• 0

Facturering bij een muntensysteem festival

Ik heb een vraag over facturering van de verwerking van mijn munten. 

 

Ik organiseer een festival en heb voor 195.000 euro aan food munten  verkocht. 

Het eten wordt door een extern bedrijf aan de bezoekers geleverd. 

Aan het eind van de avond levert dat bedrijf alle munten in bij mij en reken ik af met hun. 

Zij sturen mij een factuur 178.899,09 + 16.100,92 (9%btw) = 195.000 euro. 

Ik krijg 30 procent afdracht voor het faciliteren. Ik stuur hun dus een factuur van 30% van 178.899.09 = 53.669,72 + 11.270,64 (21%) = 64.940,36 euro. 

Is dit de juiste manier?

 

Of moet ik in mijn aangifte ook zelf nog 178.899,09 + 16.100,92 (9%btw) = als inkomende omzet en btw opnemen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie verkoopt de munten aan wie? Aan festivalbezoekers? En worden alle verkochte munten ook uitgegeven door die bezoekers? Of worden teveel gekocht munten gerestitueerd? Wat wordt er gedaan met munten die door mensen mee naar huis worden genomen? En is alle omzet per definitie 9%? Oftewel, konden er alleen dingen van worden aangeschaft die in het lage tarief vielen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik als organisator van het festival verkoop de munten aan de bezoekers. 
munten worden niet gerstitueerd. 
wel word een percentage munten niet ingeleverd en die zijn volgens de btw btw vrije omzet. 
Ja het food bedrijf verkocht alleen eten dus alleen 9%. 
de bar deed ik zelf en is 21%. 
maar voor het gemak heb ik alleen de omzet van de food stands omschreven. 
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Persoonlijk denk ik dat je deze factuur iets anders moet inboeken dan normaal. De omzet van het foodbedrijf zijn namelijk géén kosten van jouw bedrijf. Ook de verkoop van de munten is voor zover ik kan zien géén omzet van jouw bedrijf. Je fungeerde feitelijk alleen als doorgeefluik.

 

Boekhoudkundig denk ik dat je de volgende stappen moet doorlopen:

 

1. Je verkoopt alle munten en ontvangt het geld van de bezoekers. Dat geld is alleen niet van jou. Het is eigenlijk geld van de bezoekers. Je hebt het in bewaring. Je moet dat geld dus in je boekhouding ergens boeken op een balansrekening, bijvoorbeeld "ontvangen bedragen" of "vooruitbetaalde munten" of misschien zelfs gewoon "kas" as het contant is.

 

2. Vervolgens moet je even kijken wat je daadwerkelijke afspraken zijn omtrent je afdracht. Is dat 30% van hún omzet exclusief btw? Of is dat 30% van de muntwaarde? Als het 30% van hun omzet is, dan is je factuur juist. Jij stuurt hun de factuur zoals je die hebt gemaakt, maar hun factuur boek je niet in als kosten.

 

3. Daarna kun je wel het saldo van die twee facturen overmaken, namelijk 130.059,64 euro. Daarmee gebeuren feitelijk twee dingen tegelijkertijd. Je hebt daarmee de 195.000 euro overgemaakt die hen toekomt én zij hebben jouw factuur daarmee voldaan. Die ene bankoverboeking (of betaling per kas) is boekhoudkundig dus twee boekingen, namelijk een uitgaande geldstroom en een ingaande factuurbetaling. Daarmee is de balansrekening voor het in bewaring genomen geld weer leeg en staat jouw factuur ook niet meer open.

 

4. Je geeft de commissie op als omzet voor de btw-aangifte. Op die manier draag je de 21% over die omzet af. De btw op hun factuur kun je mijns inziens niet terugvragen, omdat het geen kosten zijn voor je bedrijf. In feite is die factuur niets anders dan een verzamelstaat van verkopen aan particuliere klanten. De btw daarop moeten de foodstands afdragen op het moment dat zij hun factuur aangeven in hun btw-aangifte.

 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

1. Je verkoopt alle munten en ontvangt het geld van de bezoekers. Dat geld is alleen niet van jou. Het is eigenlijk geld van de bezoekers. Je hebt het in bewaring.

 

Mijn ongebruikte munten kan ik niet terug wisselen voor geld. Hij heeft mijn geld dus niet 'in bewaring'. :disappointed-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, TwaBla zei:

Mijn ongebruikte munten kan ik niet terug wisselen voor geld. Hij heeft mijn geld dus niet 'in bewaring'. :disappointed-face:

 

Zoals de vragensteller al aangaf, wordt dat gedeelte btw-vrije omzet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ondernemeneer zei:

Snap de tussenstap even niet. Kan je niet direct de factuur van 64.940,36 euro versturen voor de verleende dienst?

 

Vraagsteller heeft het geld, de cateraar heeft alleen munten. De cateraar factureert dus eerst de totaalwaarde aan ontvangen munten, zodat de vraagsteller daarna zijn percentage in rekening kan brengen. Vraagsteller  weet hoeveel munten hij heeft uitgegeven, maar niet welk deel verzilverd is. Daarvoor heeft hij info van de cateraar nodig.

 

Wat is een tussenstap in dat traject?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Snap de tussenstap even niet. Kan je niet direct de factuur van 64.940,36 euro versturen voor de verleende dienst?

 

Nee. De tussenstap is nodig om het btw-vrije omzetdeel te bepalen.

 

Stel dat de muntverkoper voor 220.000 euro munten verkoopt, dan is dat géén omzet op dat moment. Hij moet dat bedrag dus via een tussenstap even in de boeken zetten als 'vooruit ontvangen' of 'kas'. Vervolgens moet hij de factuur van de food vendors hebben. Deze factuur is belangrijk voor de food vendors, omdat zij zo weten hoeveel btw zij moeten afdragen, maar ook voor de muntverkoper om te weten hoeveel geld ze hebben omgezet inclusief btw. In dit voorbeeld was dat 195.000 euro. Het verschil tussen de 220.000 en 195.000 euro is de omzet wegens onverzilverde munten, hetgeen voor de muntverkoper btw-vrije omzet is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.