• 0

Duurzaamheid voor een webshop

Sinds een half jaar run ik een webshop in domotica producten en nu de bal begint te rollen ben ik steeds meer aan het denken aan Duurzaamheid. Nu merk ik dat het best lastig is om al webshop duurzaam te zijn. Je hebt vaak te maken met veel externe factoren en ook de regelgeving zorgt er vaak voor dat producten relatief makkelijk geretourneerd kunnen worden.

 

In dit topic wil ik graag vragen of er nog meer tips zijn om als webshop nog meer bezig te zijn met duurzaamheid. Niet alleen voor mijzelf maar hopelijk ook voor andere ondernemers met een webshop en uiteindelijk de klanten kan dit helpen.

 

Als opzet ben ik al bezig met onderstaande punten en probeer deze zo goed als mogelijk uit te voeren.

- Opnieuw gebruik maken van 'gebruikt' verpakkingsmateriaal

- Product informatie zo gedetailleerd mogelijk neerzetten inclusief foto's. Dit heeft mogelijk tot gevolg dat er minder pakketten worden geretourneerd

- Navraag doen bij je leveranciers hoe die omgaan met duurzaamheid en daarop gebaseerd keuzes maken

- Zorgen voor een passende en isolerende opslag en werken met slimme apparaten om het stoomgebruik zo laag mogelijk te houden

- De klant bewust maken van Duurzaamheid en bijv. tips geven over het ophalen van pakketten met de fiets ipv de auto

 

Zijn er nog meer tips&tricks binnen deze community wat mogelijk kan helpen en bijdragen aan het verduurzamen van je webshop?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je voor je reactie. Op de website is al een artikel aanwezig op het Blog dat omschrijft hoe Domotica kan helpen bij duurzaamheid

 

Maar mijn vraag aan de community gaat breder en niet alleen omtrent domotica producten maar hoe ieder met een webshop ideeën heeft over hoe je duurzamer kan ondernemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Is internet überhaupt duurzaam? Daarover zijn de meningen nogal verdeeld :-) 
Het is weleens berekend dat het versturen van een mail meer CO2 oplevert dan het versturen van een ouderwetse kaart per post :-) 

Een nobel doel om je mee bezig te houden, je bewust zijn welke impact jouw onderneming op het milieu heeft is super.
Al ben ik bang dat het grote deel van de consumenten het niet veel zal interesseren als ik eerlijk ben.
 

Link naar reactie
  • 0

Wat sec de website betreft, weet ik niet of er zoveel is wat je concreet kunt doen. Jij kunt aan jouw kant niet zien hoeveel kilowattuur er op de server wordt verstookt, en als het echt de pan uit rijst, zal je provider zijn tarieven hopelijk verhogen.

 

Zorgen dat je alles volgens best practices doet, lijkt me het nuttigst. Als je SEO op orde is, krijg je alleen bezoekers die ook echt op je site moeten zijn (en omdat ze rechtstreeks in Google vinden op welke pagina ze moeten zijn, hoeven ze niet eerst drie keer op je site te klikken). Als je plugins up-to-date zijn, veranderen cryptojacking hackers je site niet in een bitcoinmijn. Als het bestelproces niet maakt dat klanten halverwege afhaken ... afijn. Dat soort dingen. Hou je met je website bezig. Kijk regelmatig wat er beter kan en wat er niet meer nodig is. Dat heeft niet alleen voor het milieu voordelen.

 

Er zijn hosters die alleen duurzame stroombronnen gebruiken. Greenhost bijvoorbeeld (waar ik zelf ook host).

 

Verder wat leerzame (maar niet noodzakelijkerwijs nuttige) links:

 

- Een Listapart-artikel (Engels, 2013) over duurzaam webdesign.

 

- En een Low Tech Magazine-artikel (Engels, 2018) over hoe ze hun site onder andere op zonneenergie overschakelden. Die link doet het overigens niet als én de zon niet schijnt én de batterij van de server leeg is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.