• 0

Zwangerschapsverlof - Contract vervangend medewerker

(aangepast)

Over een aantal maanden wil/ ga ik met zwangerschapsverlof.  Een enorme uitdaging, want zo'n 8.5 jaar lang run in zelfstandig mijn webshop (met af en toe een stagiaire).  Eigenlijk nooit echt vakantie gehad, de laptop moet altijd mee etc. Als er een kindje komt wil ik dit anders, en komt het bedrijf niet meer op 1.

Nu heb ik een geschikte kandidaat gevonden die voor ongeveer 24 uur per week mijn werk kan overnemen voor +- 4 a 5 maanden. En daarna nog zo'n 16 uur per week als het bevalt kan blijven zodat ik meer tijd heb voor gezin /vakantie etc.
Zij heeft zelf ook een kleine webshop (niet concurrerend) en ik wil graag het tweede gesprek voorbereiden en alles op een rijtje zetten aan voorwaarden en manier van uitbetaling. 

Zelf dacht ik aan een basissalaris (per uur?) + een bonus (zodat vervanger ook de drive voelt het bedrijf winstgevend te houden in die periode) en niet alleen de nodige taken uitvoert. 
Echter twijfel ik wat de makkelijkste of goedkoopste manier is van mij om dit te regelen. Het budget is niet erg groot tevens omdat ik het een groot risico vind om mijn 'kindje' voor zo'n lange tijd uit handen te geven aan iemand anders + de vergoeding vanuit het UWV wat ik zelf krijg is minimaal, minder dan ik haar zal moeten gaan betalen.  Daartegenover kan ik haar veel kennis overdragen over het runnen van een webshop die zij wellicht ook kan gebruiken, dus als investering ziet. Wellicht is hier nog iets over af te spreken.

Ik vroeg mij af of iemand mij kort kan vertellen wat het gunstigste is voor mij: 

- Half jaar contract? 
- 0 uren contract?
- Inhuren als zzper?
- zijn er andere mogelijkheden?
(ik wil er rekening mee houden dat kandidaat in aanmerking blijft komen voor kinderopvangtoeslag, is dat bij alle 3 de opties het geval?)

Ik hoop stiekem dat iemand zegt: ik heb het zo en zo gedaan of zo en zo is het het gunstigste in jouw situatie. Vind het allemaal nogal spannend en naast alle andere dingen die momenteel spelen in het bedrijf en prive heb ik het overzicht niet meer helemaal. Ik heb zelfs op het punt gestaan de webshop tijdelijk te sluiten maar ik zie dat niet als optie gezien sommige kosten blijven doorlopen (huur etc) je dan weer helemaal opnieuw wat moet opbouwen en wellicht veel vaste klanten kwijt raakt .



 

aangepast door Tubing
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is zij al ingeschreven bij de KvK voor haar webshop? Dan lijkt het me een goede optie om haar voor deze periode in te huren. Dat bespaart jou de tijd en moeite die bij de salarisadministratie komt kijken als ze in loondienst zou komen.

 

Na jouw verlof kunnen jullie een eventuele voortzetting bekijken en dan kun je altijd nog de afweging maken om haar in loondienst te nemen. Dat geeft je de ruimte om er tegen die tijd (met je boekhouder) goed naar te kijken of dat de moeite waard is en wat je daar allemaal voor moet regelen.

 

36 minuten geleden, Tubing zei:

Zelf dacht ik aan een basissalaris (per uur?) + een bonus (zodat vervanger ook de drive voelt het bedrijf winstgevend te houden in die periode) en niet alleen de nodige taken uitvoert. 

Je hebt haar werkdruk op ongeveer 24 uur per week ingeschat. Dan zou je van een uurloon kunnen uitgaan en dat met 24 vermenigvuldigen, waarbij je de afspraak maakt dat ze alle afgesproken werkzaamheden voor dat vaste bedrag verricht. De ene keer kost het haar iets meer tijd, de andere keer wat minder. Je kunt haar ook daadwerkelijk op gewerkte uren laten factureren, maar dat kost (haar) meer administratie en het draagt m.i. minder bij aan het gevoel dat zij verantwoordelijk is voor het bedrijf in jouw afwezigheid.

Een bonus bij goede resultaten zou inderdaad een leuke incentive kunnen zijn om die verantwoordelijkheid verder aan te jagen.

 

Als ze de constructie om ingehuurd te worden ziet zitten, moeten jullie het nog wel eens worden over het (uur)tarief. In dat tarief moet zij zelf zorgen voor verzekering, etc. Houd er rekening mee dat als ze in loondienst zou komen, jij die kosten als werkgever draagt. Bovenop het bruto uurloon kun je dan +- 40% rekenen aan premies, etc. en daarnaast nog kosten voor het (uitbesteden van) je salarisadministratie. Wat de hoogte van het (uur)tarief moet worden laat ik aan jullie, ik wil je alleen meegeven dat de kosten als werkgever hoger zijn dan in eerste instantie met een bruto uurloon lijkt.

 

Kinderopvangtoeslag is bij de opties die je noemt gewoon mogelijk, zie voor meer informatie deze pagina van de Belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op bovenstaande:

Ik zou niet meteen voor een vast totaaltarief kiezen, maar in het begin samen kijken hoe het loopt.


Els je toch voor indiensttreding kiest, adviseer ik een nulurencontract voor de duur van je verlof. Je moet minimaal het minimum uurloon betalen, plus vakantiegeld over de gewerkte uren en betaald verlof geven (of na afloop uitbetalen). En de loonadministratie e.d. kost ook geld.

Voor welke vorm je ook kiest, een resultaatbonus is altijd een goed idee.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Bedankt RubenTen UwJurist!
Kun je als je iemand inhuurt als ZZPer ook deels het risico verleggen of hier rekening mee houden in het salaris? Stel de webshop draait verlies in de periode dat ze de shop overneemt, zijn er dan mogelijkheden of zal ik alsnog moeten bijspringen/ in de gaten houden om dit te voorkomen? Als daartegenover ook een bonus staat bij goed presteren.
 
En is het gebruikelijk/ mogelijk om tijdens een inwerkperiode het uurtarief bijvoorbeeld te halveren? (zeker omdat het voor haar ook een leermogelijkheid is om ervaring op te doen om in haar eigen webshop toe te passen)  En is er ergens een richtlijn voor een uurtarief die ik kan aanhouden? Ik hoor vaak dat ZZPers vaak rond de 40/50 euro per uur vragen, maar dat bijna niet te betalen voor mij over zo'n lange periode met zoveel onzekerheid. In dat geval zou ik eerder kiezen voor een 0 uren contract met loonadministratie via een accountant bijvoorbeeld. En is het niet zo dat je bij een 0-uren contract alsnog 'vast' zit aan iemand wanneer die langere tijd een bepaald aantal uren werkt?

Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen of tips van dames die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, door wellicht verlof of ziekte/vakantie etc. Ik lees hier weinig over, en vind het erg lastig om iemand binnen een aantal weken/ maanden 8 jaar ervaring 'aan te leren' en die verantwoordelijkheid te geven. Ondernemen gaat toch deels op gevoel/ervaring. Ik voel me erg onmisbaar, en dat tegenover een minimum verlofuitkering, zoiets is eigenlijk bijna niet te doen.

Link naar reactie
  • 0

Slavenarbeid bestaat al een tijdje niet meer.

 

Je moet gewoon minimaal het minimumloon betalen, ook als er verlies wordt gedraaid. Een bonus bovenop het salaris mag altijd, al zou ik dat reserveren voor bovengemiddeld presteren. Je mag immers een normale inspanning voor een regulier loon verwachten.

 

Vergeet trouwens niet om nog 40% extra te reserveren voor sociale lasten, vakantiedagen, vakantiegeld, en dergelijke. En onderschat ook niet de doorbetalingsverplichting bij eventuele ziekte of arbeidsongeschiktheid.

 

Iemand in loondienst of als zzp'er inhuren zou overigens voor jou sowieso niet uit moeten maken. Als je iemand 15 euro loon per uur betaalt zal zo iemand minimaal 22,50 euro per uur in rekening brengen als zzp'er. Per saldo zullen de kosten voor je onderneming hetzelfde zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.