• 0

goederen naar EU versturen op krediet???

Hoi,

Ik heb straks een mogelijk een order  van een best hoog bedrag. Deze order moet ik versturen naar Duitsland. Echter zij zeggen dat ze niet aanbetalen, maar gelijk overmaken als de spullen binnen zijn. Hoe kan ik de kredietwaardigheid van zo'n bedrijf checken? 

Ik meen dat ik ooit een DHL of UPS heb gezien dat ze daar ook oplossingen in bieden, maar die vind ik niet meer terug.  Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken, zelf bezorgen misschien:D?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peoples,  allereerst welkom op Higherlevel

 

1 uur terug, peoples zei:

Ik meen dat ik ooit een DHL of UPS heb gezien dat ze daar ook oplossingen in bieden, maar die vind ik niet meer terug

 

Die optie heet C.O.D. (Cash on Delivery) of beter P.O.D. (payment on delivery). Concreet komt het er op neer dat de expediteur betaling door de afnemer verzorgt bij/voor aflevering. Pas na betaling worden de goederen geleverd / het eigendom overgedragen 

 

1 uur terug, peoples zei:

Ik heb straks een mogelijk een order  van een best hoog bedrag

 

Wat is hoog voor jou? Kun je een concreet getal noemen ter illustratie? Dan valt makkelijker in te schatten of POD uberhaupt een optie is

 

Een andere optie is zelf een (aflopende) export kredietverzekering af te sluiten  of een bankgarantie zoals een documentair krediet van de (bank van de ) afnemer te verlangen ( bij/via je eigen bank te regelen) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, herman van der helm zei:

Voor die prijs zou ik zelf gaan afleveren en wachten met uitladen tot bedrag is overgemaakt.

Het is een keuze: ofwel je checkt de kredietwaardigheid en betalingsgarantie vooraf en levert pas als dat geregeld is, of je levert zelf en neemt een risico dat je onverrichterzake weer terug moet omdat de klant niet kan betalen. Het ene kost je geld, het andere kost je tijd en brandstof, dus ook geld. 

 

(enne.. een levering van meer dan 50K zelf verzorgen levert in ieder geval een moeilijker  verzekerbaar transportrisico op; dekking voor eigen vervoer is meestal beperkt als je dat soort zendingen niet vaker zelf doet)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
Quote

Voor die prijs zou ik zelf gaan afleveren en wachten met uitladen tot bedrag is overgemaakt. 

Of laten afhalen.

 

Om wat voor klasse goederen gaat dit? En doe je dit bij andere uitvragen uit Nederland zelf ook?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Topic starter heeft nog niet gereageerd met aanvullende informatie op vragen, maar waarom zou je dat risico 'überhaupt' :winking-face: al willen nemen met een nieuwe of eenmalige klant? Drie keer vooruitbetalen van bestellingen is (was) best gebruikelijk.

 

Als de transactie voor één van beide partijen relatief groot is, kan deze ook opgedeeld worden. Dat vermindert het risico ook al aanzienlijk.

 

peoples, lever je ook met een inkoopkorting op basis van het orderbedrag?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Met meerdere Duitse klanten heb ik hetzelfde. Lijkt alsof het in de cultuur gegoten is dat er pas betaald wordt bij aflevering. 

Bij Franse leveranciers is het vaak zo dat zij pas gaan verzenden als het volledige bedrag is betaald. Dat is in Frankrijk heel normaal.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Gebruikelijk of niet: op krediet leveren, zeker ook nog op grotere afstand, is een groot risico. Nu is ondernemen risico nemen, maar voor mij is daarin een vuistregel "neem geen risico's die je niet kunt dragen". Als je al ziet hoeveel problemen ondernemers tegenwoordig (kunnen) hebben met klanten die storneren, platforms die niet uitbetalen etc dan zie je al hoe groot dat risico kan zijn. 

 

Zelf zou ik er niet aan beginnen. Ik zou pas de order in behandeling nemen op het moment dat er absolute zekerheid is dat er betaald wordt na levering, door middels van verzekering. escrow of andere garantie en de kosten daarvan in de order verwerkt zitten of door de klant gedragen worden. Er staat toch geen bordje "bank" boven je voordeur?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.