• 0

Samenvoegen facturatie verkoop gebruikte en nieuwe artikelen

(aangepast)

De titel lijkt nogal verwarrend maar laat het me even verduidelijken.

 

Ik ben begonnen met de verkoop van mijn persoonlijke collectie vinylplaten. (dus zonder btw etc...als particulier dus )

Nu zou ik nieuwe vinyl willen aankopen via een platenmaatschappij. Dit om mijn "online shop" te bevoorraden van nieuwe materiaal. Mijn eigen collectie geraakt uitgeput en ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te promoten en te ontdekken. Is trouwens in bijberoep. 

 

Dus nu het probleem waar ik niet aan uit geraak:

Ik koop dus nieuwe platen aan via mijn ondernemingsnummer.

Ik heb nog +/-500 vinyl van mijn eigen collectie over.

Maw die 2 collecties zitten door elkaar...

 

Is deze 2 collecties (eigen collectie en bedrijfscollectie) mengelen niet boekhoudkundig onhandig?

-->500 vinyl zijn dus als particulier en de nieuwe aankomen zijn dan aangekocht als onderneming.

 

Hoe zou jij dit oplossen?

Eigen collectie verkopen aan mezelf misschien?

 

Bedankt

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, Taxidriver999 zei:

Ja ik zou het het liefst gescheiden houden. 

Probleem stelt zich als men bvb een 2 vinyl bestelt: 1 uit mijn "oude privé-collectie" in combinatie met iets nieuw dat ik gekocht heb met de intentie om te verkopen.

Hoe zet je dat op factuur?

Twee facturen maken.

Het zal duidelijk zijn dat de kosten dan ook gedeeld moeten worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

 Het gevaar schuilt vooral in het overwaarderen van de inbreng. Zo schep je een geldmachine met waarde die er eigenlijk niet is.

 

Ja, die zag ik ook aankomen. Maar daar was al voor gewaarschuwd.

 

Op 29-5-2021 om 10:24, Cosara zei:

Het bepalen van de marktwaarde kan een beetje lastig zijn, omdat het is wat de gek er voor geeft, dus beperk het bedrag tot wat een opkoper voor de hele partij wilt betalen.

 

11 uur geleden, Joost Rietveld zei:

En uiteraard geldt ook, dat als de fiscus komt kijken in jouw financiën, dat je kunt bewijzen dat een item dat jij via privé voor 1000 in je voorraad ingeboekt hebt, ook echt 1000 waard is

 

En dan blijkt het om een Belgische case te gaan. :face-with-rolling-eyes:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

... je moet ze eigenlijk waarderen op de prijs waarvoor jij ze als ondernemer zou willen inkopen.

Dus ik denk maar zo de helft.

Kan , maar geenszins een verplichting noch vanzelfsprekend.

Bovendien ... Een lagere waardering betekent een hogere winst, en aangezien de belastingheffing wordt berekend over de winst ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Cosara zei:

Kan , maar geenszins een verplichting noch vanzelfsprekend.

Bovendien ... Een lagere waardering betekent een hogere winst, en aangezien de belastingheffing wordt berekend over de winst ...

Inderdaad. Het zijn iets van een 1000 tal platen. 4euro gemiddeld is 4000euro. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Taxidriver999 zei:

Het zijn iets van een 1000 tal platen. 4euro gemiddeld is 4000euro. 

 Het is overigens niet verplicht om de hele privé-collectie in één keer in te brengen, dat mag ook stuk per stuk op het moment van verkoop.

Als het moeilijk is om een dagwaarde te bepalen, dan is dat ook een optie.

 

Het staat staat u overigens vrij om zakelijk tweedehands platen te blijven inkopen. Oud en nieuw gaat prima samen, zolang u dat maar duidelijk in in advertenties of website en factuur vermeld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

Bovendien ... Een lagere waardering betekent een hogere winst, en aangezien de belastingheffing wordt berekend over de winst ...

 

Ja, als je het slim doet kies je voor een hoge waardering. Als je vervolgens met verlies verkoopt, kun je dat compenseren met inkomsten van elders ingekocht materiaal. Dat is de huuk-huuk Barbatruc waar eerder aan gerefereerd werd. Je zou er bijna een businessmodel van maken!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een groot probleem lijkt me ook de stock. 
Je koopt platen aan voor 9e (incl btw- ben vrijgesteld van btw, verpakking etc) en ja raakt er maar 60% kwijt op dat jaar. 
indien je dan 100 vinyl aankoopt per maand zit je met een aankoop van 10800e/jaar.

Je verkoopt ze aan 12e/plaat. Dit zou resulteren in 14400e/jaar omzet. 
Stel dat je 60% verkoopt blijf je met 480 vinyl zitten...en draai je verlies want je hebt maar voor 8640 verkocht...je de aankoop was 10800e.

Vele shops moeten nog huur betalen etc. Iets dat ik al kan mijden.

Hoe kun je dit dan rendabel maken? 

 

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Taxidriver999 zei:

Hoe kun je dit dan rendabel maken? 

 

Nooit niet. Je blijft namelijk zitten met de voorraad die niet goed verkoopt. En hoe meer je inkoopt, hoe meer winkeldochters je over houdt.

 

Of anders gaan rekenen. 

 

Maar waarom zou je van een leuke hobby een verliesgevend bedrijf maken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

 

Nooit niet. Je blijft namelijk zitten met de voorraad die niet goed verkoopt. En hoe meer je inkoopt, hoe meer winkeldochters je over houdt.

 

Of anders gaan rekenen. 

 

Maar waarom zou je van een leuke hobby een verliesgevend bedrijf maken?

Hoe doen andere winkels het dan? Hen lukt het blijkbaar dan wel...met huur van een pand.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Taxidriver999 zei:
6 uur geleden, TwaBla zei:

Of anders gaan rekenen. 

Hoe doen andere winkels het dan? Hen lukt het blijkbaar dan wel...

Het maakt niet uit wat je inkoopt - oud of nieuw - en hoeveel je inkoopt.

Iedereen blijft altijd zitten met een onverkoopbaar gedeelte van de inkoopvoorraad.

 

Wat noodzakelijk is, is dat je vooraf moet gaan bepalen wat en hoeveel er niet verkocht gaat worden en de kosten van dat deel incalculeren in de verkoopprijs van het deel dat je wel denk te kunnen gaan verkopen.

 

Of je nu een batch vinylplaten of Pokémonkaarten  of kleding inkoopt, je weet toch wel wat je absoluut niet gaat verkopen?
Het vermogen om dat goed te kunnen bepalen, onderscheidt de succesvolle winkelier van de rest. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Daarmee is het verkopen van je persoonlijke collectie (als je dat wil) een mooie test case. :partying-face:

 

Platen versturen na verkoop in een 'online shop' is nl. best een uitdaging.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.