• 0

DDP levering China

Beste lezer,

 

Ik ben een ondernemer en importeer mijn producten uit China. Deze verkoop ik vervolgens op de Nederlandse markt.

Ik kan bij mijn leverancier kiezen uit de volgende manieren van levering:

- Via trein/boot

- Via lucht

 

Tot dusver heb ik altijd alles via de trein/boot laten komen. Hierbij wordt DDP levering gehanteerd.

Bij deze manier van levering heb ik tot dusver geen invoerrechten/BTW hoeven te betalen (is dit correct? Deze zitten inbegrepen in de transportkosten, toch?).
Echter, de leverancier/transporteur kan mij geen factuur hiervan overhandigen (Wegens diverse onderaannemers tijdens het transport).
Zodoende kan ik dit dus niet meenemen in de voorbelasting.

 

Hiermee dus de volgende vraag:

 

Hoe gaan jullie hiermee om? Als de producten via het vliegtuig worden vervoerd, ga ik zelf importkosten/BTW betalen (dit is wenselijk, zodat ik factuur krijg), echter zijn de kosten van het transport zelf (te) hoog.

 

Als ik opper om via trein/boot te leveren, en dat ik zelf de kosten van importeren betaal, wordt er gereageerd dat dit ongebruikelijk is.

Bovendien ben ik bang dat het vreemde vragen oproept, als ik nauwelijks voorbelasting heb, in vergelijking met de ontvangen btw over verkopen.

 

Alvast dank voor jullie moeite/tijd.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een DDP import levering wordt  de invoer BTW geheven bij de verkoper, de BTW op de levering is naar jou verlegd en die moet je dat ook zo opgeven in je aangifte omzetbelasting. 

 

14 uur geleden, SandervdP zei:

Echter, de leverancier/transporteur kan mij geen factuur hiervan overhandigen (Wegens diverse onderaannemers tijdens het transport).

Ik neem aan dat je de factuur bedoelt van de transportkosten en voor de levering van het product wel een factuur hebt? De factuur voor het transport heb je helemaal niet nodig, de transportkosten zitten in de DDP prijs.

 

14 uur geleden, SandervdP zei:

Als ik opper om via trein/boot te leveren, en dat ik zelf de kosten van importeren betaal, wordt er gereageerd dat dit ongebruikelijk is.

Over het algemeen lijkt me DDP ongebruikelijker. Als jouw enige reden om zelf de invoer te regelen het in handen krijgen van de transportfactuur (om de BTW daarop als voorbelasting te kunnen opgeven????) dan kun je beter de Chinees gewoon DDP laten leveren. Ik heb verder sowieso niet de indruk dat je weet hoe je zo'n factuur op correcte wijze in je administratie moet opnemen....... daarnaast wordt op dergelijke facturen niet eens BTW in rekening gebracht, de waarde van het transport wordt bijgeteld in de douane-aangifte voor de berekening van invoerrecht en invoer-BTW.

Link naar reactie
  • 0

Dag Bert,

Allereerst hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om te reageren.

 

4 uur geleden, Bert. zei:

Bij een DDP import levering wordt  de invoer BTW geheven bij de verkoper, de BTW op de levering is naar jou verlegd en die moet je dat ook zo opgeven in je aangifte omzetbelasting. 

 

 Naast een factuur voor het totaalbedrag (via Alibaba) met splitsing productkosten en transportkosten ontvang ik geen verdere documentatie.

 

Dit is wellicht dan ook waar de verwarring/zorgen bij mij ontstaan:


1. Enerzijds weet ik niet of/wat ik moet aangeven bij OB (Nergens is een BTW-bedrag gespecificeerd).


2. Anderzijds voelt het 'shady' dat ik producten Europa binnenhaal, zonder 100% zeker te weten dat alle toeslagen/invoerrechten e.d. netjes zijn voldaan (Ik kan dit immers niet aantonen, los van het koopcontract waar DDP levering staat genoemd). Ik ben bang dat dit achteraf wellicht gedoe (naheffingen?) kan geven. 


Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SandervdP zei:

1. Enerzijds weet ik niet of/wat ik moet aangeven bij OB (Nergens is een BTW-bedrag gespecificeerd).

 

Verlegde BTW moet je zelf uitrekenen, toelichting bij rubriek 2A

Is de btw naar u verlegd? Dan moet u als afnemer de verlegde btw zelf uitrekenen en aangeven op uw aangifte. De leverancier zet op de factuur ‘btw verlegd’ en uw btw-identificatienummer.

 

1 uur terug, SandervdP zei:

2. Anderzijds voelt het 'shady' dat ik producten Europa binnenhaal, zonder 100% zeker te weten dat alle toeslagen/invoerrechten e.d. netjes zijn voldaan (Ik kan dit immers niet aantonen, los van het koopcontract waar DDP levering staat genoemd). Ik ben bang dat dit achteraf wellicht gedoe (naheffingen?) kan geven. 

In principe niet, het is de bedoeling van DDP dat je als koper verder niets te maken hebt met de douane-aangifte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.