• 0

Samenvoegen facturatie verkoop gebruikte en nieuwe artikelen

(aangepast)

De titel lijkt nogal verwarrend maar laat het me even verduidelijken.

 

Ik ben begonnen met de verkoop van mijn persoonlijke collectie vinylplaten. (dus zonder btw etc...als particulier dus )

Nu zou ik nieuwe vinyl willen aankopen via een platenmaatschappij. Dit om mijn "online shop" te bevoorraden van nieuwe materiaal. Mijn eigen collectie geraakt uitgeput en ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te promoten en te ontdekken. Is trouwens in bijberoep. 

 

Dus nu het probleem waar ik niet aan uit geraak:

Ik koop dus nieuwe platen aan via mijn ondernemingsnummer.

Ik heb nog +/-500 vinyl van mijn eigen collectie over.

Maw die 2 collecties zitten door elkaar...

 

Is deze 2 collecties (eigen collectie en bedrijfscollectie) mengelen niet boekhoudkundig onhandig?

-->500 vinyl zijn dus als particulier en de nieuwe aankomen zijn dan aangekocht als onderneming.

 

Hoe zou jij dit oplossen?

Eigen collectie verkopen aan mezelf misschien?

 

Bedankt

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
6 uur geleden, Taxidriver999 zei:

Hoe zou jij dit oplossen?

Eigen collectie verkopen aan mezelf misschien?

 

Aan jezelf verkopen gaat niet ...

... maar je kan de eigen collectie vanuit privé wel inbrengen in de onderneming tegen de marktwaarde op het moment van inbreng.

Het bepalen van de marktwaarde kan een beetje lastig zijn, omdat het is wat de gek er voor geeft, dus beperk het bedrag tot wat een opkoper voor de hele partij wilt betalen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Cosara zei:

Aan jezelf verkopen gaat niet ...

... maar je kan de eigen collectie vanuit privé wel inbrengen in de onderneming tegen de marktwaarde op het moment van inbreng.

 

Leg eens uit svp? Dat gaat via de balans, neem ik aan.

 

Taxidriver waardeert zijn collectie op 1000 euro. Dat brengt hij in via de balans: voorraad 1000 euro, EV 1000 euro. Dan verkoopt hij alles en maakt nog een beetje winst (of verlies) ook: bank 1100 euro, EV 1000 euro + winstreserve 100 euro. Als hij onttrekt, geldt alleen de winst als belastbaar inkomen....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, TwaBla zei:

Taxidriver waardeert zijn collectie op 1000 euro. Dat brengt hij in via de balans

In dat geval moet er in prive toch ook nog over €1000 (min b.v. €10 inkoop) afgerekend worden via overige inkomsten in ib? Of niet? Anders creëer je toch zelf belastingvrij inkomen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je, als beide collecties door elkaar zitten en je ze beide via je webshop (dus als onderneming) verkoopt, over je persoonlijke collectie BTW moet gaan berekenen en afdragen. Dat verlaagt je winstmarge. Kun je je persoonlijke collectie niet verder als particulier blijven aanbieden en bij je advertenties voor je persoonlijke collectie een opmerking plaatsen dat je ook nieuwe platen verkoopt via je webshop? Dan voorkom je volgens mij alle problemen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Leg eens uit svp? Dat gaat via de balans, neem ik aan.

Inderdaad, dat gaat  via de balans.


Activa: voorraad 1000 euro,

Passiva: Privé storting 1000 euro. 
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Blijft mijn vraag/opmerking wel over. Als ik iets ingekocht heb voor €10 en jaren later is het €1000 waard en ik breng het in als voorraad... dan moet ik in privé toch ook wel afrekenen over die €990? Want als ik het privé zou verkopen dan zou dat ook onder overige inkomsten vallen. Als dat niet zou hoeven en je betaald bij prive inbreng alleen maar over de winst boven die €1000 dan ontloop je heel wat ib belasting.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Rik · zei:

Blijft mijn vraag/opmerking wel over. Als ik iets ingekocht heb voor €10 en jaren later is het €1000 waard en ik breng het in als voorraad... dan moet ik in privé toch ook wel afrekenen over die €990?

@Rik en TwaBla ... Jullie doen net of het allemaal nieuw en adacadabra voor jullie is.

 

Als de geschatte marktwaarde 1000 euro  is op het moment van inbreng,  dan breng je dat privé in voor 1000 euro ... daarbij maakt het niet uit voor hoeveel je het oorspronkelijk hebt gekocht. Het kan best zijn dat je het gratis uit de een of andere Kliko-container hebt opgevist.

 

Als de geschatte marktwaarde 10 euro  is op het moment van inbreng, dan breng je dat privé in voor 10 euro ... als je het verkoopt voor 1000 euro, dan is de winst 990 euro ... en die winst valt onder het zakelijke deel van de inkomstenbelasting.

 

Je kunt er ook voor kiezen om het niet in de onderneming in te brengen en het privé gaan verkopen, maar dan valt het onder de bijverdiensten.

 

Zo moeilijk is het niet.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
32 minuten geleden, Cosara zei:

daarbij maakt het niet uit voor hoeveel je het oorspronkelijk hebt gekocht. Het kan best zijn dat je het gratis uit de een of andere Kliko-container hebt opgevist.

...

Je kunt er ook voor kiezen om het niet in de onderneming in te brengen en het privé gaan verkopen, maar dan valt het onder de bijverdiensten.

Ja, maar als je het uit de kliko vist en inbrengt voor €1000 voorraad dan moet je het toch ook gelijk in prive toch ook als bijverdienste opgeven.

 

Als dat niet zo is... waarom zou iemand dan nog iets prive verkopen als ze het zonder belasting te betalen in kunnen brengen in een eenmanszaak als voorraad (die ze voor nop gevonden hebben) en zonder winst en belasting door kunnen verkopen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Cosara zei:

@Rik en TwaBla ... Jullie doen net of het allemaal nieuw en adacadabra voor jullie is.

 

Voor mij is het inderdaad onbekend terrein. Ik neem aan voor de vraagsteller en veel meelezers ook. Dus in plaats van een halve reactie probeer ik de suggestie om het via de balans in te brengen helemaal af te ronden. Vraagsteller brengt het vanuit prive in zijn onderneming, dat heeft gevolgen voor voorraad en EV, vervolgens verkoopt hij en wat is dan uiteindelijk belastbaar inkomen?

 

Het lijkt me nogal een wespennest bij goederen met een fluctuerende waarde. Stel dat het Pokemonkaarten zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
3 uur geleden, TwaBla zei:

Het lijkt me nogal een wespennest bij goederen met een fluctuerende waarde. Stel dat het Pokemonkaarten zijn.

Welke bijzondere regels zijn er voor waardering van de voorraad?

 

3 uur geleden, TwaBla zei:

Vraagsteller brengt het vanuit prive in zijn onderneming, dat heeft gevolgen voor voorraad en EV, vervolgens verkoopt hij en wat is dan uiteindelijk belastbaar inkomen?

De winst ...

Bij verkoop wordt niet de waarde van de voorraad belast, maar de winst daarop.

De voorraad in de activa zijn eigenlijk uitgestelde inkoopkosten ... en die breng je ten laste van de opbrengst op het moment van verkoop.

 

De waarde van de voorraad (activa) staat tegenover de waarde van de privé-inbreng (passiva). De Balans is daarmee ... in balans.

Het Eigen Vermogen (EV) neemt toe met de waarde van de privé inbreng.

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Cosara zei:

Bij verkoop wordt niet de waarde van de voorraad belast, maar de winst daarop.

 

Dus doorgaand met mijn rekenvoorbeeld. De platencollectie wordt ingebracht voor een waarde van 1000 euro, verkocht voor 1100. Dat wordt in zijn geheel onttrokken, met als gevolg dat 100 euro winst gezien wordt als inkomen en 1000 euro weer in mindering wordt gebracht op het EV.

 

Brengen die platen slechts 900 euro op, dan maakt vraagsteller verlies. Dan kan hij 900 onttrekken waarover geen belasting wordt betaald en moet hij ergens op de balans een tegenwicht creëren voor de ontbrekende 100. Ik wil niet te gedetailleerd doorvragen over de varianten die dan weer ontstaan.

 

Rik krijgt hier nu al koppijn van. :persevering-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
27 minuten geleden, TwaBla zei:

Brengen die platen slechts 900 euro op, dan maakt vraagsteller verlies. Dan kan hij 900 onttrekken waarover geen belasting wordt betaald en moet hij ergens op de balans een tegenwicht creëren voor de ontbrekende 100.

Op zich, als het eenmaal in de zaak zit op de balans lijkt het mij niet zo moeilijk. Ik heb meer moeite met het feit dat je het in kunt brengen tegen een waarde zonder dat je daar in prive voor betaald. Als TS in prive dit wel op zou geven als overige inkomsten (als het dus structureler is) dan betaald hij er dus over bij inbreng (ib). Het leek mij n.l. meer dan incidenteel.

 

27 minuten geleden, TwaBla zei:

en moet hij ergens op de balans een tegenwicht creëren voor de ontbrekende 100.

Eenmaal in de zaak staat de voorraad voor €1000 op de balans. Als het voor €900 verkocht wordt moet je nog steeds die €1000 afboeken van voorraad en in w&v inboeken als inkoopkosten. Zet daar tegenover de omzet van €900 en je hebt een verlies van €100. 

 

De €100 verlies staat virtueel ook weer in de EV als resultaat.

 

Dus  begin voorraad 1000 en storting/ev 1000

Daarna voorraad -1000 virtueel ev -100 = 900 over

Eindresultaat ev na verrekening jaarresultaten  is 900

(Wat weer hetzelfde is als die storting min 100)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
33 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Dus doorgaand met mijn rekenvoorbeeld. De platencollectie wordt ingebracht voor een waarde van 1000 euro, verkocht voor 1100. Dat wordt in zijn geheel onttrokken, met als gevolg dat 100 euro winst gezien wordt als inkomen en 1000 euro weer in mindering wordt gebracht op het EV.

 

Brengen die platen slechts 900 euro op, dan maakt vraagsteller verlies. Dan kan hij 900 onttrekken waarover geen belasting wordt betaald en moet hij ergens op de balans een tegenwicht creëren voor de ontbrekende 100. Ik wil niet te gedetailleerd doorvragen over de varianten die dan weer ontstaan.

 

Rik krijgt hier nu al koppijn van. :persevering-face:

Inderdaad. Dat lijkt mij ook het probleem. Uiteindelijk is mijn privé collectie te bekijken als iet dat ik ooit heb aangekocht met de intentie om nooit door te verkopen. De tijd heeft me echter doen beslissen om ze toch van de hand te doen.

 

*Ik wil geen verlies maken door ze in de zaak in te brengen.

Er zitten zeldzame stukken tussen waar men 20 of 30 euro voor betaald. De collectie is ongeveer 4500euro wanneer als ik ze allemaal stuk per stuk verkoop...maar dit kan jaaaren duren. Ook neem ik nog 1euro om ze te verpakken en naar de post te brengen. 

aangepast door Taxidriver999
Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Taxidriver999 zei:

1. Ik wil geen verlies maken door ze in de zaak in te brengen.

2. Er zitten zeldzame stukken tussen waar men 20 of 30 euro voor betaald.

3 . De collectie is ongeveer 4500euro wanneer als ik ze allemaal stuk per stuk verkoop...maar dit kan jaaaren duren.

4 . Ook neem ik nog 1euro om ze te verpakken en naar de post te brengen. 

1. Je maakt pas verlies op het momentum van verkoop en je kunt geen gek vinden die jouw prijs wilt betalen ...

2. Zeldzaamheid en waarde zijn maar een relatief begrippen ... het is maar net hoeveel wat de gek ervoor wilt geven en wanneer.

3. die 4500 euro is maar een moment-opname ... en inderdaad een succesvolle verkoop kan jaren duren. One Of The First Apple Computers Has Sold For $905,000

4. Niet te snel en te goedkoop verkopen dus ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Taxidriver999 zei:

*Ik wil geen verlies maken door ze in de zaak in te brengen.

 

Och toch. Telefoonkaarten waren ook eens een fortuin waard. Je hebt die platen ooit gekocht om naar te luisteren, dus eigenlijk heb je je winst al lang binnen. Nu is er even een window dat vinyl gekocht wordt door liefhebben, en je rekent jezelf al rijk. Kan best zijn dat die hype over een paar jaar weer over is, en dan zit je met je kostbare bezit. Dus denk even niet als een jochie met sigarenbandjes (ook ooit een fortuin waard voor verzamelaars) maar als ondernemer.

 

Of juist niet. Je verkoopt ze prima als particulier. Het probleem ontstaat nu je daarnaast ook nieuw vinyl wil gaan verkopen.

 

Kun je niet gewoon beide voorraden gescheiden houden, en dus ook met aparte bonnetjes/facturen werken? Een deel op de zaak en een deel in prive?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En dan die kwestie van Rik nog...

 

23 uur geleden, Rik · zei:

Want als ik het privé zou verkopen dan zou dat ook onder overige inkomsten vallen. 

 

Als ik een schilderij verkoop dat al generaties in de familie is (of ik gisteren gevonden heb bij het oud papier) telt de opbrengst dan als overige inkomsten bij de jaarlijkse belastingaangifte?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

  

25 minuten geleden, Rik · zei:

Ik heb meer moeite met het feit dat je het in kunt brengen tegen een waarde zonder dat je daar in privé voor betaald.

 

Het gevaar schuilt vooral in het overwaarderen van de inbreng. Zo schep je een geldmachine met waarde die er eigenlijk niet is.

 

Stel, een plaat die je ooit voor € 10 kocht, wordt ingebracht voor € 30 ("want dat is hij ongeveer waard volgens eBay") maar uiteindelijk verkocht voor € 20 ("want meer kreeg ik er niet voor niet op Marktplaats"). Op papier lijd je dan een verlies van € 10.

 

Vervolgens kun je een nieuwe plaat inkopen en verkopen met € 10 winst. Omdat je het verlies daarmee kunt compenseren, is je fiscale winst € 0 maar steek je in werkelijkheid € 20 winst onbelast in eigen zak (en € 30 aan cashflow in de portemonnee).

 

De topicstarter is overigens Belg: misschien stelt de Belgische fiscus bijzondere of andere vereisten aan privé-inbreng?

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, TwaBla zei:

Als ik een schilderij verkoop dat al generaties in de familie is (of ik gisteren gevonden heb bij het oud papier) telt de opbrengst dan als overige inkomsten bij de jaarlijkse belastingaangifte?

En schilderij zal geen probleem zijn (toch geen van Gogh hè :winking-face-with-tongue:). Zeker niet als je hem aan de muur hebt hangen. Maar 100 schilderijen over een aantal jaar... ?

 

Kunst kan overigens ook in box 3 vallen (als aangekocht als belegging) en zelfs in box 1 (als handels-of winst-object). Moeilijk dus waar precies de grens ligt.

 

https://meijburg.nl/nieuws/kunst-een-belegging-voor-de-inkomstenbelasting

 

Quote

 

Sfeerovergang van Box 3 naar Box 1

Als u een kunstverzameling begint uit liefhebberij en het wordt daarna resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming, dan is sprake van een zogenoemde sfeerovergang van box 3 naar box 1. De sfeerovergang van Box 3 naar Box 1 vindt plaats zodra er sprake is van meer dan normaal vermogensbeheer. Dit is het geval als de belastingplichtige actief de kunstobjecten aan- en verkoopt om rendement te behalen. Als sprake is van sfeerovergang, dan mag u de kunstobjecten tegen werkelijke waarde op de balans zetten in box 1.

 

 

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Och toch. Telefoonkaarten waren ook eens een fortuin waard. Je hebt die platen ooit gekocht om naar te luisteren, dus eigenlijk heb je je winst al lang binnen. Nu is er even een window dat vinyl gekocht wordt door liefhebben, en je rekent jezelf al rijk. Kan best zijn dat die hype over een paar jaar weer over is, en dan zit je met je kostbare bezit. Dus denk even niet als een jochie met sigarenbandjes (ook ooit een fortuin waard voor verzamelaars) maar als ondernemer.

 

Of juist niet. Je verkoopt ze prima als particulier. Het probleem ontstaat nu je daarnaast ook nieuw vinyl wil gaan verkopen.

 

Kun je niet gewoon beide voorraden gescheiden houden, en dus ook met aparte bonnetjes/facturen werken? Een deel op de zaak en een deel in prive?

Ja ik zou het het liefst gescheiden houden. 

Probleem stelt zich als men bvb een 2 vinyl bestelt: 1 uit mijn "oude privé-collectie" in combinatie met iets nieuw dat ik gekocht heb met de intentie om te verkopen.

Hoe zet je dat op factuur?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

Als ik een schilderij verkoop dat al generaties in de familie is (of ik gisteren gevonden heb bij het oud papier) telt de opbrengst dan als overige inkomsten bij de jaarlijkse belastingaangifte?

Die zienswijze moet u splitsen ...
 

Kunst, waaronder een schilderij, is een vrijgestelde bezitting ... tenzij deze als belegging wordt gehouden.

Als beleggingsobject wordt de kunst belast in box 3.

 

Als het kunstvoorwerp onderdeel is van een nalatenschap, dan wordt hierover erfbelasting geheven.

Bij vererving is erfbelasting verschuldigd over de marktwaarde op het tijdstip van overlijden, en dat ongeacht of er sprake is van een belegging.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.