Jouw AliExpress-bestelling wordt vanaf 1 juli 2021 duurder

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Interessant artikel over de nieuwe regels voor internetaankopen waarin de gevolgen voor de consument duidelijk worden uitgelegd. Die lezen hier waarschijnlijk niet mee maar voor een deel van de  dropshippers die hier wel actief zijn is het ook wel interessant,  daar zal waarschijnlijk bij velen een flinke deuk in het businessmodel geslagen worden. 

 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
5 minuten geleden, Bert. zei:

voor de dropshippers die hier wel actief zijn is het ook wel interessant,  daar zal waarschijnlijk bij velen een flinke deuk in het businessmodel geslagen worden.

De dropshippers die hier actief zijn en die zolderkamer of tuinhuis allang ontgroeit zijn, werken vooral met Nederlandse groothandels en Europese distributeurs. Ik vermoed dat zij juist blij zijn dat deze oneerlijke concurrentie wordt aangepakt.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Ward van der Put zei:

De dropshippers die hier actief zijn en die zolderkamer of tuinhuis allang ontgroeit zijn, werken vooral met Nederlandse groothandels en Europese distributeurs. Ik vermoed dat zij juist blij zijn dat deze oneerlijke concurrentie wordt aangepakt.

Die zullen hier vast ook wel te vinden zijn  maar gezien de vragen die hier af en toe voorbij komen wordt dit forum kennelijk ook bezocht door de andere categorie. Wie de schoen past....

Link naar reactie

Overigens wel vreemd dat de tarieven nog niet bekend zijn, terwijl het over 5 weken blijkbaar moet worden ingevoerd. 

 

Zeker voor hele goedkope items is het wel een risico: Koop je iets op ebay uit china voor $1 (en daar zijn dat dingen voor te koop), dan loop je het risico BTW te moeten betalen tegen de tijd dat het hier is - maar dus ook inklaringskosten waarvan de hoogte nog onbekend is. Knap lullig als je straks 10 euro kwijt bent om effectief 20 cent btw te kunnen betalen. 

 

Hoe zit het eigenlijk met zakelijk aankopen? De BTW is dan geen issue, maar de kosten mogelijk wel - ik neem aan dat je die nergens terug kunt krijgen?

Link naar reactie

De postzegels worden er ook niet goedkoper op dus ik heb niet de verwachting dat Postnl met de tarieven gaat stunten..... Daarnaast moeten ze er natuurlijk ook het nodige werk voor verrichten. De aangifte is dan wel met een reduced dataset maar het blijft een aangifte.

Link naar reactie

Het kan niet duur genoeg worden om die rommel, al dan niet geleverd via dropshipping, van de markt te houden. AliExpress probeert de extra kosten te beperken dmv magazijnen in Europa maar ook dan wordt er nog veel rommel aangeboden. Onveilige elektronische producten met een vals CE teken (China Export), speelgoed en kleding met verboden stoffen etc. etc. Hopelijk worden de controles hierop extra streng en worden die goederen er bij inklaring al uitgehaald.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

 

Veel van die rommel komt al generaties lang binnen via Zeeman, Wibra, Blokker, Brons, Hema, Action en zo voort en zo voort. Alleen moeten die voldoen aan Europese eisen en fungeren ze als lokaal aanspreekpunt voor de koper.

 

Er zal vast gevaarlijk en ongezond spul meekomen, maar dat schrikbeeld wordt ook een beetje misbruikt om alles uit het Verre Oosten verdacht te maken.

 

Het is wel goed dat de consument beseft dat de echte kosten van schoenen en jassen en telefoonhoesjes veel lager zijn dan de winkels je doen geloven. Het verschil zit 'm vooral in de overbodige kosten van ondoelmatigheid en onnodige winsten die onderweg afgeroomd worden. Dat verschil kunnen we goed gebruiken om wereldwijd veel betere supply chains op te zetten, die ook nog eens rekening houden met milieu, veiligheid en sociale omstandigheden.

 

Al duurt dat minstens nog een generatie. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Bij "rommel" die ik bij Zeeman, Wibra, Blokker etc. koop, weet ik waar ik garantie krijg en wie ik aansprakelijk kan stellen als mijn huis afbrandt door een ondeugdelijke oplader. Ze worden dan ook direct uit de markt gehaald. Dit in tegenstelling tot producten die via AliExpress komen. Geen garantie, geen verhaal mogelijk en ze worden gewoon verder verkocht. 

Het zijn niet alleen schoenen, jasjes en telefoonhoesjes etc. uit het verre oosten waar hier gigantische winsten op worden gemaakt. Hetzelfde geldt voor producten die hier gemaakt worden. Vaak zijn de winstmarges hierop nog veel hoger dan op producten uit het verre oosten omdat er "Made in Germany" of "Made in EU" op staat. Dat schijnt een soort kwaliteitskenmerk te zijn waarvoor men graag bereid is extra te betalen. De productiekosten zijn hier hoger maar rechtvaardigen het prijsverschil met goederen uit het verre oosten bij lange na niet.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Wel grappig dat men nog geen idee heeft over de inklaringskosten. Als ik een t shirt koop voor 4 dollar en daar komt een vrij hoog bedrag, laten we zeggen 10 euro, bij dan weiger ik gewoon en moet Post Nl het shirt terugsturen naar de afzender. Die kosten krijgt Post NL niet terug. Mijn punt is: Er was een reden om onder een bepaalde waarde geen BTW en inklaring te rekenen en dat waren kosten.

Via Banggood is het al mogelijk om voor duurdere spullen BTW en inklaringskosten vrij te kopen via Priority Direct mail. Het lijkt erop dat dat via een tussenstap gaat waarbij het artikel tegen lage prijs ingekocht en ingeklaard wordt in een EU land en dan in opdracht van de verkoper geleverd wordt. De koper betaalt dan niets en de verkoper zit een beetje van zijn marge verdampen of verhoogt de prijs met de extra kosten. 

Er zullen manieren worden bedacht om te kunnen blijven leveren tegen bodemprijzen. Ik koop regelmatig wat op Aliexpress. Het is m.i. onzin om op basis van incidenten (slechte opladers) een enorm gamma aan producten, vaak van prima kwaliteit, af te serveren. Gezond verstand gebruiken bij inkopen kan nooit kwaad. 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Hans v N zei:

Het is m.i. onzin om op basis van incidenten (slechte opladers) een enorm gamma aan producten, vaak van prima kwaliteit, af te serveren. Gezond verstand gebruiken bij inkopen kan nooit kwaad. 

 

https://www.ed.nl/mening/tien-redenen-om-niet-in-zee-te-gaan-met-aliexpress~abc746a2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

In mijn tak (gezondheid electronica) zijn punt 1 en 2 zeer van belang. De goede Chinese fabrikanten zitten niet op Aliexpress. Wel op Alibaba. En dan hebben ze wel een CE certificaat etc. 

Link naar reactie
1 uur terug, Hans v N zei:

Wel grappig dat men nog geen idee heeft over de inklaringskosten. Als ik een t shirt koop voor 4 dollar en daar komt een vrij hoog bedrag, laten we zeggen 10 euro, bij dan weiger ik gewoon en moet Post Nl het shirt terugsturen naar de afzender. Die kosten krijgt Post NL niet terug. Mijn punt is: Er was een reden om onder een bepaalde waarde geen BTW en inklaring te rekenen en dat waren kosten.

 

Dat was inderdaad de logica van die grens van 22 euro: Effectief is dat hooguit 4 euro BTW, bij de meeste pakjes een stuk minder. 

 

Op een gegeven moment wordt het niet meer de moeite om voor die paar centen BTW moeite te doen, zeker niet op de $1-shipped spullen. 

 

Kwaliteit is natuurlijk een ander aspect, maar het gaat denk ik veelal om producten waarbij niet zoveel sprake is van gevaar. Je kan je afvragen waarom iets als een telefoonhoesje uberhaupt aan enige eis moet voldoen. 

Link naar reactie
2 uur geleden, Hans v N zei:

Er zullen manieren worden bedacht om te kunnen blijven leveren tegen bodemprijzen. Ik koop regelmatig wat op Aliexpress. Het is m.i. onzin om op basis van incidenten (slechte opladers) een enorm gamma aan producten, vaak van prima kwaliteit, af te serveren. Gezond verstand gebruiken bij inkopen kan nooit kwaad. 

+1

 

Ik doe dat ook al een jaar of tien en met veel plezier.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
19 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Dat was inderdaad de logica van die grens van 22 euro: Effectief is dat hooguit 4 euro BTW, bij de meeste pakjes een stuk minder. 

 

Op een gegeven moment wordt het niet meer de moeite om voor die paar centen BTW moeite te doen, zeker niet op de $1-shipped spullen. 

 

Kwaliteit is natuurlijk een ander aspect, maar het gaat denk ik veelal om producten waarbij niet zoveel sprake is van gevaar. Je kan je afvragen waarom iets als een telefoonhoesje uberhaupt aan enige eis moet voldoen. 

Ze zijn aan het rekenen geslagen bij de EU en blijkbaar lopen ze jaarlijks 7 miljard btw inkomsten mis door de vrijstelling van die € 22,- pakjes.  Nobel als ze zijn wordt als reden gegeven dat ze een gelijk speelveld willen creëren voor EU ondernemers met de rest van de wereld, die 7 miljard is niet zo belangrijk😊

De inklaringskosten zullen minimaal €10,- gaan worden is de verwachting., afhankelijk van de vervoerder

Aliexpress speelt daar al op in, sinds kort proberen die de verschillende aankopen op het platform, als een klant dat tenminste doet, te bundelen tot 1 pakket. Volgens Ali is dat nml. beter voor het milieu.

Link naar reactie
5 uur geleden, Meubelmaker zei:

De inklaringskosten zullen minimaal €10,- gaan worden is de verwachting., afhankelijk van de vervoerder

 

Bij aankoop via een platform wordt deze verantwoordelijk voor de BTW afdracht.

En denk niet dat ome Ali 10 EUR voor de extra administratie gaat rekenen....

Link naar reactie
52 minuten geleden, Maxn zei:

Bij aankoop via een platform wordt deze verantwoordelijk voor de BTW afdracht.

En denk niet dat ome Ali 10 EUR voor de extra administratie gaat rekenen....

Inklaringskosten omvatten toch meer dan alleen btw aangifte/verrekenen? De vervoerder kan dit dan toch nog steeds doorrekenen?

 

Verzending door Aliexpress vanuit een land binnen de EU lijkt mij dan waarschijnlijker.

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Rik · zei:

Inklaringskosten omvatten toch meer dan alleen btw aangifte/verrekenen? De vervoerder kan dit dan toch nog steeds doorrekenen?

 

Invoerrechten zitten er doorgaans niet op (onder de 150 EUR).

En de rest van de administratie die een vervoerder heeft, hebben ze in de huidige situatie toch ook al?!

 

49 minuten geleden, Rik · zei:

Verzending door Aliexpress vanuit een land binnen de EU lijkt mij dan waarschijnlijker.

 

Doet Ali (danwel haar zustermaatschappij Cainiao) dat overigens ook nu al niet?

Gaat met de "Aliexpress shipping method" eerst van China naar Belgie, voordat de tracking code het ook bij PostNL doet.

 

Bedenk verder goed dat Ali veel meer hand-en-span diensten aan verkopers levert dan enkel de website verzorgen.

Er vanuitgaand dat Ali als platform de BTW regelt (hetgeen onder het nieuwe systeem de bedoeling is), zullen vervoerders wel 3x nadenken voordat ze consumenten extra kosten gaan aanrekenen, want Ali zou zomaar kunnen beslissen al die pakketjes voortaan via een ander vervoerder af te laten leveren, die niet aan dergelijke onzin doet.

Link naar reactie
1 uur geleden, Maxn zei:

 

Invoerrechten zitten er doorgaans niet op (onder de 150 EUR).

En de rest van de administratie die een vervoerder heeft, hebben ze in de huidige situatie toch ook al?!

 

 

Doet Ali (danwel haar zustermaatschappij Cainiao) dat overigens ook nu al niet?

Gaat met de "Aliexpress shipping method" eerst van China naar Belgie, voordat de tracking code het ook bij PostNL doet.

 

Bedenk verder goed dat Ali veel meer hand-en-span diensten aan verkopers levert dan enkel de website verzorgen.

Er vanuitgaand dat Ali als platform de BTW regelt (hetgeen onder het nieuwe systeem de bedoeling is), zullen vervoerders wel 3x nadenken voordat ze consumenten extra kosten gaan aanrekenen, want Ali zou zomaar kunnen beslissen al die pakketjes voortaan via een ander vervoerder af te laten leveren, die niet aan dergelijke onzin doet.

Inklaringskosten betaal je per juli  ook voor kleine bedragen als van buiten de EU wordt geshopt. Dat zijn  de kosten die een logistiek dienstverlener maakt voor de douaneformaliteiten. Invoerrechten betaal je meestal idd. vanaf € 150,-.maar dat zijn wel twee verschillende dingen.  China en Alie kunnen nu nog zo goedkoop versturen door het bestaande verdrag van de Postunie. Daarin wordt China nog als ontwikkelingsland gezien en nemen de westerse postdiensten tegen verlies de bezorging voor hun rekening van al die pakketjes. Die postdiensten zoals Post.nl willen daar uiteraard liever vanaf. Als Aliexpress  nou alles zelf importeert en vanuit een magazijn in Europa gaat leveren moeten ze vervolgens wel verzendtarieven betalen die gangbaar zijn in de markt. Ze kunnen dan zelf wel het inklaren in eigen hand houden maar de verzendkosten zullen fors stijgen. Als Aliexpress  tot de conclusie komt dat inklaren en verzenden van pakketjes met lage waarde voor hen niet lonend is zullen ze dat door UPS of Post.nl e.d. blijven doen. Maar die gaan echt niet onder de € 10,- inklaren voor een service ( bezorgen van China pakketjes) waar ze al jaren fors verlies op lijden.

Link naar reactie
(aangepast)

 

Quote

China en Alie kunnen nu nog zo goedkoop versturen door het bestaande verdrag van de Postunie. Daarin wordt China nog als ontwikkelingsland gezien en nemen de westerse postdiensten tegen verlies de bezorging voor hun rekening van al die pakketjes

 

Dacht dat de aanpassingen van het verdrag ook dit jaar in gingen.

Vandaar dat ik twijfel hoe afhankelijk ze nog van PostNL zijn.

En hoe graag die ze als klant kwijt wil.

 

En ja, de verzendtarieven zullen daardoor ook iets moeten stijgen.

Maar verwacht niet dat de extra kosten 10 EUR voor de consument zullen zijn.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
1 uur geleden, Meubelmaker zei:

Inklaringskosten betaal je per juli  ook voor kleine bedragen als van buiten de EU wordt geshopt. Dat zijn  de kosten die een logistiek dienstverlener maakt voor de douaneformaliteiten.

 

Overigens is dat niet wat PostNL zelf op haar website schrijft over zendingen waarvoor de BTW al is geregeld (hetgeen bij gebruik van een platform dadelijk de norm gaat worden).

 

https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/

 

Quote

Oké, en hoe gaat dat betalen straks in zijn werk?

 

Heel simpel: we sturen je een betaalverzoek als je pakket in Nederland aankomt. Daarmee kun je de inklaringskosten direct online betalen. Je hebt je pakket dan in no-time in huis.

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. In dat geval hoeven wij geen aangifte meer te doen als je pakket aankomt in Nederland. En krijg jij dus ook geen betaalverzoek.

 

Link naar reactie

Voor monsterzendingen geldt (ook na 01.07) een vrijstelling voor invoerrechten en BTW.  Als je daar gebruik van wil maken kun je niet aangeven met de super reduced dataset maar moet er een  standaard aangifte voor gedaan worden (met de koste die daarbij horen).

Link naar reactie
Op 31-5-2021 om 02:54, Maxn zei:

Overigens is dat niet wat PostNL zelf op haar website schrijft over zendingen waarvoor de BTW al is geregeld (hetgeen bij gebruik van een platform dadelijk de norm gaat worden).

 

Ik vermoed dat Ali dat inderdaad op die manier gaat regelen.

 

Wat er echter vervelend aan is: het gaat een verrassing worden als je iets koopt via pakweg ebay: dat kan van een toko komen die deze BTW constructie volgt, maar ook van eentje die het niet doet. Uiteraard kun je het pakket gewoon retour laten gaan en je geld terugvragen via ebay, maar dat is niet echt praktisch als je het product wilt hebben. 

 

Ergens vrees ik dat veel verkopers domweg niet meer aan de EU leveren: die inklaringskosten leveren retouren en negatieve reviews op. 

 

Overigens vraag ik me wel een beetje af hoe dat gaat met zendingen die een waarde van 0 euro hebben. De waarde op de douaneverklaring is meestal in hele dollars, euro's of wat dan ook. Mag je $0.99 of €0.99 afronden naar 0 (nihil)? De feitelijk waarde van veel dingen liggen onder de 1 euro ;)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.