• 0

Doorschuiven niet gerealiseerd zelfstandigen aftrek.

Hallo,

 

De fiscus heeft mij erop gewezen dat ik voor 2019 geen gebruik heb gemaakt van het aangeven van niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek van 2017 en 2018.

Het is mooi dat ik op mijn eigen onzorgvuldigheid wordt gewezen, maar nu wordt het toaalbedrag (+/- € 10.000) toegepast op 2019 waarin ik ook maar een zeer beschieden winst had.

ik heb zelf doorgerekend dat als slecht zo'n € 1000,- voor 2019 wordt gebruikt en het restant wordt doorgeschoven naar 2020 dit veel gunstiger uitpakt.

Voor 2019 kom ik daarmee al uit op een verzamelinkomen dat zo laag is dat dit resulteert in een nihil-aanslag.

Op die manier hou ik nog zo'n € 9000,-  over aan niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek die ik in 2020 zou kunnen verrekenen (gelukkig weer een jaar met goede winstcijfers).

Is dit doorschuiven van de niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek mogelijk dan wel toegestaan?

Ik heb er wel wat topics over gezien, maar helemaal duidelijk werd het mij niet.

Als ik het wetsartikel lees, lijkt het alsof het niet mogelijk is. Wel vreemd want daardoor verdampt het recht wat je over die jaren hebt opgebouwd.

 

ik hoor  graag hoe jullie hier over denken.

B.v.d.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
36 minuten geleden, beware zei:

Is dit doorschuiven van de niet gerealiseerde zelfstandigen aftrek mogelijk dan wel toegestaan?

Ik heb er wel wat topics over gezien, maar helemaal duidelijk werd het mij niet.

Als ik het wetsartikel lees, lijkt het alsof het niet mogelijk is. Wel vreemd want daardoor verdampt het recht wat je over die jaren hebt opgebouwd.

Je schuift toch door? ... alleen niet willekeurig.

Zolang je aan het urencriterium voldoet, jaarlijks voldoende winst hebt en de onderneming tussentijds niet staakt, verdampt er helemaal niets en mag je de niet benutte zelfstandigenaftrek gedurende negen volgende jaren voorwaarts verrekenen ... het oudste jaar eerst ... daarin heb je geen keuze.


Is tie mooi of niet?


 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Inderdaad...

 

Quote

Is uw winst te laag om de zelfstandigenaftrek helemaal te verbruiken? Dan kunt u het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek verrekenen in de volgende 9 jaar. De winst moet in die jaren dan wel hoger zijn dan de zelfstandigenaftrek in die jaren. Het bedrag dat u kunt verrekenen, stellen wij vast met een beschikking. U vindt het bedrag van de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek op uw aanslagbiljet.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-inkomstenbelasting-2019/ondernemersaftrek-2019/zelfstandigenaftrek-2019

 

Was je winst wel hoger dan €17.000 in 2019? (€7000 en nog wat regulier voor 2019 en €10.000 uit voorgaande jaren)

 

Het lijkt uit die tekst (1e zin) inderdaad dat als je winst hoger is dan de aftrek, je die aftrek wel moet gebruiken.

 

Hier staat ook een rekenvoorbeeld

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ondernemersaftrek/zelfstandigenaftrek1/verrekenen_niet_gerealiseerde_zelfstandigenaftrek

 

Blijkbaar is er in 2017 en 2018 €10.000 overgebleven en na aftrek van de reguliere aftrek voor 2019 was er nog minimaal €10.000 over op de winst dat dat bedrag er nog af kon.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.