• 0

Schuldeiser (BV) laat schuld (van andere BV) vervallen

Hallo allemaal,

 

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb 2 BV's. BV A heeft een kortlopende schuld van 1000 Euro aan aan een privé persoon. BV B neemt deze schuld aan de privé persoon over omdat BV A geliquideerd wordt.

Ik wil dit op de volgende wijze boeken:

 

Balans

BV A: kortlopende schuld (1000 Euro) wordt op 0 gesteld.

Waar en op welke wijze zorg ik voor een tegenboeking op de balans van BV A?

BV B: kortlopende schuld (aan privé persoon) wordt op 1000 Euro gesteld.

Waar en op welke wijze zorg ik voor een tegenboeking op de balans van BV B?

WVR

Op de winst- en verliesrekening wordt een bedrag van 1000 Euro geboekt als Overige inkomsten. Is dat correct?

 

  Ik ben benieuwd naar jullie reactie.  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat lijkr me te lopen via de rekening courant. En liquidatie is dan dus ook niet aan de orde, tenzij bv B eerst daadwerkelijk de 1000 euro aan bv A betaalt en de r/c weer naar nul brengt.

 

En nee, het zijn ook geen inkomsten. Het is een schuld. Dus aflossing daarvan heeft geen effect op je verlies en winst. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Ik heb het denk ik niet helemaal goed heb uitgelegd. Ik ben zelf schuldeiser van de BV.  Deze schuld wil ik kwijtschelden omdat ik de BV niet kan liquideren met een schuld op de balans. Dus de schuld (passief) wordt op 0 gesteld. Er moet dus op de balans een tegenboeking plaats vinden; hetzij op de Activa kant (-) hetzij op de Passiva kant (+) om verschil tussen Activa en Passiva, als gevolg van het laten vervallen  van de schuld, weer op 0 te krijgen. Als dat via de rekening Courant moet, hoe gaat dat dan precies?  

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet zo maar een schuld kwijtschelden. Dat kan alleen bij serieuze betalingsproblemen, zoals een persoonlijk faillissement of schuldsanering.

 

In veel andere gevallen is een kwijtschelding onzakelijk. Als er geen sprake is van faillissement, dan zal de kwijtschelding in ieder geval worden gezien als belastbaar inkomen bij jou privé, terwijl het niet aftrekbaar is in de onderneming.

 

Iemand zal die schuld simpelweg moeten aflossen. Meestal ben je dat zelf. Het is immers jouw schuld. Of anders lost iemand anders of een andere bv je schuld af, maar in dat geval springt de schuld simpelweg over naar een andere entiteit en zul je die schuld alsnog moeten aflossen. Maar de bv die je wilt liquideren is dan in ieder geval leeg.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, prinsrachid zei:

Je kunt niet zo maar een schuld kwijtschelden.

Ik denk dat schuld kwijtschelden prima kan. Juist in deze Corona-tijden zal het best vaak voorkomen. Er zitten wel fiscale gevolgen aan vast.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/objectieve_vrijstellingen/vrijstelling_voor_kwijtscheldingswinst

aangepast door insparcom
voortschrijdend inzicht

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, insparcom zei:

Ik denk dat schuld kwijtschelden prima kan.

 

Ik denk dat je het iets te lichtzinnig interpreteert. Zoals de pagina aangeeft gaat het om "definitief" niet terug kunnen betalen. Dat betekent dat er sprake moet zijn van een faillissement of een schuldsanering, voordat er sprake kan zijn van een kwijtschelding die fiscaal wordt gefaciliteerd. Op zich kan het kwijtschelden natuurlijk altijd, maar de fiscus zal daar niet aan meebetalen, als er uitsluitend persoonlijke motieven ten grondslag liggen aan de kwijtschelding.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Ik denk dat je het iets te lichtzinnig interpreteert. 

Tsja. Ik gaf aan dat kwijtschelden altijd kan en dat daar fiscale gevolgen aan vast zitten. Weet niet of die neutrale mededeling lichtzinnig is.

 

Ik vind het wel een heel relevante vraag., die de komende maanden steeds actueler zal worden. Je ziet in de pers berichten opduiken waarin voorgesteld wordt om belastingschulden kwijt te schelden aan door de coronacrisis getroffen ondernemers.  Of dat 'eerlijk' is kunnen we elders nog wel eens bespreken. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Op 29-4-2021 om 23:23, Joost Rietveld zei:

Doorgaans zal de holding een kleine rekening courant vordering op de dochter kwijtschelden, daarna de dochter ontbinden. 

De kwijtschelding in de dochter is dat een bate.

In de holding een last. Of die fiscaal aftrekbaar is, hangt er vanaf of er altijd zakelijk met de schuld is omgesprongen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.