• 0

Loondienst blijven of aandeelhouder worden?

Hi,

 

Ik kreeg onlangs een aanbieding om 20% van de aandelen tegen nominale waarde te krijgen van het bedrijf waar ik in loondienst zit.

De BV heb ik niet zelf opgericht, maar wel zelf opgezet (procedures en vergunningsaanvragen beschreven/aangevraagd)

 

Nu moet ik dus kiezen: Blijf ik in loondienst of zal ik akkoord gaan met het aankopen van de aandelen.

 

Momenteel verdien ik ongeveer 44.000 per jaar. Wat ik verdien als ik de aanbieding accepteer weet  ik dus niet.

Ik heb weinig verstand dus graag zou ik wat meer info willen hebben omtrent de voor en nadelen. 

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mesut, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 minuut geleden, MesutY zei:

Nu moet ik dus kiezen: Blijf ik in loondienst of zal ik akkoord gaan met het aankopen van de aandelen.

 

Nee, niet per sé. Het enkele feit dat je (minderheids)aandeelhouder wordt van de werkmij hoeft niet te betekenen dat je dan niet meer in loondienst bent van de werkmij: dat is een keuze: je bent straks ofwel in dienst van de werkmij of in dienst van je eigen personal holding. Aan beide opties kleven voor- én nadelen. 

 

5 minuten geleden, MesutY zei:

Momenteel verdien ik ongeveer 44.000 per jaar. Wat ik verdien als ik de aanbieding accepteer weet  ik dus niet.

 

Het minimale gebruikelijke loon voor een DGA is € 47.000,- Dat is dus niet zo'n groot verschil. De overige verdiensten zijn winstaandeel, maar dat is arbeidsbeloning maar aandeelhoudersbeloning 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Norbert!

 

zover ik het heb begrepen van mijn werkgever moet ik dus kiezen tussen loondienst en aandeelhouder..

 

Enige info die ik meekreeg van de accountant ( van mijn werkgever!):

 

Als hij de aandelen in privé krijgt heeft hij een zogenaamd “aanmerkelijk belang” (5% of meer). Dat houdt in dat eventuele dividenduitkeringen direct bij hem worden belast in box 2 tegen 26,9%. Ook eventuele verkoopwinst wordt direct belast in box 2. Als hij ze in een holding houdt vallen zowel de dividenduitkeringen als de verkoop van de aandelen onder de deelnemingsvrijstelling. Dat wordt pas belast in box 2 als hij dat resultaat uit zijn holding als dividend gaat uitkeren.

Is dus uitstel van box 2 heffing en die belasting kan hij mooie gebruiken om leningen af te lossen of zijn eventuele hypotheek om te financieren naar zijn eigen holding.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, MesutY zei:

zover ik het heb begrepen van mijn werkgever moet ik dus kiezen tussen loondienst en aandeelhouder..

 

En  ik geef dus aan dat er nog een derde optie is: namelijk loondienst én aandeelhouder 

 

5 uur geleden, MesutY zei:

Enige info die ik meekreeg van de accountant ( van mijn werkgever!):

Dat is info over dividend: uitkering van het winstdeel waar je recht op krijgt als aandeelhouder.

 

Waar je deze accountant en werkgever vooral over (door) moet vragen is de arbeidsbeloning : ofwel je blijft in dienst van de werkmij en zo ja wat wordt dan jouw salaris, ofwel je gaat in dienst van je eigen holding en zo ja hoe hoog wordt dan jouw managmentfee? 

 

Het is raadzaam een eigen adviseur in te schakelen (fiscalist en/of jurist) die vooral gaat kijken naar jouw belangen en jouw keuzes 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MesutY zei:

zover ik het heb begrepen van mijn werkgever moet ik dus kiezen tussen loondienst en aandeelhouder..

Laten we voorop stellen dat dit geen keuze is. Zolang je werkzaam bent voor de BV is er een dienstbetrekking. Die kan niet beloond worden met dividend. Er zal dus ergens salaris of managementfee verdiend moeten worden

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, MesutY zei:

zover ik het heb begrepen van mijn werkgever moet ik dus kiezen tussen loondienst en aandeelhouder..

... dus u stopt dan met werken?

 

Het kan zijn dat u het niet helemaal goed hebt begrepen ...of dat op werkgever er helemaal niets van begrijpt.

Als ik u was zou ik gewoon in loondienst blijven.

Als u toch op dit genereuze aanbod in wilt gaan, dan zou ik een onafhankelijke accountant naar de jaarcijfers laten kijken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

... dus u stopt dan met werken?

 

Het kan zijn dat u het niet helemaal goed hebt begrepen ...of dat op werkgever er helemaal niets van begrijpt.

Als ik u was zou ik gewoon in loondienst blijven.

Als u toch op dit genereuze aanbod in wilt gaan, dan zou ik een onafhankelijke accountant naar de jaarcijfers laten kijken.

Momenteel ben ik al in loondienst.

Maar ik kan dus kiezen om geen aandeelhouder te worden en mijn functie vervullen zoals voorheen.

Of ik kies ervoor om aandeelhouder te worden en (waarschijnlijk) ontvang ik dan een management fee als prestatie. 

 

Zoals bij het starten van mijn topic heb ik al aangegeven dat ik vrij weinig kennis heb met dit soort constructies  en weet dus niet wat de voor en nadelen zijn.

 

Ik  zie dit zelf als een kans, maar ik wil dus geen beslissingen nemen alvorens ik hier meer over weet.

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, MesutY zei:

 

Ik  zie dit zelf als een kans, maar ik wil dus geen beslissingen nemen alvorens ik hier meer over weet.

U kunt 20% van de aandelen tegen nominale waarde kopen ...

... dan eerst maar eens kijken wat het bedrijf waard is en wat voor soort aandelen u krijgt aangeboden.


Krijgt u daarmee stemrecht en zo ja, wie heeft of hebben de overige 80% van de aandelen?

Met andere woorden ... hoeveel invloed kunt u met  die 20% uitoefenen op de bedrijfsvoering?

 

Mocht het allemaal tegenvallen, dan kunt u ook opteren voor loondienst met een jaarlijkse winstuitkering als bonus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, MesutY zei:

Ik kreeg onlangs een aanbieding om 20% van de aandelen tegen nominale waarde te krijgen

 

Maar kan dit überhaupt wel? Moeten die aandelen niet gewoon ge- en verkocht worden voor de waarde in het economisch verkeer? Als de nominale waarde ver onder de marktwaarde ligt, dan wordt er dus mogelijk een (belastbare) gift gedaan. Of andersom, als de marktwaarde beneden de nominale waarde ligt, dan betaal je dus te veel. Is dit marktwaarde heel erg hoog, kun je het dan wel betalen? Moet je er dan eventueel voor lenen? Wat zou je met dat geld kunnen doen, als je die aandelen niet zou kopen?

 

Verder zit je uiteraard nog met de verkoopbaarheid van je aandelen. En de bereidheid om dividend uit te keren van de overige aandeelhouders. Als die overige 80% de winsten in de zaak willen laten zitten, dan zie je dus nooit dividend met je minderheidsaandeel. En als je ooit nog weg wilt bij het bedrijf, zit je met de verkoopbaarheid van je plukje aandelen (tegen marktwaarde). Oftewel: wie wil die aandelen op termijn nog hebben? Is het bedrijf erg interessant voor of gewild door anderen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Maar kan dit überhaupt wel? Moeten die aandelen niet gewoon ge- en verkocht worden voor de waarde in het economisch verkeer? Als de nominale waarde ver onder de marktwaarde ligt, dan wordt er dus mogelijk een (belastbare) gift gedaan. Of andersom, als de marktwaarde beneden de nominale waarde ligt, dan betaal je dus te veel. Is dit marktwaarde heel erg hoog, kun je het dan wel betalen? Moet je er dan eventueel voor lenen? Wat zou je met dat geld kunnen doen, als je die aandelen niet zou kopen?

Het bedrijf zit nog in opstartfase/beginfase. Ik ben momenteel de operations manager en heb alle voorbereidingen gedaan om aan de slag te kunnen. De marktwaarde zal dus op dit moment niet zo hoog zijn aangezien we nog pas operationeel zijn. De aandelen zijn wel betaalbaar.

 

6 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Verder zit je uiteraard nog met de verkoopbaarheid van je aandelen. En de bereidheid om dividend uit te keren van de overige aandeelhouders. Als die overige 80% de winsten in de zaak willen laten zitten, dan zie je dus nooit dividend met je minderheidsaandeel. En als je ooit nog weg wilt bij het bedrijf, zit je met de verkoopbaarheid van je plukje aandelen (tegen marktwaarde). Oftewel: wie wil die aandelen op termijn nog hebben? Is het bedrijf erg interessant voor of gewild door anderen?

De verdeling word dus 55/25/20. De winst in de zaak laten zitten zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Onderneming maakt deel uit van een concern. Er wordt dus een totaal pakket aangeboden waardoor er geen extra tak bij zal/kan komen binnen de onderneming waar ik werk. Alle investeringen zijn al gedaan.
 

momenteel is het dus nog niet heel interessant, maar er is zeer veel potentie om op termijn te groeien!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.