• 0

Genderdiscriminatie op website.

Hallo ik ben Bas, 

Ik doe op dit moment een opleiding tot webontwikkelaar maar loop al ver voor op de meeste van mijn school dus kan al volwaardige productieklare websites in elkaar zetten. Ik ben nu bezig met een datingplatform in een specifieke niche (deze houd ik even geheim omdat ik van mening ben dat er goede kans is dat hij flink profitable gaat zijn :face-savoring-food: ) maar to the point, mijn vraag is omdat er in deze niche gegarandeerd meer interesse vanuit mannen dan vanuit vrouwen gaat zijn of ik er wettelijk gezien mee in de problemen kan komen als ik de registratie voor vrouwen gratis maak en mannen laat betalen? Zou hier graag meer over horen van iemand die er meer verstand van heeft.

Groet, Bas!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het artikel lijkt te suggereren dat genderdiscriminatie is toegestaan voor zover het wordt gebruikt  om genderongelijkheid tegen te gaan. Dat betekent dus ook dat de discriminatie moet ophouden zodra het 'beleid' de ongelijkheid heeft geneutraliseerd.

 

Maar hoeveel ongelijkheid is voldoende ongelijk om de discriminatie mee te vergoelijken? En welke mate van discriminatie is nog toegestaan om de ongelijkheid mee aan te pakken? En binnen welke termijn moet die ongelijkheid dan zijn opgelost? Is discriminatie ondanks ongelijkheid dan wellicht niet toegestaan, als de gekozen oplossing de ongelijkheid niet of niet voldoende snel zou oplossen?

 

Zou dit beleid ook worden geaccepteerd als het wordt gebruikt door het geven van een hoger loon aan mannelijke lagere-school-leraren, of vrouwelijke fire fighters om de man/vrouw-verdeling meer richting 50/50 te trekken? 

 

Ik weet niet. Ik vind het altijd een wat een ongemakkelijke discussie.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens Engelfriet is discriminatie tegen de grondwet tenzij er een legitiem doel is: positieve discriminatie van mensen met een achterstand. Dat is op zich al een eigenaardige redenering. De grondwet biedt een hoofdkader. Dat kun je dus niet even ondergeschikt maken aan de waan van de dag. Toch doen we dat, want ouderen krijgen ook korting in de trein. Een datingsite voor specifieke doelgroepen is altijd discriminatie van de anderen.  Maar blijkbaar is de toetsing afhankelijk van het maatschappelijk kader. Je mag dus waarschijnlijk wel een datingsite voor mensen met een handicap opzetten, maar niet eentje voor mensen zonder.

 

Of het mag is één vraag, maar doet iemand er wat aan?

 

Ik zou die site gewoon opzetten als ik jou was. Het is net als een club die vrouwen gratis naar binnen laat: dat is geen positieve discriminatie meer een maatregel om die plek voor mannen aantrekkelijker te maken. Zegt daar iemand wat van?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2
12 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Wat ga je doen met mensen die zich niet identificeren met hun traditionele  “biologisch geslacht” maar genderneutraal, divers of anders?

Niets.

 

Onder de AVG zijn gegevens over iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid bijzondere persoonsgegevens. De verwerking daarvan is uitdrukkelijk verboden, tenzij je je kunt beroepen op wettelijke uitzonderingen.

 

In 2009 kon Engelfriet daarmee nog geen rekening houden: de AVG is ingevoerd in 2018.

Link naar reactie
  • 0

Dat laat onverlet dat een lean startup daar op basis van andere key metrics wel een mouw aan kan passen. Je kunt bijvoorbeeld, geheel zonder aanzien des persoons, iedere gebruiker die goed is voor minstens tien andere, betalende gebruikers een jaar lang gratis toegang geven. Of je maakt er met wat gamification een spel van met bronzen, zilveren en gouden accounts als beloning.

 

Verzin het maar, bouw het en meet het.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, lethalbas zei:

mijn vraag is omdat er in deze niche gegarandeerd meer interesse vanuit mannen dan vanuit vrouwen gaat zijn of ik er wettelijk gezien mee in de problemen kan komen als ik de registratie voor vrouwen gratis maak en mannen laat betalen? Zou hier graag meer over horen van iemand die er meer verstand van heeft.

Groet, Bas!

uiteindelijk blijkt in 98% van de dating sites de "vrouwen" zelfs betaald te worden. en daarmee bedoel ik dat veel van de vrouwen gewoon betaalde medewerkers zijn (niet zelfden zelfs gewoon mannen)  waar helemaal geen afspraak mee te maken is.

 

Overigens is het vrij standaard dat ook bij echte dating sites vrouwen gratis of financieel voordeliger uit zijn omdat je ze anders al helemaal niet binnen zal halen.

Dating markt is een absolute slangenkuil met veel concurentie en extreem veel nep en wordt ook steeds vaker bij ingegrepen.

 

zou als ik jou was je daar heel goed in verdiepen

2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Onder de AVG zijn gegevens over iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid bijzondere persoonsgegevens. De verwerking daarvan is uitdrukkelijk verboden, tenzij je je kunt beroepen op wettelijke uitzonderingen.

zijn tegenwoordig speciale datingsites die zich op die doelgroepen richten (openminded dating)  waarbij je kan (maar niet moet) aangeven hoe je jezelf defineerd.

er wordt daarbij echter geen onderscheid gemaakt betreft wat je moet betalen

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Ward van der Put zei:

Niets.

 

Onder de AVG zijn gegevens over iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid bijzondere persoonsgegevens. De verwerking daarvan is uitdrukkelijk verboden, tenzij je je kunt beroepen op wettelijke uitzonderingen.

 

Je conclusie volgt niet uit Norberts vraag. Norbert vroeg naar geslacht (M, V, X). Geslacht is geen bijzonder persoonsgegeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Tja, mag je een datingplatform of iets dergelijks opzetten dat zich specifiek richt op homosexuelen? Of zijn bestaande platforms die dat doen al jaren illegaal bezig?

 

Soms is het een beetje een dubieus geval, bijvoorbeeld dames gratis drankjes of entree even op 'ladies night', al kan je dat natuurlijk ook wel goedpraten als positieve discriminatie, al is de bedoeling meestal gewoon om zoveel mogelijk meiden een kroeg in te lokken ;)

Link naar reactie
  • 0

De wettelijke uitzonderingen op het door Ward genoemde uitdrukkelijke verbod geldt ook voor datingssites.

Daaronder: "iemand heeft uitdrukkelijk toestemming gegeven voor de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens." Bijvoorbeeld door een vinkje te zetten bij het vakje "ik zoek X".

 

Misschien dat de eigenaar van een datingsite wat zorgvuldiger moet kijken naar de exacte bewoording van het inschrijfformulier en de privacyverklaring.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.