Jouw AliExpress-bestelling wordt vanaf 1 juli 2021 duurder

Aanbevolen berichten

1 uur terug, R.I.P. - Benm zei:

Ergens vrees ik dat veel verkopers domweg niet meer aan de EU leveren: die inklaringskosten leveren retouren en negatieve reviews op. 

 

Wat dramatisch allemaal.

 

Deze manier van doen is al tijden gebruikelijk voor inwoners van Noorwegen, die iets van buiten Noorwegen bestellen. En dat gaat gewoon gesmeerd. Letterlijk alles wat daar van buiten Noorwegen komt is belast met 25% btw (of 15% als je geluk hebt) en iets van 15 euro die je betaalt aan Posten ("de Post"). Het is toch ook allemaal geen rocket science

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Het blijft gewoon zaak om de AV en de leveringsvoorwaarden van de verkoper te lezen, en als daaruit blijkt dat de douane-afhandeling voor de klant is de betreffende leverancier links te laten liggen. 

 

Een zending heeft nooit een waarde van 0 euro, de consument betaalt altijd iets en zelfs bij monsters waarvoor niet betaald wordt is er sprake van een waarde, Of er voor een product betaald wordt of niet maar voor de douanewaarde niets uit. De prijs die veel Chinezen op het pakketje schrijven is vaak niet de prijs die de consument betaald heeft, het is een bekend gegeven dat er massaal lagere waardes opgegeven worden om onder de heffingsgrenzen te blijven. 

Link naar reactie

Lagere waardes zijn inderdaad wel gebruikelijk als het iets is dat uberhaupt duurder dan 22 euro is, maar heel veel zendingen zijn dan helemaal niet - ook niet als je kijkt naar wat de afnemer in totaal (prijs + verzendkosten) betaalt. Denk daarbij vooral aan items van $1 tot pakweg $20, voornamelijk prullaria als hoesjes, kleding, kabeltjes, laders, stickers, whatever. 

 

Het VK rekent al iets langer dat soort heffingen voor import, en het resultaat daarvan is dat een aantal verkopers niet meer naar VK wil leveren, of extreem hoge ($30 ofzo) verzendkosten rekent terwijl verzenden naar overige landen gratis is. Nu is de EU markt natuurlijk wel een stuk groter, maar het zou vervelend zijn als we in die situatie terecht zouden komen... de US markt is net zo groot, dus zolang het daar zonder problemen gaat hoeven verkopers wellicht weinig minder te doen dan EU klanten te weren. 

Link naar reactie
9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Denk daarbij vooral aan items van $1 tot pakweg $20, voornamelijk prullaria als hoesjes, kleding, kabeltjes, laders, stickers, whatever. 

 

Dat die troep *stuk voor stuk* verliesgevend via een stinkende boot en vervolgens ook nog zonder BTW verzonden werd was nou juist het probleem. Letterlijk op elk denkbaar niveau, behalve dan voor het individuele belang van de besteller.

 

Maar goed, je moet je natuurlijk afvragen of je een systeem wilt handhaven dat geen enkele positieve externaliteit in zich heeft. Dus als het nieuwe systeem per 1 juli ervoor zorgt dat er geen flauwekulhoesje voor 5 euro in China meer kunnen bestellen, lijkt me dat het werkt zoals bedoeld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

 

Vind maar eens een flauwekulhoesje dat Made in Holland is. Of je het nou voor een tientje bij je lokale telefoonboer koopt, voor twee euro bij de Action of voor één euro bij een Aziatische trader op eBay, Amazon, Wish of AliExpress: ze komen vrijwel allemaal per stinkboot van China naar Holland toe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)
13 uur geleden, Benm zei:

Lagere waardes zijn inderdaad wel gebruikelijk als het iets is dat uberhaupt duurder dan 22 euro is, maar heel veel zendingen zijn dan helemaal niet

 

Probleem van te lage waarde lossen ze ook vrij simpel op door vanaf volgende maand het platform verantwoordelijk te houden voor de BTW afdracht.

In tegenstelling tot individuele Chinese verkopers, mag je ervanuit gaan dat de grote platformen wel gewoon de juiste bedragen aangeven.

 

(Tenminste voor zover het gaat om bestellingen die rechtstreeks bij het platform geplaatst en afgerekend worden, en het platform dus weet wat de klant heeft betaald. Of bij dropship constructies ook altijd het juiste bedrag aangegeven gaat worden is wel een interessante vraag).

 

Quote

Vind maar eens een flauwekulhoesje dat Made in Holland is. Of je het nou voor een tientje bij je lokale telefoonboer koopt, voor twee euro bij de Action of voor één euro bij een Aziatische trader op eBay, Amazon, Wish of AliExpress: ze komen vrijwel allemaal per stinkboot van China naar Holland toe.

 

Bij Ali is bezorging tegenwoordig vaak binnen 10 dagen, dus per vliegtuig.

Dus wellicht nog groener ook dan de stinkboot van je lokale telefoonboer.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
5 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Dat die troep *stuk voor stuk* verliesgevend via een stinkende boot en vervolgens ook nog zonder BTW verzonden werd was nou juist het probleem. Letterlijk op elk denkbaar niveau, behalve dan voor het individuele belang van de besteller.

 

Die BTW is niet zozeer het probleem: Als je iets voor 5 euro koopt en dan 1.05 moet betalen aan BTW is dat wel acceptabel. Probleem is meer dat dat eeerder 11.05 gaat worden met inklaringskosten, en dat is dan weer oneerlijk tegenover de niet-EU verkoper. 

 

Dit is even aangenomen dat de inklaringskosten 10 euro zullen zijn: op alles tot pakweg 50 euro betaal je dat meer aan kosten dan aan BTW, en zelfs bij 100 euro zijn de kosten nog pakweg 1/3e van wat je totaal moet afrekenen. Dit is eerder een stukje handelsoorlog uit de EU dan een regeling die 'eerlijk' de BTW int... tenzij de buitenlandse partij dat gaat regelen. Overigens vraag ik me wel af met wie ze dat gaan regelen, iedere individuele lidstaat?

 

1 uur terug, Maxn zei:

Bij Ali is bezorging tegenwoordig vaak binnen 10 dagen, dus per vliegtuig.

 

Dat zou kunnen, of voor populaire items uit een europese opslaglocatie. 

 

Overigens gaat er best veel per vliegtuig, over zee duurt op zijn minst 25 dagen, en dat is als je het nog net in de boot weet te gooien als ie wegvaart en de postbode het 1 dag na aankomst in Rotterdam bij je weet te bezorgen. Voor luchttransport gaat het vooral om het gewicht, en de tarieven daarvoor zijn weer ongeveer terug naar pre-corona, met pakweg $3 per kilogram van China naar Nederland. 

 

Voor iets van 50 gram zit je dus effectief aan 15 cent als het per vliegtuig gaat, en die marge is er echt wel op een telefoonhoesje van 2 euro. 

 

Het zou kunnen dat diezelfde hoesjes in een bulk container per schip worden vervoerd voor een retailer als de action, maar als daar nog even de retailmarge overheen gaat kost het vervolgens 4.99 in het schap ;)

Link naar reactie

Heb je jouw contact voor luchtvracht China - Nederland ajb voor me? Ik betaal nog bijna 100% extra...

Partijen als DHL rekenden al geen inklaringskosten als er geen factuur nodig is, hopelijk blijft dat en zal het hoogstens uitgebreid worden naar een groter aantal zendingen.

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Tonino zei:

natuurlijk is een vliegtuig niet groener dan een "stinkboot" per kg vervoerd.

 

Vraag me dat af.

Er rekening mee houdend dat de boot zo'n 20.000 kilometer moet varen om van Azie naar Europa te komen, terwijl het maar de helft hemelsbreed is, en er minder zware normen voor de gebruikte stookolie gelden.

Link naar reactie
Gast Wigbolt
(aangepast)

En de hoogtemeters van een vliegtuig dan?

 

In basis is de gedachte juist om de (milieu)kosten aan een fabrikant en gebruiker (verbruiker) in rekening te brengen. Het is alleen vervelend als de administratie- of systeemkosten daarbij de pan uit rijzen.

 

Wie is bereid om eerlijke arbeids- en productiekosten, transport- en verzendkosten én mileukosten over voorgaande te betalen?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
8 uur geleden, Maxn zei:

 

Vraag me dat af.

Er rekening mee houdend dat de boot zo'n 20.000 kilometer moet varen om van Azie naar Europa te komen, terwijl het maar de helft hemelsbreed is, en er minder zware normen voor de gebruikte stookolie gelden.

 

Table 1. CO2 emissions/transportiv CO2 emissions by mode of transportation

CO2 g/ km per metric ton

Airplane (air cargo) 560 g

Modern lorry or truck 45 g

Modern train 18 g

Modern ship (Maersk Line, Triple E) 3 g

https://backend.orbit.dtu.dk/ws/files/158911010/Working_Paper_4_Emissions_from_Shipping.pdf

 

maar er kan inderdaad nog een boel gewonnen worden met strengere eisen aan brandstof.

 

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Tonino zei:

Table 1. CO2 emissions/transportiv CO2 emissions by mode of transportation

 

Quote

Table 1. CO2 emissions/transport iv

 

En wat is "iv" ?

 

Ah, de reclame folder van de rederij waarin haar zuinigste schip wordt gepromoot. :face-with-hand-over-mouth:

 

Quote

iv Maersk Line information about its Triple E series.

 

Link naar reactie

Post.nl gaat € 4,- inklaringskosten berekenen voor pakjes van buiten de EU met een waarde tot € 150,- als je online betaald, bij een afgiftepunt moet je € 7,- betalen

DHL accepteert alleen webhopzendingen van buiten de EU van shops die zelf de btw/inklaring uitvoeren (IOSS) zodat ze geen inklaringskosten aan hun bezorgklanten in rekening hoeven te brengen.

Zoals ik het begrijp wordt Aliexpress als platform de IOSS partner en niet elke afzonderlijke verkoper op Alie., ze nemen de inklaringskosten dan collectief voor hun rekening. Aliexpress wordt dan (juli 2021) gezien als de verkopende webshop en garantie en retour zal ook via hen lopen

Link naar reactie
(aangepast)
41 minuten geleden, Meubelmaker zei:

Zoals ik het begrijp wordt Aliexpress als platform de IOSS partner en niet elke afzonderlijke verkoper op Alie., ze nemen de inklaringskosten dan collectief voor hun rekening. Aliexpress wordt dan (juli 2021) gezien als de verkopende webshop en garantie en retour zal ook via hen lopen

 

Hoezo dat laatste?

 

 

Indien een platform (of deze nu Ali of Amazon heet) verkopers van buiten de EU faciliteert, dan is er dadelijk een fictie waarbij het platform zelf als verkoper voor de omzetbelasting wordt gezien, en dus de afdracht van de BTW moet regelen (hetzij via IOSS, danwel door in elke EU lidstaat afzonderlijk "klant" van de belastingdienst te worden).

 

Zo wordt een artikel aan de wet op de omzetbelasting toegevoegd:

 

https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20210416/publicatie_wet/document3/f=/vlhzg04svrxu.pdf

 

Quote

Artikel 3c

1. Indien een ondernemer via het gebruik van een elektronische interface, zoals een marktplaats, platform, portaal of soortgelijk middel, afstandsverkopen van uit een derdelandsgebied of een derde-land ingevoerde goederen in zendingen met een intrinsieke waarde van niet meer dan € 150, faciliteert, wordt die ondernemer geacht die goederen zelf te hebben ontvangen en geleverd.

2. Indien een ondernemer via het gebruik van een elektronische interface, zoals een marktplaats, platform, portaal of soortgelijk middel, de levering van goederen binnen de Unie door een niet in de Unie gevestigde ondernemer aan een andere dan ondernemer, faciliteert, wordt de ondernemer die de levering faciliteert geacht die goederen zelf te hebben ontvangen en geleverd.

 

Maar dat betekend toch niet automatisch dat het platform ook meteen als "verkoper" in de zin van allerlei andere wetten die niets met omzetbelasting te maken hebben mag worden gezien?

aangepast door Maxn
Link naar reactie
4 uur geleden, Tonino zei:

tja, gewoon toegeven dat je er een factor 100 naast zit is natuurlijk moeilijk.

Maar vooral gewoon op je gevoel afgaan.

 

Gewoon rustig met feiten blijven reageren. Reusje erbij! Heel leerzaam wordt zo'n gedachtenwisseling. De trein is sneller, maar circa zes keer zo vervuilend.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
24 minuten geleden, TwaBla zei:

De trein is sneller, maar circa zes keer zo vervuilend.

 

Voor vervoer door Europa wordt dan wel weer 135 gram CO2 voor boot en 15 gram CO2 voor trein gehanteerd in de overzichten van de EU.
(disclaimer: cijfers wel gedeeltelijk afkomstig van de International Union of Railways)

 

Zijn de grotere containerschepen dan werkelijk 45x zo mileuvriendelijk dan hun kleinere soortgenoten? (en ook als ze minder beladen van Europa naar Azie varen?)

Link naar reactie
1 uur terug, Maxn zei:

Voor vervoer door Europa wordt dan wel weer 135 gram CO2 voor boot en 15 gram CO2 voor trein gehanteerd in de overzichten van de EU.

 

En daar staan geen vliegtuigen tussen. Zo blijven we schipperen met cijfers. Maar we zijn tenminste meningen aan het staven met data.

 

Voordeel van treinen is dat elektriciteit schoner gemaakt kan worden en dat de uitstoot wat beter gepositioneerd kan worden (en wellicht gewassen).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
3 uur geleden, Maxn zei:

Zijn de grotere containerschepen dan werkelijk 45x zo mileuvriendelijk dan hun kleinere soortgenoten?

 

Dat zou wel kunnen, als je enorme vrachtschepen die met een constante snelheid de halve wereld over varen gaat vergelijken met binnenvaart die ook nog te doen heeft met sluizen, ophaalbruggen, ander verkeer en dat soort zaken. 

Hoe dan ook, voor CO2 betaal je al: dat komt uit brandstof en kerosine is niet gratis. 

 

Maar goed, dit verhaal ging over inklaringskosten:

 

Blijkbaar gaat het tarief dus 4 euro worden, lager dan ik gedacht had, maar het is toch wel gortig natuurlijk:

 

Als je een t-shirt oid van een tientje uit de VS/china/UK/mooiweerland koopt betaal je daar dus 6.10 bovenop, meer dan de helft, tenzij de verkoper de BTW regelt met NL of de EU. 

 

Dit gaat geheid een hoop gezeik opleveren: niet voor Ali, want die gaan dat met de BTW wel regelen, maar wel voor allerlei kleinere verkopers van over de hele wereld. Als ik kijk wat ik zelf zo online bestel is daarvan best veel van buiten de EU en onder de 22 euro (en als het erboven is dan zetten ze er gewoon $10 op ofzo, shit happens). Vanaf volgende maand is het dus een complete verrassing of iets $5 of $10 gaat kosten, waarbij het bij $10 weer retour afzender gaat gezien ik niet dubbel wil betalen, en vervolgens nog maar moet zien of ik mijn oorspronkelijke $5 ooit nog terugzie. 

 

Dit gaat uiteraard een hoop extra vervoer opleveren: alles moet retour afzender, en dan weer naar de klant met een ander labeltje zodat er geen inklaringskosten worden geregeld ("gift - $0"). 

 

Logistiek is het ook niet al de best: postNL moet al die pakjes -ergens- gaan opslaan en na betaling van de kosten weer naar de klant vervoeren: dat betekent extra rijden, extra levertijd, extra ideal betalingen, extra ict, extra irritatie. 

 

Dat  hele circus voor naar men beweert 7 miljard euro voor de  hele EU aan gemiste BTW? Dat is nog geen 20 euro per inwoner, je moest je ergens druk over maken zeg. Tenzij het doel natuurlijk bemoeilijken van concurrentie is ;)

Link naar reactie
(aangepast)
1 uur geleden, Benm zei:

 

Als je een t-shirt oid van een tientje uit de VS/china/UK/mooiweerland koopt betaal je daar dus 6.10 bovenop, meer dan de helft, tenzij de verkoper de BTW regelt met NL of de EU. 

 

Maar hoeveel van dergelijke kleine verkopers verkopen er tegenwoordig nog uitsluitend via een eigen website?

 

Een Amerikaanse ontwerper zou zijn t-shirts ook vrij eenvoudig via bijvoorbeeld eBay aan Europese klanten kunnen verkopen, als het teveel gedoe is om zelf de aangifte te doen.

Die gaan ook gewoon de afdracht voor verkopers buiten de EU regelen, en het enige wat de verkoper dan nog wel zelf zou moeten doen is het invullen van het IOSS nummer van het platform bij het verzenden:

 

Quote

eBay seller tax-related responsibilities:


* Where eBay has collected VAT on imported goods up to EUR 150, eBay will provide sellers with eBay's IOSS number to use as part of the import information. Sellers should only use this number in connection with eBay transactions. Where eBay becomes aware of seller misuse of the eBay IOSS number, eBay will take necessary actions against the seller
* Sellers should include eBay's IOSS as part of the export pre-notification documentation provided to carriers. If eBay's IOSS is not provided correctly, then buyers may be asked to pay VAT a second time

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Op 7-6-2021 om 00:54, R.I.P. - Benm zei:

 

Dat zou wel kunnen, als je enorme vrachtschepen die met een constante snelheid de halve wereld over varen gaat vergelijken met binnenvaart die ook nog te doen heeft met sluizen, ophaalbruggen, ander verkeer en dat soort zaken. 

 

Vergeet ook niet dat de binnenvaart een groot deel van de tijd tegen de stroom in omhoog aan varen is. Iets waar oceaanstomers denk ik minder last van hebben.

 

Blijft nog wel de vraag hoe er zal worden omgegaan met zendingen zonder waarde. Wij versturen regelmatig monsters van oude producties naar nieuwe klanten.  Je zou dan een factuur met btw kunnen sturen en nadat de zending is aangekomen deze weer kunnen crediteren, maar neem aan dat dat niet de bedoeling is.

 

Link naar reactie
Op 6-6-2021 om 20:33, Maxn zei:

Maar hoeveel van dergelijke kleine verkopers verkopen er tegenwoordig nog uitsluitend via een eigen website?

 

Die bestaan echt nog wel, en zitten vaak ook met zendingen die hier in de problemen raken: Denk bijvoorbeeld aan merchandise en dergelijke. Dat gaat meestal niet via ebay maar via een eigen shop. 

 

Daarnaast heb je nog de nodige tamelijk specialistische websites: dat kan gaan van electronische componenten tot vingerhoedjes, maar dat kan dus volgende maand niet meer, tenzij men de verkopen verplaatst naar een platform als ebay dat de BTW kan regelen voor zendingen naar de EU. 

 

Wat dat betreft is het de doodsteek voor onafhankelijke webshops die iets naar de EU willen verzenden. 

 

Hoe dat precies gaat uitpakken valt natuurlijk nog te bezien: UK heeft een dergelijke regeling sinds 1 januari, en de nodige shops kiezen er domweg voor om niet meer te verzenden naar UK vanwege veel klachten over opgelegde belastingen door de douane aldaar. De EU is natuurlijk een veel groter afzetgebied, dus de vraag is een beetje wat men daarmee gaat doen: niet meer leveren, de problemen voor lief nemen, of zelf de afdracht van BTW gaan regelen. 

 

Ik kan er weinig anders in zien dan een stuk protectionisme van de EU: het is niet zozeer het BTW bedrag dat problematisch is, maar de bijkomende inklaringskosten maken het gewoon onmogelijk om nog iets aan de EU te leveren zonder iets te moeten regelen om dat te voorkomen. 

 

11 minuten geleden, Tonino zei:

Blijft nog wel de vraag hoe er zal worden omgegaan met zendingen zonder waarde.

 

Dat vraag ik me ook af: krijg je dan toch 4 euro inklaringskosten en 0.00 euro BTW?
Zo niet is het denk ik iets te aantrekkelijk om alle zendingen naar de EU te markeren als 'waarde 0'. 

 

In principe moet de douane dan gaan inspecteren of de inhoud van een pakketje daadwerkelijk waardeloos is. Hoe ze dat willen gaan doen weet ik niet: Het komt nu al op grote schaal voor dat dingen die door de brievenbus passen als brief worden verzonden, ongeacht wat er precies in zit. Uiteraard kan men dat inspecteren, maar gezien het volume wordt dat een lastige kwestie. Laten we wel wezen, er komt genoeg illegaal spul op die manier het land in, en als ze dat al niet kunnen tegenhouden, wat te doen met een barrage aan brieven die legale goederen bevatten, maar wel ingeklaard moeten worden?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.