Jouw AliExpress-bestelling wordt vanaf 1 juli 2021 duurder

Aanbevolen berichten

Op 19-8-2021 om 08:35, Bert. zei:

IOSS is verder helemaal niet bedoeld voor dropshipping maar voor B2C, dus rechtstreekse verzending aan van de verkoper aan de consument. 

 

Maar wat doe je dan als het wel om dropshipping gaat? Kan iemand Alibaba het verschil uitleggen?

 

Quote

De One-Stop-Shop heeft een vrijwillig karakter, en is zoals gezegd vooral bedoeld om ondernemers tegemoet te komen in de toegenomen compliance-last. Als een ondernemer besluit om gebruik te maken van een vrijwillige regeling, dan moet hij die toepassen op alle B-to-C-transacties die onder de reikwijdte van die regeling vallen.

<>

Let wel: afstandsverkopen van niet-EU-goederen met een waarde van meer dan € 150 verlopen altijd via het reguliere invoerproces (onder afdracht van btw ten invoer). De vrijwillige regeling voor deze B-to-C-transacties geldt immers alleen voor zendingen met een intrinsieke waarde van maximaal € 150.

<>

Verschillende typen ondernemers kunnen gebruikmaken van de Invoerregeling/iOSS (Zie schema vorige pagina). Ook voor deze regeling geldt ‘alles of niets’: een ondernemer die ervoor kiest, moet deze toepassen op al zijn B-to-C-afstandsverkopen uit derdelandsgebieden of uit derde landen ingevoerde goederen met een waarde van maximaal € 150. Overigens zijn accijnsgoederen uitgesloten van de regeling.

<>

Praktisch gebruik van de Invoerregeling/iOSS

 

Bij gebruikmaking van de Invoerregeling/iOSS moeten grofweg de volgende stappen in het bedrijfsproces worden doorlopen:

  1. Registratie voor de Invoerregeling/iOSS;
  2. Totstandkoming van de afstandsverkoop (de verkoopprijs is inclusief btw naar het tarief van het bestemmingsland);
  3. Betaling van de goederen door de consument (inclusief in rekening gebrachte btw);
  4. Verscheping van de goederen naar de EU;
  5. Aangifte ten invoer van de betreffende goederen onder toepassing van de vrijstelling van invoer-btw onder vermelding van het registratienummer voor de Invoerregeling/ iOSS (iOSS-nummer);
  6. Controle van het vermelde iOSS-nummer door de Douane met behulp van de zogenoemde validatiedatabase8 ;
  7. Levering van de goederen aan de consument;
  8. Maandelijkse periodieke aangifte en afdracht van de btw via het éénloketsysteem in de lidstaat van registratie (iOSS-melding bij de Belastingdienst);
  9. Periodieke upload van douane-invoergegevens in een ‘central repository’ (een database van de EU);
  10. EU-brede verdeling van de invoergegevens uit de database van de EU;
  11. Controle door de Belastingdienst op de match tussen de gegevens in de iOSS-melding en de invoergegevens (op iOSS-nummer).

 

Als de invoerder de iOSS registratie voert moet de leverancier/uitvoerder dus het iOSS-nummer van de invoerder melden op de zending, zodat duidelijk is wie BTW moet afdragen.

 

Als de uitvoerder dat niet doet of zijn eigen iOSS-nummer meldt (zoals AliExpress), gaat er iets verkeerd.

 

Heeft vraagsteller enkele leveranciers die meewerken met dit systeem en haar iOSS vermelden, maar andere leveranciers die dat niet doen, dan komt ze in de knoop met de eis dat ze de vrijwillige regeling op alle transacties moet toepassen. AliExpress heeft zelf een iOSS registratie, dus vraagsteller betaalt BTW over haar inkoopprijs. Ze koopt echter niet in voor eigen gebruik, maar om haar klant te voorzien die een hogere prijs betaalt (incl BTW).

 

Kan vraagsteller dan gewoon de Nederlandse BTW-verrekening toepassen: geïncasseerde BTW afdragen minus voorbelasting van AliExpress?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 19-8-2021 om 13:21, TwaBla zei:

Heeft vraagsteller enkele leveranciers die meewerken met dit systeem en haar iOSS vermelden, maar andere leveranciers die dat niet doen, dan komt ze in de knoop met de eis dat ze de vrijwillige regeling op alle transacties moet toepassen.

Nee dus, de IOSS is bedoeld voor de verkoper, niet voor de consument. Het is niet TS de vrijwillige regeling toepast, het is haar leverancier. Als die de regeling niet toepast moet die gewoon een douane- en BTW-aangifte doen in het land van de klant.

 

Op 19-8-2021 om 13:21, TwaBla zei:

Kan vraagsteller dan gewoon de Nederlandse BTW-verrekening toepassen: geïncasseerde BTW afdragen minus voorbelasting van AliExpress?

Die vraag is hier al voorbijgekomen, overigens over een levering vanuit Duitsland, maar toch. Volgen Roel die navraag gedaan heeft bij de belastingdienst is de BTW (vreemd genoeg) voor een ondernemer niet aftrekbaar.  

 

In deze situatie blijft het feit wel bestaan dat Ali waarschijnlijk een foute douane-aangifte doet want die zal aangeven over zijn eigen verkoopwaarde terwijl bij invoer de verkoopwaarde van de webshop aan de klant gebruikt moet worden. 

Link naar reactie
(aangepast)

 

Dan zijn de voorbeelden die de Belastingdienst hanteert geen van allen relevant voor een dropshipping agent. De agent bestelt via AliExpress of een ander platform namens de consument (vergeten we voor het gemak dat er ook B-to-B transacties plaatsvinden via dit model) en AliExpress brengt via zijn iOSS de BTW in rekening op zijn verkoopprijs van zeg 5 euro. De agent heeft echter 20 euro in rekening gebracht. De belastingdienst strijkt €1,05 op en de agent blijft met 15 euro marge en €3,15 BTW achter.

 

Moet ze dat dan als BTW over een dienst (bemiddeling) in rekening brengen aangeven?

 

Als de dropshipping plaatsvindt in een B-to-B transactie wordt het nog leuker. Is de Belastingdienst daar na vele jaren alsnog in geslaagd. :partying-face:

 

Op 19-8-2021 om 13:43, Bert. zei:

In deze situatie blijft het feit wel bestaan dat Ali waarschijnlijk een foute douane-aangifte doet want die zal aangeven over zijn eigen verkoopwaarde terwijl bij invoer de verkoopwaarde van de webshop aan de klant gebruikt moet worden. 

 

Het is inherent aan het dropshipmodel dat Ali niet zoveel te maken heeft met de uiteindelijke klant.

 

Het model zou wel kloppen als de fictieve levering (B2B) aan de agent was en die gewoon BTW kan heffen over de fictieve doorlevering (B2C/B2B).

 

De oplossing zit al in het systeem verstopt, alleen kiest men blijkbaar een moeizame omweg.

 

Maar misschien snap ik iets niet goed. :nerd-face:

 

aangepast door TwaBla
foute aangifte

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 19-8-2021 om 14:34, TwaBla zei:

Moet ze dat dan als BTW over een dienst (bemiddeling) in rekening brengen aangeven?

Dropshipping is koop-verkoop. De consument wordt niet door de dropshipper met Ali in contact gebracht om een dealtje te sluiten maar koopt bij de dropshipwebshop. Er zijn er dropshippers die claimen dat het een dienst is en de waarde daarvan het verschil in inkoop -en verkoopprijs is, maar dat is om onder eventuele productaansprakelijkheid uit te komen.  Wettelijk gezien hoort dan de waarde van de dienst deel uit te maken van de douanewaarde (enkele ingewikkelde uitzonderingen nagelaten), en die is dan even hoog als de verkoopprijs van de dropshipper. 

Op 19-8-2021 om 14:34, TwaBla zei:

Het model zou wel kloppen als de fictieve levering (B2B) aan de agent was en die gewoon BTW kan heffen over de fictieve doorlevering (B2C/B2B).

De oplossing zit al in het systeem verstopt, alleen kiest men blijkbaar een moeizame omweg,

 

Dat kan toch, daar kan die platformfictie toegepast worden. Ali levert fictief aan de dropshipper (zonder BTW en dergelijke omdat deze verkoop vóór de invoer zit), de dropshipper zorgt, al dan niet via IOSS, voor de invoer, geeft aan met de factuur aan de consument en draagt de van de consument ontvangen BTW af.

Link naar reactie
Op 19-8-2021 om 19:46, Bert. zei:

Ali levert fictief aan de dropshipper (zonder BTW en dergelijke omdat deze verkoop vóór de invoer zit), de dropshipper zorgt, al dan niet via IOSS, voor de invoer, geeft aan met de factuur aan de consument en draagt de van de consument ontvangen BTW af.

 

Dan ben ik benieuwd of Ali die optie (zonder BTW bij fictieve B-to-B) al biedt. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 19-8-2021 om 21:13, TwaBla zei:

 

Dan ben ik benieuwd of Ali die optie (zonder BTW bij fictieve B-to-B) al biedt. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Word lid van de AliExpress groep op Facebook, daar wordt dit thema exact zo besproken. Je kan als dropshipping agent je eigen BTW nummer invullen in je AliExpress account, maar dat betekent niet meteen vanzelf dat jouw iOSS gegevens meegaan met de verzending. Ali lijkt er wel op voorbereid te zijn, maar deze info moet natuurlijk helemaal naar de verzender (de echte dropshipper) die het juist nummer dan ook op de verpakking moet tonen. Dat gaat nog niet goed.

 

 

 

Schermafbeelding 2021-08-22 om 14.17.39.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 22-8-2021 om 14:21, TwaBla zei:

 Je kan als dropshipping agent je eigen BTW nummer invullen in je AliExpress account, maar dat betekent niet meteen vanzelf dat jouw iOSS gegevens meegaan met de verzending.

 

Weet niet of die optie uberhaupt wel echt voor dropshippers bedoeld is.

Lijkt me meer om zelf zakelijk in te kopen.

 

ali-vat-info.thumb.png.a3cd70069bdf64c895a45c24221062d0.png

 

Link naar reactie

Wat is het effect van de verplichte inklaring en nieuwe BTW-regeling vanaf 1 juli 2021?

 

Ik heb er nog geen publicaties over kunnen vinden maar ik heb sterk de indruk dat de nieuwe regeling een enorm positief effect heeft gehad. Zowel voor de “normale” detailhandel als voor de webshops. De laatste maanden heb ik bij iedere geplande aankoop vergeleken wat iets kost als ik het van een webshop of in de winkel koop en wat het bij AliExpress kost. Daarbij heb ik alleen met prijzen van AliExpress met verzending vanuit een Europees magazijn vergeleken. Gezien de extra kosten en de lange levertijden had vergelijking met verzending vanuit China geen zin.

 

Tot nu toe heb ik telkens vastgesteld dat het artikel wat ik wilde kopen bij AliExpress veel duurder was dan bij een Nederlandse webshop of een winkel. In de meeste gevallen was AliExpress 20 – 30% duurder en in een enkel geval zelfs meer dan 40%.

 

Een tweede positief effect is de productveiligheid die hierdoor ongetwijfeld ook zal zijn gestegen. Ook vanuit het magazijn in België leverde AliExpress producten met een vals CE-teken (China Export).

 

Hoe is het met de webshops die hier op Higherlevel actief zijn? Hebben jullie een merkbaar hogere omzet sinds de nieuwe regeling van kracht is?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Ik kwam vorige week wel dit nieuwsbericht van de NOS tegen. PostNL geeft aan dus wel een afname van post en pakketten van buiten de EU te hebben gemerkt. Interessant is dat ze denken dat "de dip in de aankopen door het btw-effect tijdelijk is"

 

Op 15-11-2021 om 12:32, ChinaTradeConsult zei:

Hoe is het met de webshops die hier op Higherlevel actief zijn? Hebben jullie een merkbaar hogere omzet sinds de nieuwe regeling van kracht is?

Wij zijn (o.a.) actief met een aantal assortimentsgroepen waarvan gelijkende producten ook via AliExpress te krijgen zijn. De kwaliteit daarvan is meestal wel een stuk minder, maar de consument leek daar de afgelopen jaren toch vaker voor te kiezen. Ik ben er nog niet veel producten van tegengekomen die ze in Europa hebben liggen, dat lijkt voornamelijk nog uit China te komen. De levertijd blijft dan dus lang en ik had verwacht dat de onzekerheid over (problemen met) inklaring een afschrikeffect zouden hebben, maar we merken het in onze omzet eigenlijk niet echt.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.