• 0

(Turbo)liquidatie vennootschap en dividendbelasting

(aangepast)

Ik heb nog een BV uit het verleden die ik nu graag wil opruimen. De balans ziet er als volgt uit:

 

Vordering op aandeelhouder EUR 17.500

 

Geplaats kapitaal EUR 18.000

Agio EUR 17.400

Winstreserve: - 17.900

 

Turbo-liquidatie zou het fijnst zijn. Maar dat kan in dit geval niet, omdat er nog baten aanwezig zijn. Ik wil een gewone liquidatie vermijden, vanwege alle stappen + advertentie. De AB-verkrijgingsprijs is nagenoeg gelijk aan de vordering van 17.500 (destijds vanuit IB onderneming geruisloos ingebracht, dus verkrijgingsprijs was gelijk aan de fiscale boekwaarde).

 

Ik kan de vordering net niet helemaal terugbetalen vanuit de agio. Dan houd ik 100 vordering over en kan ik nog geen turbo-liquidatie doen. Bovendien moet er dan dividendbelasting worden ingehouden, tenzij ik de ingewikkelde en dure weg bewandel van onbelast agio uitbetalen (omzetten in aandelenkapitaal, afstempelen etc). Bij liquidatie zou er namelijk geen dividendbelasting verschuldigd zijn, omdat de vordering lager is dan het gemiddeld gestorte kapitaal (geplaatst + agio). En aangezien er uiteindelijk geen box II heffing zal zijn, wil ik liever ook niet eerst 5k aan dividendbelasting inhouden en dan een half jaar wachten tot ik mijn IB-aangifte kan doen en het terugkrijg.

 

Ik vind gewoon vreemd dat een turbo niet mogelijk is, terwijl er zeker weten geen schulden zijn (onderneming is 13 jaar geleden geëindigd). Iemand een idee hoe ik dit snel kan oplossen zonder dividendbelasting te triggeren?

 

Dank

 

 

 

 

 

aangepast door metalmeijer
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.