• 0

Samenwerkingsvorm met andere onderneming

Goedemiddag,

 

Ik heb voor een zakelijk contact een mogelijk goede opdracht gevonden via een aanbesteding. Zelf kan ik de opdracht niet binnenhalen, vanwege de gestelde voorwaarden binnen de aanbesteding, maar mijn zakelijk contact zou hier wel voor in aanmerking komen.

 

Nu gun ik hem deze opdracht graag, maar zou hiervoor ook graag een beloning zien, waarbij ik ook inzicht houd in de daadwerkelijk gefactureerde bedragen. Mijn vraag is dan ook of hier een vorm van samenwerking voor bestaat waarbij je niet direct een nieuwe rechtspersoon dient op te richten. 

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s)

 

MvG

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Maak het niet moeilijker dan het is. En ga niet zelf klungelen!

Laat een jurist een goede overeenkomst opstellen, waarbij je ook nog het recht hebt om zelf een accountant in te schakelen om minimaal eens per jaar de boeken van de contractspartij in te zien.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Kom je niet al een heel eind met een contract tussen jouw bedrijf en dat van hem, waarin een vergoeding wordt overeengekomen voor jouw bijdrage? In die overeenkomst kun je opnemen dat je zakelijk contact iedere X periode inzicht geeft in de facturatie die hij aan de opdrachtgever heeft gedaan. Mocht jouw fee afhankelijk zijn van de hoogte van de facturatie, kun je dat er ook in opnemen.

Link naar reactie
  • 0
9 minutes ago, RubenT said:

Kom je niet al een heel eind met een contract tussen jouw bedrijf en dat van hem, waarin een vergoeding wordt overeengekomen voor jouw bijdrage? In die overeenkomst kun je opnemen dat je zakelijk contact iedere X periode inzicht geeft in de facturatie die hij aan de opdrachtgever heeft gedaan. Mocht jouw fee afhankelijk zijn van de hoogte van de facturatie, kun je dat er ook in opnemen.

 

Hi Ruben,

 

Dank je wel voor je reactie.

 

Dit is inderdaad ook wat ik op dit moment als makkelijkste en wellicht enige optie zie, maar dan ben ik wel afhankelijk van de integriteit van de ander. Niet dat ik daar ernstig over twijfel, maar ik had graag wat meer inzicht en controle gehad, dus vandaar de vraag of er wellicht samenwerkingsvormen / manieren van vertegenwoordiging of iets dergelijks zijn waarbij dit wel het geval is. 

 

MvG

Michael

Link naar reactie
  • 0

Hi Michael,

 

Als jij formeel niet in de deal zit, lijkt me dat lastig. Een theoretische mogelijkheid zou zijn dat jij de opdracht aanneemt en deze vervolgens uitbesteed aan je zakelijk contact. Maar uit je verhaal maak ik op dat die mogelijkheid er in jouw situatie niet is.

 

Een mogelijkheid om jouw zekerheid te verhogen kan wel zijn door overeen te komen dat je zakelijk contact periodiek inzicht geeft in de omzet/facturatie via zijn accountant. Die zou kunnen verklaren dat de cijfers correct zijn. Ik ken de omvang van de aanbesteding niet en kan dus niet inschatten of dit het waard is, het werk van de accountant kost natuurlijk ook wat. Het zou je wel meer zekerheid kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0
22 minutes ago, RubenT said:

Een mogelijkheid om jouw zekerheid te verhogen kan wel zijn door overeen te komen dat je zakelijk contact periodiek inzicht geeft in de omzet/facturatie via zijn accountant. Die zou kunnen verklaren dat de cijfers correct zijn. Ik ken de omvang van de aanbesteding niet en kan dus niet inschatten of dit het waard is, het werk van de accountant kost natuurlijk ook wat. Het zou je wel meer zekerheid kunnen geven.

 

Hi Ruben,

 

Dank je wel voor de suggestie, ik denk dat dit inderdaad de enige manier is om controle te hebben tijdens het proces en ik ga dit ook verder onderzoeken. Het is een aanzienlijke opdracht verspreid over meerdere jaren, dus een extra controle via zijn accountant zou zeker het overwegen waard zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.