat het zo boeiend maakt. Je kan ook bij het eind beginnen en denken of afvragen, als ik een werknemer/ster heb ga ik dat financieel behappen.

Je zit er een bepaalde tijd aan vast, en een beetje hoog opgeleide met ervaring kost flink wat. Deze moet ook gezond blijven en niet te vaak ziek worden, dat is voor iedereen die personeel heeft een pijnpunt.

Een secretaresse lijkt me een leuk begin, die geef je een bureau met een PC en elke dag opdrachten waar jij niet aan toe komt. Genoeg te doen lijkt me voor een dagtaak.

Link naar reactie
  • 0

dat is logisch dat je aan personeel vastzit en dat dat (flink) wat kost, daar heb ik uiteraard over nagedacht. en heb nu genoeg geld om dat personeel in elkgeval een paar maanden te betalen voor als niet direct wat zou opleveren.

Maar uiteraard is de bedoeling dat dat personeel voor een hogere omzet en hogere winstmarge gaat zorgen en zichzelf (een veelvoud daarvan) gaat terugverdienen.

 

een secretaresse aannemen lijkt me voor mij weinig nuttig.

Die heeft niet de kennis/kunde die ik mis en die ik nodig heb om mij aan te vullen en naar hoger niveau te tillen en zal niet gaan zorgen voor die hogere omzet en hogere winstmarge.

Uiteraard hou ik dan meer tijd over maar kan ik nog steeds bepaalde belangrijke zaken niet uitvoeren.

Verwacht dit jaar meerdere personeelsleden aan te moeten nemen.

 

Om te beginnen met iemand die concurentie analyse kan doen, juiste producten (met hogere winstmarge) kan vinden met bijbehorende leveranvciers en op platformen kan zetten en bestaand assortiment optimaliseren. En tevens verstand heeft van private label producten waarmee ik wil starten.

 

Dan kan deel van promotie nog via externe partij.

 

Dan heb ik magazijn medewerker(s) nodig (ophalen van goederen vanaf leveranciers, inboeken in systeem en verzendklaar maken van orders.

 

Daarna is er een klantenservice medewerken nodig voor after sales vragen

 

en daarna zal er gekeken kunnen/moeten worden naar interne sales personeel wat producten op patformen kan promoten/verkopen.

 

eerste medewerker is om mij aan te vullen dus, daarna om mij en mijn partner ondersteunen omdat we die stappen niet meer aankunnen en de medewerkers daarna om mij verdere werkzaamheden uit handen te nemen.

 

een secretaresse bied voor mij op dit moment weinig toegevoegde waarde.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Om te beginnen met iemand die concurentie analyse kan doen, juiste producten (met hogere winstmarge) kan vinden met bijbehorende leveranvciers en op platformen kan zetten en bestaand assortiment optimaliseren. En tevens verstand heeft van private label producten waarmee ik wil starten.

De combinatie van deze werkzaamheden in één functie lijken me wel een lastige. Deze aspecten leer je niet in één opleiding, dus kom je al snel uit bij iemand die heeft gestudeerd voor één van de onderdelen en de rest in de praktijk heeft geleerd. Dan heb je het wel over een salaris dat een stuk hoger ligt dan iemand die startend is en ik weet niet of je dat kunt dragen, of überhaupt moet willen dragen in deze fase.

 

Het maken van een goede concurrentieanalyse leer je vooral in de opleidingen die ik in mijn eerste reactie noemde. Nieuwe producten zoeken (sourcing) en contact met leveranciers (relatiebeheer) zijn weer hele andere vakgebieden. Nieuw aanbod toevoegen zit het meest in de uitvoerende hoek waarvoor je vooral met een computer moet kunnen omgaan en het optimaliseren van bestaand assortiment vraagt o.a. analyse skills en commercieel inzicht. De opzet van een private label krijg je volgens mij nergens vanuit een studie voorgeschoteld en heeft ook verschillende aspecten. Doel je vooral op het ontwerp en productie van nieuwe artikelen, het eerdergenoemde sourcen naar bestaande white label producten of het opzetten van jouw merk (branding)? Dat zijn echt verschillende takken van sport, waarvoor je verschillende achtergronden nodig hebt.

 

Als ik zo vrij mag zijn een invulling voor te stellen: zoek een gemotiveerde starter die goed overweg kan met een computer en een van de commerciële/marketing opleidingen heeft afgerond die ik noemde. Laat diegene al je nieuwe assortiment toevoegen op de platformen en zich bezighouden met het optimaliseren van productinformatie op de platformen. Als die basis er is laat je diegene kijken naar hoe het huidige assortiment scoort op de platformen: wat doen we goed, wat doen we niet goed, wat doet de concurrentie, kunnen we daar wat van leren? Dan kan diegene bijdragen aan het verhogen van de omzet en ondertussen wellicht suggesties aandragen voor assortiment dat je nog mist.

Ga je dan zelf (of je partner) richten op de zoektocht naar betrouwbare leveranciers of agents die het white label assortiment bieden dat jullie zoeken. Jij kent je assortiment het beste, dus dat gaat voor jou waarschijnlijk een stuk makkelijker dan voor een (nieuwe) medewerker. Die kan jou wellicht voeden met suggesties, maar ik zou de regie nog willen houden. Bij het brandings-vraagstuk van jullie nieuwe merk kan je medewerker waarschijnlijk een mooie rol spelen door zijn opleidingsachtergrond.

 

Werknemers voor je operationele 'productie-achtige' afdelingen (logistiek en klantenservice) zijn in regio Nijmegen prima te vinden. Als je bovenstaande werknemer al hebt die je assortiment goed leert kennen, kan die ook de eerste lijn aan vragen vanuit je klantenservice afvangen en hoef jij daar niet meer mee bezig te zijn.

 

55 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

en daarna zal er gekeken kunnen/moeten worden naar interne sales personeel wat producten op patformen kan promoten/verkopen.

Ook dit lijken me prima werkzaamheden voor die commerciële/marketing functie.

 

Ik adviseer je dus vooral om de werkzaamheden die meer bij inkoop & supply chain liggen niet in dezelfde functie te stoppen. Als je daar zelf niet de tijd (of kennis) voor hebt, zou ik daar iemand anders op zetten, maar dan in een tweede (wellicht parttime) functie.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Voor een starter met een MBO-diploma op zak zal je rond de € 1.700 - € 1.800 beginnen, voor een starter met een afgeronde Hbo-opleiding zal het eerder bij € 2.000 beginnen.

 

Neem aan dat dit netto bedragen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Een starter met afgeronde hbo opleiding zou ik toch eerder op 2400 verwachten als ik eerlijk ben. 2000 zullen er vast zijn, maar dat zijn dan ook niet de mensen die je voor zoiets wilt laten beginnen, die zullen gewoon meer begeleiding nodig hebben e.d.

4Grow

Link naar reactie
  • 0
Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Ga er alvast vanuit dat je een werknemer toch echt in moet werken. De processen in jouw bedrijf zullen toch nieuw zijn voor diegene. Inhoudelijk kan iemand natuurlijk wel ervaring hebben met het bijhouden van platformen.

ik moet zelfs mezelf nog inwerken. klinkt gek maar ik ga binnenkort over op volledig nieuwe software waar al bijna een jaar aan gewerkt wordt  (combinatie van Odoo met een pim/platformkoppeling en nog andere software). hiervoor heb ik een partij ingehuurd die mij ook moet helpen met in gebruik nemen van die software en mee moet leren werken.

Dus ja ook voor een werknemer zal daarin nog een hoop te leren zijn maar dat is niet erg. gaat om de taken van begrijpen hoe platformen werken, hoe producten daarop komen en hoe posities te verkrijgen/beinvloeden zijn.

Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Wees je er wel bewust van dat de mate van ervaring en specialisme hand in hand gaat met de hoogte van het salaris. Je zult dus ook naar de financiële ruimte binnen je bedrijf moeten kijken. Is de ruimte er om echt een ervaren allrounder aan te nemen? Of is het een betere keuze om in te zetten op iemand met minder ervaring, waardoor je financiële risico ook kleiner wordt.

Ik kan op dit moment totaal niet inschatten wat een fulltime starter of allrounder zal moeten verdienen. en ja er is op dit moment ruimte.

en wat belangrijker is als de kosten is wat het oplevert (en hoe snel). aan de hand van kosten en wat oplevert en hoe snel kan de beoordeling gemaakt worden wat wel/niet haalbaar is.

Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Schuif de meest uitvoerende werkzaamheden die jij nu doet door naar die werknemer.

ik kies er om te beginnen liever voor iemand aan te nemen die mij aanvult op de vlakken waar ik nu kennis mis als iemand die mij werk wat ik wel kan uit handen neemt.

Juist die aanvulling met nu ontbrekende kennis kan voor flinke boost van omzet zorgen en voor hogere marges.

Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Zo vind ik al een groot verschil zitten in de werkzaamheden die je noemt: assortiment van concurrentie analyseren en nieuwe leveranciers vinden. Dat tweede is al een stuk lastiger,

ik besef dat dat vrij verschillende functies lijken. maar juist in de platform economie komen er steeds meer mensen bij die al die kennis in 1 persoon hebben omdat er steeds meer trainingen zijn die mensen van begin tot eind in die platform economie "opleiden/trainen". veel van dat soort mensen werken voor zichzelf, maar zullen er altijd bij zitten die wel heel goed daarin zijn maar niet de ondernemers mentaliteit hebben of niet  het hele gebeuren eromheen willen hebben.

 

Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Ook weer afhankelijk van wat voor functie het nou gaat worden. Voor een starter met een MBO-diploma op zak zal je rond de € 1.700 - € 1.800 beginnen, voor een starter met een afgeronde Hbo-opleiding zal het eerder bij € 2.000 beginnen. Maar als je een doorgewinterde platformspecialist zoekt met 5-10 jaar relevante werkervaring kun je toch zeker wel de verdubbelaar inzetten.

ik ben zelf niet zo van in het opleidingsniveau denken. heb zelf ook maar een LBO electro opleiding en als ik werk zou gaan zoeken kom ik op basis daarvan voor vrijwel geen enkele baan in aanmerking. dat terwijl ik vanuit praktijk wel veel ervaring heb met zaken waarvoor ik dus geen opleiding heb.

Ik kijk met aannemen van personeel dus liever naar werkervaring als naar opleidingsniveu 

Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Duik eens in de wereld van cao's. En kijk ook of je zelf misschien binnen een cao valt. Groeiende arbeidsvoorwaarden mag je altijd bieden, zolang je in salaris niet onder het minimumloon begint. Of jij iemand bonussen, salarisverhoging, een auto van de zaak, etc. wil geven, staat je natuurlijk geheel vrij.

nog zo een complex iets, cao's.... en verder hoef ik zeker niet iemand tegen het minimum tarief. ben van mening dat als je iemand fatsoenlijk betaald en waradeerd (financieel en op andere vlakken) je daar uiteindelijk ook meer voor terugkrijgt.

Maar gezien stand van zaken van mijn bedrijf kan ik ook niet gelijk een top salaris bieden dus zal daar een middenweg in moeten vinden. een salaris dat stuk(je) hoger is als minimum, met goede arbeidsvoorwaarden, vrij veel vrijheid om zaken zelf te doen en bij succes een groeiende beloning.

Op 18-5-2021 om 11:29, RubenT zei:

Houd er ook rekening mee dat je iets met salarisadministratie moet gaan doen. Daar kun je je zelf in gaan verdiepen, of je kijkt naar salarisadministratie-bureaus of zelfs naar payroll-organisaties. Die laatste nemen ook nog wat risico weg, aangezien de werknemer daar in dienst komt. Maar daar betaal je uiteraard wel voor.

Ik heb een goede en heel fijne boekhouder die salarisadministratie voor mij kan verzorgen (iemand die ik overigens ooit via HL heb leren kennen) en daarin ook veel voor me kan betekenen.

 

19 uur geleden, RubenT zei:

Het maken van een goede concurrentieanalyse leer je vooral in de opleidingen die ik in mijn eerste reactie noemde.

voor platform economie moet je denk ik niet in de traditionele concurrentieanalyses denken, is heel andere vorm en manier van analyseren. gaat om product, productsoort, opbouw van productinfo, marketing daarvoor, verpakkingen en condities en service die een partij bied in combinatie met platform factoren.

 

19 uur geleden, RubenT zei:

Nieuw aanbod toevoegen zit het meest in de uitvoerende hoek waarvoor je vooral met een computer moet kunnen omgaan en het optimaliseren van bestaand assortiment vraagt o.a. analyse skills en commercieel inzicht.

nieuw aanbod toevoegen is opzich niet heel spannend, dat wordt zelfs geautomatiseerd gedaan door mijn nieuwe systeem. gaat erom wat daarna daarmee gebeurd, keuze van gebruikte foto's, foto's bijwerken, juiste opbouw van productinfo en meer van dat soort zaken is wat het verschil maakt. daar zit het toevoegen en stuk marketing flink in elkaar verweven

19 uur geleden, RubenT zei:

De opzet van een private label krijg je volgens mij nergens vanuit een studie voorgeschoteld en heeft ook verschillende aspecten.

veel jongeren die nu bezig zijn met platformen volgen online trainingen ( en dan heb ik het niet over de personen die dat soort guru's volgen) waarvan momenteel in elkgeval 1 partij zeer goed is met zeer goede en gedetailleerde trainingen waarbij echt elke stap van begin tot eind in het proces uitgelegd wordt. daar gaat echt van het moment van analyseren van welk product goed zou verkopen tot hoe je de juiste leverancier vind, hoe je vervolgens met leverancier onderhandeld, het vervolgens kan inkopen/importeren tot hoe je een goede productverpakking maakt, je eigen merk registreerd en vervolgens een goede listing maakt tot aan het promoten van het product. is echt A tot Z training.

 

en theoretisch kan ik dus een redelijk onervaren iemand aannemen en die al die trainingen laten volgen/doorlopen waarmee hij theoretisch het allemaal zou moeten kunnen, maar blijft dat uiteraard afwachten hoe goed die specifieke persoon dat allemaal oppakt

Maar voor eerste medewerker zou ik liever iemand aannemen die zich al die zaken al helemaal eigen gemaakt heeft en bewezen heeft dat hij het beheerst en dus ook direct meerwaarde kan bieden.

Dan kan bij eventuele 2de en 3de medewerker wel een starter genomen worden die zich daarna (met behulp van 1ste werknemer) de werkzaamheden verder kan gaan leren.

Ik heb nu geld voor personeel, ook genoeg om een wat meer ervaren in dienst te nemen. Ik heb niet genoeg geld om maar wat aan te klooien met aannemen van personeel en te hopen dat hij heten hopelijk ooit geld gaat opleveren.

19 uur geleden, RubenT zei:

Werknemers voor je operationele 'productie-achtige' afdelingen (logistiek en klantenservice) zijn in regio Nijmegen prima te vinden. Als je bovenstaande werknemer al hebt die je assortiment goed leert kennen, kan die ook de eerste lijn aan vragen vanuit je klantenservice afvangen en hoef jij daar niet meer mee bezig te zijn.

dat zullen inderdaad niet heel lastige functies zijn om te vervullen. deels zou zelfs met studenten kunnen.

Zaken waar nu b.v. veel tijd voor mij gaat zitten zijn inkopen, heen en weer rijden naar leveranciers en vrij simpele klantvragen beantwoorden.

B.v. inkoop wordt straks al makkelijker doordat systeem gewoon per leverancier een lijst geeft wat er besteld moet worden. daarmee is 90% inkoop al gedaan. 10% die overblijft is wat meer en lastiger omdat dat steeds geanalyseerd moet worden (hoewel ook dat met verdere automatisering hopelijk makkelijker wordt.

Heen en weer rijden leveranciers is ook makkelijk over te dragen, hoewel ik daarvoor straks wel vervoersmiddel beschikbaar zou moeten hebben aangezien niet iedereen een auto als mij heeft waar voldoende dozen in kunnen.

en klantvragen: veel vragen over waar een pakje blijft (ja ze krijgen allemaal tracktrace info maar bekijken die vaak gewoon niet), garantie vragen, berichtjes sturen naar aanleiding van retourmeldingen en meer van dat soort zaken.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

en klantvragen: veel vragen over waar een pakje blijft (ja ze krijgen allemaal tracktrace info maar bekijken die vaak gewoon niet), garantie vragen, berichtjes sturen naar aanleiding van retourmeldingen en meer van dat soort zaken.

Daar hadden we toch die jonge veelbelovende secretaresse voor, een duizendpoot die nu juist al dit soort zaken uit handen neemt, zodat jij meer tijd over houdt voor andere dingen.

Je wilt zelfs een distributie centrum met karretjes om  pakketjes te leveren en op te halen. Wie gaat dat allemaal aansturen?

Ik denk dat je het allemaal wel in je hoofd hebt , maar niet de capaciteiten om het tot een uitvoerbaar plan te realiseren. Daarbij heb je professionele hulp nodig van getrainde mensen op niveau, en die zijn er...zeg maar managers.

En jij gaat dan die managers aansturen, jij bent de baas en jij hebt totale overzicht. Structuur aanbrengen in je nieuwe bedrijf, het 1 man gedoe is voorbij.

 

Vroegah, toen alles niet beter was natuurlijk maar wel gemakkelijker. Ik had een goedlopend hoveniersbedrijf, machinepark, autopark, hoveniers, bedrijfsleider, uitvoerder...etc. en ik zorgde er alleen voor dat de opdrachten binnenkwamen zodat het hele spul kon blijven draaien. En dat lukte.

 

Ik zou het in deze tijd nooit meer doen op die manier, veel invloeden van buitenaf waar je geen grip ophebt. Ik noem maar even..file`s, corona1,2,3...? en die pakketjes van jou dan?

 

Maar goed, ik wens je heel veel gemeend succes vanuit Cabo Verde, waar alles nog vroeger is.:hugging-face:

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, atlas1302 zei:

Daar hadden we toch die jonge veelbelovende secretaresse voor, een duizendpoot die nu juist al dit soort zaken uit handen neemt, zodat jij meer tijd over houdt voor andere dingen.

secretaresse of klantenservice medewerker, kan het meerdere namen geven uiteraard.

Maar gaat erom dat dat niet mijn eerste behoefte is. eerst heb ik andere kennis nodig.

30 minuten geleden, atlas1302 zei:

je wilt zelfs een distributie centrum met karretjes om  pakketjes te leveren en op te halen.

 

distributiecentrum is nog een groot woord.

Maar haal nu zelf dagelijks bij 3 groothandels 1 a 2 keer de bestelde producten op  en bij aantal andere groothandels wordt het naar mij opgestuurd.

en alles pakken we hier zelf in (en met we bedoel ik in dit geval mijn partner (vriendin) waarna ik vervolgens de pakjes weer naar PostNL/DPD breng (ja laten ophalen zou uiteindelijk misschien makkelijker zijn)

33 minuten geleden, atlas1302 zei:

Ik denk dat je het allemaal wel in je hoofd hebt , maar niet de capaciteiten om het tot een uitvoerbaar plan te realiseren. Daarbij heb je professionele hulp nodig van getrainde mensen op niveau, en die zijn er...zeg maar managers.

een manager is een beetje een stap tever nu lijkt me, eerst maar personeel die hij kan managen ;-)

en ja ik heb niet de capaciteit/kennis om alles zelf te doen. en zou bij wijze van spreken wel 6 verschillende personeelsleden kunnen gebruiken, maar daar is het geld nu ook weer niet voor beschikbaar dus moet kijken wat op dit moment het personeel is die de meest toegevoegde waarde brengt.

 

Mijn bedrijf bestaat nu sinds paar dagen 2 jaar, nu beginnen er ook eindelijk mogelijkheden te komen om meer te financieren. heb daarover al redelijk goede contacten maar wil voordat ik die stap neem eerst de boel allemaal organisatorisch wat beter op orde hebben (nieuwe software klaar, systemen op orde, juiste kennis in huis enz.).

38 minuten geleden, atlas1302 zei:

veel invloeden van buitenaf waar je geen grip ophebt. Ik noem maar even..file`s, corona1,2,3...? en die pakketjes van jou dan?

corona is heel goed voor mij geweest betreft omzet. grootste probleem welke ik daarmee gehad heb zijn  de problemen bij PostNL en andere vervoerders die het niet meer aan konden.

en verder kan uiteraard personeel ziek worden, dat zal altijd een risico blijven.

Maar als je op safe wil spelen moet je geen ondernemer worden en zeker geen personeel nemen nee.

Link naar reactie
  • 0
Op 18-5-2021 om 10:26, Daniel_Nijmegen zei:

waar vind je zo een specifieke medewerker?

Om op je echte vraag terug te komen: je wilt een werknemer die jou aanvult. Dat betekent dat je dan als eerste een lijst moet maken met de belangrijkste werkzaamheden die de nieuwe werknemer moet kunnen, ofwel een lijst met werkzaamheden waar je zelf "te kort schiet". Door deze lijst(en) te maken komt er ook al een voorzet uit voor de vacaturetekst.

In de vacaturetekst kun je dan verder wel opnemen dat ook andere werkzaamheden gedaan moeten worden waar nodig . 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.